Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:36

Hoe zou je conditie willen checken? Ik ben een trage loper, maar m’n conditie is best goed inmiddels. Dus een snelheid zegt bijvoorbeeld niet zoveel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:40

Tiggs schreef:
Hoe zou je conditie willen checken? Ik ben een trage loper, maar m’n conditie is best goed inmiddels. Dus een snelheid zegt bijvoorbeeld niet zoveel.

Hier idem. En als ik hem gelopen had, dan zat ik dus aan het einde of voorbij de Garmin Coach voor de halve marathon. Dat zou betekenen dat ik goed getraind ben. Dus als ik dan laat zien in m'n Garmin app dat ik zeg maar 30km per week getraind heb, dan is het goed?

Ik was zaterdag ook niet snel met de 4mijl, vond het toen ook warm. En 2 weken er voor liep ik zonder problemen de 22.5km en toen was het 28 graden. Het is soms ook de vorm van de dag. En hoe lang je moet wachten in een startvak e.d.

Niet alles is conditie.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 15:07

iirrssjjee schreef:
Ik begrijp dat de capaciteit van de zorg op een gegeven moment op is, maar dat schijnt dus al 2x eerder te zijn gebeurd! Ze hebben er dus niks van geleerd blijkt.... 1x kan, gebeurd het dan nog een x, dan neem je maatregelen, dat is niet gebeurd!

Ja, dit dus.

leonie87 schreef:
germie schreef:
Waren de laatste groepen de langzaamste groepen op basis van de te verwachten eindtijd? Want dan nodig je mensen uit om een andere eindtijd op te gaan geven voor een volgende keer (ik heb dit ook al overwogen bij bepaalde runs).

Ik lees overigens op facebook dat ze gewoon te weinig water bij de waterposten hebben. Dan heb je echt wel wat goed fout gedaan bij de organisatie. Is dit dus waar?

Nee het waren niet de langzaamste groepen, en nee er was geen water te kort, ook niet voor degene die alsnog gestart zijn (begrepen van een vriendin die alsnog gelopen heeft en IMAY1990 bevestigd dit ook gelukkig).

Ik denk dat van de algemene inschrijvingen het wel de mensen zijn die zelf de langzaamste eindtijden hebben ingeschat. Begin van de dag heb je wel ook de Charity & Business & Le Champion leden waves waar het een mix is van tempo's.

leonie87 schreef:
Wat onwijs balen voor jou IMAY1990... -O- Echt heel zuur. Neem aan dat je iig je geld terug krijgt?

Daar is nog niks over gecommuniceerd, maar wat ik heb gezien en gehoord vanuit het verleden is dat het nog wel eens tegen zou kunnen vallen met een kleine korting op deelname volgend jaar.

leonie87 schreef:
Al met al, heb ik heerlijk gelopen. De sfeer was geweldig en de muziek en de mensen droegen mij gewoon het parcours over. Ik zat mega slecht in mijn energie en ging om te genieten. En dat heb ik gedaan! Echt een van de leukste die ik ooit gelopen heb.
Ik had verwacht rond de 1:30 te lopen omdat ik weet dat de vorm er echt niet is (even ter vergelijking, in maart dit jaar liep ik de HM op 05:00 km/h en een 10km op 4:43:). Mijn tijd was 1:27:12 met een gemiddelde van 5:20km/h. Dus helemaal prima.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

ik heb nog geprobeerd mensen te spotten maar dat was echt geen doen :+

Wat een heerlijke foto's, en een fantastisch doel om voor te lopen.

Helderder schreef:
Tiggs schreef:
https://nos.nl/l/2538236

Over gisteren. Hier wordt gesproken over zonnesteken, maar dat lijkt me iets anders?

Een 'heatstroke'. In de volksmond klopt dan een zonnesteek wel aardig. Het is de combinatie van warmte productie door je spieractiviteit met daarbij omgevingstemperatuur. Als je lichaam dan niet meer in staat is om voldoende te koelen ontstaan er problemen.

Snap volkomen dat de laatste startvakken zijn gecanceld. Wel heel vervelend als je in dat tijdsvak zat. Maar als de SEH vol ligt en alle ambulances rijden kun je echt de veiligheid niet meer waarborgen. En als dan een redelijk ongetrainde Karin ook nog gaat starten en door oververhitting reanimatiebehoeftig wordt heb je als organisatie helemaal de poppen aan het dansen.

