Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

BigOne

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:55

Verpleeghuisbewoners zijn onder te verdelen in drie groepen, mensen in de aanleunwoningen, mensen die nog onder de huisarts vallen en de mensen die onder arts verpleeghuis vallen. En dan de leeftijdindeling. Deze vallen allemaal onder verschillende prikrondes. Dus kan er zo maar twee maanden tussen zitten terwijl ze wel naast elkaar wonen en samen aan de koffie zitten. Zo haal je het hele voordeel van alle kwetsbaren als eerste vaccineren meteen weg. Ronduit dom.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:02

Loretta schreef:
Er is een burgerinitatief gaande om een wetsvoorstel bij de Europese commissie in te dienen om patenten op te schorten. Er is in een veel eerder stadium van de pandemie al gesproken over dwanglicenties dus dat lijkt me geen onmogelijke weg. Alleen het recept verkrijgen is nog een dingetje. Misschien is dat een leuk klusje voor inlichtingendiensten met behulp van bedrijfsspionage.

https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... te-breken/

Om heel eerlijk te zijn zou het mij niet meer verbazen wanneer er dergelijke onorthodoxe middelen worden ingezet. Tijdens deze crisis zijn er al zoveel dingen gebeurd die een jaar geleden volledig ondenkbaar waren.

:=
Ze willen in een hermetisch afgesloten pot gaan roeren. Ik ben benieuwd }>

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:07

Ik weet niet waarom die prikvolgorde op die manier gekozen is... kan het zijn omdat er mensen juist hebben zitten ruzieen over leeftijden en kwetsbaarheid?

Het makkelijkst was geweest dat er gewoon 1 vaccin was, waarvan 17miljoen doses in 1x geleverd zouden worden, en wat zo geprikt kon worden..
Maar ja.. dat is er niet....

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:07

bigone schreef:
Verpleeghuisbewoners zijn onder te verdelen in drie groepen, mensen in de aanleunwoningen, mensen die nog onder de huisarts vallen en de mensen die onder arts verpleeghuis vallen. En dan de leeftijdindeling. Deze vallen allemaal onder verschillende prikrondes. Dus kan er zo maar twee maanden tussen zitten terwijl ze wel naast elkaar wonen en samen aan de koffie zitten. Zo haal je het hele voordeel van alle kwetsbaren als eerste vaccineren meteen weg. Ronduit dom.

Inderdaad. Mijn schoonmoeder in een aanleunwoning werd gisteren gebeld door de huisarts, of ze geprikt wilde worden. Daarna belde de huisarts ons met de uitleg, want dat verstond/begreep ze niet. Nu word er een brief naar haar gestuurd, waarmee ze de GGD kan bellen voor een afspraak. Hoe omslachtig kun je werken?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:08

bigone schreef:

Maar dat is dus volgens het ministerie helemaal niet de bedoeling, daar is dus duidelijk een miscommunicatie geweest die nu ook wordt opgepakt.
Alle bewoners van de huisarts en de bewoners van de SO moeten gewoon tegelijk geprikt worden, zonder leeftijdscategorie. Die vallen onder "intramurale bewoners" en niet onder "thuiswonend". Dan blijven alleen de bewoners zonder WLZ over (die 50.000) waar naar gekeken moet worden, die zijn strikt genomen wel "thuiswonend" en vallen er nu tussen.

Ik vraag me ook echt af hoe die miscommunicatie is ontstaan, want bij ons was vanaf het begin duidelijk dat die eerste 2 groepen gewoon samen onder intramuraal vielen. Alleen de huisartsen hadden daar een ander idee over en zagen constant beren op de weg.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:12

secricible schreef:
Maar dat is dus volgens het ministerie helemaal niet de bedoeling, daar is dus duidelijk een miscommunicatie geweest die nu ook wordt opgepakt.

Ik vraag me ook echt af hoe die miscommunicatie is ontstaan, want bij ons was vanaf het begin duidelijk dat die eerste 2 groepen gewoon samen onder intramuraal vielen. Alleen de huisartsen hadden daar een ander idee over en zagen constant beren op de weg.

Dus eigenlijk lezen we hier nu best wat fake news? (even plat gezegd)?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:16

En als er mensen geprikt wordt door niet hun eigen huisarts krijg je wat er in noorwegen is gebeurd. Een paar ouderen die niet geprikt hadden mogen worden ivm te kwetsbaar zijn door mensen geprikt die ze niet kenden en dit dus niet wisten. En die ouderen zijn nu overleden. Niet aan het vaccin maar de bijwerkingen waren al teveel. Dat was bekend bij de eigen arts, niet bij de prikkers Dat wil je ook niet :n

Ellende het oorspronkelijke plan eerst de meest kwetsbaren is na veel verontwaardiging van de zorgverleners omgezet. Daarna kwamen er nog meer groepen die boos waren want zij liepen ook risico enz. Als al die mensen niet hadden lopen protesteren waren ook al best veel kwetsbare ouderen geent.

