Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 19:23

Heeft iedereen het lopen vandaag overleefd?

Ik was behalve loper zelf vandaag ook nog supporter bij de kidsrun voor mijn neefje. Het was echt warm, dat viel me wel wat tegen.
Maar dat kwam ook omdat ik dus vanaf 11 uur er al was en mijn eigen run begon pas om 2 uur. Dan ben je gewoon al enorm stijf in de rug van het staan en slenteren. En m'n rug voelde ik wel met lopen. Maar allemaal overleefd en het was gezellig.
Wat verder leuk was, was dat de mensen waar m'n paard staat ook kwamen kijken. Hun dochter deed ook mee. Na afloop ben ik voor de 2e keer vandaag bij m'n paard langs geweest en hebben we nog even nagepraat. Er was ook een hele sportmarkt bij met een klimtoren en je kon schermen en er was een F1 simulator.
Maar dit was m'n laatste run voordat ik verjaar, ik voel me oud worden. :+

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lughnassadh

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 22:50

Ik ben vanmorgen begonnen aan week 6 van Hardlopen met Evy. Niet ontevreden, zeker omdat het verschil tussen week 5 en week 6 ineen best groot is.
En ik heb sinds gisteren weer een iWatch. Mijn vorige was een series 1 en toen jaren zelfs geen horloge gedragen. Nu dus een series 10. En ik ben er blij mee!

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 23:24

Hier het eerste deel van mijn weekend overleefd, en een voor mij aardige tijd gelopen. Helemaal gezien ik niet all out ben gegaan omdat ik morgen ook nog mee doe. Wel iets harder/op een iets hogere hartslag gelopen dan ik me vooraf had voorgenomen, maar ik voelde me echt goed en dan wordt je zo lekker door de sfeer meegesleept...

Afbeelding

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 07:49

Zo wat een druk leven hebben de meeste hier zeg, kids, paard, veel werken, knap dat jullie dan ook nog hardlopen!
Ik heb een paard waar ik niks mee doe, een zoon van 11, en werk 2,5 dag en heb bijna geen tijd over naast hardlopen en dieren verzorgen.

Eef-Bam, ben benieuwd naar je nieuwe shirt heb je een foto?

Germie, leuk dat je een geslaagde dag had, mooie foto's!
Goed gedaan ook van je neefje!

Imay, mooie tijd gelopen, goed gedan!

Suliko, inderdaad jammer dat je er niet bij kon zijn, het was echt gezellig, volgend jaar doen we de 42 of de 60km!

Gister meegedaan aan het NK korte trail bij Nijmegen, mijn coach van het loopgroepje waar ik in zit, vond het een goed idee dat ik de 28km zou doen ipv de 42, en als je dan de kans krijgt om een NK mee te lopen zeker doen.

Om 10:30 was de start, gelukkig nog niet zo warm, ik stond een beetje in het midden, en bij het startschot vlogen de meesten er als wilde herten vandoor.
Na minder dan een kilometer, zag ik al niemand meer van de mensen voor mij, en na 2km werd ik zelfs al ingehaald door de voorste mensen van de 2e startwave.
Voelde me even echt in de verkeerde categorie zitten!

Het parcours was echt prachtig, we begonnen in een museum park, en kregen al gauw pittige heuvels.
Veel afwisseling, en de route was erg goed uitgepijld.
Er waren 4 goed gevulde drank en eet posten.

Mijn ouders en man en zoon kwamen ook helpen.
Mijn vader stond bij de 2e vp klaar met een koude natte spons, die hij waarschijnlijk zo uit het schoonmaak kastje had getrokken, zonder om te spoelen.
Ik pakte de spons, kneep hem uit boven mijn hoofd, en dat was echt zalig!
Tot het water mijn mond bereikte, er zat een azijnachtige, chemische smaak aan het water, echt mega vies :r
Gelukkig had ik mijn trailvest aan, met water, en kon ik even goed mijn mond spoelen.
Het gebaar was lief, de uitvoering wat minder ;)

Ik liep erg lekker, en genoot echt van de omgeving, op de 3e vp stond mijn moeder, zij gooide een bidon koud water over mijn hoofd, heerlijk!
Iets verder zag ik een man wandelen, het ging niet helemaal lekker met hem, hij voelde zich leeg.
Ik vroeg of hij een gelletje kon gebruiken, die had ik genoeg bij me, en daar was hij heel blij mee, hij wilde me bij de finish trakteren op een bakje koffie zo lief! Mooi dat je elkaar zo kan helpen onderweg.

