Afvallen 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Afvallen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:47

Marlinde, at jij niet ook veganistisch?
Mijn vriend is sinds zijn motorongeluk een paar jaar geleden helemaal in de boeken/onderzoeken gedoken van wat vlees, vis en zuivelproducten met je doen. Kans op hart- en vaatziekten neemt met 95% af als jij minimaal zes weken veganistisch eet. En zo ook bijvoorbeeld met vele soorten kanker, diabetes, etcetera. Voor mij de voornaamste reden om veganistisch te eten.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:50

Ik ben vegetarisch. Eet wel ei,kaasen gebruik zuivel.
Als je dat ookniet meer gebruikt....wat dan wel? Vegan lijkt me echt erg eenzijdig.hoe vervang je al die producten op een gezonde manier?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 13:54

Je eet vegetarisch, je bent vegetariër ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:56

Renee1991 schreef:
Mijn vriend is sinds zijn motorongeluk een paar jaar geleden helemaal in de boeken/onderzoeken gedoken van wat vlees, vis en zuivelproducten met je doen. Kans op hart- en vaatziekten neemt met 95% af als jij minimaal zes weken veganistisch eet. En zo ook bijvoorbeeld met vele soorten kanker, diabetes, etcetera. Voor mij de voornaamste reden om veganistisch te eten.

Als wetenschapper moet ik hier toch op reageren, als dat inderdaad zo zou zijn, geef ons dan maar de formule dan hoeven we niet meer zo veel te onderzoeken. -O-

Het gaat om bewust leven en eten. Gezond en normaal vlees past daar prima tussen. Niet die geraffineerde chemische troep.

De correcte formulering moet dan ook zijn: kans op hart- en vaatziekten nemen met 95% af als je bewust leeft en natuurlijk en gezond eet. ;)
En zelfs dan spelen genen en milieu een grote en belangrijke rol.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:32

magda_90 schreef:
Renee1991 schreef:

Als wetenschapper moet ik hier toch op reageren, als dat inderdaad zo zou zijn, geef ons dan maar de formule dan hoeven we niet meer zo veel te onderzoeken. -O-

Het gaat om bewust leven en eten. Gezond en normaal vlees past daar prima tussen. Niet die geraffineerde chemische troep.

De correcte formulering moet dan ook zijn: kans op hart- en vaatziekten nemen met 95% af als je bewust leeft en natuurlijk en gezond eet. ;)
En zelfs dan spelen genen en milieu een grote en belangrijke rol.

Dit idd. Veel van dat soort onderzoeken vergelijken niet alle elementen die van invloed kunnen zijn. Zo is het best onduidelijk of verzadigd vet nu daadwerkelijk zo ongezond is. De onderzoeken die er zijn hielden bijv. geen rekening mee dat mensen die veel verzadigde vetten eten vaak ook ongezonder leven, en vice versa.

Bewerkt (rood) vlees eten lijkt bijvoorbeeld ook een grote impact te hebben op het risico op kanker. Maar als je dan naar de daadwerkelijke kans kijkt: 5 tov. 6% risico... dan valt het ineens heel erg mee.

Ik wil ook echt niet zeggen dat iemand helemaal moet stoppen met een dieet wat niet gezond is. Ik wil alleen aangeven dat het waarschijnlijk niet zo wenselijk is om die kcal dan zo online te gooien omdat het verkeerde indrukken kan geven en mensen gaan denken dat je zo weinig MOET eten bij het afvallen. Daarom vond ik het een aantal pagina's terug ook belangrijk om aan te geven dat koolhydraatarm geen voordelen heeft tov. een calorierestrictie. Als jij je fijn voelt bij Koolhydraatarm dan moet je dat vooral doen, maar ik wilde voorkomen dat de indruk gewekt werd dat je alleen met khd-arm af gaat vallen. Of alleen met zoiets belachelijks en potentieel gevaarlijks als een waterdieet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:37

Ik eet vega en probeer steeds meer plantaardig te eten haha. Maar er is genoeg verband in mijn ogen tussen veel vlees (dus met lunch, avondeten etc) en bepaalde ziektes. :j

Zeg natuurlijk niet dat vegan eten het gezondst is. Ik denk dat weinig en mager vlees (vis is beter) icm veel noten en groente de beste optie is. Maarja ik eet liever geen dode dieren. :P

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:24

Ik eet ook steeds minder vlees en als ik iets v vlees eet dan iets met een goede (lokale) herkomst

Nou workout No 5 ignition is a wrap *\%/*

Ik wil morgen nr 6 en dan ga ik zaterdag kickboksen en zondag rustdag
Dan loopt volgende week weer op schema met het stronger schema

