Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MarryAnneR schreef:ik zet het in mijn telefoon, die ik dan natuurlijk niet moet vergeten, mijn zus is mijn "secretaresse" zij doet al jaren mij herrineren aan afspraken, koopt gezamelijke cadeautjes etc... zodat ik iig sociaal lijk naar familie toe... Ja straks is inderdaad de grote valkuil...
martinique schreef:Ik denk dat veel AD(H)D'ers dat ook doen Tamara, voor belangrijke dingen het in je telefoon zetten etc.
Ik zal een verjaardag echt niet zomaar vergeten, voor mij is dat dus wel een prioriteit.
Lente schreef:Ik zou ook gerust vergeten een paard van het land te halen denk ik
Enige wat ik niét vergeet is mijn kinderen. Mijn vader (ook ADHD denk ik, geen contact meer mee) is mij wel een keer vergeten op te halen.
Heb ik nu nog last van. Dus dat heeft voor mij prioriteit.
TamaradB schreef:Ik merk dat veel mensen op mijn vraag 'vind je jezelf dan nog wel een leuk mens' positief reageren. Gelukkig maar. Maar ik vraag me af hoe dat kan. Ik sla mezelf echt voor m'n kop als ik zoiets vergeet (ik vergeet zoeits zeker niet, maar dat terzijde). Ik maak uit de berichten op dat de wetenschap er wel is maar dat er andere prikkels zijn waardoor je in een later stadium vergeet iets te doen met de wetenschap. Stel dat je beste vriendin jarig is op 1 februari, en je denkt daar, terloops, een keertje aan op 16 januari. Dan is het toch verdomd makkelijk om direct op dát moment het alarm in je telefoon te zetten om de ochtend van 1 februari? Je bent dan te laat voor een kaartje, maar vroeg genoeg voor een telefoontje, appje of smsje. Als je meteen iets met de gedachte doet (dus niet eerst de was aanzetten, of wat dan ook, maar meteen je telefoon pakken) dan is het toch onmogelijk om iets te vergeten? Ik zie het bij mijn partner ook; ik irriteer me niet aan haar vergeetachtigheid, ik irriteer me aan het feit dat ze niks doet met die vergeetachtigheid.
TamaradB schreef:martinique schreef:Ik denk dat veel AD(H)D'ers dat ook doen Tamara, voor belangrijke dingen het in je telefoon zetten etc.
Ik zal een verjaardag echt niet zomaar vergeten, voor mij is dat dus wel een prioriteit.
Volgens mij raak je daar dus de kern; jij vindt dat wél een prioriteit. Want wat is de reden dat je bijvoorbeeld niet vergeet om je paard van het land te halen (of eten te geven, of uit te mesten, of te laten enten) maar vergeet je wél je kerstkaarten? Ik wil niemand afzeiken, ik wil alleen maar zo wanhopig graag weten hoe het werkt....
44Myrthe44 schreef:Dit is uitstelgedrag, ik weet niet of dat met je AD(H)D te maken heeft.
Wel weet ik dat je hier heel goed mee geholpen kan worden, misschien kan je het bij een andere psycholoog proberen?
TamaradB schreef:Lente schreef:Ik zou ook gerust vergeten een paard van het land te halen denk ik
Enige wat ik niét vergeet is mijn kinderen. Mijn vader (ook ADHD denk ik, geen contact meer mee) is mij wel een keer vergeten op te halen.
Heb ik nu nog last van. Dus dat heeft voor mij prioriteit.
Dus je paard (net zo afhankelijk van jou als je kinderen) is dus minder belangrijk voor je dan je kinderen (de betekenis van prioriteit)? Uit je voorbeeld blijkt dat de shock die jij hebt opgelopen voldoende is geweest om het jou niet te laten gebeuren (jij reddeloos verloren, dat ga jij anders doen!).... Zou een shock-therapie dan helpen bij mensen met deze gedragsstoornis, of ben ik nu te hoopvol/drastisch?
TamaradB schreef:Goede uitleg, dank je wel! Heb jij ook altijd ontkend dat je ADD had/hebt? Want dat is het grootste probleem bij mijn partner, het met-mij-is-niks-aan-de-hand-syndroom.
TamaradB schreef:Maar Galley; hiermee geef je toch aan dat het wél een kwestie van belangrijkheid is, net zoals degene voor je ook al zei? Terwijl eerder in het topic gezegd is dat het geen kwestie van belangrijkheid is. Het gaat zo tegen elkaar in.
Mijn grootste probleem met mijn partner is dat ik het idee heb dat zij dingen niet belangrijk genoeg vind. Toen ik dat uitte hier op het forum kreeg ik heel veel reactes (waarvoor dank) waarin werd beschreven hoe het werkt in je hoofd en dat het geen kwestie van belangrijkheid is. Maar nu ik verder door ga op de materie, komt er tóch naar voren dat het om prioriteiten gaat. Je zorgt wel voor je dieren, maar vergeet je broertjes verjaardag. Prima als je prioriteiten stelt, en dat wat heftiger moet doen dan mensen zonder ADD om rust in je hoofd te houden, maar waarom dan ontkennen dat een ander niet belangrijk voor je is?
Uhhh, snap je wat ik bedoel?