Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 19:59

Snelle Jelle. :))

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 20:47

Hier net ook genoten van een rondje in korte broek en shirtje.

Stond 8 km duurloop op de planning en de bedoeling was om mijn hartslag rond de 160 te houden.

Dat ging prima, ondanks dat het toch ineens een stuk warmer is dan van de week.
Gemiddelde tempo stelt dan uiteraard niet veel voor met 7:29 min/km. Maar ik moet mijn ego maar even aan de kant schuiven en wennen aan dat tempo. :')

Tussendoor 1x gestopt voor een foto. Wel een aantal keer knieheffen tussendoor, want voelde mijn voet weer in slaap vallen. :=

Uiteindelijk liep ik zo fijn, dat ik er 9 km van gemaakt heb (liep lekker en moest anders toch een kilometer naar huis wandelen).
Had op het eind van 9 km conditioneel nog prima verder gekund. Voelde mijn kuiten wel (die zijn dit langzame tempo niet gewend denk ik) en wil mijn knie ook niet al te veel pushen nu het net weer goed gaat.

Afbeelding

Morgen weer bloed prikken. Huisarts is toch niet tevreden over mijn Hb waarde die er bij de longarts uit gekomen is. Dit en de klachten die ik nog heb, wijzen nog op bloedarmoede.
Dus morgen prikken. Dan starten met ijzertabletten en een maand later weer prikken om het verschil te bekijken.

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:56

Hoe gaat het Puera? Blijven de klachten van jullie beide mild? Nog even volhouden en sterkte daar! Zag dat je wel gelopen had - fijn dat je weer naar buiten mag en kan!

Hoe bevalt je app Lien, heb je er wat aan en ga je het vaker gebruiken? Apple geeft niet echt mooie grafieken hè?

Nieuwe schoenen zijn altijd fijn Musli, heb je beide paren gehouden?
Hoe lang duurt je 1,6 challenge nog?
Foto ook te leuk, ik pik hem van je vandaag! #interval

Afbeelding

Lekker bezig KimD, gaat hartstikke goed toch? Bijna op de 5 km beland!

Prachtige foto Faringo! Hou van het rode ochtend zonnetje! Goed begin van de dag, ik zeg goed bezúúúg!

Een en al oor IMAY, wat is een Olympische afstand triatlon?
Klinkt als: zwaar!
Neem je ons mee in je rondjes?

Huh, bestaat er een SV2? Hahaha… wat leuk zo’n sportieve zus! Knap dat jullie elkaar vonden in die omgeving.
Ik heb al moeite met de parkeerplaats binnen een straal van 5 km!
Hele toffe plaatjes! #dieren!!

Hahaha Kylan, 61,6 p/u das nog eens een topsnelheid!
Leuke interval ook voor jou vandaag, ervaarde ook hetzelfde vandaag met:
2/3/4/5/4/3/2…. Maar tis net als de 8baan … net op het moment dat je denkt nu moet ik bijna overgeven ben je weer bij de eindstreep _/-\o_
Kan echt niks met deze grafieken… jullie wel? Voor de liefhebber…

Afbeelding

Dilan ook al wee4 terug, niet koud onderweg met blote armen en benen?
Klinkt als een fijn rondje! Succes en sterkte hoor, lastig maar fijn dat ze er zo bovenop zitten!!
Fijne avond en wat gaan we mooie dagen tegemoet hè? Kijk er naar uit want mijn kuiten kunnen wel wat zonlicht gebruiken! Have fun you all!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:02

Ook een gezellige foto zo @BB80 :D

Ene paar is trailschoenen, andere paar zijn "gewone" hardloopschoenen. Dus ja, ze blijven allebei :j

Man en ik hebben lekker een rondje op de racefiets gedaan vanmiddag. Wat een weer. En eindelijk weer eens met z'n tweeën <3

Afbeelding
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 21:07

BB80, die grafieken zeggen mij ook niet zo gauw iets.
Ik vond het zeker niet te koud. Alleen toen ik net buiten kwam, in de schaduw, was het even fris

Musli, gezellig zo samen :j

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:10

Heerlijk, even samen op pad, Musli!

