Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:25

Pandora2 schreef:
Ik denk dat er ook wel mensen zullen overlijden aan de bijwerkingen waarbij de HA wel in beeld is.
Kan goed zijn dat iemand niet of weinig op het griepvaccin reageert, maar dus wel heel heftig op het covid vaccin. Dat weet je nooit vooraf.
En of het dan allemaal zal gemeld worden aan het grote publiek, is ook nog maar de vraag :+

En het blijft tenslotte één van de grootste medische experimenten aller tijden :P

ja, maar persoonlijk vind ik het wel anders of iemand sterft omdat men vergeten is aan de huisarts te vragen of iemand een vaccin mag hebben, of dat je met de huisarts samen afgewogen hebt dat iemand een vaccin mag hebben ondanks de bijwerkingen en dan achteraf blijkt dat de verkeerde keuze te zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:27

Israël kreeg zoveel vaccins ter beschikking omdat ze er 1. zoveel meer voor betaalden en 2. de pharmagiganten dat land vanwege zijn diversiteit aan mensen graag als soort van experiment gebruiken.
Je hebt met een populatie van ongeveer 7 miljoen inwoners een heel divers ' publiek ' en dat is interessant en gemakkelijk voor medicijnenstudies.
Gisteren geleerd ! 8-)

Duitsland gaat goed omdat Merkel een wetenschappelijke achtergrond heeft denk ik.

Ieder land roeit met de riemen die ze hebben en de ene heeft een al wat ingewikkeldere structuur op medisch gebied dan de andere, dus niet gek dat het af en toe ergens stropt en spaak loopt.
Het is tenslotte een nooit geziene oefening.

Wat ik mij wel afvraag, is hoe het zit met de mensen die pas gevaccineerd werden en toch covid kregen. Want die groep wordt alsmaar groter, vooral in WZC.
Welke invloed zou het vaccin daarop hebben ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:29

secricible schreef:
Pandora2 schreef:
Ik denk dat er ook wel mensen zullen overlijden aan de bijwerkingen waarbij de HA wel in beeld is.
Kan goed zijn dat iemand niet of weinig op het griepvaccin reageert, maar dus wel heel heftig op het covid vaccin. Dat weet je nooit vooraf.
En of het dan allemaal zal gemeld worden aan het grote publiek, is ook nog maar de vraag :+

En het blijft tenslotte één van de grootste medische experimenten aller tijden :P

ja, maar persoonlijk vind ik het wel anders of iemand sterft omdat men vergeten is aan de huisarts te vragen of iemand een vaccin mag hebben, of dat je met de huisarts samen afgewogen hebt dat iemand een vaccin mag hebben ondanks de bijwerkingen en dan achteraf blijkt dat de verkeerde keuze te zijn.

Ja, tuurlijk is dat emotioneel een heel groot verschil.
Maar het eindresultaat is wel hetzelfde. Klinkt een beetje bot dit, maar je begrijpt wel wat ik bedoel :o

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:32

Pandora2 schreef:

Het is meer iets van ieder land is en het diepe gegooid en moet maar uitzoeken hoe te handelen. Opeens was er daar dan een wereldwijde ramp waar ze in de Aziatische wereld dan al iets van ervaring mee hadden maar het westen had totaat geen idee.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:35

Pandora2 schreef:
Israël kreeg zoveel vaccins ter beschikking omdat ze er 1. zoveel meer voor betaalden en 2. de pharmagiganten dat land vanwege zijn diversiteit aan mensen graag als soort van experiment gebruiken.
Je hebt met een populatie van ongeveer 7 miljoen inwoners een heel divers ' publiek ' en dat is interessant en gemakkelijk voor medicijnenstudies.
Gisteren geleerd ! 8-)

Duitsland gaat goed omdat Merkel een wetenschappelijke achtergrond heeft denk ik.

Ieder land roeit met de riemen die ze hebben en de ene heeft een al wat ingewikkeldere structuur op medisch gebied dan de andere, dus niet gek dat het af en toe ergens stropt en spaak loopt.

Wat ik mij wel afvraag, is hoe het zit met de mensen die pas gevaccineerd werden en toch covid kregen. Want die groep wordt alsmaar groter, vooral in WZC.

Vergeet niet dat in Israël een staatshoofd staat dat heel veel behoefte heeft om het volk voor zich te winnen en daarom heel graag de eerste is. En hij heeft het geluk dat hij een goed zorgsysteem heeft geërfd uit het verleden. Netanyahu is redelijk wanhopig op dit punt. Ook is dit land wel redelijk bekend met rampen en hebben ze daarin al wat ervaring op gedaan.
En dan hebben we het maar even niet over de gaza-strook, wat daar gebeurd is echt beschamend.

