Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

linoleum

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 10:10

Britt, met erge spierpijn niet gaan sporten. Of als kan je lichaamsdelen met spierpijn ontzien.

Spierpijn betekend dat je spieren nog niet geheeld zijn, als je nu alsnog traint kun je de scheurtjes in je spieren groter maken. Dan boek je achteruitgang ipv vooruitgang.

Iets rustigs actief kan wel. Zoals wandelen of baantjes zwemmen.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:13

Spierpijn ontlasten gaat niet denk ik. Het zit echt overal. Armen benen rug.. alleen mijn buik niet zo! En daar moet het juist haha!
Misschien ga ik straks wel even wandelen dan ja!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:18

Britt_Sisi schreef:
Spierpijn ontlasten gaat niet denk ik. Het zit echt overal. Armen benen rug.. alleen mijn buik niet zo! En daar moet het juist haha!
Misschien ga ik straks wel even wandelen dan ja!

Wandelen of joggen op een heel rustig tempo (en dan bedoel ik echt rustig) helpt goed om het melkzuur uit je spieren te krijgen (kan zijn dat je daarvan ook pijnlijke spieren hebt)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:27

linoleum schreef:
Ik geloof niks van die weegschalen. Met een goede weegschaal zal je misschien redelijk in de buurt komen, maar voor een echt realistisch getal moet je toch een drie punts meting doen.

Op mijn weegschaal heb ik momenteel een vetpercentage van 17 procent. Zegt al hoe weinig die dingen er eigenlijk van weten.

Geloof je het niet :P ?

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 10:38

Als ik dat vetpercentage had schreef ik me gelijk in voor een bikini fitness wedstrijd :')

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:39

Janine1990 schreef:
Superstrakke buik vind ik ook helemaal niet mooi.
Dit is een beetje mijn ultieme doel: http://www.ladyblitz.com/wp-content/upl ... uvolt.jpeg
Wel netjes, maar niet zo superstrak en zeker geen 0,0% vet.

Ohja iemand noemde sleutelbeen. Daar komt bij mij nooit spek op, heb een hele scherp getekende hals. Best mooi, al zeg ik het zelf :o

Ik wil mijn buik wel echt strakker. Het is nu wel zoiets denk ik maar ik vind iets spieren zichtbaar toch wel erg mooi :o

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:48

linoleum schreef:
Als ik dat vetpercentage had schreef ik me gelijk in voor een bikini fitness wedstrijd :')

:') :')

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:58

Haha! Jullie gaan hard!

Tyrcanol, ik schommel ook extreem, twee dagen geleden heb ik hier volgens mij nog gezegd dat ik weer 59 kilo woog, vandaag is het weer 57,7. Zo zie je maar. Ik maak me ook altijd meteen weer zorgen als ik weer wat zwaarder ben, maar dat ga ik vanaf nu niet meer doen. Als je weet dat je goed bezig bent maar je ziet niet direct resultaat heeft het misschien wat tijd en geduld nodig.

Mijn lijstje van vandaag (1500 kcal):
O: -
L: twee kleine volkoren broodjes met salami
T: bleekselderij, worteltjes, twee wasa volkoren crackers op elkaar met kipfilet en een klein beetje smeerkaas, 15 pistachenootjes (ja echt :')), appel, eventueel twee gekookte eieren
A: gewokte broccoli met garnalen, rijst(noedels) en citroen-soja-gember saus, glas rode wijn
T: naturel tortillachips met een beetje guacamole

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:01

samengevat: die weegschalen zijn compleet onjuist.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 11:03

secricible schreef:

_/-\o_

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:05

Alle weegschalen toch? :') laten we maar gewoon stoppen met wegen haha.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:08

secricible schreef:

Positief of negatief?

Spoiler:
anders kan deze opmerking nog weleens gevaarlijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:11

De enige echt betrouwbare vetmeting is in een waterbad. Elke andere manier is een schatting.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:12

In principe wel inderdaad. Mijn weegschaal kan anders zijn dan jou weegschaal. Maar in principe maakt dat niet uit en zorgen we er voor dat alle variabetelen zo stabiel mogelijk zijn: op hetzelfde moment van de dag wegen, met zo min mogelijk in ons lichaam (dus nuchter en met een lege blaas) en op dezelfde weegschaal (eentje die je volledige lichaam weegt!) op een stabiele ondergrond. En dan maakt het niet uit of je begint op 74, 71 of 83, je meet namelijk of het daalt en hangt minder waarde aan dat ene getalletje.

