Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 21:49

Jolliegirl schreef:
Hier ook kunstvoeding.
Zitten in week 5, merken dat we in een sprongetje of iets zitten...veel huilen..veel willen drinken kleine beetjes...en gewoon ontroostbaar.

Vk zei dat madame maximaal 630ml per 24 uur mocht..
Dan heb ik dus een huilend, overstuur, hongerig kind.

Consultatie bureau zegt dat ze op 24 uur beetje maximaal 800 mag als ze hierom vraagt.

Dit gaat dus al beter!

De nachten zijn nog wel drama zo nu en dan...
Mijn man is weer aan het werk en dat gaat goed.

Ik heb hulp bij de psychiater en start volgende week een traject/behandeling.
Hopelijk kan ik dan wat beter omgaan met het huilen van Kirsten en mijn overprikkeldheid.

Wat je nog zou kunnen proberen is ipv standaard nutrilon (als je dat geeft) de nutrilon 'content' te pakken. En hier een schepje mee vervangen. 'Content' vult wat meer, dus hebben ze minder voeding nodig. Op 90 cc water gebuikten wij 2 schepjes gewoon en 1 schepje content. En dan had onze kleine maar 75 cc nodig ipv dat 90 niet genoeg was.

mylittlejoy

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 22:52

Hier ook een sprongetje hoor, Jollie. Schijnt ook bij de week (5/6) te horen. Ff doorbijten en volhouden. Ik geef volledig bv en vind het op dit soort dagen pittig om zo beperkt te zijn. Ik ben een soort Siamese tweeling met m'n kind af en toe. Maar goed, het hoort erbij en hopelijk heb ik snel m'n contente ventje weer terug.

Hij was vorige week wel goed gegroeid bij het consultatiebureau, ruim een kilo in vier weken. Dus hij krijgt in ieder geval genoeg binnen. Vanaf volgende week ga ik langzaamaan beginnen met voedingen vervangen door kunstvoeding. Dan zijn we ongeveer met 12 weken volledig over en hoef ik niet in de weer met kolven op m'n werk enzo.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 10:15

Jitske, ik zie eigenlijk niet zo goed in waarom ik dit zou doen?
Ze doet het ook goed op de hoeveelheid die ze nu drinkt.

Voor nu zie ik er geen meerwaarde van.
Of ik nou 75 geef met vullende voeding, of 100 met degene die we nu hebben.

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 11:05

Jolliegirl schreef:
Jitske, ik zie eigenlijk niet zo goed in waarom ik dit zou doen?
Ze doet het ook goed op de hoeveelheid die ze nu drinkt.

Voor nu zie ik er geen meerwaarde van.
Of ik nou 75 geef met vullende voeding, of 100 met degene die we nu hebben.

Prima hoor.. ik probeer ook maar tips te geven voor als ze misschien in de toekomst meer mocht drinken dan ze zou mogen en je weer met een hongerige baby zit. Ook eventueel voor andere moeders. Maar als het niet gewaardeerd wordt, prima, dan trek ik me terug. Succes allemaal!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 11:51

Huh? Heb ik mezelf verkeerd verwoord misschien?
Het is een vraag. Wat zou het nut ervan kunnen zijn op dit moment?

Voor in de toekomst als ze idd weer over haar max zou gaan vind ik het een heel goed idee van je! Dankjewel!

Het was zeer zeker niet als aanval bedoeld, wat jammer dat mijn woorden gelijk zo opgevat worden.

En dit is toch al helemaal geen reden om je dan gelijk uit een topic terug te trekken? -O-

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 15:44

Hier gaat het ook goed. Vandaag naar het CB geweest voor wegen/meten en eerste vaccinatie. Ze is goed gegroeid, zowel gewicht als lengte. Van de week zeiden mijn vriend en ik nog tegen elkaar: het hele kleine is er nu wel af. Lize is nu echt een baby :+
Ze heeft wel last van een aantal regeldagen/sprongetje. Niet vol te krijgen dat kind :')

Floko: fijn dat je nu een tevreden baby hebt :o
Hagelslag: 2 kinders in huis. Hopelijk is je vriend gauw weer op de been! :+
Jolliegirl: fijn dat je al zo snel aan een behandeltraject kan beginnen. Ik hoop dat het je veel goeds gaat brengen :o
Mylittlejoy: lekker Siamesen met de kleine. Valt niet mee! Gelukkig is het maar tijdelijk.
Jitske: jouw tips worden zeker wel gewaardeerd!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:59

Jolliegirl schreef:
Huh? Heb ik mezelf verkeerd verwoord misschien?
Het is een vraag. Wat zou het nut ervan kunnen zijn op dit moment?

Voor in de toekomst als ze idd weer over haar max zou gaan vind ik het een heel goed idee van je! Dankjewel!

