Ik ben transgender

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 10:02

Terpentijn, gefeliciteerd! Je ziet er top uit voor je leeftijd zeg, hoop dat ik zo opdroog later *\o/*

Ik moest aan jullie denken, zag vanmorgen een post over Rikkie en vorige week over Loiza en schrik echt van de haat reacties die daar onder staan. Hoe ontzettend naar en verdrietig :r

Dus ik had jullie even nodig, even een stukje positief Bokt en een fijne groep mensen die niet alles in hokjes drukken. Wens iedereen een hele fijne Kerst en alvast een gelukkig 2024 <|-

*kruipt weer onder de meeleessteen*

Ibbel

Berichten: 49331
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 10:39

Ergens in de jaren 80 schreef Robert B Parker - hoogleraar Engelse taal- en letterkunde aan Harvard en schrijver van hardboiled detectives met ene Spenser (with an S, like the poet) in de hoofdrol - een detective waarin Spenser een jonge knul uit een vechtscheiding vandaan haalt. Die jongen wil balletdanser worden.

Z'n vader verbiedt dat 'want alle dansers zijn homo' en de knul vraagt aan Spenser: "waarom zegt mijn vader dat? 'Vrouwen moeten het huishouden doen, mannen die dansen zijn mietjes, echte mannen huilen niet' en meer van dat soort dingen?"
En dan zegt Spenser: "dat is omdat hij anders aan zichzelf moet gaan vragen: 'wie ben ík. Wat maakt mij een man, en meer, wat maakt mij een góede man'. En dan zou hij wel eens tot de conclusie kunnen komen dat hij daar geen of een negatief antwoord op vindt. Dus dan is het makkelijker in cliches te denken."

En dat is prachtige beschreven de reden dat mensen zo te keer gaan tegen alles wat 'anders' is. En waarom mensen zulke akelige commentaren schrijven.

Want o hemel, stel toch dat je misschien ook wel een tikkie vrouwelijk bent. Of dat je ook wel ballet zou willen dansen. Of mode zou willen ontwerpen. Of als man dressuur zou willen rijden ( :P )
En dat je buren jóu dan als mietje/homo/trans of weet ik veel voor 'afwijking' zouden benoemen. Dat je niet meer in 'de groep' zou horen.
Nee, dan maar luid roepen wat de meute roept, dan kunnen ze jou nooit verdenken van 'afwijkingen'.

Kortom: het is onzekerheid, en vermoedelijk ook afgunst, dat een ander wél z'n nek durft uit te steken, zichzelf durft te zijn.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 17:24

Hiraeth en Avalanche: vergeet het! Ik heb van mijn veertiende tot mijn 61ste ZWAAR gerookt-2-3 pakjes per dag), ben van de ene op de andere dag gestopt omdat ik op de nominatie stond voor een heupvervangende operatie. die door corona steeds werd uiotgesteld, op het laatst strompelde ik op krukken. Zo zag ik mijn man-zijn toch niet voor me, dus ik stopte, ging super healthy leven en trainen, got the operation en zie je nou nog dat ik ooit zo zwaar gerookt heb? Nee. Hoe dsat kan weet ik ook niet behalve dat ik extreem goed voor mijn skincare zorg, waar ik overigens ook pas op mijn 55ste mee be n begonnen.... en ga me niet vertellen dat ik wel goeie face- genen zal hebben.. mijn beide al lang overleden ouders (1985 en 1987) waren weliswaar fitte, maar uiterlijk verkreukelde kranten, láng voor mijn leeftijd nu. Overigens is mijn stem ook nooit lager geworden door het roken. daarvoor hoef je het niet te doen, Avalanche. Wel door testosteron. dat verlaagt mijn stem steeds nog met een micro-percentage, maar het gaat wel nog steeds door (hetgeen ook door de leeftijd komt). Ik ben geen heilige .. ik rook dan wel niet meer, maar ik drink. Veel ook. Mijn vader was een alcoholist, ik ben het ook, hoewel ik een "functionerende alco" ben. Ik drink ook niet heel veel, maar wel té veel. Dat is KILLING voor je muscle gains, en energieke uitstraling, buiten alle fysieke gevolgen zoals leverschade en nierproblemen, wat ik (nu) nog niet heb, maar het is toch een punt van zorgelijkheid als je ouder wordt en als ik mijn targets wilt neerzetten, dus dat is mijn eerstvolgende target. Door mijn pad op weg naar fitness/muslcle building kom ik ook hier helemaal vanaf, durf ik wel de wedden. Ik ben door het hele healthy-fitness lifestyle gedoe ieg ook van mijn levenslange anorexia afgekomen. foto: 2 jaar terug in de zomer. Afbeelding It was a long journey to being a healthy person...body and soul