En een vega crapese bloemkoolwrap met kopje boeren groentesoep als lunch gegeten

Vanavond groente curry met grote garnalen

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 19:37

Ik lees al een tijdje mee met dit topic, omdat ik eigenlijk een beetje wil afvallen (maar misschien nog niet genoeg om het ook écht te doen..). In bovenstaande discussie mis ik toch nog iets, wat ik wel graag wil noemen. Zoals volgens mij ook wel uit dit topic blijkt, lukt het veel mensen niet elke dag om zo gezond/weinig te eten als ze zich voorgenomen hadden. Als je wat lager in calorieën zit, is dat minder snel een probleem, omdat je met de strikte dagen de minder strikte dagen opvangt. Dus ik denk dat het wel meevalt met alle gezondheidsschade door tekorten, voor de meeste mensen althans. Waarom ik denk dat het wél goed is om te proberen gematigd af te vallen, is omdat dit je helpt om een leefstijl aan te leren die je lang kunt volhouden. Maar wetenschappelijk onderzoek suggereert dat je na crashdieten net zo snel weer aankomt als na gematigde dieten, niet sneller, zie bijvoorbeeld hier. Nu kan je je afvragen of het gematigde dieet in dit onderzoek met 1250 kcal ook echt gematigd is, maar het aantal kg dat de deelnemers afvielen (8-9 in 12 weken) past gewoon binnen de richtlijnen van het voedingscentrum.

Zeker als je veel moet afvallen, kan een crashdieet dan mogelijk een goede 'kickstart' zijn. Goede begeleiding is natuurlijk nooit verkeerd, maar ik ben het Vulina eens dat de nadruk hier wel erg ligt op de gevaren van diëten tov de gevaren van (veel) te zwaar zijn én dat hierbij wat weinig rekening wordt gehouden met het feit dat vrijwel iedereen tussendoor cheat.

Ondertussen blijf ik de komende tijd nog even twijfelen of ik nou wil afvallen of niet *D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 19:41

Maar Kieffertje, dat is het ding. Als jij per week gemiddeld genoeg eet (dus een dag te veel en een dag te weinig) dan is dat prima. Ik heb het écht over structureel te weinig eten.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:02

Als iemand zegt elke dag 1200 kcal te eten. Dan ga je er toch ook uit dat diegene elke dag dat eet. En niet dat daar de tussendoortjes niet in zitten. Dan eet je namelijk niet elke dag 1200.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:53

Ik eet van de 10 dagen ongeveer 9 dagen 1200 calorieën en dan is er wel eens een etentje of familie aangelegenheid waarbij ik meer eet. Maar ik eet dan overdag wel iets beperkter.

Het aankomen na afvallen is inderdaad in elk geval gelijk, dat gaf ik ook al eerder aan. Iedereen heeft levenslang.

Ik denk dat kieffertje ongeveer zegt wat ik wil zeggen.. Bij een halve kilo in de week afvallen en dan eens een dag wat extra's (Of een vakantie, kerstdagen etc) zit die halve kilo er meteen weer aan. Dat heb ik nu niet.. Ik val bv 2 kilo af en kom eens een halve kilo aan, daarna weer 2 kilo etc etc.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:10

Ik ben vandaag gezwicht voor een broodje met bokworst en mayonaise... :+ Daarna niet ongezond gegeten maar wel nog dingen met veel calorieën er in. Morgen maar weer normaal eten en extra mijn best doen in de paardrijles!

Ik voel me er wel altijd direct slecht over als ik 1 mindere dag heb. Ik wou dat ik dat makkelijker los kon laten. Want niemand houdt het vol als je nooit meer eens lekker ongezond mag eten. Maar het voelt alsof ik dan gefaald heb en op een of andere manier voel ik me ook direct 5 kilo zwaarder. Hartstikke ongezonde gedachtes natuurlijk. :o
Minder eten daarna lukt mij ook moeilijk want ik hou te veel van eten. :+

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:17

Het is ook vet :Y) moeilijk.

Mijn vriendin zegt altijd; het moet van het doorzetten komen :j

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:05

Hier ook wel een paar dagen in de week bewust geen vlees, gewoon omdat ik vind dat als iedereen dat zou doen het beter zou zijn voor het milieu.

Afvallen wil hier niet echt lukken. Ik ben best wel gedemotiveerd ook inmiddels.
Ik eet bijna geen toegevoegde suikers meer, probeer tussen de 1500 en de 1800 kcal te eten, wat voor mij echt prima zou moeten zijn. Ik sport 2 keer in de week, rijd een keer paard en probeer iedere dag wel iets van beweging te hebben, al is het een stukje wandelen tussen werk door.
De weegschaal is alleen sinds 10 januari niet meer gezakt. Alleen maar omhoog gegaan. In de tussentijd nog ongesteld geweest, toen was er ineens 1.5 kilo bij. Nu weer op hetzelfde als 10 januari.
Ik raak er zo gedemotiveerd van als er niets vanaf gaat..
Maar ja, vol blijven houden, ooit moet er dan wel iets van af gaan...

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:07

Weeg jij al je eten?

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:20

Ik heb 2 weken al mijn eten gewogen. Inmiddels weeg ik niet meer alles af, maar daarom heb ik die speling tussen de 1500 en 1800 kcal. Mijn BMR is 17nogwat waardoor ik dus echt rond die 1800 uit zou mogen komen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:54

Britt_Sisi schreef:
Hier ook wel een paar dagen in de week bewust geen vlees, gewoon omdat ik vind dat als iedereen dat zou doen het beter zou zijn voor het milieu.