Als dan ook nog er minder of geen vaccin wordt geleverd waar een overheid niets aan kan doen dan maakt dat de ellende nog veel groter.
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-01-21 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:20

@Cer: dat weet ik niet, want ik weet niet waarom er bij sommigen miscommunicatie is ontstaan. Ik zeg alleen dat ik vanaf het begin niet anders heb gehoord als hoe het ministerie het nu communiceert.

Het gaat om 2 groepen: intramurale bewoners (iedereen met een WLZ-indicatie) mag tegelijkertijd geprikt worden, ongeacht leeftijd oid. Daarvan een deel via de SO en een deel via de eigen huisarts zodat eigen behandelaar verantwoordelijkheid draait voor de vaccinatie.
En dan de groep zonder WLZ (vaak in de aanleunwoning idd), die vallen onder thuiswonende ouderen en volgen dus ook die routing (huisarts of GGD, afhankelijk van de situatie of ze risicogroep zijn, of ze mobiel zijn en wat hun leeftijd is).

Huisartsen zullen dus bij instellingen moeten opvragen wie er een WLZ-indicatie heeft en die mogen ze direct mee prikken met de instelling.
Daarna zullen ze de bewoners in de aanleunwoningen moeten beschouwen als thuiswonend en met de andere thuiswonende volgens dat schema moeten oppakken (dus wel op leeftijd e.d.). En het is goed dat daar nu naar gekeken wordt of dat wel zo handig is of dat die groep ook tegelijk met intramuraal moet worden gevaccineerd maar dat lijkt me lastig onderscheid maken aangezien de instellingen daar ook minder zicht op hebben.

Dan blijft er nog een heel klein groepje over met bijzondere zorgvormen, waar vaak maatwerk voor nodig is. Met name doordat je 2 injecties moet geven en iemand dus van zorgvorm gewisseld kan zijn voor de tweede vaccinatie.

Ik heb wel vermoedens wat de oorzaak is van de miscommunicatie, maar dat is niet gebaseerd op feiten maar meer op ervaringen en vermoedens. Maar ik zie wel dat veel huisartsen geen idee hebben van de indicaties van hun bewoners en daar zelf geen onderscheid in maken. Het vraagt een zekere mate van samenwerking met de instellingen die er lang niet altijd is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:29

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:30

Ik zeg niet dat ze zijn overleden aan het vaccin. Maar de bijwerkingen als simpele verhoging was al te veel voor ze. Daarom hadden ze niet meer geent mogen worden omdat ze er simpelweg geen enkele extra klacht bij konden hebben met hun heel kwetsbare gezondheid. De eigen arts wist dan, de prikkers niet
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-01-21 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:32

Pandora2 schreef:
Loretta schreef:
Er is een burgerinitatief gaande om een wetsvoorstel bij de Europese commissie in te dienen om patenten op te schorten. Er is in een veel eerder stadium van de pandemie al gesproken over dwanglicenties dus dat lijkt me geen onmogelijke weg. Alleen het recept verkrijgen is nog een dingetje. Misschien is dat een leuk klusje voor inlichtingendiensten met behulp van bedrijfsspionage.

https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... te-breken/

Om heel eerlijk te zijn zou het mij niet meer verbazen wanneer er dergelijke onorthodoxe middelen worden ingezet. Tijdens deze crisis zijn er al zoveel dingen gebeurd die een jaar geleden volledig ondenkbaar waren.

:=
Ze willen in een hermetisch afgesloten pot gaan roeren. Ik ben benieuwd }>

Ik ben ook benieuwd. Politici kennende is het hard blaffen en gebeurd er weinig. Probleem is ook dat je dit probleem alleen maar op de langere termijn op kunt lossen. er is veel tijd nodig om een dergelijke monopolie op te breken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:37

purny schreef:
karuna schreef:
En als er mensen geprikt wordt door niet hun eigen huisarts krijg je wat er in noorwegen is gebeurd. Een paar ouderen die niet geprikt hadden mogen worden ivm te kwetsbaar zijn door mensen geprikt die ze niet kenden en dit dus niet wisten. En die ouderen zijn nu overleden. Dat wil je ook niet :n

Nee Karuna dit is NIET waar!

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/19/33-bejaarden-overleden-na-coronavaccin-in-noorwegen-geen-duide/

Het gaat om deze casus:
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201230_95062158

en dan specifiek deze passage:
Citaat:
Het vaccinatieteam had zijn huisarts niet gecontacteerd. Anders had die kunnen zeggen dat zijn patiënt onlangs negatief op een griepvaccin had gereageerd en dat alle andere vaccinaties beter vermeden werden.