Lekker rondje, Dilan!

Ook al zo’n mooie voorjaarsfoto, BB80!

Ik woon op het Friese platteland, een eindje van de weg af dus we kunnen ons huis alleen via een betonpad bereiken. Prima geschikt om op en neer te lopen. :))

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:15

@BB80: die challenge is de hele maand maart. Dus ik heb nog 22 dagen te gaan :') :Y)

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:28

Musli wat gezellig samen weg op de racefiets!

Dilan mooie afstand alweer, fijn dat je je conditioneel goed voelt. Hopelijk komt er nog wat uit bij de huisarts zodat het allemaal wat makkelijker wordt voor je lichaam. Korte broek en shirt is voor mij echt nog te koud :brr:

BB80 ook van jou een lekker voorjaarsplaatje. Jouw interval klinkt ook intens, zo'n piramide. Je grafieken daar kan ik niet veel mee, ik zie je interval patroon niet echt terug?

Puera fijn dat je zo toch een beetje kunt blijven lopen! Veilige manier zo inderdaad, fijn hoor :) het is te lekker buiten in binnen te moeten blijven.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:35

BB80 lekker rondje heb je gemaakt en een heerlijke lentefoto.
Qua grafieken hangen je snelheid en pasfrequentie samen. Lagere snelheid betekent natuurlijk een lagere pasfrequentie. Verder ziet je snelheidsgrafiek eruit of je de intervallen niet echt lekker op constant tempo loopt, dit varieert nog heel erg. Kun je die snelheid ook in min/km laten weergeven? Dat wordt vaker gebruikt dan km/u bij het hardlopen.

Ja er bestaat een SV2 :'), 3 jaar jonger dan ik, maar ook heel sportief. Mijn zusje heeft de marathon van Amsterdam twee keer gelopen, die van Berlijn een keer en een keer een 50km voor zichzelf op de weg. Maar sinds haar hersenvliesontsteking van sept '21 heeft ze tot de halve marathon opgebouwd ongeveer.

Dat rondje op de fiets ziet er ook heerlijk uit musli! Krijg je geen enorm zere kont van dat zadel?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:37

Aan het begin van het seizoen vaak nog wel @SV. Als je er maar vaak genoeg op zit dan wen je eraan. Nu valt het wel mee. Als ik morgen weer op zou stappen, dan ga je het wel voelen...

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:03

Oké waarschijnlijk de domste vraag ever...

Hoe zorg ik er voor dat ik volgende week mijn interval wel constant loop en deze er als een piramide uit komt te zien :o?

Ik ben inderdaad als een afgeschoten kanon “lekker hard” van start gegaan maar de 2 min. fast aan het begin van de training loopt makkelijker en sneller dan de 5 minuten in het midden en dan weer terug.

Helpt de pace/ min/km mij daarmee? Ik heb het alvast aangepast, thanks SV!
Moet ik vaker op mijn horloge kijken en mijzelf van te voren een snelheid toezeggen?
Wil natuurlijk wel dat mijn interval nuttig is..

Lang verhaal kort; hoe loop ik constanter tijdens deze interval:
Fast/Slow
2*1-
3*1-
4*2-
5*2- zwaar en echt een “kantelpunt”
4*2-
3*1-
2*1-

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 13:10

Heb helaas geen tips voor je. Ik loop mijn intervallen ook niet constant.

Heb echt moeten leren doseren. Voorheen ging ik altijd zo hard mogelijk, waarna ik na een paar intervallen dus niet meer kon.

Nu loop ik wel op (voor mij) stevig tempo, maar wel met in mijn achterhoofd dat ik deze snelheid over bvb 8x 200 meter moet kunnen volhouden.

En ik stel vaak een richtlijn op qua tempo. Wil bvb die 200 meter tussen de 4:45 en 5:10 lopen.

Zou ik 400m doen, dan pas ik die richtlijn aan naar tussen de 5:00 en 5:30.

