GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:20

Vanillia schreef:
Ik zou eens checken wat je BMR is fjordjes. Lot Beukers heeft een fijne calculator vind ik; https://www.lotbeukers.nl/macro-calculator/

Poeh ik zou hier toch niet zomaar blind op vertrouwen. Ik heb hem voor de grap eens ingevuld maar ik zou onder de 2000 kcal moeten eten volgens die calc om op gewicht te blijven. Ik weet echter dat ik daarmee ontzettend snel zou afvallen. Ze baseren hun advies op heel summiere informatie

secricible

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:23

Dat valt wel mee. Obv deze informatie kun je de H&B berekenen, dat is in principe de standaard voor het berekenen van een BMR.
Daarna berekenen ze met de info over hoe actief je bent hoeveel daar aan toegevoegd moet worden voor beweging (ook wel de PAL-waarde genoemd).

De H&B heeft overigens nog een aardige foutmarge, met name bij obese mensen. Maar een beter alternatief is er niet, tenzij je echt apparatuur gaat gebruiken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:46

Ik tel helemaal geen calorieën := Merk dat ik fors minder eet, met name bij het avondeten. Overdag gewoon een ontbijt (wel minder) en lunch (vrijwel gelijk aan voor de Ozempic). Bewegen is niet perse meer geworden. Toch gaat het aantal kilo’s mooi naar beneden :j

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:54

Suzanne F. schreef:
fjordjes schreef:
Ja ze vragen lengte, huidig gewicht, geslacht en hoeveel je beweegt. Ik werk in de zorg en schoonmaak en sport 2-3x in de week.

Heel eerlijk denk ik ze het aantal calorieën veel te hoog hebben ingeschat. Ik wil hier niet gaan promoten dat je heel weinig moet eten maar ik heb het vermoeden dat die calorieën best wat omlaag kunnen.
Ik weet dat je geen personen zo maar kan vergelijken maar bij mij zat ik in de berekening rond de 1000 calorieën inname om af te vallen. Zonder sporten zeg ik erbij.

Dit is echt wel hoog ja. Ik zat op 1800-2000 per dag met 3x per week 80 km wielrennen (gemiddeld 28/31 km u), 2x krachtsport en nog 1 a 2 per week wandelen 6 km binnen een uur. Dan had ik wel zittend werk, maar kwam iedere dag ruim over de 10k stappen.

Edit: dit aantal calorieën was via een voedingsdeskundige via de sportschool.
Laatst bijgewerkt door Padoertje op Gisteren, 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:01

Bij mij zegt hij:
Om af te vallen heb je ongeveer 2363 calorieën* per dag nodig
Mij lijkt het veel, ik heb nu ook alleen ingevuld 1x per week 90 minuten matig sporten. Eigenlijk is dat in mijn geval 2x per week 3 uur skiën of bergwandelen. Dan zou ik echt heel veel moeten eten als ik dat zou invullen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:56

Als je 90 kg weegt en onder de 1.70 bent, heb je als je de hele dag in bed blijft liggen al 1600 kcal nodig.

Als je flink actief bent wordt dat als snel x1.5

Dus 2000 kcal eten om af te vallen kan absoluut en ik zou ook oppassen om te gaan roepen dat iemand veel minder moet eten om af te vallen.

Het is absoluut niet gezond om structureel onder je basisbehoefte te gaan eten. Die basisbehoefte kan bij jou mss 1200 kcal zijn, maar bij een ander zo 1700 kcal

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:38

Stille meelezer

Ik val gemiddeld 0.5 kilo af met +-2400 kcal op een dag. Dus boven de 2000 kcal kan zeker.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:40

Toch houdt dat een keer op als het gewicht minder wordt. Dan zal je om af te blijven vallen toch echt minder moeten gaan eten/calorieinname gaan beperken.
Voor nu werkt dat misschien met dit gewicht, maar over een tijdje niet meer.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:53

Als je niet weet hoe lang iemand is kun je er niks nuttigs over zeggen. Langere mensen die actief zijn hoeven meestal niet veel onder 2K te eten, als het überhaupt het geval is.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:56

Suzanne F. schreef:
Toch houdt dat een keer op als het gewicht minder wordt. Dan zal je om af te blijven vallen toch echt minder moeten gaan eten/calorieinname gaan beperken.
Voor nu werkt dat misschien met dit gewicht, maar over een tijdje niet meer.