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:13

Ibbel schreef:
Ergens in de jaren 80 schreef Robert B Parker - hoogleraar Engelse taal- en letterkunde aan Harvard en schrijver van hardboiled detectives met ene Spenser (with an S, like the poet) in de hoofdrol - een detective waarin Spenser een jonge knul uit een vechtscheiding vandaan haalt. Die jongen wil balletdanser worden.

Z'n vader verbiedt dat 'want alle dansers zijn homo' en de knul vraagt aan Spenser: "waarom zegt mijn vader dat? 'Vrouwen moeten het huishouden doen, mannen die dansen zijn mietjes, echte mannen huilen niet' en meer van dat soort dingen?"
En dan zegt Spenser: "dat is omdat hij anders aan zichzelf moet gaan vragen: 'wie ben ík. Wat maakt mij een man, en meer, wat maakt mij een góede man'. En dan zou hij wel eens tot de conclusie kunnen komen dat hij daar geen of een negatief antwoord op vindt. Dus dan is het makkelijker in cliches te denken."

En dat is prachtige beschreven de reden dat mensen zo te keer gaan tegen alles wat 'anders' is. En waarom mensen zulke akelige commentaren schrijven.

Want o hemel, stel toch dat je misschien ook wel een tikkie vrouwelijk bent. Of dat je ook wel ballet zou willen dansen. Of mode zou willen ontwerpen. Of als man dressuur zou willen rijden ( :P )
En dat je buren jóu dan als mietje/homo/trans of weet ik veel voor 'afwijking' zouden benoemen. Dat je niet meer in 'de groep' zou horen.
Nee, dan maar luid roepen wat de meute roept, dan kunnen ze jou nooit verdenken van 'afwijkingen'.

Kortom: het is onzekerheid, en vermoedelijk ook afgunst, dat een ander wél z'n nek durft uit te steken, zichzelf durft te zijn.
Billy Elliot, aanrader <3

pien_2010

Berichten: 44037
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:27

Mooi stuk Ibbel! Bedankt.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:42

Terpentijn: je geeft me meer moed om door te zetten dan jij weet. Thanks man!

herr_balou
Berichten: 1480
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:23

Ailill schreef:
Ibbel schreef:
Ergens in de jaren 80 schreef Robert B Parker - hoogleraar Engelse taal- en letterkunde aan Harvard en schrijver van hardboiled detectives met ene Spenser (with an S, like the poet) in de hoofdrol - een detective waarin Spenser een jonge knul uit een vechtscheiding vandaan haalt. Die jongen wil balletdanser worden.

Z'n vader verbiedt dat 'want alle dansers zijn homo' en de knul vraagt aan Spenser: "waarom zegt mijn vader dat? 'Vrouwen moeten het huishouden doen, mannen die dansen zijn mietjes, echte mannen huilen niet' en meer van dat soort dingen?"
En dan zegt Spenser: "dat is omdat hij anders aan zichzelf moet gaan vragen: 'wie ben ík. Wat maakt mij een man, en meer, wat maakt mij een góede man'. En dan zou hij wel eens tot de conclusie kunnen komen dat hij daar geen of een negatief antwoord op vindt. Dus dan is het makkelijker in cliches te denken."

