De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:55

Zertab schreef:
Destination schreef:

Waarom niet? Ik vind het heel verstandig, want als je het gaat delen, heb je kans op massapaniek.

Huh? Maar je weet toch wel in welke steden het zit? Coevoerden, Delft, Rotterdam, bijvoorbeeld.

Dat is ook niet helemaal zo hoor. Dat gaat om gemeenten. Geval uit Coevorden komt niet uit stad Coevorden maar dorp Dalen in gemeente Coevorden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:58

Marcella schreef:
Zertab schreef:
Ik ga er gewoon vanuit dat het overal zit. In zo'n klein land als NL, is het haast onmogelijk dat een provincie gespaard zou blijven.

Dit met daarbij dat ze proberen zoveel mogelijk mensen op een klein oppervlakte proberen te stoppen. :o

Enige andere risico waar ik wel mee zit woon in een seniorenflat met veel ouderen om mij heen. :o

Het risico wat ik loop is mijn werk. Ik werk bij een zwembad, dusja, veel contact met anderen. Lekkere broeierige omgeving ook.

En als ik een grote mensenbaan heb gevonden, om het zo maar te noemen, kan ik niet vanuit huis werken. (Ik werk in de zorg). En werk dan ook met kwetsbare doelgroepen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:01

Zertab schreef:
Huh? Maar je weet toch wel in welke steden het zit? Coevoerden, Delft, Rotterdam, bijvoorbeeld.

Ze noemen veelal de gemeente waarin patiënt ingeschreven is en niet de woonplaats of gehucht waar iemand woont.

Ik maak me nog niet al te veel zorgen. Ondanks dat ik in risicogroep val.
Jaren geleden een tbc (gesloten) besmetting gehad, heel ziek van geweest, maar ik ben toen niet in isolatie of quarantaine geplaatst.
Werd toen op open longafdeling in ziekenhuis verpleegd.
Er is toen wel uitgebreid contact onderzoek gedaan waar de besmetting vandaan kwam.
Nooit gevonden. Ook geen andere mensen besmet. Mijn naasten ook niet.

Ik denk dat we de kramsvogel-tactiek moeten aanhouden.

Die laten ook nooit een andere vogel in hun persoonlijke kring komen. Niet op de grond en niet in hun vlucht.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:03

Destination schreef:
Zertab schreef:

Nee, want er zijn acht patiënten bij gekomen en van hen is de locatie niet gedeeld.

Dat word nu langzaamaan gedeeld door lokale autoriteiten. Er is nog een besmetting in Loon op Zand en in Rotterdam (ziekenhuis), en besmettingen in Helmond en Houten gedeeld. Via nu.nl, bevestigingen zijn in lokale nieuwsmedia te vinden.

Link over melding patient Houten: https://www.houten.nl/nieuws/bekijk/art ... ovid-19-1/
Link over melding patient in Helmond: https://www.ed.nl/helmond/helmondse-die ... oogle.com/

Photograph

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:05

Hoor nu van iedereen dat het coronavirus in arnhem is

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:08

Oh ik ben nu in Arnhem, maar maak me niet druk. Ik denk sowieso dat het al overal in Nederland zit.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:13

Marcella schreef:
Tja dan zou ik dus niet meer moeten werken geloof nooit dat werkgever daar blij van gaat worden. :')

Oh verwacht eigenlijk dat het aantal nog wel raap gaat oplopen. :')

En jij denkt dat jouw werkgever wel blij wordt van een medewerker die ernstig ziek is geworden of zelfs dood is gegaan aan een tijdens het werk opgelopen aandoening?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:20

Photograph schreef:
Hoor nu van iedereen dat het coronavirus in arnhem is

Geen paniekzaaien als het nog niet officieel bevestigd is. Er worden mensen in de omgeving Nijmegen getest. Meer informatie volgt: https://www.gelderlander.nl/nijmegen/oo ... ~a411d317/

Ik snap ook de commotie niet zo. Ja natuurlijk moet je blijven nadenken en de risico's inperken. Maar voorkomen dat het in Nederland zou komen was toch al onmogelijk. De vraag was niet of het virus hier zou komen, maar wanneer. Behalve de risico's op overdracht inperken, met name voor de risicogroepen, kun je er weinig aan doen.
En stel dat je in quarantaine komt te zitten, dan is er echt wel een oplossing voor je boodschappen. Nu in de tijd voor het zover is, kun je daar mooi over nadenken. Maar ik kan me niet voorstellen dat er ergens een plek in Nederland is waar er geen bezorgservice is of er geen mensen/vrienden/buren/vrijwilligers zijn die een doos boodschappen voor de deur kunnen zetten.

