Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 21:12

Ja eens, bizar dat ze dat niet eerder konden melden toch. En dat je naar Zaandam moet om je spullen dan te halen.

De laatste 2 km was geweldig ja, al die muziek en mensen etc.

Gaaf dat je toch hebt gelopen Imay!

Wij waren met de trein, dat ging eigenlijk super!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 21:39

Wow, inderdaad dit, bizar dat er een deel gecancelled was, maar inderdaad wel verstandig als de hulpdiensten overbelast waren. Volgend jaar houden ze daar vast wel rekening mee en schakelen vast meer hulpposten in.

Ik was maanden geleden van plan om de Alpro halve marathon in Wevelgem (België) te lopen, maar kreeg het ene pijntje na het andere, druk door werk, covid... dus training viel stil. Ik ben nu een vijftal weken geleden terug van nul herstart (het laatste jaar echt heel weinig gelopen, er mankeerde telkens wel iets) en uiteindelijk beslist bij Alpro de 5 km te lopen. Geprobeerd verstandig te lopen zonder me kapot te lopen, hartslag in de gaten gehouden, behoorlijk achteraan gestart om me niet te verbranden bij de start (been there, done that), en het ging best lekker. Voelde wel sneller dan het uiteindelijk bleek (5:39/km) maar toch een 21ste plaats op 148 vrouwen, dus niet slecht voor een voorzichtige "comeback" op mijn vijftigste. Smaakt naar meer!

Het was ook best warm, en ik liep dan nog niet in een luchtige loopshirt maar een warme en cosy "Free Palestine" T-shirt (ik liep in naam van Palestina Solidariteit). Geen idee of er hier veel last was van de warmte, ze hadden regen voorspeld, dus het weerbericht zat er toch echt wel naast.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 21:44

Suliko het Reichswald is heerlijk, wij trailen of wandelen daar regelmatig.

Als ze niet de capaciteit hebben om hardlopers die uitvallen te helpen, moet zo'n evenement niet zo groots opgezet worden.
Dit is al eerder gebeurd en blijkbaar hebben ze er dus weinig van geleerd.

Mooie comeback hwn!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 22:06

Denk niet dat ze ervan leren.... Is niet de eerste keer dat dit gebeurd bij de DtotD.... Le Champion denkt vooral aan geld helaas... Het schijnt dat er vorige keer ook geen compensatie is gekomen voor die deelnemers! Behalve korting op nieuwe inschrijving, maar geen geld terug, geen onkostenvergoeding, niks....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 06:35

iirrssjjee schreef:
Denk niet dat ze ervan leren.... Is niet de eerste keer dat dit gebeurd bij de DtotD.... Le Champion denkt vooral aan geld helaas... Het schijnt dat er vorige keer ook geen compensatie is gekomen voor die deelnemers! Behalve korting op nieuwe inschrijving, maar geen geld terug, geen onkostenvergoeding, niks....

Dit las ik dus ook al op facebook. Wel heel jammer dan voor de deelnemers. Maar zo wil je ook nooit meer in een latere wave starten. Dat starten in waves ging zaterdag bij de 4 mijl ook al chaotisch, en daar deden dan 'maar' 2500 man aan mee. Opeens lieten ze de laatste waves in 1 keer door, maar dat was niet duidelijk. Het bagagevervoer was ook slecht las ik, dus eigenlijk moest je alsnog de route lopen om je spullen terug te krijgen. En ik las dus ook echt dat je maar 1 bekertje water bij verzorgingsposten mocht pakken omdat er anders te weinig was. Dan doe je als organisatie toch wat fout.

Ze hebben vast kleine lettertjes dat ze zoiets mogen doen en niemand hoeven te compenseren, maar het is niet netjes van de organisatie. Ik zou in ieder geval mijn medaille wel willen hebben, die heb ik tenslotte betaald. Dan heb je nog iets, ook al is het dan een nare herinnering.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 06:47

Mooie comeback hwn!

Ik zou echt geen medaille willen als ik m niet had gelopen hoor. Wel geld terug of startbewijs voor volgend jaar.

Dat over water heb ik niet zo ervaren. Ik heb er steeds 2 gepakt, werd niks over gezegd. Er was genoeg, ook sportdrank. Ook in het dorp waar alle bewoners sproeiers hadden was water en fruit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 07:00

Samantha_ schreef:
Mooie comeback hwn!

Ik zou echt geen medaille willen als ik m niet had gelopen hoor. Wel geld terug of startbewijs voor volgend jaar.

Dat over water heb ik niet zo ervaren. Ik heb er steeds 2 gepakt, werd niks over gezegd. Er was genoeg, ook sportdrank. Ook in het dorp waar alle bewoners sproeiers hadden was water en fruit.

