Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:43

Zou je willen dat die druk wegvalt in deze situatie Jantine? Dus dat iedereen weer alles kan en mag, ondanks corona? Hoe zou je dat voor je zien?
Wat zou er volgens jou dan gebeuren qua besmettingen?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:48

Maar de cijfers lopen al op, maar is het nu echt zo dodelijk zoals ze eerst zeiden? In het begin leek het heel heftig en ik heb gelukkig niet de ernst ervaren in de ziekenhuizen toen de tijd.

Maar hoe zit het nu? De besmettingen lopen hard op maar er zijn genoeg mensen met milde tot nauwelijks klachten.

Maar hoe willen ze het doen de komende tijd ? Het is al bewezen dat we COVID vaker kunnen krijgen maar dan kunnen we toch niet massaal blijven door testen en thuis zitten als dat nodig is? Testen kost veel geld en thuis zitten kost ook veel geld.

Ik bedoel dit niet oneerbiedig als iemand op de tenen nu trap want dat is niet mijn bedoeling.

Mis is dat ook wel iets waar niet tegen kan geen idee hebben hoe iets verder moet gaan.

En natuurlijk moeten we ons best er voor doen, maar voor welke mate?

En nee we moeten niet meer massaal bij elkaar gaan feesten of wat dan ook, maar mondkapjes of wat dat gaat ons niet redden, ik denk ook dat het een deel word van ons leven. Maar normaal maken wat niet normaal is in die zin is ook een ding. Want ik vind het niet normaal.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:54

Janinevv schreef:
Maar de cijfers lopen al op, maar is het nu echt zo dodelijk zoals ze eerst zeiden? In het begin leek het heel heftig en ik heb gelukkig niet de ernst ervaren in de ziekenhuizen toen de tijd.

Dodelijk niet perse (maar kan wel) maar wel enorm invaliderend.

Ik heb de ernst wel ervaren. Was niet tof.

Citaat:
Maar hoe zit het nu? De besmettingen lopen hard op maar er zijn genoeg mensen met milde tot nauwelijks klachten.

De IC’s lopen niet voor niks vol en de reguliere zorg wordt niet voor de lol afgeschaald.

Citaat:
Maar hoe willen ze het doen de komende tijd ? Het is al bewezen dat we COVID vaker kunnen krijgen maar dan kunnen we toch niet massaal blijven door testen en thuis zitten als dat nodig is? Testen kost veel geld en thuis zitten kost ook veel geld.

Dat kan wel. En ze willen een vaccin ontwikkelen. En hopelijk zwakt het virus af.

Citaat:
En nee we moeten niet meer massaal bij elkaar gaan feesten of wat dan ook, maar mondkapjes of wat dat gaat ons niet redden, ik denk ook dat het een deel word van ons leven. Maar normaal maken wat niet normaal is in die zin is ook een ding. Want ik vind het niet normaal.

Jij niet, ik ook niet. Maar we moeten er aan wennen willen we over 5 jaar nog in een welvarend land wonen.

Janinevv

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:56

Maar een normaal vaccin zou nooit zomaar klaar kunnen zijn in een twee jaar? Waarom zouden gezondere mensen deze zomaar gaan nemen ?

Maar zoals de media’s van laatst al zeiden moesten we geen wonder middel verwachten. En dan ?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:59

Janinevv schreef:

Ik bedoel dit niet oneerbiedig als iemand op de tenen nu trap want dat is niet mijn bedoeling.

Mis is dat ook wel iets waar niet tegen kan geen idee hebben hoe iets verder moet gaan.

En natuurlijk moeten we ons best er voor doen, maar voor welke mate?

Ik zie 'dit normaal' als iets tijdelijks. Ik kan dit nog wel even volhouden. Als ik daarmee mijn geliefden in leven kan houden dan helemaal. Maar nu lijkt het alsof je zegt: als we niet testen is het er niet. Dat is natuurlijk kort door de bocht. En je doet het ook voor jezelf! Rondlopen met schade aan je lijf is gewoon rot.. Je kan dingen niet meer zoals voorheen of zelfs in sommige gevallen helemaal niet meer. Dat doet pas veel met een mens met name ook geestelijk. Je maakt het bewust mee dat je maanden moet herstellen en misschien nooit meer 100% gaat genezen. Toen mijn vader een hartinfarct had , was hij mentaal ook echt gesloopt erdoor. Ook omdat hij ging beseffen ik moet wat veranderen en het wordt nooit meer zoals het was. Nu is hij fitter en fanatiek bezig met alles , maar hij is er nog niet. En dan zijn we al bijna een jaar verder.

Ook al wordt je er zelf misschien niet zo ziek van , dat kun je niet voor en van anderen zeggen. Ik ken extreme verhalen van ouderen die zich plots niet fit voelde en 24 uur later waren ze dood. Natuurlijk waren dit ouderen en mensen die al wat onder de leden hadden. Maar dan zie je maar hoe heftig dit virus toe kan slaan bij iemand die niet fit is en op leeftijd.

