GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 08:52

Suzanne F. schreef:
Dank voor de uitleg Deri!
Daarom komt mijn berekening zo laag uit natuurlijk. Ik sport niet, heb weinig spieren en ben klein.

En weet je wat nog irritanter is? Hoe ouder je bent, hoe lager je rustverbranding -O-

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:28

Tango1979 schreef:
Suzanne F. schreef:
Dank voor de uitleg Deri!
Daarom komt mijn berekening zo laag uit natuurlijk. Ik sport niet, heb weinig spieren en ben klein.

En weet je wat nog irritanter is? Hoe ouder je bent, hoe lager je rustverbranding -O-

Nou indd. Ik sta al 3 jaar in spaarstand :')

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:14

En ik denk dan bijv weer dat een spaarstand niet bestaat :D want dan zou een hongerdood en vermagering ook niet bestaan

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:14

Mijn spiermassa is 40,5 kg (ik ben nu 65,2 kilo). Volgens mijn app is dit uitstekend. Mijn BMR zat vanmorgen op 1300 kcal.
Overigens toen ik begon met spuiten zat ik op een spiermassa van 41,9 kilo en een BMR van 1333. Dit zal ongetwijfeld door het afvallen komen, maar ook omdat ik 2 weken daarna mijn arm uit de kom heb gehad. Daardoor weinig meer kunnen doen (lees: normaal 4 stallen per dag mesten, paddock, fietsen, lopen etc.). Nu ik weer meer doe hoop ik de spiermassa weer wat op te bouwen. En eiwitten eten.

Vanmorgen gelukkig weer in de afvalstand: 65,2 *\o/* Bijna 10 kg eraf :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:48

Jester_ schreef:
En ik denk dan bijv weer dat een spaarstand niet bestaat :D want dan zou een hongerdood en vermagering ook niet bestaan

Spaarstand bestaat. Dat is het moment dat je lichaam beseft dat het minder binnenkrijgt dan het wil en vervolgens volledig autonoom overgaat op een lagere verbranding. Een soort eco stand.
Daardoor is afvallen (vermageren) dmv calorie-beperking een heel stuk moeilijker.
Als je doel hongersnood mocht zijn, ook dan zul je hier doorheen moeten.

Toch, als je gezond wilt afvallen, kun je beter de verbranding van je stofwisseling fit houden en spaarstand voorkomen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:08

De spaarstand is niets meer of minder dan dat je stofwisseling vertraagd, niet stopt.
Dus waar je dan bijvoorbeeld eerst netjes af kon vallen op bijvoorbeeld 1500 calorieën, lukt dat in die spaarstand niet meer.
Wat niet betekent dat je op 1000 calorieën niet zou afvallen.
Totdat je lichaam een nieuwe drempelwaarde heeft van 1000 calorieën.

Daarom is het zo belangrijk om met beleid af te vallen, ondanks dat een snel dalend getalletje op de weegschaal natuurlijk heel motiverend is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:12

Setteli schreef:
Mijn spiermassa is 40,5 kg (ik ben nu 65,2 kilo)

ik geloof wel dat je weegschaal dat aangeeft, maar dat kan toch bijna niet kloppen. je organen, botten, bloed, darminhoud, vet ed wegen toch wel meer dan 25 kilo.

dan zou je 62% spier zijn.

Zonnetje81

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:31

De spaarstand bestaat niet.
Je gaat doordat je weinig binnen krijgt ook minder bewegen en dat soort dingen zijn dan weer debet aan een lagere verbranding. Maar dit is weer zo'n hardnekkige mythe die bestaat. Als je met dezelfde beweging, activiteit door zou gaan (maar dat lukt niet omdat je futloos raakt) zou je niet stabiliseren.

Bell Coaching geeft daar wetenschappelijk onderlegde informatie over.

Maar dit is praten tegen dovemansoren en mensen verschuilen zichzelf liever achter de spaarstand mythe dan goed te annalyseren dat ze niet precies hetzelfde doen wat ze denken te doen. Aandoeningen etc buiten beschouwing gelaten.

