Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:03

Sandrita, ja ze mochten op de uitslaapkamer komen, misschien ook omdat het zo'n lange ok was!
Na die drie weken kon ik me aardig verstaanbaar maken met al dat ijzerwerk in mijn mond dus voor een half dagje ging het wel maar ze hebben me wel ontzien hoor!!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:15

enniee schreef:
Prairy schreef:
Fijn dat de zwelling grotendeels weg is :)

Bij mij hebben ze een elastiek van de achterste kies naar de voor-ondertand getrokken om het gat te dichten dat ze gemaakt hebben door er een kies tussenuit te halen...

Dat doet nu al zeer en ik kijk echt niet uit naar de komende paar dagen :+

Gaat het goed met je tandjes? :(:)

Pijnlijk... Na 3 dagen nog steeds vol aan de ibuprofen, maar vandaag toch naar een clinic schaatsen gegaan en dat was erg leuk.

Nu rustig aan op de bank, morgen zal mn gezicht wel weer opgezwollen zijn, was vanochtend ook al en voel mn lippen alweer gaan...

Ach ja, moet er wat voor over hebben :)

Jij nog een paar weken! Ik ben wel heel benieuwd naar voor en na foto's van je!!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:46

Ach ships.. dat klinkt niet zo fijn! Je moet er wat voor over hebben inderdaad, maar je doet het ergens voor!

Moet inderdaad nog een paar weekjes :) ben de beugel echt zat.. mijn onderkaak staat niet helemaal tegen mn bovenkaak aan, maar 2? mm ofzo er achter.. opzich maakt het cosmetisch niks uit ( je ziet het verschil niet kwa uiterlijk) maar vind het wel wat raar

Racheltjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:18

Hallotjes!!
Wat is het topic onwijs lang en groot geworden en nog steeds actueel.
2 jaar geleden heb ik me hier voor het eerst gemeld toen ik besloot toch een operatie aan mijn kin en boven kaak te doen ( en al m'n verstands kiezen gingen eruit) ik kan m'n oude berichtje hier in dit topic even 123 niet meer vinden dus om een lang verhaal kort te maken, m'n operatie is uiteindelijk 2 keer uitgesteld omdat m'n tanden nog niet goed stonden en dus langer moest beugelen, maar...... 11 September 2012 was het eindelijk zover, de dag van de operatie!!
JA, ik heb super veeel pijn gehad wat me niet was verteld, JA, ik heb onwijs veel moeite gehad met eten terwijl m'n tanden niet eens vast op elkaar zaten, maar me mond alsnog niet ver open ging ( en dus 3 kilo in 3 dagen kwijt was) en JA de hele operatie en alles is me heel erg tegen gevallen (duurde 4 uur inplaats van 2,5 uur)

Maar JA wat ben ik suuuper blij met het resultaat, en JA het is het echt waard geweest. ik ben gelukkiger dan ooit tevoren en krijg van iedereen super reacties.
Omdat ik voor mijn eigen operatie zo onwijs op zoek was naar foto's van voor en na (die slecht te vinden waren vond ik) Deel ik mijn make over maar al te graag met jullie!!
En voor de mensen die nog twijfelen, en misschien een beetje bang worden/zijn voor de helse verhalen over pijn enz, als alles word vergoed, zeg ik DOEN!! Het is het ècht waard!!:

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:21

Wauw! Wat een super mooi resultaat zeg!!!

Dank je wel voor het delen van je foto´s, ik ben er erg blij mee, geeft me weer wat moed om nog even vol te houden :)

Is die bovenste foto in je profiel met dat roze topje, van na je operatie of ervoor?

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:13

Ik meld me hier ook weer even.
Aan het stipje te zien heb ik hier eerder gereageerd.

Allereerst maar even de precieze operatie,
Mijn bovenkaak is naar voren gezet en er is een stukje bot uit mijn kin gehaald en naast de beide zeides van mijn neus geplaatst.

