Burn-out/depressie lotgenoten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 18:11

Cayenne schreef:
Het rare is dat ik nog helemaal niets van mijn werkgever heb gehoord. Ze hadden al 2 maanden geleden aan de bel moeten trekken ivm ontslag (neem aan dat ik dat krijg). Zelf wel contact opgenomen maar niets terug gehoord.

Mogen ze je dan ontslaan wanneer je ziek thuis bent?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 18:43

pateeke schreef:
Cayenne schreef:
Het rare is dat ik nog helemaal niets van mijn werkgever heb gehoord. Ze hadden al 2 maanden geleden aan de bel moeten trekken ivm ontslag (neem aan dat ik dat krijg). Zelf wel contact opgenomen maar niets terug gehoord.

Mogen ze je dan ontslaan wanneer je ziek thuis bent?

Als je 104 weken (2 jaar) thuis zit wel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 20:31

...er is een nare truc.

Als je daadwerkelijk ontslagen wordt, heb je recht op een transitievergoeding (sinds Rutte II).
Maar er is een ""maas in de wet"" ze zijn niet verplicht om je te ontslaan.
(Of: de wetgever heeft willens en wetens een lacune laten ontstaan.)

Dus worden nog al wat mensen overgeplaatst naar de 'afdeling langdurig ziek', je krijgt dan eeen zogeheten 'leeg of loos werkverband' - nul verplichtingen tot werk, je geld komt van het UWV, maar naar de ontslagvergoeding kun je fluiten.

(Mogelijk dat de nieuwe minister van sociale zaken Koolmees van D66 dit gaat repareren...)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:33

Janneke2 schreef:
...er is een nare truc.

Als je daadwerkelijk ontslagen wordt, heb je recht op een transitievergoeding (sinds Rutte II).
Maar er is een ""maas in de wet"" ze zijn niet verplicht om je te ontslaan.
(Of: de wetgever heeft willens en wetens een lacune laten ontstaan.)

Dus worden nog al wat mensen overgeplaatst naar de 'afdeling langdurig ziek', je krijgt dan eeen zogeheten 'leeg of loos werkverband' - nul verplichtingen tot werk, je geld komt van het UWV, maar naar de ontslagvergoeding kun je fluiten.

(Mogelijk dat de nieuwe minister van sociale zaken Koolmees van D66 dit gaat repareren...)

Maar dat lijkt me voor een werkgever niet handig, want dan blijf je immers onder contract en val je niet onder de WAO, waardoor de werkgever je WAO 'salaris' moet aanvullen tot je originele salaris neem ik aan? Anders zou het wel heel dubbel worden.
En daar zou ik dan nog mee akkoord moeten gaan omdat het een aanpassing zou worden in het contract.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:45

Zucht, nee - wetswijziging.

Je blijft idd onder contract, zij het 'een leeg contract' en je komt wel in de WIA. Er is in dat lege contract ook geen verplichting tot salarisbetalen (...als de baas 'eigen risico drager' is mbt arbeidsongeschiktheid betaalt de baas via het UWV...)

En je schijnt er idd ook niet accoord mee te hoeven gaan, de fnv heeft een stuk of 10 processen gevoerd - alle rechters stellen 'dat het slecht werkgeverschap is - maar de wetgever heeft de wet zo gemaakt dat het kan'.
|(

Cayenne

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:17

Nou, hopelijk komt het niet zover! Dat zou wel heel oneerlijk zijn :\
Ik kom trouwens in de WAO (ik val nog onder die oude regeling). Maar dat zal voor het verhaal wel niets uitmaken.

(sorry voor het offtopic gaan overigens).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:26

Wat vervelend dat bureaucratische gedoe Cayenne, daar zit je echt niet op te wachten als je al ziek thuis zit.

En Maanlicht, je mag altijd appen als je wat "leuks" wil doen of samen een keer een film wil kijken met wat lekkers. Of als je gewoon schattige kattenfoto's wil sturen. Amersfoort is niet zo ver voor mij hé. :)

Purny wat fijn dat je voor een tweede kans gaat. Wie weet! <<)

Vandaag even een minder dagje. Heel moe en later ook migraine/misselijk.
Maar zit die programma's over depressies, burn-out etc te kijken op NPO3 nu. En dan kijk ik terug hoe ik een jaar geleden was en nu... Super groot verschil. Vorig jaar wilde ik eigenlijk niet meer, sliep ik veel en belde ik regelmatig mijn vriend huilend op omdat ik het niet meer wist als ik alleen was. Ik wist niet waar ik het moest zoeken. Besef nu pas echt dat ik dankbaar mag zijn dat ik weer kan en mag genieten van alles. Dat ik energie heb om dingen te doen. En zelfkennis begin te krijgen / heb om grenzen te voelen. Hoop dat iedereen uit dit topic dit ook mag ervaren. Gun het jullie allemaal! :+:

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:48

Ik merk dat ik vandaag ook een mindere dag heb. We hebben sinds vorige week nieuwe kassa's. M'n hoofd zat te vol vandaag kwam met hoofdpijn van het werk. Dus even lekker met de paardjes bezig geweest.
Ook zenuwachtig voor morgen. De intake

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:20

Ik hoorde laatst van een mannen ap waar ze gewoon rzndom foto’s van hun kat sturen. Er wordt verder niet gepraat, en iedereen mag iedereen toevoegen. Is het niet leuk om zo iets te doen met een groepje van hier? Gewoon een stille ap groep waar je af en toe eens een leuke foto in plaatst? :-)

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 23:48

Ja vind ik een leuk idee, ik stuur nu steeds schattige gifs naar mijn vriend maar wil best meer verzenden naar andere mensen. Ik knap er vaak wel eventjes van op.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 11:20

Ja dat wil ik wel k_m!

Bedankt voor de lieve berichten, gelukkig voel ik me weer een stuk beter. Was echt even heftig met de verhoging.. Zo naar. Ben er nog steeds heel erg moe van.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 11:59

Lijkt me ook een leuk plan.
Ik krijg de 28e het advies gesprek. Maar omdat het niet zo goed ging met m'n medicatie(laks geweest met innemen) ben ik heel benieuwd.
Ik zou weer gaan opbouwen met werken. Maar omdat we een verbouwing hebben gehad en ik hier helemaal gek van ben geworden(werd letterlijk gek in m'n hoofd, huilbuien, missen van overzicht) ben ik in overleg met de arbo weer op 7 uur per week gezet.
Gister ook gelezen dat een kennis( niet echt goed contact maar ik kende hem wel via de bus) is overleden op 48 jarige leeftijd. Vroeger werden mensen oud en grijs, tegenwoordig niet meer. Zo oneerlijk

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:17

Ik weet niet of de app groep er al is, maar zo niet wil ik hem wel maken. Als je erbij wil stuur mij je nummer en dan voeg ik je toe.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:30

MAg het ook hond of kat zijn? Dan is de groep net wat groter. Niet iedereen heeft een kat

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:46

Van mij wel, gewoon leuke of grappige dingen waar je denkt dat andere gelukkig van worden.

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 18:57

Graag kom ik ook in die groep, ik stuur je pb :)

Ik heb dinsdag weer therapie en eigenlijk zoooo geen zin. Ik heb het gevoel alsof we de laatste sessies nergens zijn gekomen en niet verder komen. Misschien dat even aankaarten
Of is dat gewoon een dipje?
Ondertussen wel ontslag ingediend op mijn stressvolle baan en druk aan het solliciteren op een nieuwe :PB

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:06

Ook ik wil graag in de groep, heb je een pb gestuurd ;)
Genoeg foto's van katten hier haha. Hier een zware week achter de rug en een zware week voor de boeg, dus ben wel toe aan leuke dierenfoto's *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:11

Lagonda schreef:

Ik heb dinsdag weer therapie en eigenlijk zoooo geen zin. Ik heb het gevoel alsof we de laatste sessies nergens zijn gekomen en niet verder komen. Misschien dat even aankaarten
Ondertussen wel ontslag ingediend op mijn stressvolle baan en druk aan het solliciteren op een nieuwe :PB

Heb je wel het gevoel dat het klikt met je therapeut? Ik zou het zeker aankaarten, want het is zonde als je erheen gaat en je er niks mee op schiet.

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:24

Joolien schreef:
Lagonda schreef:

Heb je wel het gevoel dat het klikt met je therapeut? Ik zou het zeker aankaarten, want het is zonde als je erheen gaat en je er niks mee op schiet.

In het begin had ik het idee van wel. Maar aan 1 kant knaagt het idee alsof hij dit als oefening doet. In de zin van: hoe ga ik om met dit probleem en wat ga ik er aan doen. Dinsdag even aankijken :)

Hoe gaat het met jullie?

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 23:16

:wave:

Ik ga momenteel door een behoorlijk pittige periode en weet even niet hoe of wat. Ik wil alleen niet alles op Bokt hebben. (Echt niets dan respect voor hoe open jullie hier zijn maar met mijn werk vind ik het gewoon niet fijn mocht dat ooit terug gevonden worden). Ik vroeg mij af of ik even iemand kon pb-en?

Zou heel fijn zijn. Niet om mijn verhaal kwijt te kunnen, maar omdat ik niet weet wat ik moet. Het hulp, ja of nee, dilemma.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 23:28

Je mag mij wel pb'en. Ik kan hem alleen morgen pas antwoorden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 23:33

Wil iemand mij misschien ook even uit de put trekken? :-(

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 23:46

Kom maar maar net als aangegeven. Dat typt namelijk wat makkelijker als alleen op m'n foon nu. Morgen kan ik weer achter m'n pc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 23:47

Geeft niet. Never mind :-)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 06:55

Hoe is het met iedereen? Ik lees al dat t met pimaude & Aroha wat minder gaat momenteel..sterkte voor jullie