Zoals jesper zegt zou er anders geen hongersnood zijn.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:54

Ik denk niet dat het slim is om deze discussie verder aan te gaan, omdat het heel erg afhankelijk is van wat men onder spaarstand vindt vallen. :)
Je stofwisseling vertraagd wel degelijk als je jezelf gaat uithongeren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:00

Jester_ schreef:

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... reden%20op.

hier zeggen ze dat een spaarstand wel degelijk bestaat bij mensen in een hongerstaking.

En uiteraard als je niets eet ga je dood. Punt.
Maar iemand die weinig calorieën eet, eet niet niks, dus ja dat een lichaam dan zuinig aan gaat doen met wat er binnen komt is best erg logisch.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:01

fokfanaat schreef:
Setteli schreef:

ik geloof wel dat je weegschaal dat aangeeft, maar dat kan toch bijna niet kloppen. je organen, botten, bloed, darminhoud, vet ed wegen toch wel meer dan 25 kilo.

Nee, dat moet hoogstwaarschijnlijk het percentage zijn en niet kilo’s. Bij de gym werd ik ook gewogen en dan zie je precies hoeveel vet-spier massa je hebt en wat je metabolische leeftijd is. Mijn spiermassa ligt nml op 49. Wat vrij hoog is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:05

Zonnetje81 schreef:

Dat slaat natuurlijk nergens op. De 'spaarstand' is dat je lichaam anders met voedingsstoffen en energie omgaat om het langer vol te kunnen houden, maar niet dat het dus helemaal niks nodig heeft. De schade komt nog steeds, en uiteindelijk ga je echt wel dood als je niets te eten krijgt, maar je lichaam heeft wel allerlei manieren om het in barre tijden, bij te weinig eten, veel langer vol te houden dan je op basis van het normale functioneren zou denken. Dat is geen excuus, en ook niks controversieels, dat is een buitengewoon zinvol overlevingsmechanisme.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:16

fokfanaat schreef:
Setteli schreef:

Ja ik las het eerst ook als %. Maar er staat echt kilo. Maar klinkt inderdaad best raar :+

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:23

Shadow0 schreef:
Zonnetje81 schreef:

Dat slaat natuurlijk nergens op. De 'spaarstand' is dat je lichaam anders met voedingsstoffen en energie omgaat om het langer vol te kunnen houden, maar niet dat het dus helemaal niks nodig heeft. De schade komt nog steeds, en uiteindelijk ga je echt wel dood als je niets te eten krijgt, maar je lichaam heeft wel allerlei manieren om het in barre tijden, bij te weinig eten, veel langer vol te houden dan je op basis van het normale functioneren zou denken. Dat is geen excuus, en ook niks controversieels, dat is een buitengewoon zinvol overlevingsmechanisme.

Dat heeft niks te maken met spaarstand = ik val niks af. Mensen noemen een plateau standaard de spaarstand.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:32

De 'spaarstand' is je lichaam die zich aanpast aan de nieuwe omstandigheden, een plateau kan door meerdere dingen worden veroorzaakt.
Deze twee zijn niet te vergelijken, maar kunnen wel gerelateerd zijn aan elkaar.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:54

Even iets anders, ik heb vandaag een nieuwe zending van Getwellis gehad. Het 'gekoelde' pakje was hartstikke warm. Logisch met dit weer. Ik heb ze meteen een mailtje gestuurd en de pen in de koelkast gelegd, maar heeft iemand dit al eens meegemaakt?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:57

Hoe wordt het verzonden, zit het wel koel verpakt?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:57

Oeh dat is heel vervelend.

Ik lees dat mounjaro zegt dat de pen na openen maar 30 dagen houdbaar is. Eiwitten en peptiden kunnen snel bederven maar degene die doseringen delen gebruiken de pen langer dan die 30 dagen.

