Leven met Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

milou123

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:32

Marocje waarom ben je eigenlijk met je zoon naar de HA gegaan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:34

Ik vind ASS een goede beslissing; de onderverdeling bestaat nog immers. Maar in de kernproblematiek is er veel overeenkomst. Je hebt ook persoonlijkheidsstoornissen; ook een verzamelnaam die onderverdeeld is in A, B en C cluster maar die in de kernproblematiek veel met elkaar gemeen hebben.
Paranoïde persoonlijkheidsstoornis is geen borderline; toch hebben ze raakvlakken met betrekking tot diagnose van een persoonlijkheidsstoornis.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-12-13 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:34

Marocje schreef:
EN ja, ik vind dat zeker raar. Volgens mij kan je het helemaal niet zo onderverdelen dat wanneer je het in mindere mate hebt, je Asperger hebt, en daarna Klassiek ofzo. En dat zou nu wel zo zijn toch? Hoe het precies zit met aan welke kant vd hersenen weet ik niet, maar ik snap deze beslissing dus ook echt niet..

Ik snap jou nu niet zo goed. :')
Want je zegt dat je het raar vind, en dat men nu het zo onderverdeeld dat wanneer je een 'lichtere' vorm hebt, dat je Asperger hebt. Dat zouden ze dan nu juist weg halen en dat vind je niet kloppen, terwijl je die onderverdeling ook niet vind kloppen?

Overigens is het niet waar dat je wanneer je een 'lichtere' vorm hebt de stempel Asperger krijgt en zwaarder PDD-NOS of klassiek.
Ook daarin heb je 'zwaarte' verschillen, voor zover je daarvan kan spreken want wat is licht en wat is zwaar?

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:36

vuurneon schreef:
Ik vind ASS een goede beslissing; de onderverdeling bestaat nog immers. Maar in de kernproblematiek is er veel overeenkomst. Je hebt ook persoonlijkheidsstoornissen; ook een verzamelnaam die onderverdeeld is in A, B en C cluster maar die in de kernproblematiek veel met elkaar gemeen hebben.

De onderverdeling is wel anders nu.
Licht, zwaar etc. Hoe gaan ze dat meten?
Maar ja, wat je zegt, de kernproblematiek, de 'basis' is hetzelfde bij alle soorten.
Alleen hoe gaan ze het syndroom van RETT en de Desintegratiestoornis nu onderverdelen?
Want dat is wel echt heel anders (zichtbaar) dan de rest.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:41

Mild en ernstig gebruiken ze, dan neem ik aan gemeten in het functiebeperken.
RETT vind ik sowieso al een geval apart, down syndroom staat ook niet in de DSM. Beide genetische afwijkingen die mentaal ook flinke gevolgen hebben.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-12-13 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:44

Ja, maar dat klopt ook niet imo.
Dan zou ik een milde vorm krijgen omdat ik gewoon goed (heel goed) fucntioneer.
Maar dat klopt echt niet. :n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:48

milou123 schreef:
Ja, maar dat klopt ook niet imo.
Dan zou ik een milde vorm krijgen omdat ik gewoon goed (heel goed) fucntioneer.
Maar dat klopt echt niet. :n

Dat is inderdaad ook lastig; wie weet krijg je dan ook een -NOS erachter :')

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:51

Ik heb niet eens -NOS. :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:53

Daarom zeg ik het ook; kun je nog krijgen }>
Als ze er niet meer uitkomen met mild of ernstig dan wordt het gewoon; klassiek autisme - NOS hahaha

Ben benieuwd, heb de nieuwe DSM nog niet gelezen verder. Vond nummer 4 al duur genoeg!

floortje1001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:14

hoi hoi sorry dat ik zo lang weg was!!!! en welkom Floor!

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:16

Ja, ze zijn echt idioot duur.
Daarom koop ik 'm niet. Leen 'm wel af en toe van een vriendin.

Weet wel dat ASS nu onder de neurodevelopmental disorders valt en er van de 12 criteria, 7 over blijven.
Er is ook meer aandacht voor de sensotorische gevoeligheid, en dat is wel een pluspunt. :j

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:15

milou123 schreef:
Marocje waarom ben je eigenlijk met je zoon naar de HA gegaan?

