Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re: Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 16:11

Ik heb vandaag voor het eerst met hartslag erbij gelopen. Zelf erg tevreden, alleen geen idee wat de hartslagwaarden ik daar nu mee kan of moet willen ;-)

Moet ik me nog maar eens inlezen nog :-)

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:38

Moet je dan door de modder ploeteren? Want dat is rete zwaar !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 18:18

Onder andere :')

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:29

Succes dan maar:P

Klinkt dubieus :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:30

Haha het is een obstacle run.
Ik zie zelf het meeste op tegen de flyer (glijbaan).... Zal aan mijn hoogtevrees liggen _O-

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 22:26

Ik heb me in het begin ook al eens gemeld, maar uiteindelijk toch weer afgehaakt. Nu heb ik het hardlopen sinds drie weken weer opgepakt.

Sinds vorige week begonnen met het schema van Fit mei Femke, daarvoor gelopen met een ander schema maar daar kreeg ik na een week trainen al ontzettende pijn van in mijn schenen. Ik merk wel dat ik het echt leuker begin te vinden. Mijn gemiddelde snelheid is nog wel echt om te huilen (lees: tussen de 10'22 en 10'59), al komt dat vooral door de stukken wandelen tussendoor. Ik moet mezelf echt motiveren om stevig door te wandelen ipv in een heel langzaam tempo.

Ik ga volgende week wel opzoek naar andere schoenen.Ik loop nu op Nike Free Runs en dat gaat opzich wel, maar ik wil toch even naar een speciaalzaak om te kijken of er een schoen is die beter bij me past.

Nouja, dat dus. Ik hoop dat ik als duidelijke beginner mag meepraten, haha :D

Robijntjah: gaaf obstacle run! Staat ook nog voor ooit op m'n lijstje.

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 22:33

Pijn in schenen is meestal slecht teken als in overbelasting. Goed mee uitkijken, kan je een langdurigr blessure opleveren

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 22:38

Femke_Nikita schreef:
Pijn in schenen is meestal slecht teken als in overbelasting. Goed mee uitkijken, kan je een langdurigr blessure opleveren

Klopt, daar heb ik helaas ervaring mee. Vandaar ook dat ik direct nadat ik er last van kreeg, over ben gegaan naar een schema dat minder snel opbouwt. In dit geval Fit mei Femke dus.

Ter illusatratie:

Dag 1 van schema 1 was:
1 min lopen - 1 min wandelen - 1 min lopen - 1 min wandelen - 2 min lopen - 2 min wandelen - 2 min lopen - 2 min wandelen - 3 min lopen - 3 min wandelen

Dag 1 van Fit mei Femke was:
1 min lopen - 2 min wandelen, en dat dan 10 keer.

Fit mei Femke dag 1 heb ik dus in de twee week drie keer gelopen, waarna de pijn in mijn schenen weer verdween. *\o/*

(Ik ben me ervan bewust dat dag 1 van schema 1 voor sommigen niet zo heel veel klinkt, maar voor mij was het duidelijk te snel. :o )

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 22:45

MarJon schreef:
Femke_Nikita schreef:

Klopt, daar heb ik helaas ervaring mee. Vandaar ook dat ik direct nadat ik er last van kreeg, over ben gegaan naar een schema dat minder snel opbouwt. In dit geval Fit mei Femke dus.

Ter illusatratie:

Dag 1 van schema 1 was:
1 min lopen - 1 min wandelen - 1 min lopen - 1 min wandelen - 2 min lopen - 2 min wandelen - 2 min lopen - 2 min wandelen - 3 min lopen - 3 min wandelen

Dag 1 van Fit mei Femke was:
1 min lopen - 2 min wandelen, en dat dan 10 keer.

Fit mei Femke dag 1 heb ik dus in de twee week drie keer gelopen, waarna de pijn in mijn schenen weer verdween. *\o/*

(Ik ben me ervan bewust dat dag 1 van schema 1 voor sommigen niet zo heel veel klinkt, maar voor mij was het duidelijk te snel. :o )

Goed bezig! Super dat je het ook beseft als je te snel gaat en dan gewoon het schema aanpast naar jouw kunnen. En die dag 1 vind ik al aardig wat. Bovendien maakt het niet uit waar je vandaan komt, maar waar je naartoe gaat! Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 23:11

Oh ik had dat op dag 1 ook echt niet gekund :')

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:04

Hyawatta fijn dat je deze week weer kan beginnen!

