Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sourire
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:35

Slmt9 schreef:
Ik vind Beppy het makkelijkste eruit te halen tov een ringetje of een steeltje. Ik heb lange nagels en dan is dat helemaal een plus.
Beppy vind ik niet groot, ze is misschien wat breder dan de andere cups, maar ze is zo flexibel en vouwbaar, ik merk geen verschil.
Ik vind haar daardoor ook het meest prettig eruit te halen tov anderen.

Ze gedraagt zich deze menstruatie weer voorbeeldig :D #teambeppy


Is het dan gewoon een kwestie van aan het lusje trekken? Of heb je dus echt lange nagels nodig om er überhaupt bij te kunnen? Ben echt helemaal nieuw op dit gebied. 8-)

Slmt9

Berichten: 4913
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:48

Haha, je hebt geen nagels nodig ;) ik haak mn vinger achter het lusje en trek hem dan naar beneden.
Met ringetjes en steeltjes moet je meer ‘grijpen’ en dan pakte ik vaak per ongeluk velletjes, ik vond dat erg pijnlijk. Je kan natuurlijk niet meekijken en met lange nagels heb je minder gevoel zeg maar.

Wel denk ik dat Beppy een moeilijke beginner is. De meesten hebben wel even geworsteld met inbrengen in t begin. Terwijl de meeste gewone cups gewend waren.

Sourire
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 00:40

Ooo haha, ik begreep je verkeerd. :') Las inderdaad dat het lastig kan zijn met inbrengen. Denk dat ik het gewoon probeer, heb altijd die andere ook nog.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:51

Bij mij gingen de laatste dagen toch ook weer prima met Beppy. Het was ook een vrij heftige ronde, dat helpt ook niet.
Beppy voel je juist helemaal niet zitten.
Het lusje vind ik ook handig.
Het enige nadeel van Beppy vind ik het schoonmaken, zeker zonder fonteintje op de wc geen doen, maar daarom heb je er 2 ;)

Slmt9

Berichten: 4913
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:12

Ik had gister ook een heftige dag, ze was alleen wat sneller vol. Verder hield ze zich goed staande -:)

Sheran

Berichten: 17268
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:55

Ik ben mijn cup kwijt :? dus niet weer een nieuwe bestellen... Ik gebruikte nu de Claricup, die heel goed beviel. Vissen omdat hij zacht was maar wel heel goed uitklapte. Ik heb ook de Lunette en een kleinere Organicup gehad, maar die Organicup bleef draaien/niet uitklappen en de Lunette (maat 2) had zo'n stijve ring dat die pijn deed bij het eruit halen.
Nu lees ik ook veel positiefs over de Beppy,is die nog aan te raden? Klapt hij makkelijk uit, is het geschikt voor sterke bekkenbodemspieren, is hij vrij groot en is hij een beetje schoon te maken?

Slmt9

Berichten: 4913
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:24

@sheran: je kan wat berichten van mij en Corinne teruglezen. Daar worden je vragen uitgebreid behandelt ;)

In het kort; ja, is aan te raden. Uitklappen gaat redelijk makkelijk, geschikt voor sterke bekkenbodemspieren, ik vind m niet heel groot, wel wat breder en hij is iets meer werk om schoon te maken. Ik moet m echt elke 8 uur vervangen, anders gaat hij ruiken (ongeacht welke dag vd menstruatie ik zit).

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:00

Ik heb de beppy ook besteld... Hopelijk bevalt die beter dan mijn huidige cup.. die lekt toch vaak een knapt er soms zo vanaf. Snachts gebruik ik hem daarom dus nooit

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:29

Ik heb juist prima nachten met Beppy.
Mijn man is er jaloers op :+

Bambi_

Berichten: 149
Geregistreerd: 19-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:27

Hoi, ik heb het topic via de zoekfunctie doorgespit, maar misschien dat iemand nog een goede tip heeft.

Ik zou heel graag een cup gebruiken, inmiddels een jaar aan het proberen, maar het blijft een lekdrama. Mijn assortiment bestaat inmiddels uit Organicup, MeLuna medium sports en Merula. Geen van allen is tot nu toe lekvrij gebleken. Iedere keer probeer ik verschillende vouwmethodes en inbrengstandjes. Eenmaal er in, lijken de cups goed uitgevouwen. Ik voel geen deuken meer en voor zover ik het kan beoordelen, zit ie er recht in. Maar vervolgens loopt het er op een of andere manier gewoon van alle kanten langs. -O- Ik heb behoorlijk sterke bekkenbodemspieren.

Ik las hier een aantal positieve reactie over Beppy, misschien dat ik die ga bestellen. Maar ik vind het toch wel een aardige investering worden, al die cups :')

Zijn hier meer mensen waar het gewoon niet bij werkt? Of heeft iemand nog een gouden tip voor het inbrengen van een van de 3 cups die ik al heb?