Het was zeer zeker niet als aanval bedoeld, wat jammer dat mijn woorden gelijk zo opgevat worden.

En dit is toch al helemaal geen reden om je dan gelijk uit een topic terug te trekken? -O-

Je gaf aan dat je met die hoeveelheid die CB aangeeft met een hongerig en huilend kind zit. Jitske gaf dit dus als tip, zodat de hoeveelheid hetzelfde blijft, alleen het vult beter.

Je reactie dat ze het dus "goed erop doet" is dus nogal tegenstrijdig met je vorige bericht.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 00:17

Nee dit heb ik niet gezegd.

Ik citeer mezelf even :

Citaat:

Consultatie bureau zegt dat ze op 24 uur beetje maximaal 800 mag als ze hierom vraagt.

Dit gaat dus al beter!

----

Verloskundige zei max 630... Hier had ik een hongerig kind.

Consultatie zegt max 800, dat gaat al beter zeg ik.

Dus dit hebben jullie beiden verkeerd begrepen.
Ik begreep de reactie al niet, die was echt niet terecht.

Vandaag zat ze aan de 700, en dat was prima.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 07:45

Jolliegirl, fijn dat er zicht is op hulp en ik hoop dat je er veel aan zult hebben. De eerste periode na de bevalling is zeer intens en niet iedereen zit in een roze wolk. Sommige kindjes hebben nu eenmaal veel honger. Fijn dat de kleine het beter doet op een grotere hoeveelheid melk.

Jitske, je tips en je aanwezigheid in dit topic worden gewaardeerd!

Simone, ze veranderen zo snel van uiterlijk, die kleintjes! Fijn dat Lize zo goed gegroeid is.

Mylittlejoy, ook al zo goed gegroeid, jullie kleine man. Wat fijn! Borstvoeding geven kan inderdaad zeer intens zijn.

Hagelslag, klinkt alsof de overstap naar kv een goede stap is geweest voor jullie. Hoe gaat het met de voet van je vriend inmiddels?

Floko, hier loopt alles prima. De borstontsteking is over en Éowyn laat zich steeds vaker neerleggen in de box/haar eigen co-sleeper. Ze is wel enorm verkouden (incl. hoesten en dergelijke) en maakt dus veel lawaai in de nacht. Vannacht hield ze me echt wakker met haar gesnurk, maar hopelijk lukt het straks om bij te slapen. Hoe is het met jou?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 08:18

Adamootje, hoe spreek je die naam uit? Klinkt als een mooie naam

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 08:40

Eeoowin, met de klemtoon op de "eo".

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:19

Adamootje schreef:

Wat mooi! <3

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:24

Adamootje schreef:

Van LOTR toch? Eén van m'n favo personages en zo een mooie naam <3

Voor alle mama's die zijn overgestapt van BV naar KV de voorbije weken: merken jullie meer krampjes of iets? Zijn jullie meteen volledig geswitcht of langzaamaan steeds een voeding vervangen door een flesje? Nog andere tips?

Ik kolf nu bijna drie maanden fulltime en ga moeten beginnen afbouwen, want ga terug aan het werk als Hektor vier maanden is. Kolven op het werk lijkt me ingewikkeld vanwege lange reistijd en occasioneel avondwerk met overnachting op hotel. Maar ik merk dat ik er tegenop zie om te stoppen met de BV, bang voor een nieuwe krampjespiek..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:01

@hagelslag: voet van je man ondertussen beter? Hoe lukte het afbouwen met kolven bij jou, vlot of had je veel last (stuwing enz)?

@Jolliegirl: fijn dat er hulp op komst is! En toch al goed dat het wel lukt met je man terug aan het werk. Ons eerste zoontje dronk ook altijd veel meer dan wat zou 'moeten', wij deden ook gewoon de baby volgen en ik keek niet naar de hoeveelheden eigenlijk..

@Adamootje: vervelend een verkouden babytje :(:)

@Simonee: fijn dat ze zo goed gegroeid is! En dat cliché klopt he, time flies, het is zo snel geen newborn meer maar een echt stevige baby.

@mylittlejoy: die weken begint ook de top van de krampjespiek, dat merk je vaak ook wel. Herkenbaar van dat siamese tweeling haha.

@Floko: fijn een tevreden baby'tje <3

@Jitske: zeker gezellig blijven komen hier in het topic he!

Hektor doet het ook heel goed. Slapen gaat redelijk, van 22u-6u met om 3u nog een voeding, dus dat is wel prima eigenlijk. Hij probeert een beetje te rollen, rolt nu op zn zij maar echt doorrollen naar buik lukt nog niet :D en interesse in speelgoed begint ook te komen! We hebben de speelboog van IKEA en die is heel fascinerend, begint al een beetje met z'n handjes naar de speelgoedjes te slaan <3

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:19

Solleke_Noah : je werkgever is verplicht jou kolftijd te geven. En je werkdag mag hier niet langer van worden.
Als dit betekend dat jij geen avondwerk kan doen, dan moet daar rekening mee gehouden worden.