Noisy wat is crossfit?

Robijntjah dat klink zwaaaaar!

Marjon welkom!

Ik heb gisteren wel een lekkere training gehad. Heb 7km gelopen in 36.19 minuten. Zonder de eerste en laatste kilometer (in- en uitlopen) 5km in 24.40. Ik wil komende zondag wedstrijdje 5km lopen en mijn doel is onder de 23.30 dus hoop dat ik dat haal!

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:18

Hallo allemaal,
Ik meld mezelf ook weer.

Marjon welkom! Knap dat je zo opbouwt! Goed dat je je opbouw hebt aangepast.

@Robijntjah: Succes met obstacle run. Het ziet er altijd heeeeel indrukwekkend uit.

@Daan: Klinkt als een fijne training! Succes met je wedstrijd.

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:19

Noisy schreef:
Ik heb deze week niet gelopen. Ging niet, ik had zoveel spierpijn. Leek wel een oud omaatje haha. Ik heb een proefles Crossfit gedaan. Nou, dat heb ik geweten hahaha. Ik vond het wel erg leuk. Vanavond maar even weer een duurloopje doen

Knap zeg! Ik hoor dat het echt vreselijk pittig is. Veel krachtoefeningen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:24

Obstacle run <3 Dat vind ik echt het leukste.. maar helaas zijn ze vaak reteduur. Wat ik begrijp, maar past niet in budget op moment haha.

Ik vond, ondanks ploeteren door de modder, dat makkelijker als 3km achter elkaar hardlopen :') Doordat je telkens afwisseling hebt door een hindernis. En je gewoon focust met lopen om naar de volgende te gaan en te zien wat dat weer is.

Hopelijk heb je geen last van je blessure! Veel plezier vast!

Ik ben een hele tijd niet actief geweest hier. Maar sinds verhuizen heb ik dan ook sinds juli al niet meer hard gelopen. Moet echt weer de draad op gaan pakken, maar ben nog even de motivatie kwijt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:22

ik vind fit met femke nog behoorlijk snel opbouwen met de eerste les gelijk 3 minuten?

klinkt goed Daan, jij moet mij maar eens hazen!

ik ga terug naar de fysio. Heb na de dtd zo'n pijn in mijn knie en die gaat niet weg. zit inmiddels ook in mijn kniehoelte, echt heel naar. Ga vanavond wel een korte loop (3K op tijd) doen, zien wel hoe dat gaat.

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:38

@Idinn: Altijd een drukke tijd, verhuizen. Kunnen we je helpen om je motivatie weer terug te krijgen?

@Benangelique: Balen van de pijn in je knie! Zit aan binnenkant of buitenkant van je knie?
Hopelijk kan fysio je helpen. Het kan soms ook vanuit voeten, heupen etc. komen.
Voorzichtig met je korte loop.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:11

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:19

Bedankt allemaal voor de welkomswensen! Ik vond het wel moeilijk hoor om een stapje terug te doen. Ik ben nogal van het hard gaan en geduld is niet mijn sterkste kant :))

Benangelique: Fit mei Femke begon juist niet met 3 minuten haha. De eerste les van Fit mei Femke was 1 min lopen - dan 2 min wandelen en dat dan 10 keer (geloof ik? Of 8 keer). :) Vervelend van je knie, hopelijk heb je er niet al teveel last van met je korte loop.

