3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:37

Lijstje vandaag;

O; yoghurt met Cruesli Volvezel en banaan
L; wrapjes met tonijnsalade en sla
T; 2 blokjes pure chocolade met caramel bij de thee
A; stoofvlees met appeltjes en tijm/rozemarijn/knoflook/kerrie krieltjes uit de oven <3

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 22:07

Ik kom even binnenvallen, jullie weten vast het antwoord op mijn vraag :j
Ik lees hier altijd dat onder je bmr eten slecht is, ditzelfde kwanm ik in de biologie les tegen. Nu snap ik dat je een minimale energiebron nodig hebt, maar er wordt eigenlijk niet echt uitgelegd wat er dan precies in je lichaam plaatsvindt. Kan iemand dit uitleggen?

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 23:44

https://nl.wikipedia.org/wiki/Basaal_metabolisme

Citaat:
Basaal metabolisme is de stofwisseling die nodig is om de minimale hoeveelheid energie te leveren die noodzakelijk is voor primaire levensprocessen van een organisme. Onder deze levensprocessen vallen onder andere ademen, hartslag, en alle processen die op cel en weefselniveau doorgaan tijdens rust.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 00:11

Joysieee schreef:
Ik kom even binnenvallen, jullie weten vast het antwoord op mijn vraag :j
Ik lees hier altijd dat onder je bmr eten slecht is, ditzelfde kwanm ik in de biologie les tegen. Nu snap ik dat je een minimale energiebron nodig hebt, maar er wordt eigenlijk niet echt uitgelegd wat er dan precies in je lichaam plaatsvindt. Kan iemand dit uitleggen?

Volgens mij gebeurt er dit (maar ik heb hier alleen via-via kennis van [twee verpleegkundigen als zussen] dus als iemand me kan verbeteren, be my guest):

Als je langdurig onder je BMR eet, komt je lichaam energie tekort. Nu is je vet een 'storage' voor energie, maar je lichaam breekt deze liever niet meteen helemaal aan. Als je dus te weinig sport en te weinig eiwitten eet bij een energietekort (ook boven je BMR, als ik me niet vergis), gaat je lichaam ook je spieren afbreken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je straks alleen maar bot in je armen hebt voordat je vet aangebroken wordt, maar 'overbodige' spieren (om het zo maar even te zeggen), worden afgebroken. Dus je spieren worden minder groot (eigenlijk het tegenovergestelde van wat er met sporten gebeurt). Natuurlijk worden je vetreserves in deze tijd óók aangebroken, maar je spieren gaan er dus ook 'aan'. Dit gebeurt in hogere mate als je standaard onder je BMR eet. En, uiteindelijk, worden ook je organen aangebroken. Je lichaam eet zichzelf op als het ware. Nu is dit laatste natuurlijk alleen in extreme condities (zware anorexia bijv.).

Nogmaals: dit is informatie die ik via via heb gehoord, namelijk van zussen in gesprekken hierover. Het kan dus zijn dat ik dingen verkeerd heb begrepen of verstaan heb, dus pin me er niet op vast. Maar zoiets was het in ieder geval, haha.

Wellicht kan je googlen op de gevolgen van anorexia, het zal -in mindere mate- ongeveer dezelfde gevolgen hebben. Denk ik.

Edit: met een snelle google heb ik wel een mooie quote gevonden:

Onder BMR Eten schreef:
Your body will draw from your fat stores at a safe rate of 20 calories per pound per day (I can find the research if you want, but it says 33 cals/day is available. The author did an AMA and said 20cals/day was reasonable for weight loss purposes) and if your intake is below that, you run the risk of your body using alternate energy sources, like consuming muscle, which is bad (because your heart is made of muscle).

---

In women, hormones and bone density can be affected and it's very easy to venture into disordered eating if heavy restriction becomes the norm.

---

Consuming too few calories can weaken your bones. That's because calorie restriction can reduce estrogen and testosterone levels. Low levels of these two reproductive hormones are thought to reduce bone formation and increase bone breakdown, resulting in weaker bones. Bone loss is especially troublesome because it is often irreversible and increases the risk of fractures.