Jij bepaald of je BV blijft geven of nier, laat je niet leiden door je werk.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:38

Solleke_Noah schreef:
Voor alle mama's die zijn overgestapt van BV naar KV de voorbije weken: merken jullie meer krampjes of iets? Zijn jullie meteen volledig geswitcht of langzaamaan steeds een voeding vervangen door een flesje? Nog andere tips?

Hoe ik het vorige keer heb gedaan en nu weer ga doen, is een voeding per week vervangen, waarbij ik begin met een middagvoeding en zo over de dag heen meer voedingen vervang over de weken. Dan kan je je avond voedingen nog aanhouden als je wilt.

M'n dochter kreeg er niet meer krampjes van, maar raakte wel licht verstopt. As in, drie/vier dagen geen poep een dan een explosieluier. Je kan evt ook als tussenstap nog je voeding beginnen met bijv. 30ml kv en daarna de bv. Het is ff aftasten wat voor jou werkt.

En idd, als je door wilt gaan met bv moet je werk je daartoe in staat stellen, maar ik vind kolven op werk zelf ook geen doen. Daar ben ik zelf niet relaxed onder.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 16:44

Ik wil iedereen die twijfelt over kolven op het werk, een hart onder de riem steken. Mij viel het heel erg mee bij de eerste en ik heb uiteindelijk gevoed tot ze 1 jaar was.
Dus geen ervaring met de overgang naar KV als ze jonger zijn.

In NL mag je gewoon een kwart van je werktijd hiervoor gebruiken, dus geen vrije uren of vakantieuren voor nodig tot je kleine 9 maand oud is.

Volgens mij komt Solleke_Noah uit Belgie? In NL mag je overnachtingen sowieso tot de kleine 6 maand is nog weigeren en daarnaar mogen ze niks van je verwachten wat nadelig is voor BV geven.

Kruip nu weer onder mijn "mee lees steen" :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 19:50

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

Ik denk dat ik het zelf gewoon vervelend zou vinden het kolven op het werk, ik heb nu ook op de gekste momenten ineens een toeschietreflex en begin dan door mijn kleren heen te lekken :+

Gek eigenlijk, had nooit gedacht dat ik zo emotioneel ging worden rond borstvoeding afbouwen, we gingen überhaupt gewoon starten met flesjes en geen borstvoeding doen, en hier zit ik nu :P

Bedankt voor de tips van mengen van KV en BV, en idd een voeding per week vervangen is wel fijn rustig aan. Qua overnachting, denk dat mijn werk daar wel flexibel in zou zijn en hier begrip voor zou hebben! Maar je wilt zelf ook wel meteen meedraaien terug. Lastig soms vind ik, de balans tussen mama zijn en al de rest..

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 20:29

Jolliegirl schreef:
Nee dit heb ik niet gezegd.

Ik citeer mezelf even :

Citaat:

Dit gaat dus al beter!

----

Verloskundige zei max 630... Hier had ik een hongerig kind.

Consultatie zegt max 800, dat gaat al beter zeg ik.

Dus dit hebben jullie beiden verkeerd begrepen.
Ik begreep de reactie al niet, die was echt niet terecht.

Vandaag zat ze aan de 700, en dat was prima.

Zie dikgedrukte ;) . Je hebt dat dus wel gezegd. Maar blijkbaar is er dus ergens een communicatie verwarring ontstaan. Ik vond het iig lief van jitskejeldau om mee te denken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 20:52

Ik zeg toch dat VK max 630 zei??
Verloskundige dus.

Consultatie zegt 800 en DAT gaat dus al beter......

Jullie lezen écht verkeerd hoor.

Ik vind het ook superlief dat er meegedacht word. Vandaar dat mijn vraag oprecht was, waarom zou dat nu van toepassing zijn om te doen met voeding?
Ik snapte niet waarom dit goed zou zijn als Kirsten het nu op de max 800 goed doet.

Maar blijkbaar was het een tip voor het geval dat ze in de toekomst weer meer zou drinken dan ze mag.

Ik was ook helemaal niet geïrriteerd of boos ofzo...vind het dus oprecht jammer dat iets gelijk zo negatief opgepakt is.

Mijn excuus als ik verkeerd overgekomen ben, dat was alles behalve mijn bedoeling.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 22:02

@Solleke_Noah, klopt helemaal! De naam komt inderdaad van LotR. :D Hopelijk verloopt de overstap naar KV zonder problemen en zonder de vervelende krampjes. Die emoties rondom borstvoeding geven zijn ook niet gek door die hormonen en het feit dat het een intiem moment is tussen jou en je kind. :(:)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 22:44

carika schreef:
Ik wil iedereen die twijfelt over kolven op het werk, een hart onder de riem steken. Mij viel het heel erg mee bij de eerste en ik heb uiteindelijk gevoed tot ze 1 jaar was.
Dus geen ervaring met de overgang naar KV als ze jonger zijn.

