Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Travellust

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:28

Ze is 16, ze moet zich helemaal niet druk maken en gewoon genieten.
Let anders gewoon op wat je eet, niet snoepen geen frisdrank en lekker bewegen kom je al een heel end!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:34

Op geen enkele leeftijd moet je je daar teveel druk over maken. Daarom vind het zo flauw dat het hele woord eetstoornis om de hoek kwam kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:47

Is helemaal niks flauws aan, als iemand op die leeftijd, met die lengte, een paar kilo (!!!) minder dan 50 wil wegen, dan gaan bij mij de alarmbellen af. Een eetstoornis ligt dan heel dicht om de hoek!

Met haar huidige 53 kilo heeft ze nog maar net een gezond gewicht, als ze de 50 aantikt heeft ze al ondergewicht en daar wil ze zelfs onder komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:54

Voor bijna iedere meid/vrouw in NL (tenzij je heeeeel klein bent) is het ongezond om minder dan 50 kilo te wegen. Door dat soort dingen te verkondigen in een topic op een openbaar forum waar veel mensen zitten die het e.e.a van voeding af weten kan je ook wel wachten op dat soort reacties. Misschien is een eetstoornis wat voorbarig, maar ik denk dat als je op zo'n jonge leeftijd al zo hard bezig bent met 'geen grammetje vet' willen hebben, je toch wel aardig dicht in de buurt komt. Mijn opmerking over een psycholoog was geen sneer, het was niet gemeen bedoeld en ook niet sarcastisch. Ik bedoel het heel serieus. Ik denk dat je dit soort dingen beter te vroeg dan te laat kan melden aan iemand die je hulp kan bieden.

Mijn zusje is 15, heeft een gezond gewicht en houdt dat in stand door lekker vaak te gaan skeeleren, hardlopen, paardrijden en gewoon lekker mee te gymmen op school. Ze eet doorgaans gezond, heeft gezonde tussendoortjes voor zichzelf uitgekozen die ze vaak eet, maar slaat een bakje chips ook niet af.

Op je 16e is je lichaam gewoon nog volledig in de groei en dingen verkondigen als dat je geen grammetje vet meer wilt hebben en super afgetraind wil worden laat imo zien dat je niet genoeg weet van voeding. Op die leeftijd is het namelijk niet gezond om geen grammetje vet te hebben. Het is niet voor niets zo dat meiden die te dun zijn niet meer ongesteld worden en last krijgen van allerlei andere kwaaltjes. Dat niet meer ongesteld worden klinkt misschien als een uitkomst, maar je schopt je hormoonbalans gigantisch in de war door te veel bezig te zijn met afvallen op die leeftijd (omdat het allemaal pas net op gang komt) en dat kan echt hele grote gevolgen hebben voor later. Ik heb tot mijn zestiende ondergewicht gehad en heb toen altijd een zeer onregelmatige menstruatie gehad. Ik was er op tijd bij door aan de pil te gaan, maar mijn lichaam is qua hormoonhuishouding nooit helemaal op gang gekomen, waardoor het voor mij in de toekomst waarschijnlijk zeer moeilijk wordt om zwanger te worden. Misschien dingen waar je nu nog niet over nadenkt of bij stilstaat, maar als je een paar jaar ouder bent zie je ineens in dat het wel degelijk heel vervelend is om dat soort dingen op zo'n jonge leeftijd al vast te leggen.

Nogmaals, ik bedoel het alleen maar goed. Ik weet het een en ander van voeding af, al helemaal op die leeftijd, en ik denk dat ambiëren om geen grammetje vet meer te hebben en helemaal afgetraind te worden niet alleen een onrealistisch beeld is, maar ook nog eens een heel ongezond beeld. Ik wil niet dat dit topic een topic wordt waarin jonge meiden beklaag kunnen komen doen over hun gewicht en dat we door lijstjes te posten een wedstrijdje kunnen doen wie het minst eet op een dag.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:56

Ben ik het niet helemaal mee eens Danique, maar in de leeftijd 12-16 al helemaal niet! Je bent in groei, ontwikkeling etc.

Precies Kayleigh, ben het met je eens :j

Internet is niet alleen maar om elkaar iets aan te praten, zoals je bij de meeste dingen ziet, ja weinig eten veel afvallen dat is goed voor je en ga je mooier van worden etc, (en ja sommige zijn hier gevoelig voor)
Hier wordt gewoon gezegd dat ze niet dik is en niet aan lijnen moet denken, zo vreemd is dat dan toch niet ?

