Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
AppleSter schreef:Ik kom even binnenvallen hier, heb hier nog niet eerder meegelezen maar ben zelf (samen met een groot deel van mijn familie) B12 patiënt.
Karlijn; jouw klachten kunnen wèl door B12 tekort komen. Uiteraard kan er altijd ook iets anders spelen naast een B12 tekort, maar aangezien je blijkbaar een tekort had (wat was je b12 waarde vóór je startte met injecties?) en een poosje injecties hebt gekregen en nu al een tijdje niet meer vind ik het niet gek dat je weer klachten hebt die B12 gerelateerd zijn.
Als je eenmaal begonnen bent met injecties na het vaststellen van een tekort zou je niet meer moeten stoppen met injecties. Lastig verhaal om uit te typen, dus even heel kort; Gezonde mensen (in dit geval: mensen zonder B12 tekort) hebben een emmertje met voorraad B12 in de lever voor wel 5-7 jaar. Bij een tekort is dat emmertje lek (tenzij het een inname probleem is, een veganist bijvoorbeeld heeft geen/ te weinig B12 in de voeding). Dat lek gaat niet meer weg, tenzij een oorzaak wordt gevonden en aangepakt (coeliaki, maagbacterie, inname probleem, maar helaas wordt bij het grootste deel de oorzaak niet gevonden). Als je emmertje leeg is krijg je vervelende klachten. Als je na het vaststellen van het tekort een injectie krijgt, komt er weer wat in je voorraad emmertje en na een aantal injecties is dat emmertje weer wat aangevuld. Alleen; je emmertje is lek, dus het loopt net zo hard weer leeg als je stopt met injecteren. Je lichaam schreeuwt (zeker als je eenmaal met injecties bent begonnen en stopt) om B12, daardoor krijg je weer klachten.
Een serumwaarde B12 van 400 is op zich heel goed, tenzij je eerder behandeld bent voor een tekort. Dan is 400 wél slecht. Je zou dan niet meer naar de bloedwaarden moeten kijken (doe je dat toch, dan hoop je dat het huizenhoog is) maar injecteren op basis van klachten. Helaas denken veel huisartsen nog steeds dat je kunt overdoseren en is er bij veel nog te weinig kennis mbt dit probleem, maar teveel aan B12 plas je gewoon weer uit. Het kan niet stapelen zoals bijv. bij vitamine D of B1 en B6 het geval kan zijn.
Er is veel info te vinden op de website van stichting B12 tekort en ook in de Facebook groep die eerder werd genoemd. De laatste ben ik ook niet zo’n fan van, maar er staat wel heel veel nuttige info in de bestanden die ze hebben en ze doen hun best mensen te helpen.
Mocht je vragen hebben; pb me gerust, ik prik al jaren, mijn kinderen ook (lopen hiervoor bij een kinderhematoloog in een UMC) en weet er inmiddels aardig wat vanaf.
Cynthia82 schreef:Ik meld me na een lange tijd ook weer.
In juni 2017 kwam ik erachter dat ik een B12 tekort had (55), toen ik met heel veel klachten die ik al jaren had, eindelijk eens echt stampij ging maken bij de huisarts.
Nu dus al bijna 2 jaar twee keer in de week injecties. Soms heb ik er geen zin in, of vergeet ik het, en dan ga ik me snel heel veel slechter voelen.
Maar ondanks dat ik vrijwel altijd netjes prik, ben ik nog altijd zo vreselijk moe en heb ik ook nog steeds veel pijn in mijn lichaam (heupen, rug en onverklaarbare spierpijnen). Nog wel wat meer klachten, maar deze belemmeren me het meest in het dagelijks leven.
Mijn huisarts is nu op vakantie, maar maandag ga ik weer bellen voor een afspraak om doorverwezen te worden naar het ziekenhuis. Ik wil verder onderzocht worden om uit te sluiten dat er niet ook nog iets anders is.
Is het B12 tekort wel de enige oorzaak, of is dat tekort wellicht een gevolg van iets?
Cynthia82 schreef:Ik meld me na een lange tijd ook weer.
In juni 2017 kwam ik erachter dat ik een B12 tekort had (55), toen ik met heel veel klachten die ik al jaren had, eindelijk eens echt stampij ging maken bij de huisarts.
Nu dus al bijna 2 jaar twee keer in de week injecties. Soms heb ik er geen zin in, of vergeet ik het, en dan ga ik me snel heel veel slechter voelen.
Maar ondanks dat ik vrijwel altijd netjes prik, ben ik nog altijd zo vreselijk moe en heb ik ook nog steeds veel pijn in mijn lichaam (heupen, rug en onverklaarbare spierpijnen). Nog wel wat meer klachten, maar deze belemmeren me het meest in het dagelijks leven.
Mijn huisarts is nu op vakantie, maar maandag ga ik weer bellen voor een afspraak om doorverwezen te worden naar het ziekenhuis. Ik wil verder onderzocht worden om uit te sluiten dat er niet ook nog iets anders is.
Is het B12 tekort wel de enige oorzaak, of is dat tekort wellicht een gevolg van iets?