Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:19

Astorga schreef:
Er zijn landen waar een volledige stad of streek op slot gaat bij een handvol besmettingen, daar is nu veel meer mogelijk dan hier. Alleen maar omdat ze daar voor virusvrij zijn gegaan en daar beleid op hebben gemaakt. Hier zijn veel te hoge aantallen geaccepteerd voor een veel te lange periode. Als de basislijn op ernstig zit hoeft er amper iets te gebeuren om weer bij zeer ernstig terecht te komen. Nog even en ze moeten er een fase boven bedenken, als we zo doorgaan.

Ik ben niet voor maandenlange kwakkellockdowns zoals we nu geprobeerd hebben. Stel gewoon een volledige lockdown in voor een paar weken, dan komen besmettingen en opnames weer op een echt acceptabel niveau en is er daarna meer mogelijk. En is toevallig ook beter voor de economie dan op deze manier blijven doormodderen.
Een paar weken thuis is niet direct schadelijk voor kinderen toch? Anders zou 6wkn zomervakantie ook niet kunnen.

Helemaal eens met je laatste zin. Ik zie nu op dit moment iets achteruitgang bij leerlingen. Maar de grote achterstanden zie ik echt niet.
Ik zie wel een economie die steeds grote tegenslagen krijgt door het softe beleid.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:21

6 week zomervakantie is voor sommige kinderen ook al te veel. Verschil is dan dat kinderen niet hoeven te leren en nu wel, online en daar gaat het dus mis. Het verschil tussen kinderen wordt enorm.
De druk op ouders is ook enorm en kinderen in een niet al te ideale leefomgeving gaan onderuit.
Ik heb momenteel een meisje wat in de crisis opvang zit omdat het dus mis ging thuis in 10 dagen thuis onderwijs.
Dus dan is de vraag wat je wil als overheid. Trek je iedereen mee? Of is het aantal wat uitvalt dan opeens niet meer erg. En is het dan erg dat de sociale verschillen tussen kinderen groter worden? Allemaal dingen waar een overheid ook besluiten over moet nemen.
En alhoewel mijn havo 5 het thuis niks vindt lukt het hen aardig maar mijn vmbo’ers .. hoe lager het niveau hoe erger het wordt. Ik heb gewoon veel moeite met de schrijnende gevallen en de kinderen met psychische klachten. Ik heb er 2 met ontwikkelde pleinvrees door Corona. Sociale ontwikkeling is niet iets wat je even stil zet.
En ja ik geef inderdaad les in een gebied wat sociaal economisch gezien al achterloopt. Veel armoede. Ook dat is zeker bepalend.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:22

Ik moet eens kijken hoe wij het gaan doen. Beiden vitaal beroep ( wilde bijna viraal typen :') ) thuisonderwijs was drama vorige keer. Ik hoop dus dat de scholen iig deels open blijven. Ben benieuwd wat er morgen afgekondigd wordt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:23

Afbeelding
Denk dat dit het gevoel van heel veel zorgpersoneel verbeeldt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:25

SusanH schreef:
Ik moet eens kijken hoe wij het gaan doen. Beiden vitaal beroep ( wilde bijna viraal typen :') ) thuisonderwijs was drama vorige keer. Ik hoop dus dat de scholen iig deels open blijven. Ben benieuwd wat er morgen afgekondigd wordt.

Ik ga er vanuit dat opvang hier ook beter geregeld is. Maar in het basisonderwijs vind ik dat moeilijk inschatten.
Ik weet van scholen hier in de omgeving dat de risico kinderen al in beeld zijn gebracht. Opvang vanwege werk ouders is hier wat minder aan de orde.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:31

Vind mijn dochter ook wel een risico leerling. Zij leert niks van online onderwijs het frustreert haar alleen maar. Ik ga sowieso met school kijken mocht de school moeten sluiten.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:36

Onze dochter heeft ook al jaren les aan vmbo leerlingen en onderbouw havo vwo , twee vakken en misschien had school het dan goed geregeld maar er was maar één leerling met problematiek thuis en daar is school op ingesprongen en in overleg met andere ouder is dat kind daar zes weken geweest overdag tijdens thuisonderwijs. Enkele leerlingen zijn wat minder ver dan had gemoeten maar ondanks dat is het prima gegaan. Scheelt misschien dat ze al jaren met iPad werken en dochter gaf gewoon online les.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:37

SusanH schreef:
Vind mijn dochter ook wel een risico leerling. Zij leert niks van online onderwijs het frustreert haar alleen maar. Ik ga sowieso met school kijken mocht de school moeten sluiten.

Inderdaad gewoon aangeven. Wij hebben het bij ouders ook aangegeven. Het is geen schande of iets als het thuis niet lukt. Zijn natuurlijk zat mensen die met thuis werken in de problemen komen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:39

bigone schreef:
Onze dochter heeft ook al jaren les aan vmbo leerlingen en onderbouw havo vwo , twee vakken en misschien had school het dan goed geregeld maar er was maar één leerling met problematiek thuis en daar is school op ingesprongen en in overleg met andere ouder is dat kind daar zes weken geweest overdag tijdens thuisonderwijs. Enkele leerlingen zijn wat minder ver dan had gemoeten maar ondanks dat is het prima gegaan. Scheelt misschien dat ze al jaren met iPad werken en dochter gaf gewoon online les.