En dat is prachtige beschreven de reden dat mensen zo te keer gaan tegen alles wat 'anders' is. En waarom mensen zulke akelige commentaren schrijven.

Want o hemel, stel toch dat je misschien ook wel een tikkie vrouwelijk bent. Of dat je ook wel ballet zou willen dansen. Of mode zou willen ontwerpen. Of als man dressuur zou willen rijden ( :P )
En dat je buren jóu dan als mietje/homo/trans of weet ik veel voor 'afwijking' zouden benoemen. Dat je niet meer in 'de groep' zou horen.
Nee, dan maar luid roepen wat de meute roept, dan kunnen ze jou nooit verdenken van 'afwijkingen'.

Kortom: het is onzekerheid, en vermoedelijk ook afgunst, dat een ander wél z'n nek durft uit te steken, zichzelf durft te zijn.
Billy Elliot, aanrader <3

Prachtige film. Hoewel me bijstaat dat het einde - zoals bij meer films - een beetje snel afgeraffeld is.

Oh, en dat afraffelen heeft waarschijnlijk niet te maken met dat er niet genoeg opgenomen (gefilmd) is maar de tijd (lees geld) voor editing op is.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 20:27

In deze punky/manga/biker look ging deze 64 jarige FTM vandaag naar zijn Kerstbrunch, ik word nu echt wel zichtbaar ouder, maar heb heel veel zin in 2024 en mijn volgende levensfase. Fit en gezond zijn, zodat ik met de beessies (paarden, dobermanns) bezig kan blijven! Jezelf gewoon weer opnieuw uitvinden, ik hou er als creatieveling (want kunstschilder) van!
Lieve mensen, MAAK ER WAT VAN, nu en in het komende jaar. het is woelig in de wereld, probeer wat rust in je eigen hart en wezen te vinden, en experimenteer een beetje met je zelf. je bent er nooit te oud voor!Afbeelding
Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 21:27

Je ziet er zo stoer uit!

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 22:26

Keep up the good work, guys and girls :D

Op naar een knallend 2024!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 19:20

Avalanche, ik ben gewoon nooit de rebel fase ontgroeid, hahaha. ben een echte eigendenker en tegenstrever, niet de makkelijkste persoon, maar beuh, had ook niet het makkelijkste leven. Ik sta best wat stekelig in het leven, kan weinig (evtl. goedbedoelde)inmenging in het mijne verdragen, de redenen laten zich raden... het voelt al gauw als: "mij willen veranderen naar jouw eigen beeld." maar die strijd heb ik natuurlijk mijn leven lang al gestreden, ik weet op deze leeftijd wel vrij goed wat ik wel en niet wil. Neemt niet weg dat ik zelfs op deze leeftijd volgens mij nooit helemaal volwassen ben geworden, wat deels met de testosteron, maar ook wel zeker met mijn eigen genetische karakter te maken heeft. van test. blijf je als FTM -indien goed gemonitord - overigens ook tamelijk lang jong, daadkrachtig, dat geldt overigens evenzeer voor cis mannen op een bepaalde leeftijd-TRT kan wonderen doen voor een ouwe uitzakkende man (en diens libido). Ik raad elke cis man boven de 40-45 aan om een testosteron test te laten doen, vanaf je 30ste zakken die levels ELK JAAR. Ik als FTM kan ook niet méér nemen (drie pompjes Androgel ,momenteel: twee op bovenarmen, 1 midden op borst) want bij een teveeldan kun je aromatase krijgen en wordt het te veel omgezet in oestrogeen (dat wil je dus NIET, want dan kan zich vrouwelijk borstweefsel vormen!). Ik ben al vele, vele jaren "omgebouwd" zoals dat vroeger heette, momenteel investigeer ik de nieuwste plastisch chirurgische verbetertechnieken in operatieve zin. het blijft nog altijd "makkelijker"om bij een MTF de boel acceptabel te maken qua downstairs dan andersom.. logiscvh, want in het FTM geval moet men er een hele -liefst werkende- verlengingsapparaatuur aanzetten. Plat gezegd. Dan wil men ook nog een erectiele functie er in, vooral als je als FTM hetero bent, dat is heel awkward (want pompje), de áánleg van het gebeuren is ook niet te onderschatten. De pijn vooral niet, maar ook de naderhand complicaties niet. Ik heb overigens geen geimplanteerd pompje, ook omdat de complicaties daarvan enorm zijn. ik vertel dit omdat er heden ten dage wel eens wordt gedaan: Je voelt je in een ander lichaam, nou dat kan zó maar aangepast worden, zeg het maar. Zo is het nu bepaald NIET. Met name fysiek-functioneel ook echt niet. It is a long and bumpy road, je vindt je weg en je vrede er mee (voor zover mogelijk) in de jaren die verstrijken. En wordt vooral geen voorgeschreven stereotype, Word vooral JEZELF zoals jij bedoeld was!Afbeelding

