Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renee

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 12:30

Ik zou voor 62/68 of groter gaan. Mijn dochter van 12 februari zit al voornamelijk in 62/68. Zelf heb ik een boek vol patronen, weet niet wat je precies zoekt maar misschien kan ik je op weghelpen gezien je ervaring.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 22:31

Wij houden hier de 150 ml per kg lichaamsgewicht aan als richtlijn. Echter heeft ze vandaag 100 ml meer gehad.. kan vast geen kwaad voor een keertje. Als het structureel wordt is die content wel een optie. Kende ik niet, dus fijn dat het genoemd is!
Ze kwam eerst om de vier uur en nu al twee dagen om de drie uur. Regeldag zou het kunnen zijn.

Maar wat zijn jullie stil! Ik hoop dat dit een goed teken is?
Geen baby's geboren? Roulette, Venthe?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:52

Floko schreef:
Wij houden hier de 150 ml per kg lichaamsgewicht aan als richtlijn. Echter heeft ze vandaag 100 ml meer gehad.. kan vast geen kwaad voor een keertje. Als het structureel wordt is die content wel een optie. Kende ik niet, dus fijn dat het genoemd is!
Ze kwam eerst om de vier uur en nu al twee dagen om de drie uur. Regeldag zou het kunnen zijn.

Maar wat zijn jullie stil! Ik hoop dat dit een goed teken is?
Geen baby's geboren? Roulette, Venthe?

Mijn eerste zoontje dronk ook vaak meer dan de aangewezen hoeveelheid. Hij had gewoon erge honger :D

Ja, hoe gaat het met de nog zwangere dames hier?

Hektor heeft net een controle en vaccinaties gehad. Zijn gewicht is op drie maanden tijd verdubbeld sinds geboorte haha, van 3 kilo naar 6 kilo, klein spekje <3 Hij blijft een hele lieve, vrolijke en makkelijke baby. We hebben echt veel geluk met hem.

In België was het net twee weken paasvakantie, dus 2 weken onze zoon van 2,5 jaar oud thuis. Het is gelukkig heel goed gegaan met beide samen, we hebben veel uitstapjes gedaan die Hektor bijna volledig slapend in de buggy heeft doorgebracht :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:19

Bedankt allemaal nog is voor de tips/meningen over borstvoeding/kolven doorzetten tijdens werk of niet.

Voor nu, na gesprek met consultatiebureau, toch besloten proberen door te gaan tot 6 maanden. Ik zal even moeten bekijken hoe dat met werk juist gaat lukken, maar het voelde toch nog als te vroeg om te gaan afbouwen. Dus we doen gewoon door en ik bekijk het dag per dag :)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:53

Het gaat hier wisselend. Sander huilt veel, krijst het vaak uit van de pijn.... We zijn bij de kinderarts in het ziekenhuis geweest en die heeft medisch (gelukkig) niks gevonden. Maarja, wat is het dan he...?

Maar als hij de pijn niet heeft is hij een relaxte baby en ligt hij heerlijk rond te kijken. Is ook lekker zijn mimieken aan het oefenen en we krijgen nu regelmatig ook wat lachjes van hem te zien <3

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:07

iirrssjjee schreef:
Het gaat hier wisselend. Sander huilt veel, krijst het vaak uit van de pijn.... We zijn bij de kinderarts in het ziekenhuis geweest en die heeft medisch (gelukkig) niks gevonden. Maarja, wat is het dan he...?

Maar als hij de pijn niet heeft is hij een relaxte baby en ligt hij heerlijk rond te kijken. Is ook lekker zijn mimieken aan het oefenen en we krijgen nu regelmatig ook wat lachjes van hem te zien <3

Kramp? Lucht in de darmen?

Wij lopen tegen hetzelfde probleem aan...
7 mei gaan we naar de osteopaat om eea uit te sluiten..

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:11

Hier hetzelfde... wat dan ergens fijn is om te lezen dat we niet alleen zijn hierin. Wij weten wel vrij zeker dat het echt de krampjes zijn, na gisteren en vanochtend een goede poepbroek voelt hij zich vandaag weer wat beter en dan is hij bekijk weer de rustige baby die we kennen. Qua tijd zitten we nu ongeveer ook op de piek van de krampjes, dus vanaf hier wordt het in principe alleen maar beter. Even volhouden.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:34

Afgelopen weken niet gereageerd hier, maar nu dan ook de update dat ons dochtertje is geboren! Op 1 april, zeker een week of drie voordat ik haar verwacht had. Alles was ook echt net op tijd klaar voor haar, 4 uur voor de bevalling begon het bevalplan uitgeprint, die ochtend autostoeltje in de auto gezet… er waren ook absoluut geen voortekenen voordat de bevalling (met atypische klachten) begon.