Ik snap ook best waarom de laatste vakken gecancelled zijn, maar de manier van communiceren en hoe wij als zwaar teleurgestelde niet-meer-deelnemers daar in zijn behandeld vind ik niet oke. Ze moeten al eerder een waarschuwing gehad hebben dat de grens er aan aan het komen was, maar al onze spullen waren nog voordat we uberhaupt gestart waren en dus een goede 2 uur voordat we in Zaandam zouden gaan zijn al die kant op. En in de reactie van D2D organisatie in dat artikel staat dit:

Citaat:
Met in Amsterdam meer dan 80.000 deelnemers in totaal, onder wie 46.000 op zondag, benadrukt Wit dat het aantal deelnemers op zich niet het probleem lijkt. "Daar hebben we in de huidige opzet geen vraagtekens bij."

En hier ben ik het dus niet mee eens. als je kijkt naar de vorige twee keren dat het warm was en je ziet dat toen ook de laatste twee startvakken niet mochten starten dan lijkt het me dat je een 5000 à 6000 mensen te veel laat starten.

Tiggs schreef:

Je zou kunnen denken aan een kwalificatie event. Dus bijvoorbeeld dat je ergens in het afgelopen jaar al eens met een officieel 10k event hebt mee gedaan ergens. En dan bedoel ik niet een door D2D georganiseerd evenement maar een van de vele evenementen die al over de hele wereld worden georganiseerd. Zoals je voor de Boston Marathon inschrijft met een andere race uitslag maar dan zonder het "Alleen de snelste x mensen mogen meedoen".

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 15:15

Jeetje, wat een gedoe bij die loop zeg! Slecht geregeld.
Gelukkig lees ik ook veel leuke en goede lopen van jullie. Het was er een mooi weekend voor.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 15:53

Tiggs schreef:

Gewoon het bewijs dat je die afstand (of bijna die afstand) al eens hebt gelopen? Dus een 10km of 15km bijvoorbeeld. Zouden ze bij de marathon ook moeten doen vind ik... Veel te veel yolo runners (zoals ik op fb voorbij zag komen), die voor de lol een keer zonder training denken een marathon te kunnen.... Dat je dan bv ooit al een halve hebt gelopen (desnoods niet meteen bij inschrijven al (aangezien hij nu al 7mnd van te voren is uitverkocht en sommigen dan nog niet eens in training zijn) maar dat je later in je dashboard nog iets kan invullen zodat ze dat kunnen verifiëren bijvoorbeeld 3 maanden van te voren).

Denk dat je dan al heel veel ongetrainde lopers eruit filtert zodat de belasting op de medici dan al een heel eind eruit is...

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 16:22

Dat is een goede optie inderdaad, veel uitslagen zijn immers online te vinden. Laat in ieder geval zien dat je niet heel impulsief start.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 16:32

iirrssjjee schreef:
Tiggs schreef:

Gewoon het bewijs dat je die afstand (of bijna die afstand) al eens hebt gelopen? Dus een 10km of 15km bijvoorbeeld. Zouden ze bij de marathon ook moeten doen vind ik... Veel te veel yolo runners (zoals ik op fb voorbij zag komen), die voor de lol een keer zonder training denken een marathon te kunnen.... Dat je dan bv ooit al een halve hebt gelopen (desnoods niet meteen bij inschrijven al (aangezien hij nu al 7mnd van te voren is uitverkocht en sommigen dan nog niet eens in training zijn) maar dat je later in je dashboard nog iets kan invullen zodat ze dat kunnen verifiëren bijvoorbeeld 3 maanden van te voren).

Denk dat je dan al heel veel ongetrainde lopers eruit filtert zodat de belasting op de medici dan al een heel eind eruit is...

Maar stel ik ga nu voor de marathon. Dan heb ik wel bewijs dat ik wat halve gelopen heb. Dus als ik over zeg maar 12 maanden een hele wil doen, dan kan ik alleen mijn trainingsschema overleggen, want tja, ik moet toch ergens eens de eerste keer het doen.
Is dat dan ook voldoende? Lijkt mij wel.
Want niet iedereen loopt veel runs natuurlijk.
Maar je kunt in een training wel bewijzen dat je een langere afstand gelopen hebt.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 17:29

Balen van die dam tot dam loop.. Ik had met Leiden 10km hetzelfde, dan baal je echt verschrikkelijk. Anderzijds als de ambulances en het ziekenhuis het niet aan kunnen, tsja, je moet wel ergens grenzen trekken. Aan de capaciteit van de zorg in de zin van ambulances en SEH-bedden kun je ook weinig doen. Ik ben benieuwd of ze ergens een analyse bekend maken van wat voor lopers er dan uitvallen, daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar.