Ozempic is langer houdbaar, dus het gaat vooral om de Mounjaro.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:02

opisop_shop schreef:
Hoe wordt het verzonden, zit het wel koel verpakt?

Ik snap je vraag denk ik niet. Het zit in een speciale envelop en er zit een vloeibaar koelpack bij, dus zal bij verzending gekoelde zijn. Maar gaat met gewone pakketpost. Dus vandaag megawarm.

Alles voelde warm aan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:08

Het blijft ook buiten de koelkast wel even goed hoor. Maar vandaag met 30 graden is wel een uitdaging ja. Dan moet hij niet bij de voordeur blijven staan de hele dag.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:39

Zonnetje81 schreef:
Oeh dat is heel vervelend.

Ik lees dat mounjaro zegt dat de pen na openen maar 30 dagen houdbaar is. Eiwitten en peptiden kunnen snel bederven maar degene die doseringen delen gebruiken de pen langer dan die 30 dagen.

Ozempic is langer houdbaar, dus het gaat vooral om de Mounjaro.

Daar geloof ik niet veel van. Heb zelf in totaal 2 pennen gebruikt nu, de eerste 10 weken mee gedaan (2.5 mg met pen van 5 mg), en de 2e zelfs 20 weken (Mounjaro 2.5mg met pen van 10mg). Ben nu mijn onderhoudsdosis bezig met een pen van 5mg, en 1.25mg spuiten, dus die zal ook rond de 20 weken meegaan. Heb nooit het gevoel gehad dat het minder werkt, of verkleurde ofzo.. ik bewaar ze wel altijd in de koelkast. Eruit halen, spuiten en er weer in :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 14:35

Ik heb de prijs opgevraagd. Het fluctueert wat want paar weken geleden kostte de 5 mg 265 en nu 252 euro.

Verbaasd me: De 10 mg pen is 350 euro en dat is weer een duurdere stap en niet zo extreem veel voordeliger dan de 5 mg als je gaat splitten.

Bij dosering van 2,5 mg, kosten per week:
2,5 mg 198 : 4x = 49,50 euro
5,0 mg 252: 8x = 31,50 euro
10 mg 350 : 16x = 22 euro

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 14:43

Het scheelt je €150 in 16 weken.
Met golden dose nog meer.
Dat is toch een mooie besparing?
Hier moest ik volgens mij 464euro betalen voor de 10mg. Ben benieuwd of het hier ook wat gaat zakken :')

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 14:50

Vanillia schreef:
Interessant Deri! Heb jij een achtergrond in diëtetiek?

Nee geen achtergrond of studie erin. Wel ben ik een periode zeer fanatiek geweest met gewichtstraining en dieet.
Dat was de eerste keer dat ik afgevallen was (en 7 jaar onderhouden). Ik kan nogal hyperfixaties krijgen op bepaalde onderwerpen vanuit mn autisme en dan "moet" ik alles leren wat er te leren valt :')

Nu beweeg ik niet zoveel meer. Ben deze spiermassa kwijt en heb nu wat gezondheids problemen erbij van het ouder worden en veranderde hormoonhuishouding.

Als mensen het interessant vinden kan ik ook nog wel wat neerpennen over spaarstand en plateaus.

--

Maandag officieel afspraak bij de huisarts! Vind het toch wel spannend.
Bloed is van de week geprikt en dat zag er allemaal top uit.
De huisarts vertelde mij dat ik een kandidaat zou zijn als mijn lever en schildklierwaarden er ok uit zagen.
Hij zei dat ik kon kiezen tussen de GLI of mounjaro, maar hij raadde zelf aan om met mounjaro te beginnen omdat de GLI een slechte slagingskans heeft en een jaar duurt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:36

opisop_shop schreef:
Het scheelt je €150 in 16 weken.
Met golden dose nog meer.
Dat is toch een mooie besparing?
Hier moest ik volgens mij 464euro betalen voor de 10mg. Ben benieuwd of het hier ook wat gaat zakken :')

Dat is nog fors duurder!