Het was best een pittige bevalling voor mij, gelukkig heeft zij nergens last van gehad. Na de geboorte leek in eerste instantie alles goed, tot binnen 5 minuten ze niet zelfstandig kon ademen en helemaal blauw en slap werd. Gelukkig waren we in het ziekenhuis en stonden er binnen 2 minuten zo’n 10 artsen bij ons binnen. Heel erg spannend voor ons allemaal, ze hadden haar snel aan de beademing en stabiel, maar om haar goed te kunnen behandelen is ze een paar uur later overgebracht naar het WKZ. Na bijna een week daar op de NICU en een week in het ziekenhuis waar ze geboren is zijn we nu een week met haar thuis en ontzettend trots op hoe goed ze het doet. Ze heeft echt een inhaalslag moeten doen in zelfstandig drinken en energieniveau. Waar ze last van had is kort gezegd een soort opstartprobleem, dat is nu goed, de oorzaak waardoor dat ontstaan is zal helaas onbekend blijven, waarschijnlijk ‘gewoon’ pech.
Wij zijn nu vooral bezig met van elkaar genieten en heel blij zijn dat ze zo snel hersteld is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:42

mylittlejoy schreef:
Hier hetzelfde... wat dan ergens fijn is om te lezen dat we niet alleen zijn hierin. Wij weten wel vrij zeker dat het echt de krampjes zijn, na gisteren en vanochtend een goede poepbroek voelt hij zich vandaag weer wat beter en dan is hij bekijk weer de rustige baby die we kennen. Qua tijd zitten we nu ongeveer ook op de piek van de krampjes, dus vanaf hier wordt het in principe alleen maar beter. Even volhouden.

Welke leeftijd is je kindje?
Hier 6 weken. Merken nu elke dag eind vd dag de krampen..duren zo'n 2.5 uur... Heftig..het gaat echt door merg en been...

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 19:50

Jolliegirl schreef:
iirrssjjee schreef:

Kramp? Lucht in de darmen?

Wij lopen tegen hetzelfde probleem aan...
7 mei gaan we naar de osteopaat om eea uit te sluiten..

Dat denken ze wel ja. Is nu 7 weken oud, dus zit nu op de piek in principe. Zou over een week of 1 a 2 minder moeten zijn, dus gaan het afwachten... Osteopaat hebben wij ook al gehad, had een klemme nekwervel, dat is opgelost inmiddels.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:03

Jeetje Roulette, wat een rollercoaster. Zo onverwacht dat ze zich opeens aandiende en dan zo'n start. Gelukkig dat het niks blijvends is en het nu goed gaat! Gefeliciteerd :)

Die krampen blijven iets vervelends hè. Wij hebben hier wel baat (gehad) bij een kipkep woller.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:04

Jolliegirl schreef:
mylittlejoy schreef:

Welke leeftijd is je kindje?
Hier 6 weken. Merken nu elke dag eind vd dag de krampen..duren zo'n 2.5 uur... Heftig..het gaat echt door merg en been...

Ook van 11 maart, dus vandaag precies 6 weken. Tussen 6-8 weken is de piek, dus dat klopt hier in ieder geval. Inderdaad overdag geen kind aan, maar s avonds krampen en dan huilen door merg en been. Met wat mazzel begint hij vroeg, maar ook af en toe laat op de avond en dan door de nacht in.

Dat het de 2e is maakt me gek genoeg week wat rustiger, wetende dat het tijdelijk een normaal is. Maar oh, wat wil ik m graag helpen om de pijn weg te nemen.

Gefeliciteerd Roulette. Maar wat schrikken. Gelukkig was je in het ziekenhuis!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:15

Voor de krampjes had ik hier infacol (naja de Duitse versie dan).

Heeft ons voor mijn gevoel er goed doorheen geholpen.

Vandaag nog even best boos geworden.
Ik was heerlijk aan t wandelen met miranda en jiske.
Is er een boer z'n graan aan t spuiten.
Serieus.... rijd lekker op max 2 meter afstand spuitend aan ons voorbij....
Daar kan ik toch behoorlijk boos om worden.
Ik kon zo snel ook geen kant op....
De wind stond wel de andere kant op.

@Jolliegirl
Misschien kan de osteopathie idd iets uitsluiten. Maar krampjes kunnen echt heel heel vervelend zijn!.

@Solleke_Noah
Fijn dat je ervaring hier je wat heeft kunnen helpen! En ook fijn ook dat jullie een fijne vakantie hadden!

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 21:19

Ik heb een tijd al niks gepost hier. Merkte dat het lastig bij te houden was, wel alles mee gelezen!

Roulette wat een rollercoaster inderdaad. Heftig begin voor jullie, hopelijk vanaf nu inderdaad lekker genieten van elkaar en kunnen jullie het voor jezelf een plekje geven. Want kan me voorstellen dat zoiets er behoorlijk in hakt.