Wat een wereld van verschil Racheltjuh13! Echt mooi geworden.

Ik ben inmiddels alweer bijna 7 jaar geleden geopereerd aan mijn kaak. En ik herinner het me nog als de dag van gisteren.

Alleen heb ik weer hele andere ervaringen. Ja, wel wat pijn gehad, maar dat kwam ook deels omdat ik een allergische reactie had op de morfine. Thuis ging de pijn niet over dus kreeg ik pijnstillers die hun werk goed deden. Daarna ook geen pijn meer gehad. Alleen de eerste dagen geen gevoel in mijn gehemelte waardoor ik niks kon eten. Ik voelde het gewoon niet, zelfs een gekookt eitje kon ik niet wegrkijgen, enkel vla.. Dus de eerste week in mijn bed doorgebracht en niet in de spiegel gekeken.
Toen moest de pleister van mijn kin. (vanwege de stukjes bot die uit mijn kin zijn geplaatst) ik dacht, eitje, vergeleken met de hele operatie die ook wel meeviel.. Nou, dat heeft me het meeste pijn gedaan. Als je nagaat dat hij er een week op zat, nog steeds muurvast, ondanks elke dag douchen en wassen.

Maar, wat me nog het meeste is bijgebleven van de operatie is het resultaat, zowel van de buitenkant als de binnenkant. Ik ben een stuk zelfverzekerder, niet meer bang om nagestaard te worden of uitgescholden te worden. Ben vroeger namelijk erg gepest met mijn gezicht.
En aangezien ik net in het jaar van mijn operatie naar mijn nieuwe MBO opleiding ging, was dit een super nieuwe start.

Echt, als je twijfelt, doen! Het is even doorbijten, maar het is alles dubbel en dwars waard

Racheltjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:55

Heel herkenbaar, ik had ook van die super strakk pleisters erop zitten die niet normaal pijn deden om eraf te halen, onder de douche had helaas niet echt nut dus het was echt even een half uurtje tanden op elkaar, maarja ik was toch ook wel èrg benieuwd naar het resultaat!! Heel herkenbaar dat gevoel van zelf vertrouwen en na staren enz! :)
@Prairy m'n profiel foto in roze topje is nog van voor me operatie, van een afstand en voor aanzicht zag je niet dat ik 'geen kin' en een pittige overbeet had!
Nog uiterlijk 2 maandjes beugelen en dan ben ik ècht klaar!! :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:16

Nou Racheltjuh13 Dat is echt een heel verschil!
Mijn voor en na foto's stonden op mijn oude pc die gecrashed is jammer genoeg!
Ik had ook van die "zijden" pleisters waarmee ik gewoon mijn vel eraf trok maar stevig zijn ze wel :D
Het is trouwens ook alweer 9 jaar geleden!

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:25

Jeetje Racheltje, wat een verschil! Echt super mooi!

Sandrita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:58

wauw Racheltjuh13 wat een verschil!!! Ziet er goed uit!!
hier update van mezelf:
inmiddels ben ik bijna een week verder na mijn operatie en ik moet zeggen dat het goed gaat,op paar slechte nachten na omdat ik zonder pijnstillers wou proberen maar dat ging niet. gisteren naar een beurs geweest(tuin,plantjes) en is maar 3 km verderop met mijn ouders. was best stuk lopen vanaf de auto naar de ingang dus aangekomen na wc geweest en toen werd ik helemaal licht in mijn hoofd,duizelig,misselijk en ik moest zeker paar minuten zitten..Misschien toch teveel in een keer met al die drukte om mij heen? daarna ging het wel weer(mijn ouders vonden mij wit op dat moment) daarna ff chocomel gedronken en ongemerkt mn hele kin onder geknoeit *schaam schaam* . Ik zag op sommige fotos van bokkers pleistertjes op de zijkanten van de wangen..waar was dat voor? want ik heb zelf geen pleisters aan de buitenkant, alles via mond gedaan...enigste wat ik had was 3 grote stukken tape om mijn gezicht voor de zwelling.
Heeft iemand ook dat de kaken "vermoeid" zijn?? of zijn het de kaakkopjes? ik weet niet..
ik zal ook keer fotos voor de operatie plaatsen en na..
ik ga mijn printa dikke pap opeten. :Y)