Omdat we er bijna twee jaar tegenaan lopen, dat er iets niet klopt. Eerst zochten we het bij onszelf (ik vermoed bij mezelf dus ook iets, maar niet noemenswaardig). Maar het is niet alleen thuis, ook op school dat ze 'hinder' ondervinden. Vorig jaar had mijn zoon twee juffen waarvan 1 een zoon met autisme heeft: zij herkende veel maar door haar ervaring ermee, kon ze juist goed omgaan met mijn zoon (en andersom dus!) Maar om mijn zoon beter te begrijpen, beter te kunnen inspelen op situaties, vonden wij het gewenst te weten wát er nu precies is.

Of was dit niet je vraag? Want de reden waarom HA: we hebben de doorverwijzing van hem nodig.

milou123 schreef:
Marocje schreef:
EN ja, ik vind dat zeker raar. Volgens mij kan je het helemaal niet zo onderverdelen dat wanneer je het in mindere mate hebt, je Asperger hebt, en daarna Klassiek ofzo. En dat zou nu wel zo zijn toch? Hoe het precies zit met aan welke kant vd hersenen weet ik niet, maar ik snap deze beslissing dus ook echt niet..

Ik snap jou nu niet zo goed. :')
Want je zegt dat je het raar vind, en dat men nu het zo onderverdeeld dat wanneer je een 'lichtere' vorm hebt, dat je Asperger hebt. Dat zouden ze dan nu juist weg halen en dat vind je niet kloppen, terwijl je die onderverdeling ook niet vind kloppen?

Overigens is het niet waar dat je wanneer je een 'lichtere' vorm hebt de stempel Asperger krijgt en zwaarder PDD-NOS of klassiek.
Ook daarin heb je 'zwaarte' verschillen, voor zover je daarvan kan spreken want wat is licht en wat is zwaar?

Heb ik het niet duidelijk geschreven of zeg iets iets wat niet klopt? Hoe ik het zag: Er zijn verschillende vormen van autisme, met andere kenmerken. Heb je een aantal kenmerken maar niet in de juiste mate, is het PDD_NOS. Andere kenmerken Asperger, of weer Klassiek. Overigens is Asperger naar mijn weten ook heel verschillend tussen mannen en vrouwen, de reden dat het bij vrouwen vaak zo laat ontdekt wordt. Maar je kan toch niet zeggen, je had eerst Asperger, of PDD-NOS dus dat is nu een lichte vorm van ASS. Dus waarom is nu alles op 1 hoop gegooid, en gaat het in gradaties?

edit:precies verkeerd om gezegd.
Laatst bijgewerkt door Marocje op 08-12-13 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:18

Het is niet op 1 hoop gegooid :)
Je hebt de hoofdcategorie ASS, met subcategorieën (van klassiek tot RETT en in de categorieën kun je ernstig of mild de stoornis hebben.

Is bij de voorganger niet anders qua hoofdcategorie; toen had je als hoofdcategorie pervasieve ontwikkelingsstoornis en die hebben ze nu ASS genoemd.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:21

Ah, oké, dat wist ik dus niet. Moet ook eerlijk zeggen dat ik een jaar geleden hiernaar gekeken heb, de verwijzing om mij te laten onderzoeken. Daar heb ik dus niks mee gedaan en ook niet meer verder gekeken..

Misschien moet ik gewoon mijn mond houden en me eerst wat meer verdiepen :x

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:36

Nee, ik bedoelde waarom je je zoontje meegenomen hebt? :)

YellowGrayJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:44

Ik vind dat op zich niet zo vreemd? Als ik een zoon zou hebben dan zou ik er vanuit gaan dat er niet de hele tijd óver hem gepraat zou worden, maar vooral ook mét hem. Een huisarts zal in vrijwel alle gevallen wel een verwijzing geven maar de meeste artsen zullen toch ook wel graag het kind even willen zien.
In dit geval was het achteraf misschien beter geweest als hij er niet bij was maar ik vind dit dan ook niet echt een normale gang van zaken...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:03

Oh, op die manier :Y) . Nou heel eerlijk gezegd: ik dacht dat hij mee moest, dat ze hém wilden zien, en eventueel vragen stellen. Maar achteraf: ik had hem nooit mee moeten nemen! Dat had ik dus eerst moeten vragen, want ik ging er echt vanuit dat hij mee moest, maar ik weet niet meer of dat ook echt gevraagd is? Volgens mij zei de assistente het wel, toen ik telefonisch vroeg naar de verwijzing, dat de HA hem eerst wilde zien.. Maar ik weet het nu niet zeker meer.

