Vaccinaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:25

Dinopino schreef:
Maar wanneer je de bacterie niet dood dan kun je toch met jouw bloed andere mensen besmetten?

Ik vind het een eng idee dat je een bacterie in je laat spuiten:-) . Vroeg me af, we enten onze paarden in, maar hoe zit dat in de veeteelt. Worden die ook ingeent?

Goede vraag wederom

Kinke

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:36

wie bedoel je met 'worden die ook ingeënt' ?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:37

De koeien, de kippen, de varkens, de dieren die wij eten. Krijgen we via hun ook een antistof binnen. Waardoor wellicht inenting misschien overbodig zou zijn.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:45

Dan zouden bijvoorbeeld vegetariers meer getroffen worden door tetanus. En wanneer honden vlees eten van runderen zouden ze dan ook beter beschermd zijn tegen tetanus.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:46

maar heb je het nou specifiek over tetanus?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:47

Ja, maar eigenlijk ook interessant waartegen het vee geent wordt? De paarden dus tegen o.a. tetanus. Lijkt me dat het vee dan ook daar tegen geent wordt?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:53

Dinopino schreef:
Ja, maar eigenlijk ook interessant waartegen het vee geent wordt? De paarden dus tegen o.a. tetanus. Lijkt me dat het vee dan ook daar tegen geent wordt?

Dat gaat lekker in de papieren lopen dan..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:54

dan krijg ik nooit meer de griep, onze kalfjes krijgen daar een enting voor :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:57

Het dwaalt inderdaad een beetje van het onderwerp af. Tetanus en hondsdolheid lijkt me echt iets dan dat op dieren getest zou zijn. En waar uit dus gewoon aangetoond kan worden dat die inentingen ook werken.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:58

Kinke schreef:
dan krijg ik nooit meer de griep, onze kalfjes krijgen daar een enting voor :D

Die zijn natuurlijk wel een risicogroep die snel gevoelig is voor sterven. Danwel bewust.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:00

Dinopino, wat wil jij eigenlijk met je vragen? Als je informatie zoekt, waarom stel je die vragen hier en begin je niet bij Google? En als je geen informatie zoekt, wat wil je dan wel bereiken?

Kinke

Ik snap je zin niet, danwel bewust?
Overigens zijn onze koeien geen melkkoeien en erg sterk.

Pocca_Locca

Dit filmpje van 11 minuten is wel goed vind ik. Dr. Suzanne Humphries over o.a. tetanus.
https://youtu.be/SIcz4wpVUzI

@Imandra, hierin wordt goed uitgelegd dat goede wondhygiene wel degelijk het aller belangrijkste is.
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 14-01-20 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:05

Kinke schreef:
Ik snap je zin niet, danwel bewust?
Overigens zijn onze koeien geen melkkoeien en erg sterk.

Oh sorry was een grapje. Hier krijgen de risicogroepen de griepprik. Dat valt bij dieren natuurlijk buiten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:09

Dus als ik maar gezond eet(wat ik al doe) en heel veel vitamine c neem dan overleef ik de tetanusbacterie?? Mooi maar ik heb het er niet op aan laten komen. Beter geent dan toch net aan de verkeerde kant staan en een gruwelijke dood sterven. Paar keer gevallen en paar keer gebeten, indien er langer dan 10 jaar tussen zat gingen de spuiten er gewoon in.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:10

Een goede wondhygiëne houdt tetanus niet tegen aangezien de bacterie juist voor komt in diepe wondjes. Zoals prikwonden bijvoorbeeld. Dan kun je spoelen wat je wilt maar je bereikt de diepere laag niet.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:14

mysa schreef:
Een goede wondhygiëne houdt tetanus niet tegen aangezien de bacterie juist voor komt in diepe wondjes. Zoals prikwonden bijvoorbeeld. Dan kun je spoelen wat je wilt maar je bereikt de diepere laag niet.

Er wordt nog meer uitgelegd in het filmpje. Bovendien is dit, mevrouw Humphries kennende, maar een fractie van een uren durende lezing. Heel grondige arts.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:27

P-L, ben jij zelf ingeënt tegen tetanus? En zou je bij een diepe wond met viezigheid vertrouwen op een beetje ontsmettingsmiddel, wetend hoe snel de tetanusbacterie zich in je bloedbaan verspreidt?
Of vertrouw je erop dat je op natuurlijke wijze resistentie hebt opgebouwd?
Zijn jouw bezwaren tegen een tetanusenting achteraf, na een verwonding dus, dezelfde als tegen het preventieve vaccin, en zo ja, waarom?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:32

Shadow0 schreef:
Dinopino, wat wil jij eigenlijk met je vragen? Als je informatie zoekt, waarom stel je die vragen hier en begin je niet bij Google? En als je geen informatie zoekt, wat wil je dan wel bereiken?