En dat geld terug of startbewijs voor volgend jaar krijg je dan ook niet. Dan zou ik gewoon willen waar ik voor betaald heb. Sowieso vindt ik een jaar doorschuiven geen optie, voor hetzelfde geld past het dan niet of ben je geblesseerd. Dan zou je geld terug moeten krijgen.
En dan zeggen ze natuurlijk de kleine lettertjes. Dan denk ik van de deelnemers hebben betaald, de inkoop is gedaan, geef de deelnemers dan gewoon hun deel van wat er ingekocht is (dus wat drinken, stuk fruit, medaille en als er tshirts ofzo waren ook die). Nee, dan ben je ook niet blij, maar dan kan een organisatie aan de kleine lettertjes voldoen en de deelnemers krijgen in ieder geval de prullaria zeg maar. Die zijn toch al gekocht en weggooien door de organisatie vind ik dan niet netjes, laat dat dan een deelnemer zelf doen, maar dan bied je het wel aan.

Het netste is gewoon geld terug, maar vrees dus echt dat dat niet gaat gebeuren.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 07:09

Er was water, sportdrank en fruit genoeg.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 07:55

iirrssjjee schreef:

Ja maar ik denk ook dat de ambulances/ziekenhuiscapaciteit op een gegeven moment ‘op’ is. En dat kan je denk ik niet bijkopen. Dan is het een kwestie van minder mensen laten starten.

En ik zou geen medaille willen als ik niet heb kunnen lopen hoor. In Leiden kon je ‘m toen geloof ik zelf nog een keer lopen (gewoon ergens thuis) en als je dat screenshotte kreeg je de medaille alsnog. Alternatieven waren een deel van je geld terug (sommige kosten zijn ook gewoon gemaakt hè, bij afgelasting bij roeien door het weer geven ze ook niet alles terug bijvoorbeeld. Daar kan afgelasting voorkomen door onweer of harde wind), of volgend jaar korting.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 07:59

Samantha_ schreef:
Mooie comeback hwn!

Idem, bij een post moest ik een paar seconden wachten maar verder was het gewoon goed geregeld. En ik heb vaak 2 of 3 bekertjes genomen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:51

Ja was echt top geregeld hoor, ik heb ook meerdere bekertjes kunnen pakken.

Vanochtend een 5 km herstel loopje gedaan, alles even loslopen.
Woensdag weer een pittige loop doen, 7 km op snelheid.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 11:09

Ik begrijp dat de capaciteit van de zorg op een gegeven moment op is, maar dat schijnt dus al 2x eerder te zijn gebeurd! Ze hebben er dus niks van geleerd blijkt.... 1x kan, gebeurd het dan nog een x, dan neem je maatregelen, dat is niet gebeurd!

En water was er inddd genoeg. Soms even doorlopen tor het achterste kraampje omdat ze bij de eerderen bezig waren met vullen, of het was te druk, maar heb telkens zonder problemen water kunnen pakken. Meerdere bekertjes zelfs als ik wilde!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 11:51

Mooi hwn!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 12:22

Samantha_ schreef:
Ja was echt top geregeld hoor, ik heb ook meerdere bekertjes kunnen pakken.

Vanochtend een 5 km herstel loopje gedaan, alles even loslopen.
Woensdag weer een pittige loop doen, 7 km op snelheid.

Mijn Garmin vindt dat ik nog een paar dagen mag herstellen :')

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 12:23

Dat vind ik zelf ook hahaha. Mijn Garmin geeft geen hersteltijd aan, maar in ga woensdag pas weer een klein rondje hahaha.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 12:31

Mijn Garmin gaf dat ook aan, maar herstelloopje doe ik altijd dag erna.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 13:48

Wauw wat tof ieris! sponzig _O-

SV ook weer heerlijk gelopen.

germie schreef:
Waren de laatste groepen de langzaamste groepen op basis van de te verwachten eindtijd? Want dan nodig je mensen uit om een andere eindtijd op te gaan geven voor een volgende keer (ik heb dit ook al overwogen bij bepaalde runs).

Ik lees overigens op facebook dat ze gewoon te weinig water bij de waterposten hebben. Dan heb je echt wel wat goed fout gedaan bij de organisatie. Is dit dus waar?

Nee het waren niet de langzaamste groepen, en nee er was geen water te kort, ook niet voor degene die alsnog gestart zijn (begrepen van een vriendin die alsnog gelopen heeft en IMAY1990 bevestigd dit ook gelukkig).