Slmt9

Berichten: 4913
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:08

Ja, ik ben ook zo’n geval. Ik heb nu vijf cups liggen. Ook sterk bekkenbodem spieren. Beppie is mij de enige die werkt. Soms hebben we nog even een discussie tijdens menstruatie. Maar voor mij werkt zij het allerbeste.

kaatje77

Berichten: 10447
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:39

Schuiven jullie hem wel over de baarmoedermond heen? Dan wordt die vacuüm :o

Afgelopen week weer bij de gynaecoloog geweest. Had een bloeding bij de eierstokken. Gerelateerd aan de menstruatie achteraf denk ik.....mijn cup kon het geen half uur volhouden..... :+ En dan gedurende een halve dag. Gelukkig was ik thuis

Bambi_

Berichten: 149
Geregistreerd: 19-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:34

kaatje77, hoe voel je dat ie daar omheen zit? Schuiven tot het niet verder kan?

Ik doe het nu zo dat het steeltje net wel/net niet uitsteekt. Aan de Merula zit een laddertje. Die is langer, dus die zit dan al hoger, maar geen idee of het hoog genoeg is.

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:14

Een cup hoort in principe juist laag te zitten, zodat de cup net helemaal binnen zit, dus niet over de baarmoedermond heen ;)

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:18

Ondanks waar een cup zou horen: ik moet hem ook om mijn bmm schuiven, anders kruipt hij omhoog erlangs of voel ik hem continu zitten waardoor ik hem er onbewust uit pers :o

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:24

Ik zeg ook 'in principe' want ik weet dat het niet bij iedereen werkt omdat niet iedereen hetzelfde gebouwd is ;)

Ik ben benieuwd of ik mijn cupje ooit nog weer kan gebruiken. Ik ben zwanger en mijn cupje heeft nu dus een hele lange vakantie :D

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:05

_Mirjam schreef:
Ik zeg ook 'in principe' want ik weet dat het niet bij iedereen werkt omdat niet iedereen hetzelfde gebouwd is ;)

Ik ben benieuwd of ik mijn cupje ooit nog weer kan gebruiken. Ik ben zwanger en mijn cupje heeft nu dus een hele lange vakantie :D


Gefeliciteerd!

kaatje77

Berichten: 10447
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:01

_Mirjam schreef:
Een cup hoort in principe juist laag te zitten, zodat de cup net helemaal binnen zit, dus niet over de baarmoedermond heen ;)

Ik gebruik hem nu al zo'n 20 jaar denk ik op deze manier.....doe ik hen er niet omheen is het een bloedbad :+

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 06:50

Heb geen tips, ik stop em er gewoon in, heel laag en heb zelden lekkage. Geen idee waar m'n bmm zit, ben ook niet van plan om daar achter te komen :')
Op Facebook zit de groep van Put a cup in it (Engelstalig), ik zie daar vaak de tip om over te gaan op een disc bij deze klacht. En dat schijnt dan weer een game changer te zijn.
Dus wie weet is dat nog wat?

Slmt9

Berichten: 4913
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:01

Super frustrerend, volgens mij heb ik super bloed. Ik hoop dat iemand hier nog tips heeft.

Hoe krijgen jullie verse en oude bloedvlekken uit je menstruatie/inlegkruisjes/ondergoed?
Na een dag dragen spoel ik het eerst af onder koud water. Dan week ik het overdag in koud water met zout. ‘S avonds spoel ik het uit en hang ik het op om te drogen.
Dan gaat alles 1x in de week op 40 graden in de wasmachine.
En daarna blijk ik alsnog bloedvlekken erin te hebben |o

Ik heb al van alles geprobeerd daarna: groene zeep, azijn, nachtje trekken in vloeibaar wasmiddel, biotex, karnemelk, vanish en zelfs verdunde ammonia. Conclusie: de bloedvlek blijft!

Wat doe ik verkeerd en wat kan ik anders doen?

Sheran

Berichten: 17268
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:16

Mij boeit het niet zo eigenlijk, na een paar keer wassen is het wel weer redelijk weg en het is niet alsof iemand ernaar kijkt.

Kaka

Berichten: 4827
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:21

Niet. Bloed is fantastische kleurstof :') Uitspoelen met koud water, gewoon in de wasmachine en als het even kan in de zon drogen, dan bleken de meeste vlekken. Maar vlekkerig blijven ze. Dat betekent echter niet dat ze vies zijn.

Slmt9

Berichten: 4913
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:25

Nee, het is niet vies, maar ik vind het er zelf onhygienisch uit zien. Bij mij zijn het echt behoorlijke vlekken! Daarnaast ruimt iemand anders mijn ondergoed op (ben minder valide), dan vind ik dat ook niet heel tof.

Ik ben in elk geval dus niet de enige, dat idee kreeg ik bijna :+

Kaka

Berichten: 4827
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:35

Misschien vind je het een gek idee, maar is dit geen oplossing: https://www.kaatjekatoen.nl/product-cat ... er-wasnet/ Een wasnet in een emmer met deksel die je vult met water. De vieze goed laat je weken in de emmer en gaat daarna met net en al in de wasmachine. Ik heb bij ons kind ook wasbare luiers gebruikt en vond dit erg handig. Het blijft overigens wel een beetje een kliederboel, maar je moet wat over hebben voor duurzaam leven :D

Slmt9

Berichten: 4913
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:50

Je moet zeker wat over hebben voor een duurzaam leven :D
Even of ik het goed begrijp: laat je het dan een week weken in hetzelfde water?
Ik laat het nu zo’n 12 uur weken en dan hang ik t uit om te drogen.
Luiers gaan er in een dag natuurlijk meer door dan mijn ondergoed a 1 per dag :+