Gek genoeg doen we dat met die vetmetingen niet en hangen we daar ineens wel waarde aan 1 enkele meting. Als jij iedere week dezelfde vetmeting doet met hetzelfde apparaat dat je gehele lichaam meet (die heeft echter bijna niemand want die zijn gruwelijk duur), met een goede vochtverdeling (niet na het sporten of nadat je een liter water hebt gedronken en even een poosje gaan liggen zodat het vocht niet in je benen blijft zitten, een lege blaas enz.), op hetzelfde tijdstip enz kun je het apparaat prima gebruiken om je voortgang te meten. Dus of je vetpercentage daalt in je afvalproces.

Dus nee, niet stoppen met wegen, maar wel kritisch nadenken wat je aan het doen bent.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:17

Kayleigh_ schreef:
De enige echt betrouwbare vetmeting is in een waterbad. Elke andere manier is een schatting.

Nee, de enige betrouwbare metingen zijn kadavermeting of IVNAA, maar die zijn of zo extreem duur dat ze niet gedaan worden voor de normale metingen (alleen voor onderzoek) of onpraktisch (je kunt je iets voorstellen bij kadavermetingen :') ).
Dan komen de indirecte methoden, waaronder bijvoorbeeld een waterbad valt, urineonderzoek, BODPOD en diverse scanmethodes (CT, MRI, DEXA enz)
En daarna de dubbel indirecte methode: huidplooien, omtrekmaten en bio-impedantie (dus die vetmeetweegschalen). Deze maken gebruik van een indirecte methode (ze meten iets anders op dan je vetmassa) en door een formule zet je dat om in vetmassa.

Er moet dus altijd een overweging gemaakt worden tussen de (on)nauwkeurigheid van een meting en de kosten/praktische toepasbaarheid. En in de praktijk is de vetmeting dan een hele mooie, maar je moet je wel aan de juiste voorwaarden houden en dat gebeurt vaak niet.

Als we op de weegschaal gaan staan na een AYCE maaltijd waar je een voedseldrieling aan over hebt gehouden dan kan iedereen relativeren dat die kilo's geen vet zijn en dat die meting onnauwkeurig is. Bij een meting van vetpercentage zijn we daar wat minder goed in omdat we niet goed weten waardoor de meting beïnvloed wordt en zijn we meer geneigd om waarde te hechten aan dat getalletje. En juist bij vetpercentage worden heel veel fouten gemaakt in de omstandigheden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:20

Gaan sporten met spierpijn zou ik ook nie doen. Kans op blessures is dan vrij groot.

Ik geloof ook niet helemaal dat een weegschaal een precieze vetmeting kan doen

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:21

Maar het is wel een mooie richtlijn! Toen ik begon met sporten was hij hoger en blijf nu stabiel.
Hij moet nog zakken maar goed dan moet ik mij meer gaan richten op sport.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:27

ik zie zelf de weegschaal, maar ook de vetpercentage als globale indicatie (ook de aldi weegschaal)

als de weegschaal braaf omlaag blijft gaan en het vetpercentage (liefst met huidplooi als het dan toch een indirecte methode moet zijn) wordt minder, dan zit je op de goede weg.

ik nader de 80 kilo grens. Maar of dat nu in werkelijkheid 81 of 79 is? ik was gewoon veel te zwaar, ik ben nog steeds veel te zwaar, of hij nu correct weegt of niet, er is wel gewicht af. Dat in combinatie met weten wat ik eet is voldoende om een voorlopige conclusie te trekken dat ik op de goede weg zit.

En als ik later in de buurt van mijn streefgewicht zit, dan zal de spiegel mij ook wel vertellen of mijn doelstelling bij benadering behaald is.