Ik riep vooraf ook, wat een onzin die maatregelen maar ik liep om 10:45 en het was echt warm! Vol in de zon, veel over asfalt en niks om te schuilen. De bewoners waren echt geweldig, overal sproeiers, water, fruit en muziek. Ik denk dat als ik in het toaal 1 km geen muziek heb gehad, het veel was. Wat een mensen! Op 6 km (dus net na 11u) lag de eerste al op de grond... De laatste 2km waren echt heel warm en daar lagen er wel verschillende op de grond en ook na de finisch wat het erg druk bij de EHBO.
Er was echt waanzinnig veel EHBO op de been, ze stonden overal en kwamen fietsend langs. Nog nooit een parcours gezien met zoveel voorzorgsmaatregelen als deze!

Ik denk oprecht niet dat je de organisatie iets kwalijk kan nemen. Behalve dan het cancellen :')
Want dat snap ik echt niet, juist voor deze groepen begon het al af te koelen. Midden op de dag was het echt wel flink warm en gevoelsmatig een stuk meer dan de opgegeven 25 graden.
Nog steeds niet onoverkomelijk. Ik heb bijna iedere post een beker aangepakt (al rennend) en nog een paar keer van bewoners. Wel echt banketstaaf dat je je spullen dan in zaandam mag gaan halen...

Wat onwijs balen voor jou IMAY1990... -O- Echt heel zuur. Neem aan dat je iig je geld terug krijgt?

Al met al, heb ik heerlijk gelopen. De sfeer was geweldig en de muziek en de mensen droegen mij gewoon het parcours over. Ik zat mega slecht in mijn energie en ging om te genieten. En dat heb ik gedaan! Echt een van de leukste die ik ooit gelopen heb.
Ik had verwacht rond de 1:30 te lopen omdat ik weet dat de vorm er echt niet is (even ter vergelijking, in maart dit jaar liep ik de HM op 05:00 km/h en een 10km op 4:43:). Mijn tijd was 1:27:12 met een gemiddelde van 5:20km/h. Dus helemaal prima.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik heb nog geprobeerd mensen te spotten maar dat was echt geen doen :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:00

Lekker gelopen Leonie! En snel!

De organisatie was inderdaad top, het was gewoon te warm. Ook geen zuchtje wind of stukken schaduw.
Ben jij le champion lid? Omdat je 10:45 startte?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:04

Laatst bijgewerkt door Tiggs op 23-09-24 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:05

Tiggs schreef:

Wow joh? :oo

Snap wel dat hij afgelast is dan!

Ik heb vanavond voor het eerst m’n hardloopclubje. Ben echt heel erg benieuwd. En poep echt nu al in m’n broek.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:06

MarlindeRooz schreef:
Tiggs schreef:

Wow joh? :oo

Snap wel dat hij afgelast is dan!

Ik heb vanavond voor het eerst m’n hardloopclubje. Ben echt heel erg benieuwd. En poep echt nu al in m’n broek.

Veel plezier! Ik ben traag en voel me toch op m’n gemak in mijn groepje.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:13

Tiggs schreef:
https://nos.nl/l/2538236

Over gisteren. Hier wordt gesproken over zonnesteken, maar dat lijkt me iets anders?

Een 'heatstroke'. In de volksmond klopt dan een zonnesteek wel aardig. Het is de combinatie van warmte productie door je spieractiviteit met daarbij omgevingstemperatuur. Als je lichaam dan niet meer in staat is om voldoende te koelen ontstaan er problemen.

Snap volkomen dat de laatste startvakken zijn gecanceld. Wel heel vervelend als je in dat tijdsvak zat. Maar als de SEH vol ligt en alle ambulances rijden kun je echt de veiligheid niet meer waarborgen. En als dan een redelijk ongetrainde Karin ook nog gaat starten en door oververhitting reanimatiebehoeftig wordt heb je als organisatie helemaal de poppen aan het dansen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:22

Dank voor de uitleg!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:25

Ik hoorde laatst al bij een hardloop winkel dat het onder studenten helemaal hot is om een marathon te gaan lopen. Gewoon zo, want we hebben ooit wel eens 10 gelopen dus moet wel goed komen.
Wat ik hier zag liggen waren ook echt allemaal jonge mensen. Denk toch combinatie van weinig getraind, niet tempo aanpassen?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:33

Ik denk dat dat weleens kan kloppen Samantha. Ik zie ook redelijk wat influencers op social media die dan zomaar een marathon opgeven over een paar maanden en gaan rennen. Meestal word er wel wat getraind maar wordt er vooral ook op doorzettingsvermogen gelopen. Denk dat daar veel mensen hun inspiratie vandaan halen. Vind het stiekem ook wel mooi om naar te kijken, maar ben niet zo gek om dat zelf te doen. Zie twintigers die hun prefontale cortex nog niet ontwikkeld hebben dat wel sneller doen :') . En zeker jonge Amsterdammers hebben nogal een neiging tot zelfoverschatting :=.