Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:52

Verpulverd... klinkt best wel leuk in deze context :D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:56

pien_2010 schreef:
Landen als Nederland en België e.a zouden zonder de EU allang verpulverd zijn door Frankrijk, Duitsland en de UK.

Dat zeker. De EU mag dan wel behoorlijk veel steken hebben laten vallen. We hebben hier wel te maken met immorele farmaceuten die op een smerige manier landen tegen elkaar uit spelen. Als deze farmaceuten ook nog eens alle lidstaten tegen elkaar uit hadden gespeeld dan vraag ik mij af waar Nederland was gebleven.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:58

hopelijk is het een les voor de EU naar de toekomst toe
dat Public Health veel te belangrijk is om de productie van medicijnen exclusief aan Big Pharma over te laten , stoppen dat we bijna op de knieen moeten gaan tegen bedrijven die alleen maar aan financiele winst denken

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:10

karuna schreef:
https://nos.nl/op3/artikel/2366330-somm ... neren.html
Een verdeling wat globaal waar zit aan hoeveelheden. Canada kan 5 keer zijn eigen bevolking enten met wat ze gekocht hebben. Andere landen hebben gewoon nog helemaal niets kunnen kopen

Ik vrees dat de armere landen nog hele lange tijd helemaal niks zullen kunnen kopen.
Of misschien nooit...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:12

maar daar is ook heel weinig Corona als ik het zo lees

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:13

india rolt heel veel vaccins uit en die bedelen veel omliggende landen maar ook naar afrikaanse landen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:19

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:31

besita schreef:
india rolt heel veel vaccins uit en die bedelen veel omliggende landen maar ook naar afrikaanse landen

Dan moeten die vaccins alsnog betaald worden en dat geld is er niet in die straatarme landen.

Dat was ook het originele idee achter Oxford - AstraZeneca - EU.
Produceren aan kostprijs zodat het voor elk land ter wereld mogelijk zou zijn om in te kopen.

secricible

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:35

En ook de gedachte achter het curevac programma.
Volgens mij hebben veel landen ook al toegezegd wat ze over hebben te willen schenken maar daar doen farmaceuten blijkbaar mogelijk moeilijk over (...).
Daar hebben die landen nu niks aan maar je kan idd betwisten of dat echt zo oneerlijk is.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:37

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:45

Dat is wel een interessant artikel !
Veel verschillende factoren die mogelijk aan de basis liggen van relatief weinig gevallen.
En ook hun ervaring met zulke dingen speelt mee natuurlijk. Direct maatregelen, voor er de eerste dode valt.
Al zijn er wel plaatsen waar mensen helemaal niet in een ziekenhuis geraken en dus niet in de telling meegenomen worden.

But anyway, het is toch hoopgevend dat die mensen, ook al is het maar in een beperkt deel van Afrika, wat gespaard bleven tot nu toe.

pien_2010

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:48

Ik vind het vooral twee tegenovergestelde artikelen. Ik heb zelf de neiging om scientias.nl het voordeel van de twijfel te geven op de bevindingen van een journalist. Maar ik weet het dus niet. Het is tegenstrijdig.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:53

Iemand rechtstreeks uit het veld, intensivist dr Ouattara van een ziekenhuis in Burkina Faso zal volgens mij toch wel de waarheid spreken.
Kan mij niet voorstellen dat die man het rooskleuriger zou voorstellen dan het is.

Maar goed, Afrika is heel groot natuurlijk en er zijn vast wel landen en gebieden waar de toestand helemaal niet goed is en alles toch onder de radar blijft.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:07

ook als je leest dat 60% vd bevolking jonger is dan 25 dan speelt dat ook zeker een rol

in combi met klimaat , buitenlevende bevolking , weinig comorbiteiten

In heel Afrika zijn, op een bevolking van 1,2 miljard, tot nog toe 2,7 miljoen mensen besmet geraakt (dat is 3,3 procent van het wereldtotaal) en er zijn tot nu toe 64 duizend mensen overleden aan het virus. De bekendste verklaringen voor de lage cijfers in Afrika zijn het klimaat en de jonge bevolking. Zestig procent van de bevolking is onder de 25 jaar en dus minder kwetsbaar voor covid-19. Mensen leven veel buiten, zijn vaker aan infectieziekten blootgesteld en mogelijk spelen genetica ook een rol. Ook lijkt het alsof de BCG-vaccinatie tegen tuberculose die Afrikaanse kinderen krijgen, ook nog op oudere leeftijd bescherming biedt, zegt Grobusch. Verschillende UMC’s doen hier nu samen onderzoek naar.