Maar vooral rot geregeld dan met die bagage. := Korting op volgend jaar is schrale troost, maar de meerderheid van het geld hebben ze waarschijnlijk ook al uitgegeven.

Mooie foto’s weer SV. Voor die koeien zou ik ook een paar km omlopen. :’)
Samantha_, gefeliciteerd met je PR, wat was je tijd? Wel heftig om mensen te zien liggen denk ik.
Fijn dat je toch nog hebt kunnen lopen Imay1990, maar achteraf natuurlijk jammer dat je geen andere startwave gehad hebt.
HWN, netjes, mooi zo’n 21e plek! :D
Leonie gefeliciteerd met je medaille! Het klinkt wel als een onwijs sfeervolle, gezellige loop.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 17:30

Germie, dat is toch exact wat ik zeg? Laat zien dat je een flinke afstand kan lopen/hebt gelopen. Een halve lijkt me een prima uitvalsbasis voor een hele... Als je die 12mnd van te voren nog niet hebt gedaan, dat je bij inschrijving desnoods de kans krijg om bv 3 mnd van te voren wel alsnog het aan te tonen, doe je dat niet? Dan gaat je startbewijs naar een ander....

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 17:50

iirrssjjee schreef:
Germie, dat is toch exact wat ik zeg? Laat zien dat je een flinke afstand kan lopen/hebt gelopen. Een halve lijkt me een prima uitvalsbasis voor een hele... Als je die 12mnd van te voren nog niet hebt gedaan, dat je bij inschrijving desnoods de kans krijg om bv 3 mnd van te voren wel alsnog het aan te tonen, doe je dat niet? Dan gaat je startbewijs naar een ander....

Mee eens, en als je geen georganiseerde halve loopt dan dus ook niet starten op een hele.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 18:07

Tiggs schreef:
iirrssjjee schreef:

Mee eens, en als je geen georganiseerde halve loopt dan dus ook niet starten op een hele.

Ik heb wel een georganiseerde gelopen, maar daar staan geen eindtijden van online. Dus dan kun je niet zeggen dat je niet getraind hebt of geen hele mag lopen. Met trainingen kan ik het wel aantonen bijvoorbeeld.
Het is gewoon een lastige. En al die controles brengen ook weer extra werk met zich mee. En dan gaan de kosten ook weer omhoog.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 18:30

Myka net was er een stukje op editie nl over de dam tot dam en bijna alle uitvallers hadden de leeftijd tussen de 20 en de 30 jaar.

Ik denk dat er mede daarom bij trails veel minder problemen zijn. Daar is de gemiddelde leeftijd vaak zo'n jaar of 40 en zijn mensen toch wel goed voorbereid.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 18:42

Supervixen schreef:
Myka net was er een stukje op editie nl over de dam tot dam en bijna alle uitvallers hadden de leeftijd tussen de 20 en de 30 jaar.

Ik denk dat er mede daarom bij trails veel minder problemen zijn. Daar is de gemiddelde leeftijd vaak zo'n jaar of 40 en zijn mensen toch wel goed voorbereid.

Oh interessant! Hoop dat ze de resultaten ook ergens publiceren. Want dan lijkt het toch een beetje de 'TikTok generatie'.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 18:43

Supervixen schreef:

Ik denk dat het trailrunnen ook minder bekend en minder makkelijk is en daarom ook niet zomaar, spontaan door een overmoedig vriendengroepje wordt gedaan?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 18:44

Goof schreef:
Supervixen schreef:

Ik denk dat het trailrunnen ook minder bekend en minder makkelijk is en daarom ook niet zomaar, spontaan door een overmoedig vriendengroepje wordt gedaan?

En je loopt daar niet echt voor een bepaalde tijd toch?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 18:45

Hebben jullie tips voor fijne lichtgevende vestjes?
(liefst geen Amazon en zeker geen Ali ;) )

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 19:09

Supervixen schreef:

Ah interessant, klinkt inderdaad als de TikTok/instagram generatie dan (no offence :o )
Ik krijg spontaan stress voor mijn eerste halve marathon. := Ik loop nu bijna een half jaar hard, in maart de 10km gedaan en vanaf maart t/m nu getraind voor een halve marathon. Dat is wel haalbaar toch of niet?