Paniekzaaien door niet-bevestigde berichten de wereld in gooien of overal problemen op bedenken helpt niet :n
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 02-03-20 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:23

Ik ben niet paniek aan het zaaien maar ik zeg alleen dat mensen op mijn school dat nu aan het doen zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:25

Laten we het hier gewoon even houden bij bevestigde gevallen. Alles wat je via via hoort en (nog) niet te checken is, valt voor mij onder paniek zaaien.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:26

capopjekop schreef:
Laten we het hier gewoon even houden bij bevestigde gevallen. Alles wat je via via hoort en (nog) niet te checken is, valt voor mij onder paniek zaaien.

Mee eens!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:30

In de kop van NH worden er nu ook mensen getest. Zover ik hoorde 2 personen.

Burgemeester van Alkmaar is wel heel resoluut
Citaat:
Mocht het coronavirus ook deze regio bereiken, dan hebben de Veiligheidsregio en de GGD het 'voor het zeggen'. Nu de minister van Volksgezondheid de ziekte als een 'A'-ziekte heeft aangemerkt, kan de Veiligheidsregio vergaande maatregelen nemen.

Aan het hoofd van de Veiligheidsregio staat de Alkmaarse burgemeester Piet Bruinooge, die afgelopen week aan de Alkmaarse raad uit heeft gelegd dat hij in nauw overleg is met beide instanties en de ontwikkelingen nauw in de gaten houdt. De burgemeester kan een ziekenhuis dwingen een patiënt in quarantaine op te nemen, een patiënt dwingen zich te laten behandelen en iemand met ziekteverschijnselen bij zijn of haar werklocatie vandaan houden.

Wie in een dergelijk geval niet doet wat de burgemeester zegt kan een gevangenisstraf van maximaal vier jaar krijgen, of een boete van maximaal 85.000 euro.

Bron https://www.alkmaarcentraal.nl/nieuws/6 ... bRSxLeDtlQ

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:36

kiki1976 schreef:
In de kop van NH worden er nu ook mensen getest. Zover ik hoorde 2 personen.

Burgemeester van Alkmaar is wel heel resoluut
Citaat:
Mocht het coronavirus ook deze regio bereiken, dan hebben de Veiligheidsregio en de GGD het 'voor het zeggen'. Nu de minister van Volksgezondheid de ziekte als een 'A'-ziekte heeft aangemerkt, kan de Veiligheidsregio vergaande maatregelen nemen.

Aan het hoofd van de Veiligheidsregio staat de Alkmaarse burgemeester Piet Bruinooge, die afgelopen week aan de Alkmaarse raad uit heeft gelegd dat hij in nauw overleg is met beide instanties en de ontwikkelingen nauw in de gaten houdt. De burgemeester kan een ziekenhuis dwingen een patiënt in quarantaine op te nemen, een patiënt dwingen zich te laten behandelen en iemand met ziekteverschijnselen bij zijn of haar werklocatie vandaan houden.

Wie in een dergelijk geval niet doet wat de burgemeester zegt kan een gevangenisstraf van maximaal vier jaar krijgen, of een boete van maximaal 85.000 euro.

Bron https://www.alkmaarcentraal.nl/nieuws/6 ... bRSxLeDtlQ

Oh ik ben zo allergisch voor onze burgemeester. Grote woorden, klein persoon.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:40

Ok hoe eng is dit?
Zie hier een passage uit het boek 1984 schrijver George Orwell
De publicatie was 1949

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:41

Karl66 schreef:
Marcella schreef:
Tja dan zou ik dus niet meer moeten werken geloof nooit dat werkgever daar blij van gaat worden. :')

Oh verwacht eigenlijk dat het aantal nog wel raap gaat oplopen. :')

En jij denkt dat jouw werkgever wel blij wordt van een medewerker die ernstig ziek is geworden of zelfs dood is gegaan aan een tijdens het werk opgelopen aandoening?

Denk niet dat werkgever daar niet zo heel om gaat geven heel eerlijk met daarbij bestaat ook het risico als beveiliger zijnde dat je gewoon een mes tussen je ribben kan krijgen mocht je net op de verkeerde plek zijn waar dan ook en ook als niet beveiliger. Je kan ook op iedere hoek van de straat aangereden worden.