---

Restricting calories may increase your risk of infections and illness. This applies to viruses like the common cold and appears to be especially true when it's combined with a high level of physical activity.

Nog een link die er -na het skimmen van de tekst aangezien ik met andere dingen bezig ben atm haha- wel betrouwbaar en informatief uitziet: http://www.precisionnutrition.com/metabolic-damage https://www.healthline.com/nutrition/ca ... s#section3

Conclusie: Langdurig onder je BMR eten is een grote no-no. Dat is ook een van de redenen waarom veel mensen in het topic er iets van zeggen als lijstjes heel mager lijken. Het is dan echt niet banketstaaf of bitchy bedoeld, maar we willen voorkomen dat bovenstaande met je gebeurt. Langdurig onder je BMR eten kan namelijk chronische gevolgen hebben.

Joysieee

Re: 3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:30

Super bedankt voor de uitgebreide uitleg! We moeten een presentatie maken over een paragraaf uit dit hoofdstuk, vandaar :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:36

Hoi hoi!

Ik heb ook een vraagje aan Fitbit gebruikers hier. Ik heb besloten mijn Polar weg te doen en een fitbit aan te schaffen. Nu wil ik de Fitbit Alta HR. Mijn moeder heeft toevallig een nieuwe Fitbit liggen die ik mag hebben, maar.... ze weet niet welk model het is. Ze stuurde me foto's:

Afbeelding
Afbeelding

Kan ik anders ook eventueel in het horloge zien welk model het is? Ik wil echt de HR, en niet de gewone Alta namelijk.... Het bandje is wel het nieuwe bandje, en ik vermoed dat het de HR is, maar weet het niet zeker dus vandaar mijn vraag :D Ze heeft het doosje niet meer namelijk....

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:47

Dat is een Alta HR. De lampjes aan de onderkant (het vierkantje tussen de twee rondjes) is het stukje waarmee je hartslag wordt gemeten. Je kan het ook zien aan de sluiting van het bandje inderdaad. Ontzettend fijn ding trouwens, heb er zelf ook een.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:55

Roulette_ schreef:
Dat is een Alta HR. De lampjes aan de onderkant (het vierkantje tussen de twee rondjes) is het stukje waarmee je hartslag wordt gemeten. Je kan het ook zien aan de sluiting van het bandje inderdaad. Ontzettend fijn ding trouwens, heb er zelf ook een.

Yes!!! Dat scheelt weer ff in de portemonnee dan! Bedankt voor je snelle antwoord :D

Ze hebben echt hele gave bandjes voor de Fitbit, daarom dat ik deze graag wil ipv die lompe Polar :D

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:46

Ik vind dat met dat bmr wel interessant maar hoe werkt dat dan bijv met mensen die een maagverkleining doen? Die eten toch ook langdurig onder hun bmr toch?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 12:48

Joysieee schreef:
Super bedankt voor de uitgebreide uitleg! We moeten een presentatie maken over een paragraaf uit dit hoofdstuk, vandaar :j

Geen probleem! Dubbelcheck wel even wat ik heb geschreven haha

@yonker: mensen die een maagverkleining doen hebben nog serieus overgewicht, dus dan is dat percentage vet wat je lichaam aanbreekt natuurlijk hoger in kcal. Daarom vallen mensen met flink overgewicht ook makkelijker af in het begin, en wordt t moeilijker naarmate je richting een gezond gewicht gaat. Moet zeggen dat ik er niet meer vanaf weet. Volgens mij is het ook zo dat je maag groter is als je langdurig heel veel bóven je energieverbruik hebt gegeten, dus met een maagverkleining wordt je maag weer wat normaler of iets kleiner dan normaal? Niet zeker though.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:53

Ik denk dat bij mensen die in aanmerking komen voor een maagverkleining, het overgewicht schadelijker is voor hun gezondheid dan het eten onder de bmr. En dat gebeurt onder strikt toezicht van een arts/dietist.