Tiggs schreef:
Hebben jullie tips voor fijne lichtgevende vestjes?
(liefst geen Amazon en zeker geen Ali ;) )

Daar ging het deze week op het tweakers forum ook al over, zal even het linkje opzoeken. Heb er zelf nog geen aangeschaft, ben nog even aan het inlezen. :D
Edit: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 76362/1272

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 19:16

Wat ik zag liggen waren inderdaad allemaal rond die leeftijd. Allemaal voor de zomer ingeschreven, de hele zomer gefeest en gedronken en toen was het ineens september en moesten ze lopen. En natuurlijk ook wel snel want je vrienden doen dat ook.
Avond ervoor in de kroeg gehangen, de start is toch pas smiddags.

Mn tijd was 1:40, niet super snel hoor. Zit ook nog dixi tijd in en 3-4x drink stops. Zet m’n horloge dan niet stil, jullie wel?
Ik begin al een beetje de zenuwen te krijgen voor zondag, 32 km loop. Gelukkig heel ander weer dan gisteren.

Ik heb zo’n hesje van Action, werkt prima.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 19:24

Dank Myka en Samantha!

Myka, mijn broertje heeft in 12 weken getraind voor een halve! Liep zelden hard, doet wel aan crossfit.
En het ging goed :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 19:39

Dat is echt wel goed haalbaar Myka.

Dat zal vast ook meespelen Goof. Al wordt het wel steeds bekender volgens mij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 19:54

Supervixen schreef:

Die ik gelopen heb had geen tijdsdruk. Dat vond ik wel fijn. Je kon ook gewoon genieten hierdoor.

Ik las over de van dam tot damloop al weer een complottheorie waarom het zo vaak misging: die mensen waren vast allemaal gevaccineerd. Dus kennelijk is een hitteberoerte ook een bijwerking geworden. :+

Zelf denk ik eerder aan de warmte, gecombineerd met de tijdsdruk van 2 uur. Als je zou zeggen doe het rustig aan, het is warm, je mag er nu 2.5 uur over doen, dan denk ik dat sommige mensen echt wel wat rustiger waren gaan lopen.

Hier lijkt het er op dat de run waar ik op de wachtlijst stond omdat het vol was, dat ik toch nog kan starten.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 19:59

Myka, zeker dat dat haalbaar is! Ik liep mijn eerste 10 kilometer in oktober 2023 en mijn eerste halve trailmarathon in maart. :)

Ik las ergens dat er ook veel onvoorbereide mensen in de bedrijventeams liepen. Daar kan ik me wel goed iets bij voorstellen, je laten opjutten door collega's en oh jee, opeens is de zomer voorbij en had je toch niet zoveel gerend als dat je dacht, maar wil je natuurlijk niet onderdoen voor je team. Dat samen met jonge guppies en influencers die per se willen presteren. Ik denk ook niet dat het volledig om conditie gaat, maar wel dat als je meer voorbereiding hebt gehad en meer kilometers hebt gemaakt, je beter weet hoe je lichaam reageert op verschillende omstandigheden. Tel daarbij op dat als je in een team loopt en groepsdruk ervaart of het te lastig vindt om je tijdsdoel los te laten, dan kan de hitte er al snel inhakken als je jezelf voorbij loopt. Dat is ontzettend zuur voor de andere lopers, maar ook voor de zorg, het is eigenlijk gewoon een tikkeltje egoïstisch. En als organisatie moet je die trend toch ook herkennen, dit is al jaren gaande dat het uit de hand loopt en steeds meer. Ik vind het een gedeelde verantwoordelijk, die zowel bij de lopers die zich aanmelden ligt, maar ook bij de organisatie. Inderdaad een bewijs van een eerdere georganiseerde loop met tijdsregistratie van 10 km is dan een goede voor zulke populaire evenementen, dat zou bij de marathon van Rotterdam ook niet misstaan.