Wacht heul even.. nu moeten we toch maar weer gaan Googlen? Ik vind dat ze goede zinvolle vragen stelt, mag dat ineens niet meer?
En, dat zie ik vaker hier, de vraag wat “iemand ergens mee wil”, vind ik heel interessant. Waarom zou het iets uitmaken wat iemand ergens al dan niet mee wil? Er klinkt bijna een soort van lichte paniek door die vraag heen. Helemaal niet nodig als je vertrouwt op je eigen bronnen en kennis toch?
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 14-01-20 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:35

@Askja ik laat me nooit (meer) inenten tegen tetanus. Als je een beetje in de materie duikt, begrijp je dat het weinig tot geen nut heeft. Zoals ik al eerder zei: je kunt je ook niet tegen het gif van een gifslang preventief immuniseren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:58

Pocca_Locca schreef:
Wacht heul even.. nu moeten we toch maar weer gaan Googlen? Ik vind dat ze goede zinvolle vragen stelt,

Waarom vind je de vragen goed, omdat je geinteresseerd bent in het antword, of omdat het samenvalt met de conclusie die je al getrokken hebt?

Citaat:
En, dat zie ik vaker hier, de vraag wat “iemand ergens mee wil”, vind ik heel interessant. Waarom zou het iets uitmaken wat iemand ergens al dan niet mee wil?

Dat maakt veel uit voor hoe ik vragen zou beantwoorden. Voor iemand die het oprecht interessant vindt wil ik veel meer moeite doen dan voor iemand die niet echt interesse heeft.

Citaat:
Er klinkt bijna een soort van lichte paniek door die vraag heen.

Ik heb even een bodyscan gedaan en nee, geen paniek gedetecteerd. Dan zou ik datzelfde spelletje terug kunnen spelen: waarom lees jij daar paniek in, bijna alsof je wilt dat ik in paniek raak, maar als je op je eigen bronnen en kennis.... etc

Maar eigenlijk heb ik daar helemaal geen zin in. Dus ik denk dat ik nog even van deze paniekloze staat ga genieten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:05

Shadow ik vind het persoonlijk niet erg om antwoord te geven op Dinopino's vragen. Ze getuigen in mijn ogen van een oprechte interesse en een wil om te leren, in tegenstelling tot de manier van vragen/discussieren van andere mensen hier. Op zich stelt ze gerichte en goede vragen (bijv. die van de tetanusbacterie).

@Dinopino: ik ben even bezig, maar ik zal straks eens kijken of ik een duidelijk antwoord voor je op papier kan zetten!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:19

Pocca_Locca schreef:
Shadow0 schreef:

Wacht heul even.. nu moeten we toch maar weer gaan Googlen? Ik vind dat ze goede zinvolle vragen stelt, mag dat ineens niet meer?
En, dat zie ik vaker hier, de vraag wat “iemand ergens mee wil”, vind ik heel interessant. Waarom zou het iets uitmaken wat iemand ergens al dan niet mee wil? Er klinkt bijna een soort van lichte paniek door die vraag heen. Helemaal niet nodig als je vertrouwt op je eigen bronnen en kennis toch?

Omdat het doel van de vragen je antwoord kan beïnvloeden.
Ik werk zelf als dietist, als iemand 100en vragen aan me stelt omdat hij gewoon geïnteresseerd is in voeding dan beantwoord ik die met liefde en laat maar komen. Maar vaak kan een vragenvuur ook een achterliggende vraag betekenen waar iemand naar op zoek is, dan kijk je heel anders.

Bijvoorbeeld iemand die me 100en vragen stelt over gluten, waar zit het in, wat is het dan, hoe kan het dat je daar last van hebt enz. Enz.
Dat kan omdat iemand het gewoon interessant vind en meer wil weten over eten. Het kan ook zomaar zijn dat iemand eigenlijk gewoon bang is de ziekte te hebben en op zoek is naar antwoorden. Of omdat iemand in een restaurant werkt en gehoord heeft van coeliakie en zich afvraagt “of dat allemaal niet een hype is”. Ik noem maar eens wat. Zo iemand zal ik op een andere manier info geven dan de eerste. Veel gerichter, veel minder gericht op gewoon kennis bieden enz. Enz.

Pocca_Locca schreef:
@Askja ik laat me nooit (meer) inenten tegen tetanus. Als je een beetje in de materie duikt, begrijp je dat het weinig tot geen nut heeft. Zoals ik al eerder zei: je kunt je ook niet tegen het gif van een gifslang preventief immuniseren.