Als je 16 bent en je weegt 200 kilo is het een ander verhaal :+

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:58

In mijn post staat ook dat de grens dun is. Maar of zij dat heeft kan zij zelf het beste beantwoorden. Met 16 ben je vaak ook lichter. En stel dat ze in een voor fase zit heeft deze houding geen zin. Dan schrik je mensen alleen af. Bovendien komt de knop altijd vanuit het eigen koppie. Iemand kan schreeuwen, janken of smeken. Het komt van binnen uit. Steun haar liever gezegd.

Editie: ben het met je eens Emma. Maar ik denk dat we gewoon een andere beeld hebben van hoe aan te pakken.
Laatst bijgewerkt door Raineri op 28-04-15 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:00

Ik ga helemaal geen steun bieden als ze ambieert om een paar kilo lichter dan 50kg te wegen. Ik wil dan liever haar ogen openen dat dat ongezond licht is. Ook op haar 16e is 53 echt de ondergrens qua kilo's. Dus nee, sorry, ik ga die gedachte om af te vallen niet steunen.

Ik denk ook dat iedereen dat hier doet, haar vertellen dat ze al erg licht is voor haar leeftijd + lengte. Niet om haar af te kraken, maar om haar van rare ideeën af te helpen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-04-15 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:00

Danique_G schreef:
In mijn post staat ook dat de grens dun is. Maar of zij dat heeft kan zij zelf het beste beantwoorden. Met 16 ben je vaak ook lichter. En stel dat ze in een voor fase zit heeft deze houding geen zin. Dan schrik je mensen alleen af. Bovendien komt de knop altijd vanuit het eigen koppie. Iemand kan schreeuwen, janken of smeken. Het komt van binnen uit. Steun haar liever gezegd.

Zoals ik in mijn vorige post duidelijk probeer te maken is dat ook alleen maar wat ik wil. Maar ik weiger iemand te steunen die zichzelf naar gevaarlijk ondergewicht wil werken, en ik denk ook absoluut dat dit niet iets moet zijn wat we collectief als topic gaan doen. Er zitten hier meiden van allerlei verschillende leeftijdsklasses en ik vind dat de mensen die wat 'ouder' zijn hierin de jongeren wel in bescherming mogen nemen. Het is gewoon gevaarlijk, en je kan er echt blijvende schade aan overhouden (zie vorige post). Dat moet je gewoon niet willen, en daar ben je je imo op die leeftijd ook gewoon nog niet van bewust.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:01

Ik bedoel natuurlijk niet steunen naar ondergewicht. Ik bedoel steunen in haar zelfbeeld en goed advies geven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:02

Danique_G schreef:
Ik bedoel natuurlijk niet steunen naar ondergewicht. Ik bedoel steunen in haar zelfbeeld :+

Ik denk dat de eerste stap in een positief zelfbeeld is dat je moet inzien dat je op het slechte pad zit en dat het fout kan aflopen. En ik vind dat dat het enige is wat de laatste dagen naar betreffend meisje gebeurd is. Misschien met harde woorden, maar te zien aan haar post heeft ze die ook wel nodig. Ze lijkt haar ogen nogal dicht te knijpen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:05

Maar zoals ik zei, ik denk dat daar onze meningen uiteenlopen. Je moet haar niet afschrikken. Harde woorden hebben geen zin. Zeg heel eerlijk dat ik niet alles heb gelezen (zo maar even doen dan). Voor harde woorden moet je toch wat dichterbij staan. Alleen waarschuwen wat er kam gebeuren als ze obsessief word. Of ze dat al is of een verdraaid beeld (nog maar) heeft van wat gezond is. Tsja, moeilijk te zeggen. Op mijn zestiende had ik dat ook, en toch zeker geen eetstoornis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:07

Ik denk dat de harde woorden nog wel meevallen. Er is vooral gezegd dat ze duidelijk geen verstand van de zaken heeft waar ze over post. Er wordt haar verteld wat de (extreme) risico's zijn van haar ambitie. Nog zitten haar ogen dicht. Ze benoemt dat ze een buikje heeft, maar dit buikje kan door van alles komen. Houding, bouw (dan maakt het niet uit hoe je jezelf uithongert), een vertekend zelfbeeld, etc.