Toen ik 40 kilo meer woog, moest ik idd nog meer eten.

Als ik mijn streefgewicht bereikt hebt, zou ik rond de 2500 kcal moeten zitten om stabiel te blijven.

Maar laatste 9 kilo's hoeven ook niet snel te gaan. Ga straks langzaam terug naar 2100 a 2200 kcal, tot ik mijn einddoel bereikt heb.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:00

Fly_high schreef:
Als je niet weet hoe lang iemand is kun je er niks nuttigs over zeggen. Langere mensen die actief zijn hoeven meestal niet veel onder 2K te eten, als het überhaupt het geval is.

Maar hoe lichter je bent hoe minder je caloriebehoefte. Dus als je wilt afvallen zal je dus steeds minder calorieën binnen moeten krijgen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:02

Ja dat klopt wel hoor. Maar het hoeft niet meteen 1000-1200 te zijn, er worden best extreme getallen genoemd in dit topic zeg maar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:08

Fly_high schreef:
Ja dat klopt wel hoor. Maar het hoeft niet meteen 1000-1200 te zijn, er worden best extreme getallen genoemd in dit topic zeg maar.

Ja eens, maar ik kan er ook niks aan doen dat dit mijn inname moest zijn om af te vallen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:11

Het is gewoon niet slim om iets te roepen over de calorie inname van een ander zonder dat je hun lengte en gewicht weet.

Als je 1.67 bent en 60 kg zou wegen is je BMR nog rond de 1300 a 1400 kcal. Met flink bewegen ga je daar met factor 1,5 over.

Dan is het echt niet slim om structureel 1000 a 1200 kcal te gaan eten.

Eens twee weken niet afvallen kan met zoveel te maken hebben. Hormonen, vocht vasthouden etc etc.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:13

Tango1979 schreef:
Het is gewoon niet slim om iets te roepen over de calorie inname van een ander zonder dat je hun lengte en gewicht weet.

Als je 1.67 bent en 60 kg zou wegen is je BMR nog rond de 1300 a 1400 kcal. Met flink bewegen ga je daar met factor 1,5 over.

Dan is het echt niet slim om structureel 1000 a 1200 kcal te gaan eten.

Eens twee weken niet afvallen kan met zoveel te maken hebben. Hormonen, vocht vasthouden etc etc.

Klopt maar met niet sporten en willen afvallen moet je dus 400 onder je BMR eten en dus zit je op 1000.
Ik verzin het niet hè? En ik praat voor mezelf, niet voor anderen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:38

Waar haal jij vandaan dat je onder je BMR moet eten? Dat wordt juist afgeraden.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:03

En mensen schatten hun beweging best wel vaak te hoog in. Die denken dan matige of zware beweging, maar 10k stappen valt bijv nog gewoon onder lichte beweging (en eigg noodzakelijke beweging)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:13

MarlindeRooz schreef:
Waar haal jij vandaan dat je onder je BMR moet eten? Dat wordt juist afgeraden.

Misschien benoem ik BMR dan verkeerd maar je moet eten in een calorietekort, anders val je niet af. Zo’n 400-500 eronder wordt aangeraden om af te vallen. Misschien heet dat dan niet BMR maar anders maar die berekeningen zoals hierboven kloppen gewoon bij mij. En die site geeft ook 1059 calorieën aan voor mijn situatie om af te moeten vallen. En dat klopt ook gewoon.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:26

fjordjes schreef:
Vorige week viel ik amper af en nu deze week weer. Wordt er koekoek van. Net geen 10 kg eraf, zou ik nu al op een plateau zitten?