Mijn rustige duurloop tempo is namelijk 7:00 á 7:30 min/km. :o
Intervaltraining is bedoeld om mijn basissnelheid te verhogen (hoop ik).
Daar hoef ik niet tot kotsen aan toe voor te lopen, dus kies ik een snelheid die voor mij pittig is, maar waarbij ik nog niet tot het gaatje hoef :)

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:46

#gaatcursusstatistiekenvoorhardlopersvolgen -:)

Hahaha, serieuze business! Dank Dilan ik ben blij dat jij dit ook hebt ervaren in het begin. Ga er aan werken - hahaha beloofd!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 14:02

Ik heb geloof ik inmiddels alle beginnersfouten gemaakt die er bestaan :')

Komt helemaal goed met jouw intervallen hoor :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:27

Stel een tijd in voor je intervallen, dat is het handigst.
Zoals dilan zegt inderdaad.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:10

@BB80 Voor triathlon zijn een aantal afstanden die inw edstrijdformat gedaan worden. Je hebt de Ironman, dat is de langste afstand. 3.800m zwemmen, 180km fietsen en een hele marathon lopen. Dan hebje de halve Ironman, die zoals de naam al doet vermoeden op alle onderdelen de helft is van de hele Ironman. 1.900m zwemmen, 90km fietsen en een halve marathon lopen. Dan heb je kortere formats, namelijk de sprintafstand en olympische afstand. Sprintafstand is 750 meter zwemmen, 20km fietsen en 5km hardlopen. Olympische afstand is dubbel dat met 1500m zwemmen, 40km fietsen en 10km hardlopen en is zoals de naam zegt de afstand die op de olympische spelen wordt gedaan. Soms zie je Ironman 70.3 of 140.6 staan, dat zijn dan die hele en halve Ironman. De 70.3 en 140.6 zijn het totaal aantal afgelegde mijlen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:58

Mijn man heeft een collega die iron mans loopt, laatste keer op Hawaï, die traint zich echt te pletter.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 22:00

poes schreef:
Mijn man heeft een collega die iron mans loopt, laatste keer op Hawaï, die traint zich echt te pletter.

Ik was afgelopen zomer op paardrijvakantie, en de man van een van de deelneemsters doet dit ook.
Trainde daar ook dagelijks flinke afstanden.

Wat ik ook leuk vond, hij eet geheel plantaardig. Dus kon mooi ervaringen uitwisselen, gezien ik ook grotendeels plantaardig eet.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:22

Zo gaaf die triathlons. Ik wil heel graag ooit een sprint of olympische doen. Als m'n fiets gerepareerd is, en dan wat beter leren zwemmen. M'n vriend heeft heel lang competitief gezwommen, die wilde me al gaan coachen :=

Wat leuk samen met je zus, supervixen. Fijn dat ze weer lekker aan het opbouwen is na de ziekte :) Mooie foto's ook weer, zoals altijd!

Musli wat prachtig met de fiets <3

Wat een vrolijke lentefoto BB80! Lekker bezig :)
De app die ik gedownload heb geeft veel meer info en functionaliteit dan de standaard apple health app, super blij mee! Hij heet WorkOutDoors, voor de apple watch gebruikers hier, het overzicht lijkt meer op wat je bijv van garmin krijgt (geloof ik, ik heb geen garmin horloge maar wel een fietscomputer :+ )

Leuke foto Dilan! Fijn dat je zo lekker gelopen hebt.

Wat een tempo Kylan :') maar zonder gekheid, goed bezig, gefeli met je nieuwe PRs!

Gisteren had ik een rustdag of nouja, yoga en 2.5uur geboulderd. Vanmiddag een rustige 17km gelopen, ik had ong. 10 op de planning staan, maar het weer was zo mooi {:} Morgen zit ik de hele dag in de trein, dus dan echt rust. Op naar Nederland voor twee weken, m'n familie zien en dan gaan m'n ouders op vakantie en passen we lekker op hun hond <3

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 22:28

Lien, gave foto!
2,5 uur boulderen is ook niet niks :D

Mijn vriend wil volgend jaar naar Frankrijk om daar in het wild te boulderen. Heb gezegd dat ik best mee wil, maar voornamelijk ga wandelen/ hardlopen langs die routes. Zo ervaren ben ik nog niet in dat klimmen en klauteren :+

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:16

Bedankt voor alle tips en trucs betreft mijn interval training!