Op 23km stonden mijn man en zoon, super leuk extra aanmoediging, dat doet wel wat met je!
Ik voelde me wel steeds vermoeider worden, en heb meer gewandeld dan vorig jaar, zeker de hele stijle stukken omhoog.
Met 760 hoogte meters merk ik wel dat ik hier en daar nog wat spierkracht te kort kom.

Het laatste stuk was zwaar, maar ook fijn omdat je weet dat je er bijna bent.
Ik kwam binnen in 2.51.59
En werd 23e van de dames op het NK.
Vond het echt een leuke dag, en heb genoten!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 08:34

Wat leuk Iris, en goed gelopen! O die spons haha, wel een lief gebaar. Fijn dat je die man kon helpen.

Lekker Imay, jij loopt ze gewoon allebei, gaaf!

Goed gedaan Germie!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:06

Goed gedaan Imay en Ieris!

Ieris, die actie van jouw vader ook echt :')

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:27

Wat knap wat sommige van jullie kunnen combineren aan kinderen, paarden en sporten! Ik heb alleen mezelf en dat vind ik soms al pittig haha.

Leuk Lughnassadh een nieuw horloge, weer wat extra motivatie!

Succes vandaag Imay!

Dat van die spons Iris :') ik zie het helemaal voor me.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 10:22

Hier ook hoor Myka, en dan werk ik ook maar 4 dagen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 13:03

Knap gelopen ieris! Het was ook wel erg warm. Dat sponsverhaal :=
Wel een heel lief gebaar.
Wij hebben 22km gelopen in natuurgebied Maashorst.
We waren er nog nooit geweest. Ik had een gpx van afstand meten gehaald. Hij klopte aardig gelukkig.
Genoten wel! We moesten een paar keer de bosjes in omdat er taurossen op het pad stonden.
Uiteindelijk 22km gelopen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er staan ook exmoor pony's.

Afbeelding
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 16:33

Ik hoop dat er hier niemand in de laatste groepen van de dam tot dam zat.. wat een onzin weer zeg.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:01

Mooi NK zo te lezen. Ik dacht dat het volgende week was, maar heb me dan vergist in de datum denk ik. Ik doe ook niet mee, dus dat kan best ;)

En leuk loopje SV. Hier is gewoon weinig trail. Ik neig toch wel weer om maar weer eens de auto te pakken en dan 3 tot 3.5 uur enkele reis in de auto te stappen voor een trailrun ergens. Maar het maakt je ook bekaf, dan is het niet alleen de lange afstand hardlopen, maar ook die 7 uur autorijden.
En ik doe dat dan alleen, dat is dan weer het nadeel van geen man of kinderen hebben zeg maar.

Ik las het ook bij de dam tot damloop. Laatste 2 groepen gecancelled omdat het te warm zou zijn. En de rest mocht door. Je bent er dan al, en het was 'maar' 24 graden. Terwijl het in de zomer echt wel warmer geweest is. Waren er nu echt veel mensen die onwel werden? Heeft iemand dat gezien?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:43

Supervixen schreef:
Ik hoop dat er hier niemand in de laatste groepen van de dam tot dam zat.. wat een onzin weer zeg.

Nou, precies mijn gedachte!!! Ik zat gelukkig 2 groepen eerder. Mijn start was om 14.55u! Of je dan start of 15.15u, maakt toch geen bal uit... Het werd later juist lekkerder door de bewolking e.d.! Ik heb hem uiteindelijk gelopen in 1u43min. Hoopte 1u36min, maar door de warmte iets aangepast gelopen en wat meer de tijd gepakt bij de waterposten. Helemaal prima! Ik ben tevreden.