Ik vind het gewoon echt zorgwekkend.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:08

Klopt, we hadden laatst ook iemand van 12. Sorry maar dan zit je hier echt verkeerd.
Jong en hier willen mee praten prima, maar dit is naar haar toe geen aanval maar laten zien dat het zo niet werkt voor haar. En ik kan zo iemand dan ook niet stimuleren/helpen, sorry.

Ze mag gerust een foto plaatsen of sturen maar zover ik uit haar berichten kan opmerken is ze echt niet dik of zal het "buikje" minimaal zijn.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:23

gribaldi schreef:
Klopt, we hadden laatst ook iemand van 12. Sorry maar dan zit je hier echt verkeerd.
Jong en hier willen mee praten prima, maar dit is naar haar toe geen aanval maar laten zien dat het zo niet werkt voor haar. En ik kan zo iemand dan ook niet stimuleren/helpen, sorry.

Ze mag gerust een foto plaatsen of sturen maar zover ik uit haar berichten kan opmerken is ze echt niet dik of zal het "buikje" minimaal zijn.

Dat begrijp ik. Daarom zou ik ook nooit meepraten in een dergelijk topic over eetlijstjes, hooguit meelezen (En Sharon aanmoedigen natuurlijk :) ). Maar laten we gewoon hopen dat het onkennis is en haar helpen, ook al luistert ze niet. Genoeg jonge meiden op dit forum die vast en zeker mee lezen. En wie weet dringt het een keer door.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:26

I hope so :j

Als ze er voor openstaat inderdaad wel ja. Daarom is het "buikje" wat zij ziet echt wel een buikje.
Hier kunnen we natuurlijk niet over oordelen zolang we niks zien, maar ik hoop dat ze begrijpt dat als je terug wilt na de 50 dat het niet helemaal goed voor je is.

Is 50 een mooi rond getal? Zijn haar vriendinnen slanker en laten ze dit duidelijk merken, wordt ze gepest of is haar zelfbeeld laag?

Iedereen is mooi op zijn of haar manier maar je moet wel even zorgen dat je dat zelf ook in gaat zien en niet te laag gaat denken over jezelf... ;) (Lees: ik heb een buikje, dus ben niet mooi hup drastisch lijnen)

En mannen houden van een klein buikje hoor, hoef je je niet voor te schamen :j

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:31

Lekker veel gaan sporten, word je wel zwaarder, maar veel strakker in het velletje :j
Daar gaat het om!

Hier weer goede dag tot dusver, had sollicitatie gesprek en toch onbewust minder gegeten, dus dat zo weer even inhalen met een hapje tussendoor!

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:35

Hoe ging je gesprek Yasmine?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:41

'Mannen houden wel van een buikje' vind ik altijd zulke vertekenende opmerkingen :o Ik ben nu behoorlijk vol en krijg sinds ik vol ben een hele hoop meer aandacht van mannen dan eerder. Niet per se alleen positieve aandacht, wordt ook regelmatig naar mijn kont gegrepen en dergelijke. Ben gewoon 'gezegend' met aankomen op goede plekken (borsten, billen, bovenbenen, heupen) en dat zijn de vetjes waar mannen over het algemeen een harde plasser van krijgen. Die aandacht doet veel voor mijn zelfbeeld, maar als ik in de spiegel kijk zie ik mezelf wel op een negatieve manier. Ik weet hoe het komt dat ik ben aangekomen, ik weet dat mijn eetpatroon daar de grootste schuld in heeft gehad, en ik ben bezig om daar wat aan te doen. Als het me om mannen zou draaien zou ik zo blijven als ik nu ben in ieder geval.

Ik denk dat afvallen, aankomen of een bepaald gewicht behouden altijd voor jezelf moet zijn en niet voor anderen. Ik ben begonnen met aankomen (op een hoog tempo) omdat ik geen aandacht kreeg van mannen. Ik was een stokje, had geen borsten en billen, en dat ik daardoor achterliep met vriendjes stond me heel erg tegen. Nu wou ik dat ik rustige aan had gedaan met aankomen. Dan had ik nu waarschijnlijk een gewicht gehad waar ik trots op was, in plaats van waar ik me voor schaamde.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:46