IMAY bedankt voor de uitleg van alle benamingen en bijbehorende afstanden. Dus de Olympische afstand wordt jouw doel en deze hoort bij de KiKathon. Knap van je en een fijne allround training om dat straks gewoon te kunnen en mogen doen.

Sportieve prestaties zeg Lien! Goede reis naar NL en geniet van je nieuwe landschap mocht je je hardloop rondjes ook hier voortzetten :)F #dutchie

Afbeelding

Ik liep vanmorgen “gewoon lekker”
Geen drill instructor, geen tussentijden en zonder doel: gewoon omdat lopen zo fijn is! :o

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:23

Die rondjes zijn ook echt zo lekker @BB80. Vandaag zou normaal een loopdag zijn voor mij, maar ik ben echt futloos. Ik doe straks alleen even die 1.6km op een rustig tempo en verder neem ik lekker rust vandaag :j

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:30

BB80 schreef:
IMAY bedankt voor de uitleg van alle benamingen en bijbehorende afstanden. Dus de Olympische afstand wordt jouw doel en deze hoort bij de KiKathon. Knap van je en een fijne allround training om dat straks gewoon te kunnen en mogen doen.

Ja en nee. De olympische afstand is voor mij de grootste challenge dit jaar en zal ik doen op 19 juni. De KiKathlon waar ik aan mee doe is 26 juni heeft een afwijkende afstand. Het is bijna het zelfde als een sprintafstand, met als enige verschil dat het 500m zwemmen is in plaats van 750m. Ik had me vorig jaar ingeschreven voor de Kikathlon en toen werd ie gecancelled. Toen ging ik dit jaar plannen en heb ik me voor een sprintafstand op 14 mei en die olympische afstand op 19 juni ingeschreven. En toen had ik me net voor die events ingeschreven en toen kwam er bericht van KiKa dat ze dit jaar met andere events samen werken dan vorig jaar en dat de data om mee te doen 19 juni en 26 juni waren maar toen had ik dus ook al inschrijfgeld betaald voor de OD de 19e. Nu ga ik dus 2 weekenden achter elkaar sterven...

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:22

Nondeju, 'gewoon lekker' gelopen. Wat een tempo, BB80! :wow:

Ik moest boulderen even opzoeken maar dat is leuk zeg!

Goeie reis, Lien! Jij ook al zo'n tempo! Misschien heb ik het al eens gevraagd maar waar woon jij? Ik zie verschillende opties in je profiel. :D

Ik heb me gisteren door jullie laten inspireren en een piramideloopje in elkaar geknutseld als workout. Normaliter had ik met mijn collega's gelopen maar aangezien ik nog steeds in quarantaine zit, lekker thuis gelopen samen met mijn partner. Beetje jammer dat ik de laatste trap (1 minuut hardlopen, 1 minuut wandelen) van de piramide vergeten was toe te voegen dus we waren wat sneller klaar dan verwacht. :+
Maar wel lekker gelopen.
Morgen mag ik weer uit quarantaine, als ik 24 uur klachtenvrij ben. Morgenmiddag hebben we een sponsorloopje op het werk voor Giro 555. Ik wil er heel graag heen maar ik ben waarschijnlijk nét niet lang genoeg klachtenvrij. #ongeduldig

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 13:26

BB80 heerlijk rondje op een fijn tempo zo.

Mooi doel IMAY en leuk om naar toe te trainen. Ik vind fietsen wel leuk en zwemmen alleen als het flink warm is. Fietsen en rennen zou ik wel een leuke combi vinden, maar dat zwemmen er dan bij.. nee.

Zo'n piramideloop is leuk om te doen hè puera? Ik ga hard duimen dat je klachtenvrij bent!

Ik heb bedacht dat ik me ga inschrijven voor de 60km van de Veluwezoomtrail zodra de inschrijvingen open zijn. Lekker dichtbij, mooie afstand die past bij mijn doel van 75km. Enige is dat het begin juli is, dus dan heb je kans op 30 graden.. dat vind ik wat minder.