Wij gaven ook gewoon online les inderdaad met een device waar we al mee werkte maar thuis les volgen is wel wat makkelijker als je als kind je eigen plekje hebt ipv. Je kamer deelt met 3 zusjes/broertjes.
Dit verschil merk je in achterstandswijken gewoon meer. Op de school waar ik hier voor werkte waren geen kinderen die zonder eten/ontbijt op school kwamen. Die moesten zorgen voor broertjes en zusjes omdat ouders niet opstaan etc.
Het gros doet het ook prima, maar ik maak mij wel graag hard voor de ‘verliezers’
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 13-12-20 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:41

Wilde net zeggen: voor sommige kinderen is het echt, echt heel niet leuk om thuis te moeten zijn.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:45

En de weken die nu thuis doorgebracht moeten worden van de zomervakantie afhalen? Is dat geen optie?

Die afbeelding beschrijft wel mijn gevoel Tinus63. Vooral wanneer ik zoals nu de aantallen bizar hard zie groeien en niemand weet wanneer er weer een daling komt. Ook in de zorg hebben we behoefte aan perspectief.
Voel me nu bij vlagen echt wanhopig.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:48

Astorga schreef:
En de weken die nu thuis doorgebracht moeten worden van de zomervakantie afhalen? Is dat geen optie?

Die afbeelding beschrijft wel mijn gevoel Tinus63. Vooral wanneer ik zoals nu de aantallen bizar hard zie groeien en niemand weet wanneer er weer een daling komt. Ook in de zorg hebben we behoefte aan perspectief.
Voel me nu bij vlagen echt wanhopig.

Als je alles zou verplaatsen en vrij zou geven misschien.. vraag is wel of je mensen dan thuis houdt denk ik.
Dat perspectief zien mensen nu enigszins in de zomervakantie denk ik.. als die er dan ook niet is weet ik niet of vooral ouders dat aan kunnen.
Verder kan je dan inderdaad geen nood opvang door scholen verwachten

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:49

Ik denk dat dat niet uitmaakt, om het van de zomervakantie af te halen. Daar wordt het thuisonderwijs niet makkelijker van. Ik kan me voorstellen dat het voor ouders die ook thuis moeten werken een ramp is.
Het lijkt mij toch echt een goed idee om de scholen een poosje dicht te doen. Er zijn zoveel besmettingen. Maar goed ik heb makkelijk banketstaaf, onze school gaat toch niet dicht.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:51

Cookies schreef:
Ik denk dat dat niet uitmaakt, om het van de zomervakantie af te halen. Daar wordt het thuisonderwijs niet makkelijker van. Ik kan me voorstellen dat het voor ouders die ook thuis moeten werken een ramp is.
Het lijkt mij toch echt een goed idee om de scholen een poosje dicht te doen. Er zijn zoveel besmettingen. Maar goed ik heb makkelijk banketstaaf, onze school gaat toch niet dicht.

Dat zeg ik dan moet je het ook echt sluiten en geen onderwijs geven.
Dat is ook niet echt een optie als kinderen dan op straat zwerven.

Wij gaan ingeval van nu dicht ook niet echt dicht. Noodopvang blijft dan net zo goed bestaan. En verder online les, ook zat docenten die thuis ook echt geen online les kunnen geven
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 13-12-20 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:51

De zomervakantie inkorten kan. Maar dan zal er in de sluiting geen onderwijs gegeven moeten worden. Ik ervaar nu een enorme werkdruk door steeds wegvallende collega’s. Dat komt dan neer op werkdagen van 8 tot half drie zonder een enkel pauzemoment. Plassen kan alleen wanneer collega naast eigen klas mijn klas overneemt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:53

Vind zelf de zomervakantie ook moeilijk je hebt gezinnen waarvan de kinderen in twee verschillende regio's zitten, die moeten nu al vaak schipperen met vakanties

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:55

Corona is een nog veel grotere ramp. En we hebben de maatregelen en de eventuele verzwaring die er toch aan zit te komen ook aan onszelf te danken. En de regels zijn voor niemand, zeker niet voor de mensen die er zich al bijna een jaar aan houden, leuk. Maar dan maar collectief door de zure appel heen bijten in de hoop dat de aso’s nu ook denken van oliebol, toch maar even opletten.
Een normale samenleving, indien we daar naar toe willen moet er wat gebeuren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:56

Maar met al die redenen die er aangevoerd worden om dingen niet te doen.... is het gevolg uiteindelijk vooral dat er mensen doodgaan, de zorg overbelast raakt (en waarschijnlijk met veel langere gevolgen dan alleen nu: ik denk dat er namelijk een heleboel mensen zijn die de zorg uitgaan, die nooit meer in deze positie willen komen, die misschien ook helemaal niet zomaar herstellen van hoever ze over hun grenzen zijn gegaan, wat nog jaren door kan werken in onze zorg). Dat er mensen (ook ouders en grootouders, en zelfs jongeren zelf) langdurig behoorlijk ziek kunnen worden en daarmee wellicht nog veel verder in de problemen raken omdat ze geen energie meer hebben voor werk of het draaiende houden van het huishouden.