Nu in de file om het parkeerterrein af te komen.....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:45

Waren de laatste groepen de langzaamste groepen op basis van de te verwachten eindtijd? Want dan nodig je mensen uit om een andere eindtijd op te gaan geven voor een volgende keer (ik heb dit ook al overwogen bij bepaalde runs).

Ik lees overigens op facebook dat ze gewoon te weinig water bij de waterposten hebben. Dan heb je echt wel wat goed fout gedaan bij de organisatie. Is dit dus waar?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:56

germie schreef:
Waren de laatste groepen de langzaamste groepen op basis van de te verwachten eindtijd? Want dan nodig je mensen uit om een andere eindtijd op te gaan geven voor een volgende keer (ik heb dit ook al overwogen bij bepaalde runs).

Ik lees overigens op facebook dat ze gewoon te weinig water bij de waterposten hebben. Dan heb je echt wel wat goed fout gedaan bij de organisatie. Is dit dus waar?

Dat denk ik. Water tekort niks van gemerkt. Water in overvloed, bij ons dan in elk geval.

Ik snap de afgelasting gewoon oprecht niet, het regent nu zelfs hier!!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 17:59

Germie 3 uur voor een trailrun? Dan ben je Nederland al uit.. of je rijdt heel langzaam :+
In elke provincie kun je trailen, echt geen probleem, daar hoef je niet zo lang voor in de auto.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:15

Supervixen schreef:
Germie 3 uur voor een trailrun? Dan ben je Nederland al uit.. of je rijdt heel langzaam :+
In elke provincie kun je trailen, echt geen probleem, daar hoef je niet zo lang voor in de auto.

Nee hoor, dan zit ik nog maar in Brabant. :o Je moet onderweg een keer plassen en het is ook met de snelste route dus gewoon 3 uur of nog wat meer.

Ik heb het hier over een georganiseerde trailrun. Die zijn hier niet in mijn omgeving. De dichtstbijzijnde is van runforestrun en dat is zonder medaille.
Maar hier zo om de hoek houdt het ook op, ik moet echt wel de auto pakken wil ik iets meer dan een heel klein stukje onverhard pakken. Doe jij dat ook of heb je echt wat direct rond je huis?

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 18:24

Wat maakt het uit dat je geen medaille krijgt? Gewoon genieten van de natuur en het feit dat je zelf geen route hoeft te bedenken is ook heerlijk.
Dat plaatje van je reistijd zegt me trouwens niks, er staat niet waar je begint en waar je eindigt..

Volgend weekend wordt er een trailrun in Noord-Holland georganiseerd. De inschrijving is alleen al gesloten.
De Woldbergtrail is ook een georganiseerde trail die wat noordelijker is.
Je kunt ook in het noorden van Duitsland kijken of er wat georganiseerd wordt als dat dichterbij is.
En waarom moet het georganiseerd zijn? Pak eens de auto en ga ergens lopen om het genieten van de natuur zonder op cijfertjes te letten. Ik kan het aanraden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:33

Het is van boven Groningen naar ergens in Brabant. Dus nog niet eens Zuid-Limburg. Tja, een nadeel van in het noorden wonen.
Die trail van 2 weken terug was ook 2.5 uur rijden. Ik vond dat georganiseerd wel leuk. En wil dat zeker nog wel een keer doen.
Zomaar ergens wandelen doe ik eigenljik wel en ik heb een paar keer na het duiken nog een stuk getraild. Maar meestal blijft het er bij. Dan heb ik met georganiseerd een stok achter de deur ;)

Maar gisteren iemand gesproken en telefoonnr's uitgewisseld die niet zo ver bij mij vandaan woont en ook wel eens ergens anders wil gaan hardlopen. Dus misschien wordt dat wat. Qua snelheid zijn we ongeveer gelijk en heeft ook altijd getraind met Jeff Galloway.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:35

Het was wel echt heel warm ja. Mijn start was 13:40, toen scheen de zon volop, pas laatste 4 km werd het wat bewolkt. Heb zoveel mensen zien liggen, ambulances ook veel gezien.
Zelfs een jongen die neer stortte net voor de finish, lag met z’n hoofd tegen de voeten van het publiek.
Het was wel een gave loop, ondanks de warmte. Heb wel een PR gelopen, ondanks elke water post even stukje wandelen om te drinken. En ook nog naar dixi geweest om te plassen.
Laatste 2 km waren geweldig, al die mensen, al die muziek etc, je werd echt naar de finish gejuicht.
Er was trouwens heel veel water overal, ook in sommige dorpjes nog bewoners die water en fruit uitdeelden.