Eigenlijk vindt ik het ook een dikke middelvinger naar de zorg. Die mensen werken zich kapot om jou of andermans leven te redden. En als dat niet lukt baal je als arts of verpleegkundige. Moet je voorstellen wat voor traumatische ervaringen die gezien moeten hebben. Misschien dat een aantal verpleegkundigen nooit meer het werk kan doen door een burn-out. Weer omdat jij denkt het valt wel mee.

En dan niet alleen mensen in het ziekenhuis. Denk ook aan mensen die werken met mensen met een verstandelijke beperking ( zoals in mijn geval) die je weer moet uitleggen dat we niet ergens wat kunnen drinken. Of misschien weer erger dat de dagbestedingen sluiten vanwege besmettingen.

Mensen kijken vaak naar het aantal besmettingen en doden en denken de economie moet draaiende gehouden worden , mensen raken depressief als ze thuis zitten ect. Ik zie genoeg mensen die ook het doorzettingsvermogen missen om er wat van te maken. Met andere woorden het is nu even zoals het is. Misschien heb ik dat geleerd toen ik vroeger vaak niet mijn bed uit wou en mij altijd maar rot voelde. Ik ben toen ook op een lieve manier geholpen maar ook zeker met een schop onder de kont. Ik kan nu heel goed dealen met lastige situaties of een stap terug doen. En dat is dit eigenlijk een hele grote stap terug , maar je komt er altijd beter uit.

Ik denk echt dat er meer schade is als we niks doen dan dat we iedereen losgooien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:01

Maar heel bot gezegd. "We kunnen niet massaal thuis blijven en testen"
Volgens mij is de keuze vrij beperkt:
Óf we doen niks, laten de pandemke weer rondwaaien en krijgen dan nog veel hogere IC bezettingen dan nu. Dan beperken we niks meer en stoppen we met "flatten the curve". Dan was de eerste golf een lachertje en gaan we meer richting maandenlange situaties zoal het hoogtepunt van Italië tot de storm vanzelf is uitgewoed.

Of we gaan inderdaad nog maandenlang, misschien wel jarenlang zo door. Er zijn virologen die voorspellen dat we tot 2024 in meer of mindere mate maatregelen moeten nemen.

Voor mij is het dan heel simpel. Dan hebben we weinig keuze. En ik snap dat het bizar voelt dat in 1 klap ons leven op z'n kop is gegooid, maar dat is wel de werkelijkheid.
Ik weet dat de vergelijking scheef gaat, maar dat is net als met een oorlog, een giga natuurramp, of zoiets dergelijks.

En ergens snap ik ook weldat het veiliger voelt om te kunnen zeggen dat hier een slechterik ("ze") achter zit. Iemand die dit bedacht heeft, op wie je boos kan zijn. In plaats van gewoon dikke pech.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:02

Janinevv schreef:
Maar een normaal vaccin zou nooit zomaar klaar kunnen zijn in een twee jaar?

Waarom niet? Heb jij wel eens een vaccin ontworpen? Misschien is het vaccin gebaseerd op een al bestaand virus zoals ze eerst wilden? Of is het gene waar ze hem op baseren al lang uitvoerig getest?
Voorlopig is er nog geen dus wie zal t zeggen waar ze mee komen.

Citaat:
Waarom zouden gezondere mensen deze zomaar gaan nemen ?

Hmmm, om niet ziek te worden? Om anderen te beschermen?

Citaat:
Maar zoals de media’s van laatst al zeiden moesten we geen wonder middel verwachten. En dan ?

Wachten tot t virus weer afgezwakt is en hopen en bidden dat ie niet verder muteert.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:03

ZebraStreep mooi duidelijk verwoord.
Ik zeg zeker niet dat het mee valt of dat ik doe alsof het niet bestaat (minder testen) maar ik vraag me oprecht dan af hoe dat gaat met zoveel testen.

Het testen is blijkbaar geen pretje en ik denk niet dat we om de twee weken onszelf maar kunnen of moeten willen testen..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:05

Janinevv schreef:
ZebraStreep mooi duidelijk verwoord.
Ik zeg zeker niet dat het mee valt of dat ik doe alsof het niet bestaat (minder testen) maar ik vraag me oprecht dan af hoe dat gaat met zoveel testen.

Het testen is blijkbaar geen pretje en ik denk niet dat we om de twee weken onszelf maar kunnen of moeten willen testen..

Maar wat stel je dan voor als alternatief?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:06

Thuis blijven bij klachten ? Dat is normaal toch altijd zo ook met griep ? Dan ga je ook niet naar je opa en of oma toe. Of zwakkere mensen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:06

Dat testen stelt echt geen reet voor hoor. Ja, voor kinderen onder de 12 misschien.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:07

Dat testen valt wel mee hoor. En waarom zou je om de twee weken testen, heb je zo vaak een snotneus?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:08

Janinevv schreef:
Thuis blijven bij klachten ? Dat is normaal toch altijd zo ook met griep ? Dan ga je ook niet naar je opa en of oma toe. Of zwakkere mensen.