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:19

wow mooi resultaat!
Morgen moet ik op controle, ben benieuwd! *\o/*

Ik ben eigenlijk nu heel erg blij dat ik het toch gedaan heb.. het is nu 4 weken geleden (wat vliegt die tijd eigenlijk nog snel!)
Als ik foto's zie van 2 jaar geleden denk ik, ik had dit al eerder moeten doen! Ben echt blij nu !

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:49

Hallo allemaal,

Ik ben afgelopen vrijdag geopereerd (onderkaak) en het is me alles mee gevallen! Wel veel over moeten geven maar het was te doen. Zwelling lijkt ook al iets minder te worden en ik word al wat geel. Moet steeds zo lachen als ik mijzelf in de spiegel zie met mijn dikke hoofd. (ik heb normaal een heel smal koppie)

Weinig pijn, met name ongemak van de zwelling. Wel wat koortsig vooral 's avonds. Vond gister pas een recept voor amoxicilline in mijn tas. Hebben jullie dit ook gehad? Ik heb nogal een hekel aan antibiotica (ivm bijwerkingen). De dokter heeft me niet eens meer gezien en werd zo 's ochtends het ziekenhuis uit gewipt, terwijl ik me nog helemaal niet goed voelde. Nu veel in bed en word gelukkig goed verzorgd! Heb gister al een klein stukje gewandeld en gemalen kipnuggets gegeten haha. En kaas. Kon het niet laten, ik hou van eten!

Sterkte iedereen die nog moet! Na hoelang voelden jullie je weer wat beter? Tot nu toe is het elke dag hetzelfde. Word steeds beroerd wakker, s middags gaat het wel, s avonds weer minder.

Mijn kin lijkt kleiner dan hij was, heel raar. Iemand ervaring mee?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:05

Fijn Molzebeer dat je het achter de rug hebt!
Ik kan niet meepraten over misselijk of beroerd voelen want daar heb ik geen last van gehad maar vind het wel raar dat de arts je niet eerst gezien heeft voordat je naar huis ging, bij mij stond hij naast mijn bed toen ik wakker werd en de dagen erna iedere dag!
Ik denk dat je kin kleiner lijkt doordat je gezicht opgezwollen is en dat dat zodra de zwelling minder is weer normaal is.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:55

@Rachteltjuh; wat een verschil, supermooi! :D
@Eline; hoe was je controle?
@Molzebeer; ik heb geen ervaring met het beroerd voelen. Mijn kin leek inderdaad ook een stukje kleiner (wat ingedoken? :+) maar nadat de zwelling weg was, was het weer normaal.. Fijn dat je weinig pijn hebt.
Ik heb amoxicilline clavulaanzuur gehad (wat een vieze pillen zeg -O- ) voor mijn ontstoken kies vlak voor de operatie, kreeg er jeuk van in mijn schaamstreek, niet echt fijn, maar ging na een tijdje vanzelf over.

Sandrita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:47

@Molzebeer:
Ik was niet beroerd maar wel misselijk in het begin. Wat fijn dat het meegevallen is, ik had ook niet veel pijn, met pijnstillers is het goed te doen! Ik heb ook antibiotica recept gekregen maar was niet nodig want kreeg in de holding kamer al antibiotica. wat ik wel heel vreemd is dat je kaakchirurg de volgende ochtend niet bij je geweest is om te kijken en de elastieken..absurd dat je zomaar het ziekenhuis uitgewimpeld word!
Laat je lekker vertroetelen en tja eten..ik snak naar een dikke vette snitsel met champions en saus mm jammie! maar ik moet nog 3 weken wachten..