Solleke, wat fijn dat Hektor het zo goed doet.

Irssje, wat naar dat hij ergens last van lijkt te hebben. Gelukkig ook momenten dat het genieten is!

Ik ben afgelopen zondagnacht 21 april om 02.05 uur bevallen van ons zoontje Luca. Een totaal ander begin van de bevalling als bij onze dochter (start met weeën) begon het nu met gebroken vliezen. Ik werd op 20 april (uitgerekende datum) om 04.00 uur wakker van gebroken vliezen maar verder was alles nog helemaal rustig. Dus mijn partner ook niet wakker gemaakt en weer terug in bed gekropen. 's ochtends mijn partner op de hoogte gebracht en vervolgens aan het paasontbijt gegaan :+
Rond 11.00 uur verloskundige gebeld om te melden dat mijn vliezen waren gebroken maar er nog geen weeën waren. Zij is rond 12.00 uur langsgekomen voor een algemene check (hartje luisteren) en even besproken hoe en wat. Ik had 24 uur de tijd om af te wachten en anders zou ik de volgende dag naar het ziekenhuis moeten voor controle en zou ik ook sowieso medisch worden. Dit gaf bij mij wel wat tijdsdruk want dat was wel het laatste wat ik wilde. De hele dag is het rustig gebleven, geen wee of gerommel echt helemaal niks. om 20.00 uur 's avonds kwam de verloskundige nog een keer langs voor controle wat allemaal goed was. Dus gewoon weer afwachten.
om 22.15 ging ik naar bed, nergens last van. Om 22.30 voelde ik toch iets druk en dit was meteen om de 3-4 minuten. Na 3 kwartier de verloskundige gebeld, ik moest van haar op tijd bellen als ik weeën zou krijgen omdat mijn vorige bevalling ook vrij vlot is verlopen. om 23.30 uur was de verloskundige bij mij en had ik 4 cm ontsluiting. Mijn wens was een poliklinische badbevalling in het ziekenhuis. Dus op naar het ziekenhuis, gelukkig was de bevalkamer met het bevalbad net vrij gekomen. om 00.15 in bad gestapt en om 02.05 uur is Luca geboren. Kortom in 3,5 uur tijd van helemaal geen wee naar een baby :+
Luca doet het heel goed, ik voel me ook echt helemaal prima. Heb eigenlijk weinig last. En Stella is de trotste en liefste grote zus die hij zich kan wensen!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 21:54

Gefeliciteerd venthe!

En het bijhouden lukt gewoon niet altijd.

Voor mij was het hier ook een hele tijd teveel om überhaupt een berichtje te doen.
Nu nog reageer ik volgens mij niet op iedereen :Y) niet met opzet... maarem ja
Het gebeurd

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 21:59

Dat heb ik ook idd Hagelslag.
En soms reageer ik dan een hele tijd niet omdat ik niet meer weet waar te beginnen en niemand wil passeren.

Gefeliciteerd Venthe! Klinkt alsof het gelopen is zoals je wilde, heel fijn. Geniet ervan met z'n vieren.

We hebben vandaag een babybjorn wipstoeltje gehaald via marktplaats en ik vind deze echt super. Onze gastouder had er eentje en daar zat ons zoontje ook altijd zo lekker in te wiebelen. Nu zit de kleine meid erin en wiebelen wij hem nog voor haar natuurlijk, maar ze wordt er heerlijk rustig van. Overdag wil ze verder alleen bij ons liggen dus dit is een mooie stap naar iets onafhankelijker worden.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 23:06

Solleke: hektor is goed gegroeid zeg! Fijn dat het een makkelijk baby is :o
En lekker veel uitstapjes gedaan tijdens de vakantie :D
Goed dat je hebt besloten om door te gaan met bv. Komt vast goed met kolven op het werk, daar vind je vast een weg in.

Lastig met krampjes.. Lize krijgt er nu steeds een beetje meer last van.
Vandaag ook zo'n avond dat ik haar eigenlijk niet weg kan leggen. As we speak slaapt ze nu op mij. Zelf in slaap vallen lukte steeds net niet.
Hopelijk kan ik haar zo weg leggen, anders wordt het een lange nacht :+

Jollie: hopelijk kan de osteopaat het één en ander verhelpen.

Gefeliciteerd roulette! Het was een pittige en heftige start voor jullie. Ontzettend fijn dat jullie lekker thuis zijn en dat het zo goed gaat :knuffel:

Wat een stomme boer hagelslag. Gelukkig dat de wind niet in jullie richting stond.

Gefeliciteerd Venthe! Ik vond mijn bevalling al snel, maar jij spant de kroon met je 3,5 uur haha.
Fijn dat het gegaan is zoals je het wilde. Klinkt als een prettige bevalling.