Ik ben vandaag nog niet aan t werk, best lastig om niet te gaan snaaien uit verveling. Net gezwicht voor een broodje van subway, mn man werkt thuis vandaag dus is in de auto gesprongen :o
O: havermout met halve appel, halfvolle melk en kaneel
T: smart bar
L: 30 cm sub spicy steak and bacon :9
T: mandarijn
A: volkorenpasta met gehakt, italiaanse roerbakmix en passata
B: probeer een beetje rond te lopen binnen en wat oefeningen te doen, maar veel is t niet.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:55

Interessante informatie over BMR. Ik wist wel wat het was en dat je er niet onder moest zitten, maar dat de precieze gevolgen voor het lichaam zijn, was mij nog niet bekend. :)

Lijstje voor vandaag:

O: kellogs cornflakes met melk
T: tosti kaas
L: salade met een beetje pasta en gerookte zalm + cup a soup tomaat
T: kleine tony's chocolonely reep (50 gram) bij de thee
A: uit eten, ik denk sushi of italiaans. :9

B: 40 min fietsen (retour werk)

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:56

Nee niet normaal, mensen met een maagverkleining kunnen niet zoveel eten als normale mensen :D

Nu heb ik ook overgewicht dus eet ik ook beneden mijn bmr maar niet zo heel veel er benenden :)
Vandaar dat ik het vroeg ook :D

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:58

Ik heb ook overgewicht, maar doe echt mijn best om niet onder mijn bmr te eten, dat is ook meestal echt niet nodig.

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:59

Laura82 schreef:
Ik heb ook overgewicht, maar doe echt mijn best om niet onder mijn bmr te eten, dat is ook meestal echt niet nodig.

Vind ik ook :))

Vind het hele bmr interessant. Ik heb een klant sinds vorige week die standaard (altijd al gedaan) 600 kcal p dag eet... Nu gaan we een heel traject in om langzaam (zodat mentaal ook goed gaat blijven) verhogen. Wel interessant :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:09

Ik denk als je serieus overgewicht hebt, je best een poos onder je bmr mag eten omdat je inderdaad zoveel reserves hebt. Als je een maagverkleining hebt zal je onder streng toezicht ook je eten moeten aanpassen lijkt me? Waar je in het begin misschien 3x een halve boterham kan eten, moet je dat misschien met de tijd wel ophogen naar 6x een halve boterham?

En die mensen slikken vaak ook allerlei tabletten om op vitamine- en mineralenniveau niks tekort te komen.

Maar ik ben ook geen expert dus weet het niet precies :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 14:26

Kayleigh_ schreef:
Ik denk als je serieus overgewicht hebt, je best een poos onder je bmr mag eten omdat je inderdaad zoveel reserves hebt. Als je een maagverkleining hebt zal je onder streng toezicht ook je eten moeten aanpassen lijkt me? Waar je in het begin misschien 3x een halve boterham kan eten, moet je dat misschien met de tijd wel ophogen naar 6x een halve boterham?

En die mensen slikken vaak ook allerlei tabletten om op vitamine- en mineralenniveau niks tekort te komen.

Ja volgens mij klopt dat streng toezicht idd wel! Was er laatst hier niet iemand die een maagverkleining had gehad? Die stond volgens mij ook onder streng toezicht van haar dokter en diëtist. En volgens mij is het zo dat je niet veel volume kan eten, maar je kan natuurlijk wel kcal rijke producten eten toch? Dus wel dichterbij je bmr komen op die manier?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:28

En in het begin zal het sowieso wel een crashdieet zijn, van enkel je maag te verkleinen en dan een klein beetje te cutten, zal je niet zoveel kilo's afvallen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:36

Thanks voor de antwoorden :)
Denk dat ik t nu idd wel wat meer snap :D

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 20:18

Ik vind het hele BMR ook echt interessant.

Mijn lijstje van vandaag....