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:12

Euhm eigenlijk had gij gewoon gezegd dat mijn onderkaak iets teveel naar rechts neigde dus heeft hij dit gecorrigeerd met dubbele rekkertjes enkel aan de rechterkant. Moet morgenochtend teruggaan om te zien of het iets uit gedaan heeft.
Eten lukt goed.
Molzebeer : ik voelde mij ook heel slecht, en wat erg dat ze je gelijk het ziekenhuis uitsturen! ik heb er 3 nachten moeten blijven ipv 1 omdat ik me zo slecht voelde en heel veel pijn had.

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 01:35

Haay allemaal

Ik moest weer even inlezen
Mijn operatie word na de zomer gepland dat heb ik zo besloten omsat ik namelijk pas in mei naar de chirurg kan voor een afspraam
Vorige week bij de ortho geweest alles was goed en het mag allemaal zoals ik het wil (fijn!!!)
Ik ben nou langer weggestuurd en ze hebben me draad goed vast gezet zodat t de komende 3 maanden niet gaat schuiven.
Ben tog echt heel benieuwd wat ze bij mij gaan opereren me ondeekaak of bovenkaak!
Het komt steeds dichterbij en aan de ene kant wilk er al vanaf zijn
Maar beter na de zomer :)
Bij me onderbeet hebk nu wel egt veel ruimte zittwn haha
Kan tussen me boven en onderkaak een prikker ertusse doen
Best lelijk als je van bovenaf kijkt haha
Me vriend vind het eruit zien alsof ik iemand ga bijten :')
Maargoed zal vd week even foto plaatsen van hoe t er nu uitziet!

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:26

Nou ik ben alweer een stukje opgeknapt, nu 1 week geleden! En ik eet werkelijk bijna alles. Pizza, kroket, slappe patat, kaas, bounty, boerenkool, geprakte hamburger enz. En ik heb me van te voren een ongeluk gegeten omdat ik verwachte niet te kunnen eten en was dus 5 kilo aangekomen haha. Die moet er dus ook weer af. Straks weer sporten. Nog geen gram afgevallen, als ik dat geweten had.. ;)

Vandaag op controle geweest en iedereen was erg tevreden. Fijn! Ik heb overigens de chloorhexine niet gebruikt en de antibiotica ook niet. Na 2 pillen had ik namelijk al een schimmelinfectie, die nog niet over is grrr.

Zoenen is nog niet echt fijn haha (net een nieuwe vriend). Hoelang duurde het voordat jullie weer gevoel kregen in je onderlip? Ik denk dat ik het wel mooi ga vinden, als vind ik mijn kin nog steeds een beetje klein.

Nog wel erg moe trouwens. Verder weinig te klagen. Zag er volgens de chirurg uit als de meeste mensen na 2 weken. Beetje dik en wel blauw en geel maar redelijk normaal. Ik ga gewoon over straat. Naar de supermarkt ed, al vanaf dinsdag (vrijdag geopereerd). Al hoe ik het niet heel lang vol. Ben nogal snel geneigd om te veel te doen. Wil ook weer op mijn paard! Na hoe lang zaten jullie er weer op?

Sandrita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 04:39

Wat fijn dat zo goed gaat !! Maar als ik jou was zou ik het een beeyje rustig aan doen en paardrijden nog ff laten hoe graag je ook wilt! Stel dat je eraf valt en je komt op je gezicht terecht ben je mooi in de aap gelogeerd... :n eet je nu al een pizza? Is er niet gezegd dat je je kaak 5-6weken niet mag belasten of heb je er gewoon lak aan wat er je gezegd word? Ik zit nu 3weken na de operatie en mij lukt nog niet eens een boterham te kauwen laat staan n pizza :n

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:02

Amai dat gaat snel bij jou!
Ik zou ook wat rustiger aandoen hoor.. niet voor niks dat ze zeggen dat je minstens 4 weken vloeibaar/gemixt moet eten. Het is bij mij nu 6 weken geleden en ik heb 1 keer op mn paard gezeten deze week. In draf vond ik het nog een raar gevoel dus ga nog wat wachten om te rijden.. Heb ook zo schrik dat ik zou vallen op mijn gezicht ofzo! Ik kon na 2 weken een boterham eten geweekt in de koffie.. die smolt dan zo in mijn mond. Maar pizza pas na 4 weken ofzo..