Toen ik net thuis kwam, dacht ik wat is het koud hier. Denk hier toch al eerder bewolkt geworden?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:39

Samantha_ schreef:
Het was wel echt heel warm ja. Mijn start was 13:40, toen scheen de zon volop, pas laatste 4 km werd het wat bewolkt. Heb zoveel mensen zien liggen, ambulances ook veel gezien.
Zelfs een jongen die neer stortte net voor de finish, lag met z’n hoofd tegen de voeten van het publiek.
Het was wel een gave loop, ondanks de warmte. Heb wel een PR gelopen, ondanks elke water post even stukje wandelen om te drinken. En ook nog naar dixi geweest om te plassen.
Laatste 2 km waren geweldig, al die mensen, al die muziek etc, je werd echt naar de finish gejuicht.
Er was trouwens heel veel water overal, ook in sommige dorpjes nog bewoners die water en fruit uitdeelden.

Toen ik net thuis kwam, dacht ik wat is het koud hier. Denk hier toch al eerder bewolkt geworden?

Ok, er waren dus wel mensen onwel geworden.
Maar jij vond het prima te doen?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:50

Nee ik vond het ook echt warm. Heb m’n tempo wat verlaagd en elke post drinken gepakt. Ook bekertjes water over me heen gegooid, en elke sproeier die ik zag onderdoor gelopen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 19:58

Ik had begrepen dat de laatste twee groepen gecanceld waren doordat de medische hulp overbelast werd met het aantal uitvallers, daardoor konden ze niet het risico nemen daar nog meer renners bij te krijgen, was dus niet vanwege de hitte om die twee groepen niet door te laten gaan.

Ik kan me voorstellen dat het pittig was, het was best wel benauwd vandaag en in een stad zit je helemaal volop in de zon en hitte. Maar dat er zoveel uitvallen terwijl het niet eens 30+ graden was of net na de winter? Ik denk eerlijk gezegd dat er dan toch te veel mensen tussen zitten die niet goed voorbereid zijn in training of te veel met een tijdsdoel bezig zijn, vooral met een afstand van 16 kilometer, denken veel mensen dat dat niet zo ingewikkeld is.

Samantha, wel heel fijn dat je hebt kunnen genieten! En goed voor jezelf gezorgd onderweg zo te lezen. Gefeliciteerd met je PR. :D

Germie, er zijn dus wel trailruns meer bij jou in de buurt, alleen voldoen ze niet aan jouw eisen van het geven van een medaille. Maar runforestrun heeft er nog 3 dit jaar, er is een smokkeltrail in Overijssel in November, de Devil's trail op Schiermonnikoog ook in november (noordelijker kan bijna niet). En meer dan genoeg nationale parken waar je fantastisch zelf kan trailen. Ik denk dat het voor de meeste mensen hier normaal is om eerst een stuk met vervoer te moeten doen, voor je in de natuur kan lopen. Ik pak zelfs de fiets of de trein om in de natuur te kunnen rennen, of ik moet toevallig een auto kunnen pakken, maar die heb ik meestal niet beschikbaar.