Wat zeker een rol heeft gespeeld is de snelle respons in Afrika. ‘Afrikaanse leiders reageerden veel alerter bij het uitbreken van de pandemie dan veel westerse landen, zegt Grobusch. ‘In Afrika weten ze namelijk wat een pandemie is. Ze kampen wel vaker met uitbraken zoals Ebola, mazelen of cholera. Je zag dus direct dat het regionale verkeer werd stilgelegd en overal strenge lockdowns werden ingevoerd. Er is volgens mij geen vliegveld in Afrika waar je zonder een of andere vorm van gezondheidscontrole kan binnenkomen. Daar kunnen veel Europese landen nog wat van leren.’

Waarschijnlijk wordt er in veel Afrikaanse landen onvoldoende getest en geregistreerd. Maar feit is dat de gevreesde overbelasting van de vaak al zwakke zorgsystemen door coronapatiënten, niet of nauwelijks heeft plaatsgevonden. De vrees is nu vooral dat burgers minder voorzichtig worden, in Nigeria was dat de oorzaak voor de tweede golf. ‘Een nieuwe lockdown kan Afrika met zijn fragiele economie niet aan’, zo zei de Nigeriaanse econoom Lawan Habib vorige maand tegen Deutsche Welle. ‘Dan wordt het probleem van armoede en werkloosheid, waar mensen als gevolg van de eerste lockdown nog steeds onder lijden, alleen maar groter.’

Mocht een tweede golf toch in meer landen uitbreken, dan is Afrika er in elk geval nu beter op voorbereid’, zegt Karla Bil, plaatsvervangend hoofd medische zorg van Artsen zonder Grenzen. Bil maakt zich vooral zorgen over de secundaire effecten van de corona-epidemie. ‘Kunnen mensen nog wel naar een kliniek komen voor basiszorg of om zich te laten behandelen voor normale tropische ziekten als malaria? Worden kinderen nog wel gevaccineerd voor andere ziekten? De sterfte op het continent aan ondervoeding of andere infectieziekten is veel groter dan aan corona. Mensen zijn hier meer bezig met hun eerste levensbehoeften dan met covid-19.’

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:33

secricible schreef:
En ook de gedachte achter het curevac programma.
Volgens mij hebben veel landen ook al toegezegd wat ze over hebben te willen schenken maar daar doen farmaceuten blijkbaar mogelijk moeilijk over (...).
Daar hebben die landen nu niks aan maar je kan idd betwisten of dat echt zo oneerlijk is.

Is ook een probleem met curevac. Voor zowel de rijkere als de armere landen is het van belang dat ook in de armere landen immuniteit bestaat. Westerse landen die vaccins gekocht hebben mogen nu niet zelf weten wat ze met die vaccins doen. Natuurlijk is het voor de het kasboekje farmacie wel fijn als het virus lekker ongebreideld de wereld over blijft gaan. Dus zullen ze met alle plezier het doorgeven van vaccins aan armere landen tegen houden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:36

Lees dat Israel het zo goed doet. Maar hoe zit het met de Palestijnen? Worden die ook meegenomen in het vaccinatieprogramma?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:41

SusanH schreef:
Lees dat Israel het zo goed doet. Maar hoe zit het met de Palestijnen? Worden die ook meegenomen in het vaccinatieprogramma?

De palestijnen worden zoals gebruikelijk overgeslagen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:43

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:45

Loretta schreef:
SusanH schreef:

De palestijnen worden zoals gebruikelijk overgeslagen.

Eigen bestuur, eigen verantwoordelijkheid. Maar zelfs al zouden ze willen, de vraag is of dat geaccepteerd wordt en of die hulpverleners daar dan veilig zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:48

Een vaccinoorlog brengt grote risico's met zich mee.
Wanneer er een exportverbod komt dan gaan andere landen ook moeilijk doen over de export can grondstoffen.
AZ speelt landen heel gemeen tegen elkaar uit. De macht van big pharma breken zal jaren gaan duren, daar hebben we op dit moment niet veel aan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:52

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:59

Ik vond er een artikel over in De Standaard. Betrouwbare krant in elk geval.
Kan ik het weer niet lezen want geen abo. :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:09

Vind het wel tekenend dat je er niks over hoort.

Lees net dat de EMA waarschijnlijk morgen het astra zeneca vaccin goed gaat keuren en dat het advies waarschijnlijk gaat zijn om mensen boven de 65 er niet mee in te enten. Dat is het advies wat het Robert Koch instituut al geeft. Ik zeg, kom maar door voor de zorgmedewerkers die nog moeten :j

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:18

Mooi, kunnen wij misschien wel eerder ons normale leven oppakken als het vaccin ervoor zorgt dat je het ook niet overbrengt.

Edit: wel minder mooi voor de zorg aangezien die niet in het zkh belanden doorgaans maar als de groep 20-50 het al bijna niet meer krijgt zal de groep 65+ misschien ook wel minder aangestoken worden door bijvoorbeeld kinderen.
Laatst bijgewerkt door sureido op 28-01-21 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:20

besita schreef:

ons nationale vaccin instituut is verkocht aan India. Alsof je als land je brandweer verkoopt |o |o |o |o