Dood ga je ooit een keer.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:43

Het punt is niet dat je de ziekte wil indammen (althans, niet op dit moment) maar meer dat je niet zit te wachten op 1 hoge piek in ernstige gevallen. Want dan krijg je onnodige sterfgevallen van mensen voor wie geen plek meer is in het ziekenhuis. Er zijn maar zoveel verpleegkundigen / bedden in alle ziekenhuizen samen.

Zag gisteren dat Mike Pence (vice president van de VS), hoofd van de covid-crisis aldaar, met zijn team aan het bidden was tegen het virus :') jaja jongens, goed bezig.
Onder zijn gouverneurschap kon er een enorme AIDS-uitbraak in Californië plaatsvinden omdat hij beleidsadviezen weigerde op te volgen. Wordt nog wat.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:44

Willl65 schreef:
Ok hoe eng is dit?
De publicatie was 1949

[ [url=m/aJedFp.jpg]Afbeelding[/url] ]

En wat wil je hiermee zeggen? Dat 'ze' dit al voor 1949 van plan waren?

Edit: het is overigens niet uit het boek van George Orwell...
https://www.reuters.com/article/uk-fact ... SKCN20M19I

Bovendien, als het een wapen zou zijn, waarom zou China dan haar eigen bevolking aanvallen? Waarom zijn er dan niet meer gevallen in de VS, waar China momenteel een slechte relatie mee heeft?
Laatst bijgewerkt door Destination op 02-03-20 15:47, in het totaal 2 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:45

Willl65 schreef:
Ok hoe eng is dit?
De publicatie was 1949

En waarom is dit eng? Omdat er ook Wuhan in staat en het over een ziekte gaat? Want verder is er 0 vergelijking... Dit is niet gemaakt, niet naar Amerika getransporteerd... Niks van dat alles... Beetje stemmingmakerij m.i.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:46

Daihyo schreef:
En stel dat je in quarantaine komt te zitten, dan is er echt wel een oplossing voor je boodschappen. Nu in de tijd voor het zover is, kun je daar mooi over nadenken. Maar ik kan me niet voorstellen dat er ergens een plek in Nederland is waar er geen bezorgservice is of er geen mensen/vrienden/buren/vrijwilligers zijn die een doos boodschappen voor de deur kunnen zetten.

Daar is vast wel een mouw aan te passen, maar ik vraag me toch serieus af hoe je dan je hond zou moeten uitlaten of je paard in volledig doe het zelf pension moet verzorgen?
Ik zou geen familie of kennissen hebben die dat voor mij zouden kunnen doen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:47

Nikass schreef:
Daihyo schreef:

Daar is vast wel een mouw aan te passen, maar ik vraag me toch serieus af hoe je dan je hond zou moeten uitlaten of je paard in volledig doe het zelf pension moet verzorgen?
Ik zou geen familie of kennissen hebben die dat voor mij zouden kunnen doen.

Dus je kent helemaal niemand in je omgeving met kennis van honden of paarden?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:48

Maar dat is toch een hypothetische discussie? Heeft toch geen zin om dat te bedenken?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:49

Nog meer huisartsen vrij rigoureus?
Mijn zoontje heeft denk ik een keelontsteking, dus belde vanochtend. Hij heeft ass, en verstoorde prikkelverwerking dus soms laat hij niks zien en is het heel erg. Maar omdat ik zei dat hij koort had mochten we niet komen. Hun protocol is geen mensen met koorts en hoesten naar de praktijk. Terwijl ik me echt geen zorgen maar over het virus haha. Goed, houdt het nu goed in de gaten en als ik echt twijfel dan komt de huisarts naar ons thuis. Toch goed geregeld ergens.
Hoe is dat bij andere?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:54

secricible schreef:
Willl65 schreef:
Ok hoe eng is dit?
De publicatie was 1949

En waarom is dit eng? Omdat er ook Wuhan in staat en het over een ziekte gaat? Want verder is er 0 vergelijking... Dit is niet gemaakt, niet naar Amerika getransporteerd... Niks van dat alles... Beetje stemmingmakerij m.i.

Dat blijkt dus ook nep te zijn. In het originele boek heet het virus anders en wordt Wuhan niet genoemd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 16:00

Wat ik me dan wel afvraag, die vrouw uit Helmond was zaterdag op weg naar huis toen ze klachten kreeg. Zijn de dan 2 weken in Italie geweest? Schoolvakanties zijn maar 1 week......

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 16:01