B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:16

Bedankt voor het meedenken, ik ga ernaar kijken!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:49

Inderdaad jammer dat ze niet verder meedenken. Ik kreeg via de mail ook een beetje een vreemd antwoord. Heb mijn tekst nog eens nagelezen maar er is echt niet er uit te halen dat ik 2x op een dag zou prikken, maar goed. Over anderhalve week ga ik er naar toe en dan wellicht wel de laatste keer.

Ben mezelf voor nu vooral aan het aanleren om niet op de tijd te leven :D

only18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:47

Mensen die bij een vit. B12 tekort psychische/mentale klachten hadden: wat waren die klachten dan? Ik ga volgende week bloed laten prikken omwille van psychische klachten. Het lijkt me fijn te horen wat jullie ondervonden...

gekkenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:13

Hallo allemaal mag ik wat vragen? Weten jullie in hoeverre de inname van methylcobalamine 1000mcg smelttabletten de bloedwaarde kan verhogen? Ik was al een tijd moe met diverse klachten die bij een b12 tekort passen. Ik ben uit mezelf begonnen met vitb12 smelttabletten voordat ik bloed heb laten prikken (stomstomstom) van deze heb ik er 40 op in 2 mnd tijd (niet elke dag genomen) daar ben ik ook weer mee gestopt omdat ik naar mijn idee geen verbetering voelde.
Toen heb ik bloed laten prikken op vitb12; waarde 530.

Ik las achteraf dat als je vtv tabletten neemt de waarde in je bloed niks meer zegt. Denken jullie dat ik alsnog een tekort zou kunnen hebben?

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:35

Volgens mij kan dat zeker :j

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:39

Ja dat is zeker zo. Minimaal 3 maanden stoppen met slikken en dan prikken.

gekkenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:18

Daar ben ik weer, bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb na 2mnd opnieuw laten prikken, B12 was 550 dus iets hoger geworden. Foliumzuur is 28 (die moet volgens het lab tussen de 3 en 21 zitten dus die is iets verhoogd.

Kan dat kwaad dat de foliumzuur verhoogd is? Ik gebruik geen multivitamine. En is een B12 tekort nu uitgesloten?

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:23

Nee een b12 tekort kan op basis van deze info nog niet worden uitgesloten. Als ik het goed begrijp is je b12 van 530 naar 550 gegaan in twee maand tijd. De eerste waarde was vals vanwege de smelttabletten. Hoelang dat in je bloed blijft te zien weet ik eigenlijk niet maar volgens mij weet niemand dat ook zeker ;).

Je verhoogde foliumzuur kan dezelfde klachten geven als een verlaagd b12 als ik dit goed onthouden heb.. Slik je foliumzuur extra omdat hij zo hoog is? Eet je vleesvervangers, vitaminedrankjes of energiedrank? Hierin wordt regelmatig vitamine b12 aan toegevoegd. Als je dit allemaal niet nuttigt schat ik de kans op een b12 tekort erg klein. Maar ik ben natuurlijk geen arts :D

gekkenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:08

Bedankt voor je reactie Weissjee. Ik had verwacht dat als ik een tekort aan B12 zou hebben hij in die 2 maanden wel al gedaald zou zijn maar i.p.v. daarvan is hij gestegen.. weet niet wat dat betekend en de huisarts zei er ook niet veel over.
Ik slik geen foliumzuur of andere supplementen waar het in zou kunnen zitten. Het zat ook niet bij mijn B12 tabletten in. Energiedrankjes en vitaminedrankjes neem ik ook niet. Ik eet wel minimaal 5x per week vlees, en geen vleesvervangers..

Zou het handig zijn om een actief B12 test te doen? Om te kijken wat er in de cellen zit?

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 07:03

Ik kom weer eens meekijken, had een controle aangevraagd en nu blijkt zowel vitamine b12 als vitamine d verlaagd. Morgen belt de huisarts me met een voorstel, lijkt me dat ik iets van een opname probleem heb aangezien beiden uit dierlijke producten gehaald kunnen worden. Ook even vragen of mn Hb, MCV en foliumzuur wel goed was. Gelukkig neemt de huisarts het wel serieus. Maar ik denk dat ik voorlopig vastzit aan de supplementen (pillen/injecties). De klachten vallen overigens mee, vorig jaar had ik zeer erge klachten maar toen had ik ook een parasiet waardoor ik helemaal niks opnam en oogproblemen en concentratie problemen had. Dat is nu gelukkig onder controle, dit was meer een check omdat ik nog wel moe ben maar inmiddels niet beter weet