In NL mag je gewoon een kwart van je werktijd hiervoor gebruiken, dus geen vrije uren of vakantieuren voor nodig tot je kleine 9 maand oud is.

Volgens mij komt Solleke_Noah uit Belgie? In NL mag je overnachtingen sowieso tot de kleine 6 maand is nog weigeren en daarnaar mogen ze niks van je verwachten wat nadelig is voor BV geven.

Kruip nu weer onder mijn "mee lees steen" :)

Hier ook iemand die ruim over een jaar gekolft heeft op werk zonder dat dit moeite kostte. Maar ik kan mee voorstellen dat dit niet voor iedereen geldt. Ik vond de Netflix and pump momentjes de hoogtepunten van de dag.

Hier rommelt alles verder. Kan prima mijn draai vinden in de zorgtaken rondom de kindjes en als ik daar op focus gaat alles ook wel goed. Ben als de doods voor het moment dat ik weer naar werk moet en dus ruimte moet maken in mijn hoofd voor meer dan het zorgen voor. Verder groeit Mayra helemaal goed, blijft de reflux ellende en is Aaron nog steeds de trotste grote broer die elk zusje zich kan wensen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 12:33

@Solleke_Noah

Ik gebruik de Duitse variant van nutrilon. Namelijk aptamil....
Wij hebben eerst 2 dagen 1 flesje mm(moedermelk) vervangen voor km(kunstmelk).
En uiteindelijk was de productie bij mij minder omdat ik ook minder vaak ging kolven.
Want het was gewoon onmogelijk om je zo in 3en te splitsen.

Maar ik denk dat wij ongeveer 1.5 week 1 a 2 flesjes per dag km hebben gegeven. En daarna was het nog 1 flesje mm en uiteindelijk geen meer.

Ze doet het er prima op. Groeit nog netjes, word sterker.
Afgelopen dinsdag had ze al haar entingen gekregen.
Dat was wel even iets moeilijker. Ze had er wel last van(logisch).
Uiteindelijk met de infacol haar buikkrampen onder controle gekregen. Die heeft ze ca 24 uur erbij gekregen en 4x een zetpil ivm verhoging.

Mijn vriend z'n voet.... tsja komende dinsdag is het moment van de waarheid.
Eigenlijk wou ik vorige week nog even hard erop stampen :Y)
Dan wisten we zeker dat het nog niet geheeld was en hij nog wat langer thuis kon blijven _O- ~~}>
Maar neeeeee doen we maar niet _O-
Ik denk sws dat hij niet direct aan het werk kan maar eerst nog weer even vertrouwen in zijn voet/spieren/pezen moet krijgen.

Het grootste voordeel van de voetbreuk, hij zegt zelf meer respect ervoor te hebben hoe intens het is met een jong leventje in huis.
Hoeveel energie het vreet, hoe slecht je dingen kunt plannen.
Maar vooral, hoeveel je ook met ze bezig "moet" zijn qua stimuleren.
De tummytime en dit en dat....
Het is niet alleen voeden en wegleggen, nee je moet echt actief af en toe bezig zijn.
Gezellig met ze brabbelen, ze troosten en al die dingen meer zorgen ervoor dat ze hopelijk fijn jn balans opgroeien.
En dat is niet iets wat met zo af en toe gedaan is.
Nee, je moet daadwerkelijk er 24/7 voor ze zijn.
En daar keek hij voor deze periode veel te makkelijk tegenaan.

Dus eigenlijk heeft het voet breken ook wat positiefs gehad!

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 10:59

Een tijdje heb ik hier vooral meegelezen, maar het begint nu toch te kriebelen - mijn nichtjes worden binnenkort geboren! <3

Ik heb een vraagje aan jullie. Ik heb aangeboden aan mijn zus om wat babykleertjes te maken (vindt ze heel leuk, ik heb eerst gecheckt want het lijkt me poedersuiker als iedereen je dingen geeft waar je niet op zit te wachten), alleen loop ik tegen twee dingen aan: wat voor maten zijn handig, en weet iemand een website met naaipatronen? Ik ben zelf kleermaker en kan eigenlijk alles tekenen qua patroon, jasje, etcetera, maar voor een baby zou ik echt niet weten waar ik moet beginnen. :')

Zo spannend!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 11:07

Qua maat zou ik 56 of 62 aanhouden, daar heeft ze het langst plezier van. Naaipatronen zou ik niet weten, maar als je wat vindt, zou ik kijken of er patronen tussen zitten van kleding met overslag. Vooral met die kleine fragiele frummels vond ik dat het makkelijkst aankleden.