Afvallen wil hier niet echt lukken. Ik ben best wel gedemotiveerd ook inmiddels.
Ik eet bijna geen toegevoegde suikers meer, probeer tussen de 1500 en de 1800 kcal te eten, wat voor mij echt prima zou moeten zijn. Ik sport 2 keer in de week, rijd een keer paard en probeer iedere dag wel iets van beweging te hebben, al is het een stukje wandelen tussen werk door.
De weegschaal is alleen sinds 10 januari niet meer gezakt. Alleen maar omhoog gegaan. In de tussentijd nog ongesteld geweest, toen was er ineens 1.5 kilo bij. Nu weer op hetzelfde als 10 januari.
Ik raak er zo gedemotiveerd van als er niets vanaf gaat..
Maar ja, vol blijven houden, ooit moet er dan wel iets van af gaan...

Ah ik begrijp dat dat demotiveerd. :(:)
Zelf heb ik er geen ervaring mee, als ik stilstond/aan kwam, was het omdat ik zelf niet goed er mee bezig was geweest.

Kan het zijn dat je spieren hebt opgebouwd maar wel vet bent verloren? Merk je misschien daar verandering in?

Maar houd vol! Na een tijd stil staan kan het ook zo weer naar beneden gaan. Dit zijn alleen lastige momenten omdat er geen resultaat is.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:56

Ik had van de week wat foto's naast elkaar gezet en zag wel echt dat mn hoofd minder bol was. Daar moet ik maar aan vasthouden, maar dat is verdomde lastig..

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:00

Misschien je maten opmeten? En kijken of je slanker bent geworden na een maand?

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:01

Pin je alsjeblieft niet vast op de weegschaal! Ik ben al jaren ongeveer hetzelfde gewicht maar godzijdank een wereld van verschil in de spiegel. Mjetterd; voor vrouwen gaat spieropbouw niet zo snel helaas. Als je in een jaar 3 kilo spier bij komt is het veel. Terug naar Britt: ik ben vroeger in een flink tempo veel afgevallen door anders te gaan eten, volgens IIFYM. Macro's volgen. Moet je het er wel voor over hebben alles af te wegen, maar misschien interessant om eens te bekijken?

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:03

MarlindeRooz schreef:
Dat is khd arm. Vind dat zelf echt vreselijk want het allang bewezen dat zoveel vlees en ei vreselijk slecht is voor je. Kan je lekker hart en vaatziekten krijgen en daar jong aan doodgaan. :=
3/4 van mijn grootouders zijn (jong: 55, 71, 72) overleden aan hart- en vaatziekten. Van mijn ooms en tantes is er ook al 1 dood (begin 70, alcholist en veel te dik). En van de nog levende ooms en tantes aan die kant hebben er 2 van de 5 al operaties / reanimaties gehad. En dan heb ik het over mensen die tussen de 55 en de 70 zijn he.En allemaal veel te zwaar + sommige drinken en veeeeeeel zwaar eten zoals vlees en ei en vet.

Heb dus niet de genen om oud te worden met overgewicht. _O-

Kha is echt niet alleen maar vlees en ei. :')
Ik eet zelf koolhydraat beperkt en ik eet amper ei. En alleen bij het avondeten vlees.
Kha is juist veel groenten.
En dat veel ei slecht voor je is dat is allang achterhaalt.
Jammer dat jullie zo negatief doen over een dieet op basis van aannames.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:07

Iemand mag het toch wel een vreselijk dieet vinden? Ik ben er zelf ook niet positief over. Ik zoek liever een balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten. Sommige vinden calorieën tellen vreselijk. Nou ieder zo zijn ding toch? :j

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:12

Gaan we nou over elk dieet discussiëren? Dan ga ik ontstippen hoor :')

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:12

Maar Marlinde's reactie was toch op het vlees-dieet? Dus niet specifiek op khd arm? Of lees ik het verkeerd haha :))

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:13

Neverland schreef:
Iemand mag het toch wel een vreselijk dieet vinden? Ik ben er zelf ook niet positief over. Ik zoek liever een balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten. Sommige vinden calorieën tellen vreselijk. Nou ieder zo zijn ding toch? :j

Ja dat mag. Maar moet dat iedere keer benoemt worden ? En aannames verteld worden die niet kloppen ? Dat het o zo ongezond is en dat je er 'lekker' jong aan dood kunt gaan.
Het is zelfs bewezen dat bij bepaalde ziektes het juist heel goed is om kha te eten. Mensen met diabetes die met dit dieet geen of minder insuline meer hoeven te spuiten. Lijkt mij dan toch niet zo slecht als het een ziekte als diabetes (waar je aan dood kan gaan) de kop in kan drukken
Dus als je het goed doet is het helemaal niet slecht.
Kha is ook niet om koolhydraten compleet te vermijden of dat koolhydraten heel slecht voor je zijn.
Alleen de slechte koolhydraten worden vermeden.