Sita_xx schreef:ik val ook even binnen. 3 jaar geleden ben ik overspannen geraakt van het werk en een relatiebreuk. Sindsdien kan ik mijn draai niet goed vinden. Ik heb toen cognitieve gedragstherapie gevolgd en psychomotorische therapie. Sinds kort ben ik bij een nieuwe praktijk.
Rot hoor...!
Wat voor therapie doe je bij de nieuwe praktijk...?
Citaat:Ik zit nu 4 maand werkeloos thuis en waar ik vooral tegen aan loop is, niet veel zin in dingen hebben, geen keuze kunnen maken qua werk(of toch weer een studie) en tegen veel dingen op zien en daarvan gespannen raken. Mij is aangeraden om AD te nemen. Echter zie ik hier enorm tegen op.
Er zijn wel manieren om te maken dat AD minder bijwerkingen heeft - maar het zou ook gewoon kunnen zijn dat cognitieve gedragstherapie niet effectief is.
(Het is een uitstekende manier om heldere keuzes te maken - maar overspannenheid is iets anders en een relatiebreuk ook. Tegen dingen opzien is ook geen kwestie van 'helder denken lost het op'. AD gaat over neurotransmitters. Van een compleet andere orde dus.)
CGT is niet in staat om je neurotransmitters te beïnvloeden - van een psychologische techniek zoals EMDR wordt dit wel vermoed, dus dat is ook nog een optie. In plaats van pillen emdr - op Wikipedia staat er wel een goede pagina over.
Het kan ook goed helpen bij van alles waar je tegen op ziet.
Citaat:En vraag ik mij af of mijn problemen groot genoeg zijn.

Citaat:Maar ik heb niet veel zin om dingen met bijvoorbeeld vriendinnen te doen of dingen te ondernemen.
...die herken ik en ik snap het volkomen.
Jij voelt je al niet lekker, maar vraagt je af of jouw problemen 'groot genoeg' zijn - dat maakt een gesprek met een vriendin erg ingewikkeld.
(Waar ik maanden mee worstelde, waren nare verhalen die mensen liever niet hoorden en waar ik mij ook nog voor schaamde...)