Emmaa_ schreef:
'Mannen houden wel van een buikje' vind ik altijd zulke vertekenende opmerkingen :o Ik ben nu behoorlijk vol en krijg sinds ik vol ben een hele hoop meer aandacht van mannen dan eerder. Niet per se alleen positieve aandacht, wordt ook regelmatig naar mijn kont gegrepen en dergelijke. Ben gewoon 'gezegend' met aankomen op goede plekken (borsten, billen, bovenbenen, heupen) en dat zijn de vetjes waar mannen over het algemeen een harde plasser van krijgen. Die aandacht doet veel voor mijn zelfbeeld, maar als ik in de spiegel kijk zie ik mezelf wel op een negatieve manier. Ik weet hoe het komt dat ik ben aangekomen, ik weet dat mijn eetpatroon daar de grootste schuld in heeft gehad, en ik ben bezig om daar wat aan te doen. Als het me om mannen zou draaien zou ik zo blijven als ik nu ben in ieder geval.

Ik denk dat afvallen, aankomen of een bepaald gewicht behouden altijd voor jezelf moet zijn en niet voor anderen. Ik ben begonnen met aankomen (op een hoog tempo) omdat ik geen aandacht kreeg van mannen. Ik was een stokje, had geen borsten en billen, en dat ik daardoor achterliep met vriendjes stond me heel erg tegen. Nu wou ik dat ik rustige aan had gedaan met aankomen. Dan had ik nu waarschijnlijk een gewicht gehad waar ik trots op was, in plaats van waar ik me voor schaamde.

Gewicht is maar een getal. En ik vind je mooi :) (op een niet lesbische manier). Zag je ook in het tattoo topic, en vond je tattoo's mooi. Zijn zat leuke dingen aan je die ik al van internet kan halen. Die kilo's eraf komen wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:47

Danique_G schreef:
Gewicht is maar een getal. En ik vind je mooi :) (op een niet lesbische manier). Zag je ook in het tattoo topic, en vond je tattoo's mooi. Zijn zat leuke dingen aan je die ik al van internet kan halen. Die kilo's eraf komen wel.

Dankjewel <3 Lief van je! :D Ik heb op dit moment niet een super negatief zelfbeeld. Ik weet waar de kilo's er vanaf moeten en ik heb besloten mijn onzekerheid om te zetten in wilskracht om het gewoon te doen :)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:52

gribaldi schreef:
Hoe ging je gesprek Yasmine?

volgende week proefweekje, zaterdag baantje in de bediening :j dus ben benieuwd!
Krijg vast een conditie als ik hele dagen mag lopen en rennen haha!

Mannen houden van een buikje,. Ja nee sommige, ik weet er genoeg die toch liever strak zien, net als dat ik ook liever een gespierde man heb. Ken er ook die willen echt sportieve vrouw waarvan je de spieren ziet. Verschilt per man, wel lijkt het mij dat het uitstralen van zelfvertrouwen veel meer seks appeal heeft :o

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:54

Emmaa_ schreef:

Huhm of het een verkeerd beeld geeft, nee dat denk ik niet. Ik zeg altijd, prima maar zelf vind ik strak gewoon net iets mooier;)
En natuurlijk is het voor iedereen verschillend maar ik hoor vaker dat ze op iemand vallen die wat rondingen hebben dan een botje....

Ik vind jou ook niet dik hoor Emma!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:56

Vind dat sowieso zo'n dooddoener, dat mannen daarvan zouden houden. Sowieso is de ene man de andere niet en bovendien... NOU EN :') Waarom zou het je ook maar iets uitmaken wat een man ervan vindt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:58

Nouja ik heb het voordeel dat ik lang ben en dat mijn vet goed verdeeld is, maar ik weeg 90 kilo. Nou ben ik wel al een hele tijd stabiel op dat gewicht en ik heb me niet meer gewogen sinds ik ben begonnen met afvallen, maar 90 kilo is wel veel. Ik zie mezelf niet als obese of überhaupt daar in de buurt, maar ik ben wel flink curvy haha. De rede waarom ik er wat vanaf wil hebben is vooral omdat ik dit niet nog verder uit de hand wil laten lopen. Als ik zo doorga dan ben ik over een paar jaar wel obese :') Vooral als je kijkt naar het feit dat ik 4 jaar geleden nog ongeveer de helft woog van wat ik nu weeg.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:58

Omdat sommige zich daar wel wat van aantrekken ;)
En dit is iets wat ik uit mijn omgeving hoor he :+

Scheer niet gelijk alle mannen over een kam dames :')