Dat hangt er maar net vanaf hoe een gif werkt. Bijvoorbeeld tegen botuline is ook een preventief antimiddel beschikbaar. Ik heb niet voldoende kennis van slangengif om daar iets van te vinden, maar preventief behandelen tegen gif in zijn algemeenheid kan soms prima.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:13

Bij een slangenbeet heb je wel een antigif nodig. Dat antigif, ofwel een tetanusprik igv een wond met risico op tetanusinfectie, zou je dus ook weigeren P_L?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:35

Dinopino schreef:
Maar wanneer je de bacterie niet dood dan kun je toch met jouw bloed andere mensen besmetten?

Ik vind het een eng idee dat je een bacterie in je laat spuiten:-) . Vroeg me af, we enten onze paarden in, maar hoe zit dat in de veeteelt. Worden die ook ingeent?

Hoe het in de veeteelt zit weet ik niet. Wat Askja zegt over veel met paarden werken; wellicht als je in aanraking komt met minuscule hoeveelheden van het desbetreffende gif, je inderdaad de benodigde antistoffen kan opbouwen. Paardenmest is blijkbaar een fijne plek voor de bacterie: "De bron van infectie met C. tetani is meestal contact met straatvuil of mest van dieren (vooral paardenmest). (zie bron hieronder)". Echter zou ik niet op die immuniteit gokken omdat je niet weet hoeveel van die antistoffen je daardoor hebt gekregen (if any), maar gewoon een tetanus-vaccinatie nemen, of een booster als je je verwond hebt. Weet ook niet wat de wetenschappelijke literatuur zegt over contact met paarden en de immunisatie tegen het gif van deze bacterie.

Ik kan me best voorstellen dat het een eng idee is als men een virus of bacterie in je spuit. Echter zijn deze onschadelijk gemaakt of zeer ernstig verzwakt (in het geval van tetanus: de sporen/gifstoffen zijn onschadelijk gemaakt). Ik ga hieronder ergens hierop in.

RIVM schreef:
C. tetani is een grampositieve sporenvormende anaerobe bacterie. De bacterie groeit niet-invasief rond de porte d’entrée. [...] De sporen kunnen maanden tot jaren in het lichaam overleven. [...] Eenmaal gevormd vindt hematogene verspreiding van het toxine door het lichaam plaats. Het toxine kan de bloed-hersenbarrière niet passeren. Transport via neuronen is de weg waarlangs de toxine het centraal zenuwstelsel bereikt.
[...]

Sporen of bacteriën komen via een defect in huid of slijmvliezen in het weefsel terecht, ook bij kleine prikverwondingen zoals die bijvoorbeeld ontstaan tijdens tuinieren. Veel gevallen van tetanus ontstaan juist als gevolg van dergelijke kleine verwondingen, omdat mensen met grotere wonden doorgaans tegen tetanus worden ge(re)vaccineerd. Indien een (schaaf)wond zeer oppervlakkig blijft en goed is schoongemaakt, is het risico op tetanus zeer klein.
Ook een beet van een dier kan leiden tot tetanus. Het risico op tetanus na een honden- of kattenbeet lijkt klein, maar is niet goed onderzocht (Van Slooten 2013). In wonden van 50 patiënten met hondenbeten en 57 patiënten met kattenbeten werd een mediaan aantal van 5 bacteriële isolaten per wond gevonden (spreiding 0-16). Hieronder was geen C. tetani.
[...]
In principe is tetanus een ziekte die volledig te voorkomen is door vaccinatie. Daarnaast is ook een goede wondhygiëne en wondbehandeling van belang.

[...]
De behandeling van tetanus bestaat uit:

- Eliminatie van de bacterie uit de wond door middel van wondreiniging en wondbehandeling: chirurgische wondexcisie en spoelen met NaCl 0,9% en de wond open (dat wil zeggen onbedekt) laten zodat er zuurstof bij kan.
- Neutralisatie van het nog niet gebonden toxine: toedienen van hoge doses immunoglobuline (TIG) intramusculair, eventueel ook intrathecaal (binnen de hersenvliezen). Dit moet zo snel mogelijk gebeuren. De aanbevolen dosis voor volwassenen en kinderen is 3000 IE per dag (1 flacon: 250 IE) gedurende twee opeenvolgende dagen. De twaalf doses van 250 IE per dag op verschillende plaatsen toedienen. Omdat het doormaken van de ziekte geen immuniteit geeft, moet na volledig herstel alsnog actief tegen tetanus geïmmuniseerd worden (KNMP kennisbank, SPC TetaQuin®).
- Ondersteunende therapie, verpleging en verzorging: onder andere kalmerende middelen, pijnbestrijding, spierverslappers. Antibiotica worden doorgaans als ineffectief beschouwd, maar worden soms toch toegediend. Bij de verpleging moet worden gelet op het zoveel mogelijk voorkomen van uitwendige prikkels, het voorkomen van botbreuken en het zorgen voor een onbelemmerde ademhaling.