O: Banaan
T: Boterham met appelstroop
T: Mokka taartje
L: Bruin stokbrood prepare met mayo en sla tomaat ei komkommer etc.
T: Mandarijn
A: Kom zelfgemaakt paprika aardappelsoep met een broodje en klein bakje ijsbergsla met olijven en augurk

Als ik het zo op schrijf valt het op zich nog wel mee, m'n avond eten compenseert m'n broodje & het taartje haha

B: +- 4000 stappen en rondje van 35 minuten buitenrit

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 21:59

IMANDRA schreef:
Kayleigh_ schreef:

Ja volgens mij klopt dat streng toezicht idd wel! Was er laatst hier niet iemand die een maagverkleining had gehad? Die stond volgens mij ook onder streng toezicht van haar dokter en diëtist. En volgens mij is het zo dat je niet veel volume kan eten, maar je kan natuurlijk wel kcal rijke producten eten toch? Dus wel dichterbij je bmr komen op die manier?

Dat ben ik. Ik sta inderdaad onder streng toezicht van het ziekenhuis. Ben 7 weken geleden geopereerd en ben 18kg kwijt.
Ik kan inderdaad niet veel eten, kom met moeite aan de 700 kcal per dag. Heb vitaminetabletten die 300% zijn gedoseerd .

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:09

Hoi dames, hoe gaat het inmiddels met iedereen? Verleidt het druilerige herfstweer jullie ook tot allerlei lekkers? De herfst is echt mijn favoriete seizoen, en mocht ik kunnen, ik at elke avond chocolade en bakte koekjes <3

Ik laat me deze week even ongesteld worden (jeej...) en begin wellicht volgende week met 10% cutten, voor vier weken lang. Zware KT bevalt me weer goed! Alleen is het soms wel moeilijk om aan mijn macro's te komen; er wordt 30 % proteïne aangeraden, maar dat haal ik zelden. 25 lukt wel, maar als vegetariër moet ik dan echt wel héél veel kwark/whey/quorn en dergelijke eten.

Vanavond staat er een schotel met bloemkool in kaassaus, puree en seitangehakt op het menu. Sinds de laatste vleesschandalen eet mijn vriend (die al flexitariër was) nu nog minder vlees. Lekker makkelijk met koken :Y)

Fijne maandag iedereen!

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:43

Klinkt goed! Lekker bezig. Benieuwd hoe het voor jou werkt :))

Ik probeer vandaag weer oké te eten. Heb een week niet of nauwelijks iets kunnen eten.. - 4,6 absoluut heel fout.

Na de begrafenis is er wel een gevoel van rust gekomen.. Was zo onwijs mooi. Zoals ze 't wou. Dus dat stukje vind ze plekje wel.

Ook is 't uit gegaan met me vriend. Daar moet k me weg nog in vinden, alsof 't niet erger kon allemaal 8)7

Dus vandaag pakken we het eten weer wat beter aan. Wel kha (ik verwerk slecht kh en lactose) even een maand streng dan weer langzaam toevoegen :))

Fijne maandag allemaal!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:54

Hier heb ik echt een cheat weekend gehad :’)
Maar vandaag weer helemaa goed bezig!!!

Fijn dat t beter gaat jaimy :(:) nogmaals een dikke knuffel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:54

jaimy10 schreef:
Klinkt goed! Lekker bezig. Benieuwd hoe het voor jou werkt :))

Ik probeer vandaag weer oké te eten. Heb een week niet of nauwelijks iets kunnen eten.. - 4,6 absoluut heel fout.

Na de begrafenis is er wel een gevoel van rust gekomen.. Was zo onwijs mooi. Zoals ze 't wou. Dus dat stukje vind ze plekje wel.

Ook is 't uit gegaan met me vriend. Daar moet k me weg nog in vinden, alsof 't niet erger kon allemaal 8)7

Dus vandaag pakken we het eten weer wat beter aan. Wel kha (ik verwerk slecht kh en lactose) even een maand streng dan weer langzaam toevoegen :))

Fijne maandag allemaal!

Jeetje Jaimy, het zit je ook allemaal niet mee he lieverd :(:) Heel veel sterkte de komende tijd :*