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:51

Het gaat inderdaad echt super snel! Ik zie er vandaag alweer beter uit, haast normaal. En behalve erg moe, voel ik me ook zo. Ik slaap wel heel slecht, steeds heel vroeg klaar wakker en dat is niets voor mij.

Ik heb trouwens de eerste week wel 10x per dag gekoeld dat vond ik toen echt super lekker (voor de mensen die nog moeten). Is nu niet meer nodig. Ik kauw niet echt hoor, ik sabbel/slurp meer. Maar dat croissantje was toch ook wel erg lekker. Scheur alles in stukjes en prop het dan in mijn mond. Vrijdag bij de controle zeiden ze dat ik wel mag proberen maar niet forceren. Wat kan, dat mag. Ik eet ook veel brinta/vla enz. Maar met warm eten eet ik wel echt. De pizza had ik bijv. expres slap laten worden en dan in hele kleine stukjes gesneden. Echt mini stukjes. Kroket geprakt enz. Harde dingen eet ik natuurlijk niet. Zo meteen burrito's, dat wordt ook weer creatief zijn. Ik heb ook helemaal geen pijn. Slik nu geen pijnstillers meer. Hechtingen nog wel gevoelig.

Mijn paardje is super braaf gelukkig, ik val nooit. Maar ik wacht nog wel een paar weken hoor, zo verstandig ben ik nog wel. Maar eind maart (pasen) gaan ze het jaarlijkse weekendje weg bij mij op stal en ik wil zo graag mee. Even afwachten of ik dat ga redden

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:08

Fijn Molzebeer dat het allemaal zo goed en snel gaat zeg!!!

Ik krijg ook schimmelinfecties van antibiotica... Het enige wat dan bij mij helpt is fluconazol in pil vorm (dus geen smeersels/zetpillen en weet ik veel wat voor onzin nog meer). Gewoon naar je huisarts gaan en die pil vragen, jeuk als je je al niet lekker voelt helpt natuurlijk niet.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:13

Fijn dat het zo goed gaat Molzebeer! Je eet vrij snel weer :) lekker!
--
Mijn beugel mag er woensdag al uit :D Ik heb nog wel vaak het gevoel dat de linkerkant wat blijft hangen als ik bijvoorbeeld moet gapen. Dan voelt het alsof er iets klem zit. Hoop dat dat ook nog weg gaat..

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:03

Mijn beugel is er uit!
Heb de voor en na foto's ook via mail opgevraagd.. Zal ze hier zo plaatsen (als dat lukt :+)

edit: Het lukt me niet helemaal.. Zal het vanavond nog eens proberen.
Het is in ieder geval super mooi geworden! :D Als ik de foto's van eerst bekijk zie je het verschil overduidelijk!

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:46

Ben heel benieuwd Ennie! Het is het dus allemaal waard geweest als ik het zo hoor?

Wat fijn dat je zo snel hersteld Moizebeer! Gaat het elke dag een beetje beter?

Hier nog een kleine 2 weken tot mijn eerste operatie ( bovenkaak ) Ik kan echt niet wachten tot het achter de rug is. Op advies van ik dacht Prairy heb ik een koelcompres gevonden met een zak in een U-vorm. Mijn lieve schoonmoeder heeft er klitteband op gezet, zodat hij helemaal langs mijn kaak kan om te koelen, zonder dat ik hem vast hoef te houden.
Vanavond ga ik ook beginnen met de Arnica, hoop dat het helpt.