bron

Ik heb me even ingelezen. Zoals ik het begrijp leeft de bacterie zelf op/in de wond: door middel van goede wondreiniging en -verzorging zal je deze bacteriën zelf wegkrijgen. De sporen van deze bacteriën, die dus het gif produceren, kunnen maanden tot jaren in je lichaam overleven. Deze kunnen flink wat schade veroorzaken, dus het is belangrijk dat je deze sporen/gifstoffen uit je bloed en zenuwstelsel krijgt. ("Het toxine is uiterst giftig: < 2,5 ng/kg is fataal voor een mens."). Hier zorgt het vaccin voor: deze is gemaakt vanuit het gif (dus niet de bacterie zelf). Dit vaccin bestaat uit feitelijk dode pathogenen: deze kunnen geen gif aanmaken/schade veroorzaken. Je kan het zien als een leeg jasje: door te vaccineren leert je lichaam dat jasje herkennen (leeg, dus zonder de gevaarlijke inhoud) en leert ertegen te vechten zonder risico van infectie van de ziekte. Ik maak op uit deze informatie dat wanneer er sprake is van een tetanusinfectie en je moet vaccineren, je lichaam denkt dat er meer pathogenen in je lichaam zijn (de jasjes), waardoor deze harder gaat werken om zichzelf ertegen te kunnen beschermen en deze pathogenen je lichaam uit te kunnen werken. Echter is in dat geval een groot deel van de pathogenen dus 'leeg', alleen het jasje, dankzij de vaccinatie.

Een goede wondverzorging zal dus de tetanus-bacterie wegkrijgen, maar de gifstoffen & sporen die in je bloedbaan/lichaam zijn gekomen niet. Die wondverzorging doet namelijk niks met je bloed zelf. En over Vitamine C:
"Verstoring van het normale weefselmetabolisme door aanwezigheid van lichaamsvreemde stoffen zoals geneesmiddelen, drugs, vaccins, vreemde voorwerpen of toxinen van andere bacteriën kan het ontstaan van tetanus bevorderen." (note: dit gaat natuurlijk niet over het tetanusvaccin). Ik weet niet of specifiek Vitamine C invloed heeft op het de Tetanus-bacterie, maar ik kwam dit onderzoek (een literatuurreview, over het algemeen een hele betrouwbare bron van informatie) tegen:

literatuur schreef:
A single, non randomised, poorly reported trial of vitamin C as a treatment for tetanus suggests a considerable reduction in mortality. However, concerns about trial quality mean that this result must be interpreted with caution and vitamin C cannot be recommended as a treatment for tetanus on the basis of this evidence. New trials should be carried out to examine the effect of vitamin C on tetanus treatment.
bron

Dus het kan zijn dat vitamine C helpt. Helpt, als in, ondersteunend aan het vaccin. Alleen voor vitamine C en wondzorg gaan als je tetanus zou hebben... Niet aan te raden. Bovendien is het onderzoek blijkbaar nogal slecht qua kwaliteit, dus zou er niet vanuit gaan.

Ben je up-to-date met je vaccinaties (dus is je laatste tetanus-booster minder dan 10 jaar geleden) dan heb je ook geen extra prik nodig als je een wond hebt. Is je laatste booster langer dan 10 jaar geleden, krijg je 1 booster. Ben je niet of onvolledig gevaccineerd, dan moet je het volledige vaccinatieschema 'ondergaan' als je een wond hebt die tegen tetanus behandelt moet worden (3 vaccinatiemomenten) .

Dit stond ook in het rapport van het RIVM: "De afgelopen 10 jaar is in Nederland slechts één geval van tetanus met dodelijke afloop gezien; dit betrof een ongevaccineerd kind van 4 jaar." Dus...

Dinopino schreef:
De koeien, de kippen, de varkens, de dieren die wij eten. Krijgen we via hun ook een antistof binnen. Waardoor wellicht inenting misschien overbodig zou zijn.

Als het vlees van deze dieren goed zijn schoongemaakt dan denk ik niet dat wij de antistoffen krijgen van deze dieren. Ben je veel in aanraking met bijv. paardenmest, dan, misschien (zie mijn reactie op Askja). Maar ik zou het er niet op gokken, je weet het dan namelijk niet zeker.

Oké, deze reactie is wat langer geworden dan verwacht, maar hopelijk heb je er wat aan Dinopino!