Ik vind zelf landen buiten de EU vergelijken met de EU redelijk zinloos. Alleen al door de distributieproblemen hier. Iedereen die zelf contracten wilde afsluiten is teruggefloten door de EU en nu maakt de EU er een zooitje van.
De landen binnen de EU ontlopen elkaar nauwelijks als je ze vergelijkt in percentages dus ik heb niet het idee dat het ene land het nou zoveel beter doet dan het andere. Wel dat het ene land wat andere media-berichtgeving heeft dan het andere.

En je tweede post: dood is dood ;) Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk voor familie dat het wel heel anders is of het door een medische fout is die te voorkomen was, of door een afspraak die je samen hebt gemaakt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:36

En in ieder land staan de beste scheepslui aan de wal..
Gisteren ook hoofd ic Groningen die het vaccineren anders zou doen
Eerst de groep mannen 60-77 met overgewicht want die belanden vaakst op de ic..en we willentoch de drukoppervlak verminderen

Ja hoor dan mogen ouderen nog langer opgesl

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:37

Pandora2 schreef:

Die indruk krijg ik ook meer en meer, en die vraag heb ik zelf ook. HOe kan dit? En krijgen die covid na het 1ste vaccin? Want dan ben je ook nog niet beschermd.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:39

In het geval van de vaccins weet ik niet of in de EU zitten zo’n voordeel heeft.

Ik heb hier al een tijdje geleden iets over de WZC en Corona gepost na het vaccin maar toen werd het weggewuifd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:41

pien_2010 schreef:
Pandora2 schreef:

Die indruk krijg ik ook meer en meer, en die vraag heb ik zelf ook. HOe kan dit? En krijgen die covid na het 1ste vaccin? Want dan ben je ook nog niet beschermd.

Na het eerste vaccin is pas 50% beschermd, dus 50% kan nog besmet raken. Het gaat inderdaad om een groep die na het eerste vaccin nog besmet raakt.
Die groep moet langer wachten voor ze het tweede vaccin mogen krijgen. RIVM zegt er dit over

Citaat:
COVID-19 na 1e vaccinatie
Voor mensen die al de 1e COVID-19-vaccinatie gehad hebben en vervolgens COVID-19 krijgen of een positieve testuitslag voor COVID-19, geldt hetzelfde interval van minimaal 4 weken na begin van de symptomen of de positieve testuitslag. Dit is niet alleen om onderscheid te kunnen maken tussen klachten passend bij het doormaken van de ziekte en klachten veroorzaakt door de vaccinatie, maar vooral ook omdat de 1e vaccinatie én tevens doormaken van COVID-19 de immuunrespons al twee keer in korte tijd aanzet. De boost van een 2e vaccinatie kan daarom beter uitgesteld worden tot minimaal 4 weken na het begin van de symptomen. Als dit buiten de nu geadviseerde tijd van het interval valt, is dit niet erg. De persoon is waarschijnlijk voldoende beschermd en kan later alsnog de 3e vaccinatie halen.

En sureido, eens over je eerste stelling.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:42

Echwel schreef:
En in ieder land staan de beste scheepslui aan de wal..
Gisteren ook hoofd ic Groningen die het vaccineren anders zou doen
Eerst de groep mannen 60-77 met overgewicht want die belanden vaakst op de ic..en we willentoch de drukoppervlak verminderen

Ja hoor dan mogen ouderen nog langer opgesl

Ik heb dat ook gezien.

Er zijn zoveel meningen, daardoor groeit ook de onvrede.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:05

sureido schreef:
In het geval van de vaccins weet ik niet of in de EU zitten zo’n voordeel heeft.

Ze worden in Brussel niet riant betaald om naief te zitten zijn en zich door een farmaceut een oor aan te laten naaien. Wat dat betreft heeft GB deze slag duidelijk gewonnen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:13

Loretta schreef:
sureido schreef:

Ze worden in Brussel niet riant betaald om naief te zitten zijn en zich door een farmaceut een oor aan te laten naaien. Wat dat betreft heeft GB deze slag duidelijk gewonnen.

De slag is gewonnen maar dat wil niet zeggen ook de oorlog.

Of anders gezegd, die dame van de commissie (ik ben zo slecht in namen) kwam op mij over als een echte pitt bull terrier en die laat het er niet bij zitten +:)+ . Om bij voorbaat al te zeggen dat de EU dit niet gaat redden vind ik te snel.
Ik volg dit met belangstelling en ik hoop oprecht dat dit nog een heel onaangenaam staartje zal krijgen voor de schuldigen en dat de EU hier toch nog iets uit kan halen. Het liefst de vaccins geleverd op kort termijn, maar anders geld terug op de lange termijn of iets anders.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:15

Loretta schreef:
Pandora2 schreef:

Het is meer iets van ieder land is en het diepe gegooid en moet maar uitzoeken hoe te handelen. Opeens was er daar dan een wereldwijde ramp waar ze in de Aziatische wereld dan al iets van ervaring mee hadden maar het westen had totaat geen idee.