Hiraeth

Berichten: 3235
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 20:37

Stoere outfit! Ik ben vooral fan van je zonnebril. {:} Maakt 'm helemaal af! :D

Omdat we nu richting het einde van het jaar zitten, vond ik het wel leuk om even een tijdsgerelateerde post te maken. Rond deze tijd van het jaar ben ik echt een sentimentele muts. Om even met een zwaardere noot te beginnen: ik vind de passage van tijd gewoon een zwaar concept. Mensen en dieren waar ik van hou worden ouder, je begint je weer af te vragen of je je gelimiteerde tijd wel goed hebt gespendeerd en Avond van Boudewijn de Groot raakt je even op andere wijze.

... Maar, ik ben ook weer trots op het afgelopen jaar. <3 Ik heb voor mijn gevoel niet heel veel 'mannelijke' mijlpalen behaald (behalve op seksueel vlak :+), maar het was voor mij persoonlijk wel een jaar met veel ontwikkeling. Zo heb ik begin deze maand mijn Deense taaltoets gehaald op C1 niveau ( *\o/* ), waardoor ik (als ik word toegelaten tot een master) in september eindelijk weer een enkeltje kan boeken naar mijn favoriete land. {:} (Misschien is :brr: meer op z'n plaats :D )

Hoe dan ook, ik wilde voor de vorm graag een terugblikje doen. In 2018 stond ik nog helemaal aan het begin van het traject. Intussen ben ik sinds... [checkt notities] juli 2019 aan de testosteron, heb ik in augustus 2021 mijn eerste grote operatie gehad en de zomer daarna nog een kleine extra correctie. Op het moment zijn het vooral de kleine veranderingen. Ik krijg nog steeds overal willekeurige eigenwijze haartjes (behalve op mijn kin -O-) en ik ben nu aan het sporten, dus ik begin langzaam iets gestroomlijnder te worden... Alhoewel ik vanwege de studiedrukte nu al een maand geen sportschool heb gezien. November en december zijn echt elk jaar weer moordend. -O-

Als ik zo kijk ben ik heel trots! Alleen merk ik wel dat de afgelopen jaren iets minder gevarieerd waren dan de jaren er voor. :')

Afbeelding

Afbeelding

Hhilde

Berichten: 7532
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:35

Wat zie je er onwijs goed uit op de 2024 foto! <<) :wow:

pien_2010

Berichten: 44037
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:40

Wat zie je er goed uit Hiraeth! Gaaf man. En Chapeau voor je C1. Dat is een hoog niveau!

Rocamor

Berichten: 11048
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:45

Jeetje Hireath, wat een metamorfose zeg, mooi om te zien.