Het zou me eerlijk gezegd niet verbazen als zulke toestanden uiteindelijk ook de trailruns bereiken, ik heb de indruk dat trailrunnen en ultra's steeds meer bekend worden, je hebt steeds meer trail en ultra lopers die alles delen op instagram en dat bereikt een breed publiek. Ik hoop het oprecht niet, ben ook bang dat veel evenementen dan heel duur worden of zelfs niet te organiseren, want sommige plekken van trails zijn niet eens bereikbaar met ambulances als het misgaat. Toen ik bij de petzl run mijn enkel had verzwikt vroeg ik waar de EHBO was, daar hadden ze niet eens een punt of een speciaal persoon voor, de EHBO mensen waren de mensen van de organisatie zelf en die waren ook druk met genoeg andere dingen. :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 20:10

Schrijf dat laatste ook niet openbaar Suliko, want dan mogen ze straks zoiets niet meer organiseren.
Ze moeten vast voldoen aan een aantal ehbo-ers, en dat zijn er bij een trail minder dan op de weg, je hebt er ook minder lopers.
Ik denk eerder dat trailruns dan te snel 'vol' zijn omdat je daar geen 30.000 man door een bos aan het schreeuwen wilt hebben.
Maar sowieso denk ik dat bepaalde mensen dan niet gaan trailen. Die houden van het feestje rond het parcours en na afloop. En wees eerlijk, qua reclame is een trailrun minder aantrekkelijk dan een enorme massa in een stad als je je bedrijf wilt promoten.
Ik vond de rust juist wel fijn, er waren echt momenten dat ik niemand om me heen had lopen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 20:16

Samantha_ schreef:
Lekker gelopen Leonie! En snel!

De organisatie was inderdaad top, het was gewoon te warm. Ook geen zuchtje wind of stukken schaduw.
Ben jij le champion lid? Omdat je 10:45 startte?

Ik liep voor Kika dus in tussen de bedrijventeams.
hier overigens niemand gezien die niet getraind was. En die 2 waves waren allang voorbij in de middag dus denk niet dat die het ziekenhuis vol hebben gekregen.

Het was warm maar echt niet bizar of extreem. Aan het einde van de zomer moet dit echt te doen zijn voor getrainde lopers. Ik ben wel benieuwd wat eruit dat onderzoek van DtD komt wat voor lopeprs uitvielen. Ik heb enkel jonge lopers zien uitvallen.
Maar 50 ambulances over de hele dag, kan aan mij liggen maar voor een stad als Amsterdam? Je weet dat dit evement er is, je weet dat het warm is... Misschien denk ik er te makkelijk over hoor maar doorgaans is schaduw, koelen met water en wat drinken wel de basis toch?

Ik denk dat testen of iemand wel geschikt is, erg lastig zal worden. Waar trek je de grens? De Dtd is een super vrijblijvende en leuke loop die een feestje moet zijn. Dat ik dan mensen om mij heen hoor die tot 4 uur in de kroeg hebben gestaan... Tja die stond op 3 km al kotsend langs de kant :Y)
Vind het wel echt bizar voor jou IMAY1990 en alle andere. Zeker als je een wat snellere loper bent. Kon je nog wel een medialle krijgen (niet dat het uitmaakt maar gewoon ff he) die vrijwillgers weten in principe niet wie er wel en niet gestart is toch als je daardoorheen loopt?
De avondrun was ook echt een feestje als ik het zo zag op de beelden. Misschien dat ze op die manier willen proberen de niet getrainde mensen toch te laten lopen.

Ik denk dat trailen veel minder brouveure en feest feer geeft en dus minder populair is, wat natuur... geen publiek. Veel minder adrenaline voor dit soort starters.
Misschien de ultra's dan. Maar dan denk ik dat de afstand mensen toch wel zal afschrikken

Kan prima Myka. Dat kan jij!

Ik twijfel een beetje of ik de ten miles van Tilburg ga lopen. Ik merk vandaag dat gister me mega veel energie gekost heeft. Ik heb geen doel, ga er ook niet heen om een snelle tijd te zetten want daar heb ik de vorm niet voor. Vind het wel gewoon leuk om zo dichtbij huis te lopen maar ben beetje aan het twijfelen dus. De sfeer en mensen ed is een heel stuk minder in Tilburg dus als ik slecht in mijn energie zit, heb ik er ook stuk minder lol in. Ben er nog niet over uit. Gaat tegen mijn natuur in om af te melden >;)

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 20:25

Ja, ik heb wel een medaille, omdat ik over de finish ben gekomen. Vrijwilligers daar kunnen echt niet makkelijk zien of je wel of niet officieel gestart bent. Maar trots ben ik er niet per se op nu, heeft toch een beetje een nasmaak zo. Heb ook een tshirt waarvan ik niet weet of ik het dragen wil en had ook voor graveren van de medaille betaald, wat natuurlijk ook niet door ging. Ik ga afwachten wat de berichtgeving de komende dagen gaat zijn maar heb er niet veel hoop voor.