Supervixen, heerlijk en geweldig die taurossen!

ieris, wow, ik vind dat je dat echt knap snel hebt gelopen met die hoogtemeters! Sneller dan 10 km/u, echt heel knap en ook nog genoten, het belangrijkste! Als ik had kunnen lopen had ik je bij lange na niet bij kunnen houden. :')
Die spons van je vader. _O- Wel heel lief dat je zoveel support mee had! En fijn dat je die man hebt kunnen helpen met een gelletje, bevestigd maar weer hoe belangrijk het is om zelf genoeg mee te hebben.
En deal voor de langere afstand volgend jaar. :D

Ik ben sinds donderdag consistent krachttraining aan het doen met mijn enkel en het meest van de tijd zonder tape gelopen zodat mijn enkel zichzelf weer gaat ondersteunen. Daardoor voel ik het allemaal wel ietsjes meer, maar dat vind ik wel fijn, want dan voel ik tenminste ook beter wat de grenzen zijn. := Vandaag heb ik 15 kilometer gewandeld met mijn moeder en de hond in het Reichswald, net over de grens, super mooi daar! Daarvoor wel mijn voet ingetaped en hoge wandelschoenen aan als support, het wandelen ging heel goed en gaf geen extra last. De rest van de dag en morgen doe ik rustig aan, zodat het kan herstellen van de krachttraining en meer bewegen.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 20:16

Supervixen schreef:

Ik zat in de startwave van 15:35 en mocht officieel dus niet starten. We zijn met het groepje van mijn hockeyteam en nog een aardig aantal andere mensen uit onze wave naar de pont gerend en vanaf de overkant naar het parcours. Bij op mijn horloge ongeveer 2.2km kwamen we het parcours op bij het 3km bord en zijn we verder de hele route over het parcours gegaan. Uiteindelijk afgeklokt op 15.39km op de finish. Dus niet helemaal het D2D gevoel omdat we het eerste stukje hebben moeten afsteken en dus niet door de IJtunnel zijn gegaan en niet op 10 mijl zijn uitgekomen maar toch wel een redelijk voldaan gevoel. Zat de hele run goed in mijn energie, al ben ik wel te hard gestart omdat ik bij de rest wilde blijven tot we meer mensen om ons heen hadden. Had echt aan het eind het gevoel dat die 700m/800m extra ook wel gegaan zou zijn. Heb het ook geen moment te warm gehad of me niet goed gevoeld en ook niemand om me heen gezien die onwel werd. Kan me wel voorstellen dat het eerder op de dag met meer zon wat warmer was.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 20:46

Ik heb ‘m gelopen maar het was echt heel warm. Zeker de stukken waar je over het open asfalt liep, zonder schaduw of wind. Ik heb niemand zien liggen gelukkig, maar misschien zat ik teveel in m’n eigen wereld.

Ik had ook voor het eerst last van verkrampte kuiten en hamstrings.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 20:58

Ik vond het ook zeker warm, maar met een beetje aanpassen van tempo was het goed te doen. Bij de waterposten ben ik ook elke keer gaan wandelen. Ik was bijna 10min langzamer dan wat ik wilde, maar jammer dan, ik ging toch niet voor een PR ;) . Mijn start was om 14.55u trouwens en rond de 12km begon het lekker bewolkt te worden en was het goed te doen, zeker de laatste 1,5-2km ben je in de chaos en drukte van toeschouwers wat het zeker leuk maakte, maar kan me voorstellen dat je daardoor jezelf misschien ook voorbij loopt!

Ik heb maar weinig "slachtoffers" gezien. Wel veel mensen die wandelden, maar dat juich ik alleen maar toe ;). Heb ook niet gezien dat de EHBO posten druk bezocht waren. Niet dat ze niks te doen hadden, maar ik zag regelmatig 2 a 3 man an het Rode Kruis buiten zitten/kijken/aanmoedigen. Het aantal mensen die onwel werden waren bij de marathon van Rotterdam naar mijn gevoel toen hoger. Daar bleven de ambulances toen echt af en aan rijden in het Kralingse bos!

Ik snap de beslissing, maar ik vind het echt niet ok dat de mensen dat 5min voor de start te horen kregen..... Vervolgens gedwongen worden om af te reizen naar Zaandam, omdat hun tas met spullen daar al was afgeleverd waar ze dus geconfronteerd worden met al die mensen die wel mochten lopen en zijn gefinisht....

Stonden er meerderen hier trouwens ook in Zaandam Hoogtij geparkeerd? Het was echt drama om weg te rijden daar... We hebben er 35min over gedaan!!