Floko, fijn dat ze rustig wordt van de wipstoel. Hopelijk heb je straks wat vaker je handen vrij :o

Hier gaat alles goed, ondanks dat Lize in de avond wat last krijgt van krampjes, is ze overdag een rustige, tevreden meisje.
Vandaag voor het eerst wat langere tijd oppas voor haar gehad, want ik moest met het paard van mijn buurmeisje naar de da voor het verwijderen van een kies. Doordat paard niet zo goed meewerkte duurde het allemaal wat langer dan ik gehoopt had. Mijn schoonmoeder redde zich prima, maar wilde toch zsm weer terug naar huis :+

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 00:16

Gefeliciteerd Venthe <3

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 06:18

Van harte gefeliciteerd!!

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:43

Van harte gefeliciteerd met jullie Luca, Venthe! Klinkt als een fijne bevalling. Leuk dat Stella het zo goed doet als grote zus.

Roulette, ook jij gefeliciteerd! Wat een heftige start hebben jullie gehad maar fijn dat jullie kindje het zo goed doet nu.

Hagelslag, wat een stomme move van die boer! Gelukkig stond de wind een andere kant op.

Vervelend van die krampjes! Wij gebruiken ook Infacol daarvoor. Daarnaast krijgt onze meid dagelijks probiotica. Ik weet niet in hoeverre het écht werkt, maar het lijkt alsof de krampjes bij haar momenteel wel meevallen.

Iris, zo rot dat Sander zoveel huilt in de avond! Fijn dat hij nu ook wat vaker zijn mooie lach naar jullie laat zien.

Solleke_Noah, fijn dat je de knoop hebt doorgehakt wat betreft het wel of niet doorgaan met de borstvoeding. En als uiteindelijk blijkt dat het toch niet werkt voor je, dan is stoppen inderdaad altijd een optie en dat besluit is dan ook helemaal prima! Hekter is flink gegroeid ook. Lekker al die uitstapjes in de paasvakantie. Ook fijn dat Hektor zo makkelijk was. Heb je ook weer wat meer je handen vrij en de aandacht voor de oudste.

Floko, wat leuk dat jullie dezelfde wipstoel hebben gevonden op Marktplaats. Hopelijk heb je hierdoor wat meer je handen vrij.

Hier gaat het prima. Manlief is weer aan het werk dus de kindjes en ik hebben het rijk weer voor onszelf. De kleine krijgt ook steeds meer een eigen ritme en doet ook een middagdutje (die drie uur duurt) nu, waardoor ik in de middag weer wat tijd voor mezelf heb.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 01:40

Hoe gaan jullie om met die gekke TOG waarden?

Volgens de richtlijn moet ik mn baby met 20 graden een romper..shirtje en broekje en slaapzak aandoen in de nacht...

Dat kind stikt de moord...

Die slaapt in een 0,2 tog slaapzakje enkel in een rompertje....en nog heeft ze het gewoon warm..

Is mijn kind dan zo apart?

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 05:54

Ik doe mijn kindjes aan wat ze nodig hebben niet wat welke richtlijn of regel zegt dat ik moet doen.

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 06:35

Jolliegirl schreef:
Hoe gaan jullie om met die gekke TOG waarden?

Volgens de richtlijn moet ik mn baby met 20 graden een romper..shirtje en broekje en slaapzak aandoen in de nacht...

Dat kind stikt de moord...

Die slaapt in een 0,2 tog slaapzakje enkel in een rompertje....en nog heeft ze het gewoon warm..

Is mijn kind dan zo apart?

Wat Renee zegt! Gewoon kijken wat ze nodig heeft, elk kind is anders. Sarah is een wat “kouder”kindje en draagt op her moment een romper korte mouwen, shirtje met lange mouwen, broekje slaapzak met lange mouwen en dan ook nog eens een deken :)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 07:24

Bij mijn eerste kindje kon ik aardig de richtlijn volgen, alleen wou ze echt geen slaapzak met mouwen dus als het te koud werd hebben we toch maar een kacheltje aangezet in haar kamer.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 10:04

Proficiat Roulette <3 wat een rollercoaster, klinkt super eng... gelukkig is ze nu gezond en veilig bij jullie thuis.

Proficiat Venthe <3 fijn dat alles goed gegaan is!

Over aankleden, ik voel het nekje en kijk niet zozeer naar de TOG waarden. Beetje de regel volgen van baby één laag extra aantrekken dan je zelf doet en de slaapkamer rond 16-18 graden houden.

Voor krampjes gebruikten we bij m'n eerste zoontje zowel sab simplex als infacol. Bij hem deed het allebei niet zoveel, maar het proberen waard!

Die krampjespiek rond 6-8 weken kan zo heftig zijn he. Hopelijk voor iedereen snel wat meer rust :(:)