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:48

Ook nog even een update van mijn kant. Na 7 maanden injecties en geen resultaat, en veel onderzoeken verder blijk ik Syndroom van Sjogren te hebben. De arts gaf aan dat B12 hier soms wel mee samenhangt, hij ziet de combinatie vaker, maar soms na een stootkuur zou kunnen worden gestopt met injecteren.
Ik ga uiteraard niet stoppen, voel me al beroerd genoeg. Blijf injecteren, en wie weet als ik me weer ietsje beter voel kijken of ik de injecties iets kan afbouwen. Voor nu laat ik het zo.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 02:23

Ik kom ook weer even om het hoekje kijken...
ik heb twee weken geleden mijn bloed weer laten prikken na 6 weken dcura vit d stootkuur en heb aantal maanden geleden vit b12+foliumzuur bijgeslikt. deze was al wel weer 2 maanden gestopt ongeveer

vorige bloedwaardes waren
vit d 49
vit b12 204
foliumzuur 8.6

recente bloedwaarden (na dcura dus en slikken supplementen en ook weer gestopt)
vit d 48
vit b122 224
foliumzuur 8.1

Vitamine d is dus helemaal niet gestegen ondanks de wekelijkse stootkuur dcura en mijn foliumzuur is weer gedaald. b12 iets omhoog maar niet veel..
Ik heb sinds een half jaar nu ongeveer erge duizeligheidsklachten, ben vaak moe en psychisch gaat het ook minder goed ook veel maag/darm klachten. Mijn huisarts lijkt mij niet erg serieus te nemen. morgenmiddag moet ik terug bellen ivm de vitamine d. wat zou ik hier verder nog mee kunnen

ik vind vooral het dalen van de foliumzuur erg vreemd.
En als ik dan google klachten fliumzuurtekort (weet je moet eigenlijk niet googlen) kom ik bijvoorbeeld ook bij duizeligheid maar ook rode pijnlijke tong, ik heb al jaren last van mijn tong met blaren/zweertjes en scheurtjes. zou wel deels wat verklaren..

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 14:26

Ik schop dit topic weer even omhoog..

Begin dit jaar heb ik 5 weken lang een oplaadkuur B12 gehad. 3 weken geleden laten prikken om te kijken of de injecties effect gehad hadden en hoe het er voor stond, was mijn B12 waarde 400-nogwat, maar sinds dinsdag heb ik spontaan zo'n beetje alle (incl neurologische) klachten van een B12 tekort. Ik voel me flink ziek maar het voelt niet als een griepje.

Kan dat zo snel en acuut afzakken? Ik bel morgen de huisarts weer...

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 14:57

valt zo niet te zeggen.. ik kan me niet voorstellen dat je ineens van de ene op de andere dag heftige klachten krijgt, bij b12 tekort komt die eerder sluimerend. Al zijn er genoeg mensen die beweren dat het wel kan, ik geloof dat niet. Klachten die bij b12 tekort horen, horen ook bij tig andere aandoeningen en ziekten helaas. Als jij ineens zoveel klachten hebt inclusief neurologische klachten, van de ene op de andere dag, had ik allang de huisarts gebeld!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 15:04

anne_bento schreef:
valt zo niet te zeggen.. ik kan me niet voorstellen dat je ineens van de ene op de andere dag heftige klachten krijgt, bij b12 tekort komt die eerder sluimerend. Al zijn er genoeg mensen die beweren dat het wel kan, ik geloof dat niet. Klachten die bij b12 tekort horen, horen ook bij tig andere aandoeningen en ziekten helaas. Als jij ineens zoveel klachten hebt inclusief neurologische klachten, van de ene op de andere dag, had ik allang de huisarts gebeld!

Die heb ik vrijdag al gebeld maar stuurde me weer weg met een bètablokker omdat hij m'n hartslag en bloeddruk hoog vond. Kan wel kloppen, ik moest ontzettend haasten om op tijd te komen voor de praktijk dicht ging.

Zoals ik zei: morgen bel ik weer en neem ik m'n moeder mee, ik heb zelf nauwelijks puf om te praten.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 17:20

Dan komt dat niet door B12.. goed dat je morgen weer belt. Sterkte!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:33

_Karlijn schreef:

Begin dit jaar heb ik 5 weken lang een oplaadkuur B12 gehad. 3 weken geleden laten prikken om te kijken of de injecties effect gehad hadden en hoe het er voor stond, was mijn B12 waarde 400-nogwat, maar sinds dinsdag heb ik spontaan zo'n beetje alle (incl neurologische) klachten van een B12 tekort. Ik voel me flink ziek maar het voelt niet als een griepje.

Met injecties horen de waardes veel hoger te zijn.

Die van mij zijn 1400+.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:35

love_western schreef:
_Karlijn schreef:

Die van mij zijn 1400+.

:wow: en ik was al verbaasd over 400+. Nouja morgen de HA weer bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:38

_Karlijn schreef:
love_western schreef:

Die van mij zijn 1400+.