Al dat gefocus op details slaat over dat er bijna 10.000 mensen op 1 dag positief getest zijn. En een aantal van hen gaat dood. Een aantal van hen zal langdurig ziek zijn. En morgen weer. En de dag daarna weer, want wat we nu doen heeft pas over een tijdje effect. Dat zijn heel veel mensen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:57

Meer dan eens met Bigone. Eerst Corona dan de rest.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:58

Ik zie net dit filmpje op insta voorbij komen.
https://www.instagram.com/tv/CIv0UfGpN_ ... _copy_link
Hij deed mee aan the bachelorette (en niet die zwakke versie met gaby), Joe werkt in een ziekenhuis waar hij sedatie doet (moeilijk woord ga ik me niet aan wagen) Hij legt in duidelijk uit waarom je wel dat vaccin moet nemen. Ook ontkracht hij een paar van die mythes rond om vaccines.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:58

Coby schreef:
De zomervakantie inkorten kan. Maar dan zal er in de sluiting geen onderwijs gegeven moeten worden. Ik ervaar nu een enorme werkdruk door steeds wegvallende collega’s. Dat komt dan neer op werkdagen van 8 tot half drie zonder een enkel pauzemoment. Plassen kan alleen wanneer collega naast eigen klas mijn klas overneemt.

Zomervakantie 2021 wordt toch niet zoals vroeger, omdat er pas in het 3e kwartaal grootschalig gevaccineerd zal kunnen worden.

En minder vakantie is niet leuk en ook geen aanrader, maar het kan wel merk ik zelf.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:00

lenaa_tje schreef:
Als je alles zou verplaatsen en vrij zou geven misschien.. vraag is wel of je mensen dan thuis houdt denk ik.
Dat perspectief zien mensen nu enigszins in de zomervakantie denk ik.. als die er dan ook niet is weet ik niet of vooral ouders dat aan kunnen.
Verder kan je dan inderdaad geen nood opvang door scholen verwachten

Ik vind het voor de kinderen met probleemouders echt ontzettend waardeloos (sowieso, niet alleen nu) en ik zie helaas voor hun situatie ook niet snel een oplossing ;(

Maar voor de rest zouden we toch twee weken aan de Kerstvakantie kunnen plakken en de zomervakantie dan twee weken later laten beginnen en uiteraard ook twee weken in te korten?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:02

Astorga schreef:
Coby schreef:

Zomervakantie 2021 wordt toch niet zoals vroeger, omdat er pas in het 3e kwartaal grootschalig gevaccineerd zal kunnen worden.

En minder vakantie is niet leuk en ook geen aanrader, maar het kan wel merk ik zelf.

Ook een middelvinger naar mensen in de zorg die dit niet kunnen en met een burn out thuis zitten. Dat het gebeurd maakt het niet normaal en geen oplossing.

Ik werk 4 dagen en werk vanaf september al 5, bijna nog geen avond geweest dat ik niet heb gewerkt en veel mensen lopen op hun tenen. Ja we doen het kan dit tijden goed gaan? Nee

En nu verlaat ik het topic want gelukkig beslissen wij niet en weten we ook niet wat wel en niet werkt.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 13-12-20 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:03

Astorga schreef:
Coby schreef:

Daar sta ik op dit moment anders in. Wanneer de scholen dicht moeten zal ik in de tweede week van de kerstvakantie alles moeten regelen om online verder te kunnen gaan. Terwijl we door alle uitval nu al echt op ons tandvlees lopen.

Maar dat is niet in verhouding met het zorgpersoneel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:10

Waarom zou je dat trouwens allemaal zo ingewikkeld maken? Waarom moet alles meteen online klaar zijn? Er ontstaat nu alweer zoveel haast - ik snap dat niet. Ook met een weekje vakantie extra zijn we nog niet aan het einde van corona, dus waarom niet gewoon de tijd nemen om het op een haalbaar tempo te doen?

En aan de andere kant: waarom laat men het hierop aankomen? Iedereen heeft de waarschuwingssignalen dat er vroeger of later weer meer beperkingen komen aan zien komen. Deze discussie was er rond de herfstvakantie ook al. Waarom ligt er dan nu niet gewoon bij iedereen en overal een plan B klaar, zeker ook bij scholen?

Ook die situatie creeer je met het alleen maar focussen op waarom scholen niet dicht kunnen, en niet ook nadenken over het hoe wel. (Of bv hoe je de tussenvormen inricht.)