Dat mag toch ook nu :? Maar dan moet je lang wachten en met een negatieve test mag je gelijk weer in de openbaarheid.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:09

Gelukkig nemen we nu zoveel maatregelen, zoals de anderhalve meter, handen wassen en mondkapje, dat het risico dat je besmet word toch al lager ligt, En als de R waarde gaat zakken, word het risico steeds kleiner.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:10

Janinevv schreef:

Maar je test nu ook alleen met klachten? Dus je kan er prima voor kiezen direct in thuisisolatie te gaan en niet te testen natuurlijk.

Maar hou er rekening mee dat een snotneus net zo zeer corona kan besmetten dan ziek in bed liggen met koorts.
Dus dat betekent thuis blijven bij iedere goede snotneus.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:11

Janinevv schreef:

Dat is stap 1. Alleen moet je bij dit virus al thuisblijven met klachten waar je normaal nog niet over na zou denken. Een keer keelpijn, een dag hoesten - jij mag niet naar school of werk. Als je een negatieve testuitslag hebt, kun je daar gewoon mee gaan werken. Dat is duur, maar als iedereen die een keer keelpijn heeft thuis moet blijven, is dat ook duur.

Overigens werd er op veel plekken al gewerkt aan een vaccin tegen coronavirussen in het algemeen, wat ook weer scheelt in de ontwikkelduur van dit vaccin.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:11

Nou normaal ga ik gewoon naar buiten als ik lichte koorts heb en keelpijn en verkouden. Ik ga dan ook gewoon naar school en werken. Net als zoveel mensen dus thuis blijven bij klachten doen dan veel niet meer. Voor sommigen is die verantwoording namelijk al te moeilijk om te hebben.

En het testen valt reuze mee. Bij een aantal mensen zal het pijn doen. Mijn pijngrens is bijv heel laag maar bij de test dacht ik echt was dit het? Ik heb totaal niet het idee gehad dat ze mijn hersenen hebben geraakt eerder boven in mijn neus.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:20

Maar mensen thuis laten zitten is duur ja. Maar als ze positief zijn getest zitten ze alsnog thuis en hebben we alsnog testen die betaald moeten worden.

En dan moeten mensen in aanraking met besmette ook weer testen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:21

Maar jou voorstel zou dus zijn om iedereen met een snotneus standaard in thuisisolatie te houden tot X dagen klachtenlijn? Of begrijp ik je verkeerd?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:23

Gelukkig las ik vandaag iets over sneltesten wat echt wel veelbelovend klonk :j
Dat gaat meer over de besmettelijkheid dan over of je echt drager bent. Dat zou fantastisch nieuws zijn voor grote evenementen. Ik stel me voor: voor een tientje kan je langs een testlocatie voor een sneltest. Is ie negatief, krijg je een ticket met barcode, die op het evenement (concert, voetbalwedstrijd) gescand word, daarmee mag je naar binnen. Laat festivalzomer 2021 maar komen *\o/*

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:23

Janinevv schreef:
Maar mensen thuis laten zitten is duur ja. Maar als ze positief zijn getest zitten ze alsnog thuis en hebben we alsnog testen die betaald moeten worden.

En daarom is het ook beter om je eigen kring klein te houden. Ik zeg nu ook weer afspraken af met vrienden en vriendinnen. En dat gaat echt niet ten koste van de vriendschap. Ik heb juist het idee dat het vriendschappen alleen maar sterker maakt. Nu zie ik alleen mijn ouders (woon nog thuis), zusje (in her weekend) collega's op stage en een deel van mijn klas+slber. En stalgenoten. En dat vindt ik al best veel. Dus zoveel mogelijk op afstand.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:25

Janinevv schreef:

Janine , ja wanneer je Corona hebt moet je uitzieken. Wanneer er niet getest zou worden stort heel Nederland in elkaar, of omdat alles word opengegooid zodat je hier ook de lijken in koelwagens hebt liggen want door de duizenden Corona patiënten stort de zorg totaal in elkaar en mag je hopen geen blindedarm ontsteking te krijgen want dan ga je ook dood of er word zoveel mogelijk getest zodat de mensen die negatief zijn weer aan het werk kunnen, de economie zo goed mogelijk blijft draaien . Wat denk jij wat de beste optie is?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:26

Janinevv schreef:

Maar dan kan iedereen die negatief test, wel weer gewoon gaan werken :)*

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:29

Jaa maar dan ben je negatief getest en wat als je dan een week later weer moet omdat een collega of wat dan ook wel wee is positief is getest.

Het is gewoon een balletje wat constant blijft rollen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:30

Janinevv schreef:
Jaa maar dan ben je negatief getest en wat als je dan een week later weer moet omdat een collega of wat dan ook wel wee is positief is getest.

Het is gewoon een balletje wat constant blijft rollen

Snap je het nu echt niet?