Secricible:
de kadavermeting zal ik maar laten voor wat het is :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:30

Tyrcanol kat op dieet? XD

Weegschaal ach is een richtlijn , denk er in je hoofd nog wat bij of niet :+ . Hij is best lief soms :')

Kadavermeting pas ik ook voor :')

Pfff ontbijt viel verkeerd op mijn darmen,moet huis opruimen komt altijd zo lekker uit :')

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:34

Nog meer gewicht erbij denken Rebecca? Liever niet hoor..

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 11:41

Secricible, duidelijk en interessant stukje!

Ik gebruik het ook zeker niet als de waarheid, maar vetpercentage en gewicht blijven nou eenmaal een mooie leidraad om je voortgang mee bij te houden. Maar zolang mijn weegschaal 17 procent aangeeft doe ik daar niks mee, dat is me toch echt te onrealistisch.
De weegschaal met sporten vertrouw ik dan al meer, dat komt ook redelijk overeen met wat het ongeveer zou moeten zijn. Als het elke drie maand maar naar beneden gaat ben ik tevreden.

Merk dat het voor vriendin van mij wel veel betekend. Die is begin januari begonnen met voedingsbegeleiding. Baalt ontzettend dat ze qua gewicht niet echt afvalt, maar op de weegschaal is wel te zien dat haar vetpercentage omlaag gaat. Dan is het wel interessant om beide te volgen, zie je alsnog voortgang.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:21

Ik neem een eiwitshake (whey) na mijn training (kickboksen en fitness) en voordat ik ga slapen. Of ik neem ipv shake voor het slapen magere kwark 0% vet want anders moet ik 's nachts weer naar de wc .. := En ik neem naast mijn voedingsschema multivitamine en vitamine C na het ontbijt. Voor de rest gebruik ik geen supplementen al denk ik er wel over om er iets bij te nemen.

Over de macronutrienten, op een dag neem ik 123 gr. koolhydraten + 139 gr. eiwit + 86 gr. vetten.
Ik wil graag de verhouding (eiwitten 40% – vetten 20% – koolydraten 40%) aanhouden maar ik snap niet helemaal hoe je dat kan zien?

http://fitnessjunk.nl/fitness-sport-voe ... rie-ratio/ Als ik hier naar kijk staat er dat ik veel meer eiwitten moet nemen klopt dat? Kan iemand dat uitleggen? :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:28

Kan ik je helaas niet bij helpen. Ben helemaal niet handig met macro's. Eet sstandaard van 1 van de 3 teveel :=

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:55

Ik weet ook niet precies hoe.
Mijn coach heeft het voor mij ingevuld. Ik moet 50% koolhydraten, 30% eiwitten (113 gram) en 20% vet (33 gram) en dan 58 gram suiker.

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:58

Zo, jullie gaan snel!!
Ik gebruik wel enkele supplementen (MCT, Omega3 en Caffeïne), maar dat is op aanraden van mijn personal trainer.
Daarnaast ook nog iedere dag whey in m’n yoghurt en op trainingsdagen een extra shake.

Gisteravond wel weer heerlijk gesport, maar blijft grappig om krachttraining voor de spiegel te doen, tussen al die mannen :+
Vanochtend ook maar weer op de weegschaal, gaf nu 68.0kg aan, en afgelopen zondag nog 67.6kg, terwijl ik echt niet ongezond heb gegeten, maar gewoon volgens het schema. Wil graag terug naar de 60.0kg, maar weet dat dit voor mij niet realistisch is, zeker gezien m’n spieren en nu ook nog het extra opbouwen. Al denken mensen snel dat ik rond de 62.0kg weeg, en staan dan echt verbaasd te kijken :P

Britt, ik merk bij mezelf dat als ik ga sporten als ik veel spierpijn heb, de spierpijn erna wel minder is. Denk dat als je vandaag ook niets doet, het misschien morgen nog net zo erg is (of misschien nog erger haha) Maar natuurlijk moet je alles niet te zwaar doen en gewoon naar je lichaam luisteren ;) En eventueel voor extra eiwitten zorgen, dat bevordert je spierherstel.

Haha Maanlicht, ik weet dat het even duurt voordat je resultaat ziet, maar ik ben van nature erg ongeduldig, wil eigenlijk gewoon meteen verschil zien, dan blijft die motivatie er wel!

Mies, ik heb van macro's helaas ook geen kaas van gegeten, maar gelukkig wordt dit voor mij allemaal geregeld ;)