Vind dit echt een informatief topic, dank voor allen daarvoor.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:49

Hiraeth schreef:
Stoere outfit! Ik ben vooral fan van je zonnebril. {:} Maakt 'm helemaal af! :D

Omdat we nu richting het einde van het jaar zitten, vond ik het wel leuk om even een tijdsgerelateerde post te maken. Rond deze tijd van het jaar ben ik echt een sentimentele muts. Om even met een zwaardere noot te beginnen: ik vind de passage van tijd gewoon een zwaar concept. Mensen en dieren waar ik van hou worden ouder, je begint je weer af te vragen of je je gelimiteerde tijd wel goed hebt gespendeerd en Avond van Boudewijn de Groot raakt je even op andere wijze.

... Maar, ik ben ook weer trots op het afgelopen jaar. <3 Ik heb voor mijn gevoel niet heel veel 'mannelijke' mijlpalen behaald (behalve op seksueel vlak :+), maar het was voor mij persoonlijk wel een jaar met veel ontwikkeling. Zo heb ik begin deze maand mijn Deense taaltoets gehaald op C1 niveau ( *\o/* ), waardoor ik (als ik word toegelaten tot een master) in september eindelijk weer een enkeltje kan boeken naar mijn favoriete land. {:} (Misschien is :brr: meer op z'n plaats :D )

Hoe dan ook, ik wilde voor de vorm graag een terugblikje doen. In 2018 stond ik nog helemaal aan het begin van het traject. Intussen ben ik sinds... [checkt notities] juli 2019 aan de testosteron, heb ik in augustus 2021 mijn eerste grote operatie gehad en de zomer daarna nog een kleine extra correctie. Op het moment zijn het vooral de kleine veranderingen. Ik krijg nog steeds overal willekeurige eigenwijze haartjes (behalve op mijn kin -O-) en ik ben nu aan het sporten, dus ik begin langzaam iets gestroomlijnder te worden... Alhoewel ik vanwege de studiedrukte nu al een maand geen sportschool heb gezien. November en december zijn echt elk jaar weer moordend. -O-

Als ik zo kijk ben ik heel trots! Alleen merk ik wel dat de afgelopen jaren iets minder gevarieerd waren dan de jaren er voor. :')

[ [url=m/2uMWAJ.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Apmr9F.png]Afbeelding[/url] ]
Nu wil ik ook mijn haar weer laten groeien, man wat een gedoe steeds. En met krullen lijkt het nog veel langer te duren -O-

Galaika

Berichten: 599
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:05

Wauw, Hiraeth! Ontzettend tof om te zien.

Voor iedereen hier goeie feestdagen, dat we allemaal nog meer onszelf mogen zijn komend jaar.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:28

Ik mis voor het eerst een like knop op bokt :))

Wel een kleine side-note: ik zou niet zomaar TRT aanraden voor cis-mannen met tekenen van penopause. Dat heeft ook zo zijn biologische redenen en is net als HRT niet zonder risico‘s.
Ouder worden is deel van het leven, en ook dat heeft zijn eigen kwaliteiten (naast eventuele ongemakken).

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:48

Hireath: gek dat die veranderingen heel moeilijk te pinpointen zijn he. ik vind zelf een van de opvallende veranderingen (die ik heel duidelijk ook bij jou zie, in de foto van 2020, de verandering in je blik (in je ogen), daarna wordt je blik steeds wat brutaler, vrijmoediger, vrijer, zie ik. Ik mis wel mijn mooie lange haar en staart, maar het werd zo dun dat ik het na een heel leven lang haar het twee jaar geleden heb kortgeknipt. Dat hoofdhaarverlies vind ik echt wel een moeilijk ding voor een FTM (die daar genetisch gevoelig voor is, dat is dus per persoon wisselend, naarmate je ouder wordt neemt de kans op haarverlies op je kop wel toe). Weg is mijn rock hair kop, zit ik met een vergrijsde ouwelullen coupe (ik probeer er geregeld spikes in te draaien met gel). maar okee op je 64ste moet je ook een beetje realistisch blijven en ik heb toch al niet zo heel veel te klagen over het algemeen. Ik wil nog dubbel zo veel upper body spieren (want ik ben nog steeds een spriet) en de beste me I can be zijn als ik volgend jaar 65 mag worden.. Afbeelding