Ja, pandemie en co waren iets voor de afrikaanse en aziatische landen. Toch niet voor het westen. Mis dus :+

Ze zeiden gister moesten we niet met de EU gezamenlijk aangekocht hebben dat belgie dan nu waarschijnlijk nog geen enkel vaccin had gehad ^) Misschien toch nog een klein voordeeltje dan, ondanks alle strubbelingen.

Die uitbraken in de WZC zijn een dag of 3 à 4 na de eerste enting hier las ik. Dus dan doet het vaccin uiteraard nog niks.
Wachten met de 2e prik lijkt me logisch. Maar alsnog krijgt je systeem wel een serieuze opdonder op korte tijd zegt mijn lekenverstand :7
En ik lees iets over 3e vaccinatie ? Huh :?

Sureido ik ga je post even opzoeken
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 28-01-21 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:15

ik denk ook wel dat het een staartje krijgt. Maar eerlijk gezegd, wat koop je er voor? Kan Pfizer of Moderna dan op korte termijn nog extra leveren? Feit is dat daar onze grote heilige graal lag in de vaccinatiestrategie en dat als die nu niet geleverd wordt we met de gebakken peren zitten, zeker met de UK variant die ons op de hielen zit. Ik vind het echt walgelijk en geen reclame voor de hele farmaceutische industrie. Je zou de wappies bijna gelijk geven.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:23

secricible je stukje over Israël klopt helemaal ! En als je al die ' kleine ' deeltjes samenvoegt, heb je in het geval van deze vaccinatiecampagne een goed geöliede machine die werkt en waar de hele wereld naar kijkt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:29

secricible schreef:
ik denk ook wel dat het een staartje krijgt. Maar eerlijk gezegd, wat koop je er voor? Kan Pfizer of Moderna dan op korte termijn nog extra leveren? Feit is dat daar onze grote heilige graal lag in de vaccinatiestrategie en dat als die nu niet geleverd wordt we met de gebakken peren zitten, zeker met de UK variant die ons op de hielen zit. Ik vind het echt walgelijk en geen reclame voor de hele farmaceutische industrie. Je zou de wappies bijna gelijk geven.

Dat is inderdaad de vraag. Ik hoop dat de EU zelf nav dit voorval overgaat tot vaccins maken cq andere medicijnen onder toezicht van de EU en als plek in België de fabriek bv want is een goed doorvoer land. Dat dit dus op lange termijn een hele lange neus oplevert zo van→ jij flikt ons dit→ vertrouwen teveel geschaad en we gaan nu onder toezicht van de EU zelf medicijnen maken en vaccins.
Zetten we ze gelijk buiten spel, stelletje dieven.
En het zal inderdaad misschien niet iets opleveren maar ze staan wel te kakken voor de hele wereld en reputatie schade in het zakenleven heb je niet zo heel erg snel weer gerepareerd en dat weet iedere zakenvrouw/ man. Het is altijd slecht voor de business.
Veel landen zijn de macht enorm beu van de farmaceutische industrie en dit was al een belangrijk item in de EU.

Loretta

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:30

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:31

Pandora2 schreef:
secricible je stukje over Israël klopt helemaal ! En als je al die ' kleine ' deeltjes samenvoegt, heb je in het geval van deze vaccinatiecampagne een goed geöliede machine die werkt en waar de hele wereld naar kijkt.

jep, dat klopt. Op dit punt een voorbeeldfunctie, behalve dan de smet van de gazastrook. Het zou ze sieren om na afloop daar nog een stapel vaccins achter te laten, maar ja, die leveren geen stemmen op dus dat zal wel niet.

pien_2010 schreef:
secricible schreef:

Dat is inderdaad de vraag. Ik hoop dat de EU zelf nav dit voorval overgaat tot vaccins maken cq andere medicijnen onder toezicht van de EU en als plek in België de fabriek bv want is een goed doorvoer land. Dat dit dus op lange termijn een hele lange neus oplevert zo van→ jij flikt ons dit→ vertrouwen teveel geschaad en we gaan nu onder toezicht van de EU zelf medicijnen maken en vaccins.
En het zal inderdaad misschien niet iets opleveren maar ze staan wel te kakken voor de hele wereld en reputatie schade in het zakenleven heb je niet zo heel erg snel weer gerepareerd en dat weet iedere zakenvrouw/ man. Het is altijd slecht voor de business.
Veel landen zijn de macht enorm beu van de farmaceutische industrie en dit was al een belangrijk item in de EU.