Had ik ook. Begin van vorige spuit redelijk weer naar beneden, maar de rest van de week elke keer wat erbij, Dus eind van de week niks eraf. Ik zit nu op -9,5 kilo. Maar ik hield ook ontlasting vast, dus ik denk dat dat er ook mee te maken had. Ben er nu net vandaag weer vanaf, dus hopelijk morgen weer wat eraf.

@Ipsilonka, jeetje wat een smakkerd heb je gemaakt. Beterschap voor jou en je paard

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:33

Mijn BMR zit rond de 1300 kcal. Mijn weegschaal berekent dit. Maar is je BMR niet het aantal Kcal dat je verbrand in rust? Dus als je niks doet, dat je dan max 1300 kcal moet eten om stabiel te blijven. En daaronder moet zitten om af te vallen. Maar als je weer meer beweegt, kun je ook weer meer eten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:38

Setteli schreef:
Mijn BMR zit rond de 1300 kcal. Mijn weegschaal berekent dit. Maar is je BMR niet het aantal Kcal dat je verbrand in rust? Dus als je niks doet, dat je dan max 1300 kcal moet eten om stabiel te blijven. En daaronder moet zitten om af te vallen. Maar als je weer meer beweegt, kun je ook weer meer eten.

Ja voor zover ik begrijp is dit het inderdaad.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:13

Ik zie dat er wat verwarring hier is over BMR.
BMR is wat je lichaam verbruikt om in leven te blijven. Je organen, hersenen hebben dit absolute minimum nodig om in leven te blijven. Je BMR is wat je lichaam verbruikt aan calorieen als je in coma ligt.

Je TDEE is je BMR + wat je extra gebruikt om te leven (NEAT + EAT). Naar de wc gaan, sporten, lopen, zitten, etc.
Het is absoluut niet aan te raden om onder je BMR te gaan zitten, en dit is op de lange termijn erg ongezond.

Over het algemeen neemt men de TDEE berekening en gaat hier 500 calorieen onder zitten om af te vallen zonder dat dit te snel gaat. Terwijl je afvalt en een lager gewicht bereikt, gaat je TDEE iets om laag omdat het minder calorieen kost. Daardoor zal je af en toe je caloriebudget iets aan moeten passen naar beneden toe.

Het tegenover gestelde voor mensen die willen aankomen of die serieus bodybuilden. Hoe groter ze worden hoe meer ze moeten binnen krijgen om door te blijven groeien.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:04

Ik kan mijn post niet meer aanpassen. En wou dit nog toevoegen:

NEAT kan van persoon tot persoon heel flink verschillen. De samenstelling van je lichaam (vet, spieren) heeft een grote invloed. Je NEAT waarde heeft ook meer invloed dan je EAT (actieve beweging).

Een voorbeeld van twee fictieve mannen.

Bart is een man van 30 jaar. Hij is 1.80 lang en weegt 90kg. Hij is gemiddeld actief en heeft een vet percentage van 10%
Bart zijn onderhoudscalorieen zijn 3200.

Bob is een man die toevallig hetzelfde lengte en gewicht heeft als bart. Is ook gemiddeld actief, maar heeft een vetpercentage van 30%
Bob zijn onderhoudscalorieen zijn maar 2600.

Spiermassa, zelfs in rust verbruikt veel meer door gewoon te bestaan. Daarom zijn er ook zoveel verschillen zelfs als mensen dezelfde leeftijd lengte en gewicht hebben.

TDEE:
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:38

Dank voor de uitleg Deri!
Daarom komt mijn berekening zo laag uit natuurlijk. Ik sport niet, heb weinig spieren en ben klein.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:17

Interessant Deri! Heb jij een achtergrond in diëtetiek?