Een van de meest zichtbare veranderingen - voor de buitenwereld - is verder wat testosteron doet met je kaaklijn/kaakspieren. Wordt zowel strakker als breder. Je nek ook, maar daarvoor helpt sporten (krachttrraining) ook giga goed. Als je een lange dunne hals hebt kun je echt heel veel vermannelijken door je trapeziusspier te trainen, die wordt dan veel dikker. Trainen moet je wel volhouden, alle test. in de wereld helpt je niet "vanzelf"aan spieren als je er niet bij sport (met name krachttraining).
Afbeelding

vikawiek

Berichten: 1556
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 16:42

Oh haarverlies, bij mij gaat het nu al hard ;( ik zat laatst te kijken naar foto's van toen ik net aan de testosteron zat en het haar aan de voorkant is echt flink uitgedund. Maar ja, iedere man bij mij in de familie is kaal geworden, dus dat
zat er aan te komen. Er zijn zoveel meer ergere dingen in de wereld, maar ik moet er wel aan wennen :')

Fijne jaarwisseling alvast iedereen **\O/** op nog een jaar jezelf mogen zijn

julius_juut

Berichten: 3123
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:00

Ghihi, ik kan het dunnere haar mooi nog wat verstoppen doordat ik m'n haar in dreadlocks draag, ik kan gewoon de boel wat meer de dikte in op elkaar vilten. :P Maar het is inderdaad een zielig dun plukje aan het worden. Ach, de baardgroei gaat nog steeds door, dus ik vind het wel een acceptabele ruil.

Ik blijf het wel bijzonder vinden hoe veel je nog blijft 'vermannelijken' ook als je al 15+ jaar aan de testosteron zit.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:50

Ik had de link tussen testosteron en haarverlies (nog) niet gelegd, ook niet leuk.

Soort van ziekte van Hedel, meer haar op m’n kin dan op m’n schedel -O-

Ibbel

Berichten: 49331
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 14:00

Over Julius Caesar is de anekdote bekend dat als-ie terugkwam van de zoveelste veldslag ging het als een lopend vuurt door Rome: "De kale is terug, hou je vrouwen en dochters binnen!"

Het was toen uiteraard niet bekend dat veel testosteron vroege kaalheid veroorzaakt, maar de link dat (in ieder geval Caesar's) kaalheid een grotere seksdrive geeft werd wel gelegd. Gewoon maandenlang van huis zijn was kennelijk onvoldoende verklaring, vond men toen :D

Ik meen me trouwens te herinneren dat er onderzoek is dat de aanname veel testosteron -> grote seksdrive ontkracht, maar dat zou ik even moeten opzoeken.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 14:06

Lol :D

Ik dacht dat het altijd via de moeder werd doorgegeven (volle bos of juist (vroeg) kaal). Als ik naar mijn ooms/neven van vaderskant kijk t.o.v. van de mannen aan mijn moederskant, dan klopt die theorie wel.

pien_2010

Berichten: 44037
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 14:07

Ibbel over jouw laatste allinea

https://www.sohf.nl/indicaties/laag-libido-man

Daarin wordt toch bij mannen een link gelegd van laag libido en weinig/ minder testeron.

Ik weet van de transitie van een vroegere vriend van mij (geboren in meisje lichaam), dat met inname van testeron ook het libido steeg , en daar moest hij echt wel zijn weg in vinden de eerste jaren.

Ailill dat heb ik ook geleerd over aalheid.