Ben je lid van b12, de vergeten ziekte op fb?

Qua sfeer niet hele fijne groep. Maar wel met meeste informatie.

Ik zit nu na een jaar nog steeds op 1 x per week injecties. Vergeet ik eens een injectie, dan merk ik dat meteen na een dag of 2.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:47

love_western schreef:
_Karlijn schreef:

Ben je lid van b12, de vergeten ziekte op fb?

Qua sfeer niet hele fijne groep. Maar wel met meeste informatie.

Ik zit nu na een jaar nog steeds op 1 x per week injecties. Vergeet ik eens een injectie, dan merk ik dat meteen na een dag of 2.

Nee, zal hem opzoeken!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:49

love_western schreef:
_Karlijn schreef:

Die van mij zijn 1400+.

Ze heeft begin dit jaar injecties gehad, nu 4 maanden later is je waarde in je bloed niet zo hoog meer hoor.. die zakt gemiddeld na zo’n 3 maanden..een waarde van 400 hoeft echt niet slecht te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:53

Klachten die ze had + de waarde. Had ze nooit moeten stoppen met injecteren.

Ik had zelf ook allemaal neurologische klachten, die nu na juiste b12 behandeling zo goed als verdwenen zijn.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:57

Dat snap ik, en mee eens, maar dat van die waarde klopt niet. Natuurlijk kunnen klachten door b12 komen. Maar zo accuut zulke heftige klachten zou ik eerder ergens anders aan denken.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:58

Ik had na de behandeling ook geen klachten meer, en bij de check na 3 maanden ook niet. Nooit aan gedacht om een onderhoudsdosering te vragen vanwege de situatie waarin ik op dat moment zat (wil ik via pb wel over uitwijden evt, niet hier). Maar dat mijn klachten zo 'acuut' begonnen op dinsdagmiddag deed mij niet direct denken aan de B12..

Ik laat morgen wel weten wat de huisarts zegt :)

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 22:58

Ik kom even binnenvallen hier, heb hier nog niet eerder meegelezen maar ben zelf (samen met een groot deel van mijn familie) B12 patiënt.

Karlijn; jouw klachten kunnen wèl door B12 tekort komen. Uiteraard kan er altijd ook iets anders spelen naast een B12 tekort, maar aangezien je blijkbaar een tekort had (wat was je b12 waarde vóór je startte met injecties?) en een poosje injecties hebt gekregen en nu al een tijdje niet meer vind ik het niet gek dat je weer klachten hebt die B12 gerelateerd zijn.

Als je eenmaal begonnen bent met injecties na het vaststellen van een tekort zou je niet meer moeten stoppen met injecties. Lastig verhaal om uit te typen, dus even heel kort; Gezonde mensen (in dit geval: mensen zonder B12 tekort) hebben een emmertje met voorraad B12 in de lever voor wel 5-7 jaar. Bij een tekort is dat emmertje lek (tenzij het een inname probleem is, een veganist bijvoorbeeld heeft geen/ te weinig B12 in de voeding). Dat lek gaat niet meer weg, tenzij een oorzaak wordt gevonden en aangepakt (coeliaki, maagbacterie, inname probleem, maar helaas wordt bij het grootste deel de oorzaak niet gevonden). Als je emmertje leeg is krijg je vervelende klachten. Als je na het vaststellen van het tekort een injectie krijgt, komt er weer wat in je voorraad emmertje en na een aantal injecties is dat emmertje weer wat aangevuld. Alleen; je emmertje is lek, dus het loopt net zo hard weer leeg als je stopt met injecteren. Je lichaam schreeuwt (zeker als je eenmaal met injecties bent begonnen en stopt) om B12, daardoor krijg je weer klachten.

Een serumwaarde B12 van 400 is op zich heel goed, tenzij je eerder behandeld bent voor een tekort. Dan is 400 wél slecht. Je zou dan niet meer naar de bloedwaarden moeten kijken (doe je dat toch, dan hoop je dat het huizenhoog is) maar injecteren op basis van klachten. Helaas denken veel huisartsen nog steeds dat je kunt overdoseren en is er bij veel nog te weinig kennis mbt dit probleem, maar teveel aan B12 plas je gewoon weer uit. Het kan niet stapelen zoals bijv. bij vitamine D of B1 en B6 het geval kan zijn.

Er is veel info te vinden op de website van stichting B12 tekort en ook in de Facebook groep die eerder werd genoemd. De laatste ben ik ook niet zo’n fan van, maar er staat wel heel veel nuttige info in de bestanden die ze hebben en ze doen hun best mensen te helpen.

Mocht je vragen hebben; pb me gerust, ik prik al jaren, mijn kinderen ook (lopen hiervoor bij een kinderhematoloog in een UMC) en weet er inmiddels aardig wat vanaf.