Ik hoop het ook Pien. Dat dit een ommekeer voor de farmaceutische industrie en hun machtspositie gaat betekenen binnen de EU. Maar ik vrees er voor.

Loretta schreef:
Belgie heeft al inspecteurs naar de fabriek gestuurd.

https://www.trouw.nl/binnenland/londen- ... gle.com%2F

heel benieuwd wat dat gaat betekenen allemaal. Ik vind het wel interessant, ondanks dat de gevolgen afschuwelijk zijn.

Ik moest nog soort van lachen om de reactie van UK
Citaat:
De Britse regering wil dat de levering van vaccins voor eigen burgers "niet wordt verstoord". Daarmee reageerde minister van Kabinetszaken Michael Gove bij de BBC op de vaccinruzie tussen de EU en de in Cambridge gevestigde farmaceut AstraZeneca.

De EU en AstraZeneca liggen met elkaar overhoop omdat het bedrijf minder vaccins levert dan verwacht. Dat zou te maken hebben met problemen bij een Belgisch bedrijf dat het vaccin voor AstraZeneca maakt. De productie van het vaccin in het Verenigd Koninkrijk verloopt wel goed. Brussel wil daarom dat het bedrijf desnoods vaccins vanuit Britse fabrieken naar het Europese vasteland stuurt. Maar daar voelen de Britten niets voor.

"Maar daarnaast weet ik zeker dat we allemaal al het mogelijke willen doen om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen worden gevaccineerd in de landen die we als vrienden en buren zien", benadrukte de politicus. "De beste manier om dat te bereiken is via een dialoog, samenwerking en vriendschap."

Het Verenigd Koninkrijk is in Europa de koploper op vaccinatiegebied. In het voormalige EU-land hebben inmiddels ruim 7 miljoen mensen een eerste prik gekregen, meer dan tien procent van de bevolking. (ANP)

we willen geen vaccins sturen, maar "dialoog, samenwerking en vriendschap"
geen idee wat we daar mee moeten in de strijd tegen corona :+

Pfizer en moderna zijn beide bestand tegen de nieuwe mutaties.
stiekem hoop je dat AZ daar niet tegen geschikt is en de EU de deal terugtrekt en voor datzelfde geld voldoende vaccins mag inkopen bij Pfizer. Laat AZ dan maar zitten met de zooi.
Laatst bijgewerkt door secricible op 28-01-21 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:34

pien_2010 schreef:

Dat zou heel erg mooi zijn. Maar helaas kun je dat pas na de pandemie goed voor elkaar hebben. Het zijn ingewikkelde fabrieken. Het is weer een schoolvoorbeeld dat het ongebreidelde vrije markt denken niet werkt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:35

secricible schreef:
Ik vind het wel interessant, ondanks dat de gevolgen afschuwelijk zijn.

Dat zie je altijd in een pandemie, er gebeurt om heen hele interessante dingen. Het is ook nog het enige wat we hebben, kijken welke krachten en machten er om ons heen in beweging komen en dat wat volgen _O- We kunnen immers nergens naar toe _O-
Laten we er ook maar om lachen.

Loretta, dat klopt, ik noem het ook de lange termijn de vork geven :Y)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:37

ik vind het vooral heel erg dom van de EU wat een bende amateurs zeg :x op welke school hebben die juristen hun diploma gehaald ??
gisteren in ´de afspraak ´ Van Brempt europees parlementslid spa aan het woord .. wat een slappe argumenten van de EU
we zullen de vaccins heus wel krijgen maar met enkele maanden vertraging , heb toch even geduld

wat hebben we eigenlijk aan Europa :=

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:44

Die Gaza-strook is het schandaal inderdaad. Ze hebben al 100 vaccins gekregen ...
Ze gooien het teveel aan vaccins nog liever door 't riool dan ze aan die mensen te geven :x

Citaat:
wat hebben we eigenlijk aan Europa :=

Als gewone burger veel geld aan verloren. Zoiets in die trend ? B-)

karuna
Drukke kabouter

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:48

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:49

Landen als Nederland en België e.a zouden zonder de EU allang verpulverd zijn door Frankrijk, Duitsland en de UK.

Interessant artikel Karuna
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 28-01-21 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:51

Maar Nederland had wel vaccins gehad, die ze nu mochten inleveren aan de EU om nu genaaid te zijn door diezelfde EU.

Ik ben verder best pro-EU en ik denk dat het ons veel geld oplevert. Maar dit...