Daan: woah, dat klinkt als een mooi tempo haha. Hopelijk haal je je doel, maar dat lukt vast wel. Ze zeggen dat je met publiek harder loopt toch? :D

Crossfit lijkt me ook gaaf om te doen. Maar ik moet eerst maar eens gewoon met de Nike Trainingclub app weer beginnen :')

Ik heb vanochtend weer gelopen trouwens! Ik had vroeger echt een hekel aan 's ochtends hardlopen, maar ik vind het sindskort eigenlijk wel fijn. Fijner dan 's middags of 's avonds. Het ging wel lekker opzich, alleen dat wandelen tussendoor haalt mijn gemiddelde snelheid zo naar beneden.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:07

Bienotje schreef:
Ik heb vandaag voor het eerst met hartslag erbij gelopen. Zelf erg tevreden, alleen geen idee wat de hartslagwaarden ik daar nu mee kan of moet willen ;-)

Moet ik me nog maar eens inlezen nog :-)

Met die waardes kun je eigenlijk alleen iets als je je je maximale hartslag en je omslag punt hebt laten bepalen en dus een zone indeling kunt maken. En eigenlijk moet je al best wat duurvermogen hebben alvorens je echt ook in de verschillende zones kunt trainen. Je kunt de hartslagwaardes nu wel gebruiken voor vergelijk met bv een warme dag en lekkere frisse loopdag, een zwaar parcours versus asfalt etc en je zal mogelijk op een gegeven moment zien dat je hartslag bij een bepaald tempo lager wordt of andersom dat je bij vergelijkbare hartslag op een hoger tempo kunt lopen. Dus je lieert wel iets over je normaal waardes.
Maar voor specifiek op hartslag te trainen heb je en al een behoorlijke duurvermogen nodig (anders is het gewoon onmogelijk om bv op een 70 % van je maximale hartslag te lopen) en je moet de juiste waardes hebben. Want de zones zijn voor een ieder heel persoonlijk.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 21:42

Greetje. Dankjewel voor je toelichting! Hartslag was idd erg hoog. Maar heeft dus ook met niveau te maken. Goed te weten. Gewoon lekker ter info hartslag meten en hou ik het voorlopig daarbij. Kijken of het me straks met lopen vanzelf makkelijker afgaat.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:50

Ik meld me ook weer. Beetje drukke periode gehad dus weinig tijd om te reageren en om te rennen. Wel nog een mooie route gedaan in Noorwegen. 12 km afgelegd waarvan 6km gerend. De rest heb ik gewandeld en geklommen.

Afbeelding

Afgelopen weekend paardenweekend gehad, m'n benen mogen nog even 1 dagje uitrusten en dan morgen weer een rondje hardlopen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:58

Idinn gewoon schoenen aan en gaan! Als de eerste stap is gezet gaat de rest vast makkelijker.

Benangelique wat onwijs balen van je knie! Hoe gaat het nu?
Hahaha ik jou hazen, dan mag je wel kortere afstanden gaan lopen ;)

Marjon je gaat vanzelf minder wandelen tussendoor, rustig opbouwen is belangrijk.

Leuk hoor Noisy!

Greetje hoe is je NK gegaan?

He Nel welkom terug, ziet er goed uit!

Ik heb vermoeide/zware benen... Vorige week best pittige intervaltrainingen gedaan, zondag die 7km ook aardig doorgelopen, gisteren 50 minuten op de MTB en uurtje aquafit waarbij we behoorlijk werden afgemat :+ Geloof dat ik de rest van de week even beetje rustig aan moet doen in de trainingen, wil ik zondag een mooie tijd lopen.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:33

Afgelopen zondag voor het eerst sinds tijden begonnen met hardlopen. Ik heb altijd geroepen dat het niets voor mij was en ik skeeleren en fietsen veel leuker vond, maar het viel me in alle opzichten mee. Vond het verrassend leuk! Het ging me makkelijker af dan ik van tevoren had bedacht. Nu nog lichte spierpijn, zodra dat weer over is ga ik voor het volgende rondje.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:15

WOOOOOW Robijntjuh wat een verschil goed bezig... fijn heah dan zn strak jurkje aan :D (hihi)
Wat hartslagmeten betreft wil ik mij ook meer inlezen... :)
ik zit rond de 170 slagen per minuut tijdens het hardlopen en op de 90-100 in rust...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:31

Daan, een weekje rust in de zoveel tijd is ook niet zo verkeerd hoor. Je bent wel lekker bezig verder. Ook met fietsen. Respect hoor.

Bianca, wat een giga hartslag in rust. Ik zit rond de 45 in rust en rond de 140 tijdens het hardlopen.