Net als de afspraak bij de jeugdarts: ik vond dat ik er zelf heen had gekund, zonde rmijn zoon. Maar ik vroeg dat dus wél aan de telefoon, en hij moest mee, en kreeg daar vrij voor van school (het was onder schooltijd nl. vandaar dat ik het bewust vroeg).

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:37

Dankjewel Marocje. Dat verhelderd een boel. :)

YellowGray ik stelde de vraag neutraal, zonder oordeel.
Maargoed, als je praat mét het kind is het nog oké, helaas wordt er de meeste tijd óver de kinderen gepraat door hulpverleners (en ja, ook huisartsen dus). En dat kan behoorlijk wat effect hebben op het kind.
'Mama verteld dat ik raar ben en wat raar is in mijn gedrag' Is behoorlijk indrukwekkend.
Het kan zelfs een diagnose bemoeilijken, ik zou als kind bijvoorbeeld dat gedrag niet meer laten zien/verbergen etc. Helaas was de HA hierin een echte hork, jammer.
Ik zie het veel gebeuren bij het stellen van diagnoses hoor (we krijgen daar in mijn studie nogal veel over te zien) en dat is echt om te huilen. Hulpverleners die met ouders praten óver het kind, stuur het kind dan weg. Er is nogal veel te verbeteren in hulpverlenersland als je het mij vraagt, startend met dit soort dingen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:47

Dat ben ik dus helemaal met je eens. Ik snapte het zelf al niet, waarom moest ik hem meenemen? Vandaar dat ik hem wilde betrekken bij een vraag: wat hij leuk vindt op school. Ik dacht echt: "hij zit naast me, vraag het hem?" Maar dat was dus niet goed, ik moest het zeggen...

Vandaar dat ik dus echt met een rot gevoel weg ging, want zo over mijn kind praten terwijl ie naast me zit, vond ik echt niet leuk. En het lijkt dan wel dat hij niks mee krijgt, omdat ie met zijn eigen dingen bezig is (hij zit dan in zijn eigen wereld, over zijn stoel die heet is enz..) maar hij krijgt het echt wel mee hoor, dat geloof ik echt wel.

Maar een goede les voor volgende keer: Als het mijn zoon betreft, altijd eerst vragen of echt mee moet.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:53

Ik heb geen flauw idee waar het over gaat :')
Mjaa ik was ook mee toen me ouders naar de huisarts gingen en toen wees me arts me met spoed door om te testen omdat ik hem niet aan durfde te kijken en zo langzaam praatte

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:02

Snap wel dat je je er met een rot gevoel weg ging. Ik zou dat nog wel melden bij de HA, ook waarom.
Wellicht een tip voor een volgende keer, wanneer je merkt dat het weer zo gaat dit melden en wellicht je zoontje even naar de wachtkamer sturen? Zodat hij daar even kan 'spelen' o.i.d.?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:42

Ja, daar heb ik dus ook aan zitten denken, maar het helpt niet echt dat er in de wachtkamer een briefje hing met het verzoek, om de receptenlijn te bellen bij herhaalrecepten, ivm drukte van de assistente. En dan zou ik ze bellen met mijn 'verhaal'? Het voelt alsof dat echt niet op prijs wordt gesteld... Want ik kan ook niet zomaar bij de HA langs, dat gaat allemaal via de assistente. Maar het is idd wel een tip voor volgende keer, al hoop ik dat het niet meer zover komt dat ik mijn zoon meeneem om vervolgens óver hem te gaan praten..

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:44

Als je het niet meld kunnen ze er niet van leren.
Het is ook onderdeel van het werk, en dat ze het druk hebben wil nog niet zeggen dat jij dit soort dingen niet aan mag geven.
Ik zou het in ieder geval wel doen, al is het alleen maar om dit bij anderen te voorkomen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:52

Je hebt helemaal gelijk, ik bel morgen meteen, en als ze hier geen tijd voor hebben, zegt dat misschien ook wel wat..

En inderdaad, dan kan dit voorkomen worden bij anderen, want ik geloof niet dat ik de enige zou zijn die daar met kind komt, en het kind er voor niks bij zit omdat het erover gaat, ipv ermee te praten.. Dus als deze vraag (of je je kind mee moet nemen of juist niet) duidelijker gesteld wordt voortaan, voorkomt het dit soort 'frustraties'.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:14

Uhu. :)