Dat moet je gewoon niet willen, daar is niemand bij gebaat. Je wil gewoon de eigen huisarts betrokken houden hierin. Ik begreep al dat er onder huisartsen wel geprikt wordt door niet-eigen huisartsen. Ik vind dat onverstandig, tenzij eigen huisarts een lijst maakt van iedereen die wel en niet geprikt kan worden zodat die wel de verantwoordelijkheid kan hebben.
Maar blind prikken zonder contact met de huisarts zou ik geen prettig idee vinden en is m.i. echt een nadeel van de vaccinatiestrategie waarbij je externe prikteams laat rijden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:39

secricible schreef:
Citaat:
Het vaccinatieteam had zijn huisarts niet gecontacteerd. Anders had die kunnen zeggen dat zijn patiënt onlangs negatief op een griepvaccin had gereageerd en dat alle andere vaccinaties beter vermeden werden.

Dat moet je gewoon niet willen, daar is niemand bij gebaat. Je wil gewoon de eigen huisarts betrokken houden hierin.

Merkwaardig is dat huisartsen tijdens de oandemie steeds gepasseerd worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:40

geen idee wat je precies wilt zeggen Loretta?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:43

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:45

@Loretta, het artikel is van 19 oktober 2020 en heeft niets te maken met het vaccinatie beleid...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:49

Ann schreef:
@Loretta, het artikel is van 19 oktober 2020 en heeft niets te maken met het vaccinatie beleid...

Dat klopt ja. Ik zei ook al vanaf het begin van de pandemie. Het is niet voor het eerst dat dingen niet geheel vlekkeloos verlopen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:57

ik zie even het verband niet met dit, maar bedankt voor het delen van de link :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:03

secricible schreef:
ik zie even het verband niet met dit, maar bedankt voor het delen van de link :)

Hoezo niet. Het gaat hier toch om een nieuwe fout. Dit keer is er geen overleg geweest met huisartsen of een patient wel of niet gevaccineerd kan worden. Wederom een dingetje waarbij het een en ander rommelig verloopt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:05

ja, maar dit is in Zwitserland? In NL is dat overleg er juist wel, eigen huisarts is verantwoordelijk om iemand te vaccineren. Maar dat vraagt ook wat van de huisartsen...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:17

secricible schreef:
ja, maar dit is in Zwitserland? In NL is dat overleg er juist wel, eigen huisarts is verantwoordelijk om iemand te vaccineren. Maar dat vraagt ook wat van de huisartsen...

Maar het is toch ook in bijna elk land dat dingen rommelig verlopen. Aan de ene kant wel logisch want wie was er nu op een pandemie voorbereid. In Nederland hebben we weer onze eigen problemen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:20

Ik denk dat er ook wel mensen zullen overlijden aan de bijwerkingen waarbij de HA wel in beeld is.
Kan goed zijn dat iemand niet of weinig op het griepvaccin reageert, maar dus wel heel heftig op het covid vaccin. Dat weet je nooit vooraf.
En of het dan allemaal zal gemeld worden aan het grote publiek, is ook nog maar de vraag :+

En het blijft tenslotte één van de grootste medische experimenten aller tijden :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:20

Interessante link en graag blijven plaatsen, want ik vind het juist zeer interessant hoe het overal en nu dus in Zwitserland (inclusief Nederland) er aan toe gaat. Ik merk ook door de algoritmes dat ik meer en meer internationale berichten krijgt hetzij over Spanje, Frankrijk, Nederland, België, Duitsland etc.
We spreken van een wereldwijde pandemie en we hebben er allemaal mee te maken.

Zo van een afstandje heb ik het idee, dat Israël heel goed bezig is, of zoals mijn man gisteren zei: "dat land heeft heel veel geld betaald en er een militaire operatie van gemaakt, maar dat geld verdienen ze dik en dwars terug want zij zullen het eerste van de pandemie afzijn". Verder heb ik het idee dat Spanje ook goed gaat met vaccineren en dat doet me veel deugd. Spanje heeft het jaren zo vreselijk zwaar gehad en de mensen hebben gekreund onder het financiële beleid dat gevolgd moest worden vanuit de EU. Dus ik gun ze nu deze meevaller.
Frankrijk verbaasd me, want ik vind het op heel veel fronten een enorm inefficiënt land dat voor ons allemaal die hier woont veel ergernis oplevert, maar die doen het nu niet verkeerd heb ik de indruk. Daar kijk ik echt van op.
Nederland vind ik een van de meest efficiënte landen van de wereld, met een goede zo niet fantastische online infrastructuur en die verbaasd me nu ook. Ik hoor ook van familielid (huisarts) dat zaken echt vele male beter geregeld zouden kunnen worden.
België gaat volgens mij zoals het gaat.
Duitsland gaat volgens mij goed en is voortvarend bezig. Ik heb het idee dat Duitsland een van de EU landen is die het zeer goed en efficiënt en voortvarend heeft aangepakt. Net als iedereen loopt Duitsland aan tegen het feit dat er te weinig vaccins geleverd worden.
UK gaat volgens mij voortvarend aan de slag met vaccineren en ik verwacht dat daar het Oxford vaccin terecht is gekomen.
Wie weet iets van IErland→ want daar was ook zo'n grote uitbraak van de UK variant?
Buiten Europa vind ik het lastig om een beeld te hebben hoe het gaat.
Afrika is helaas weer het kind van de rekening en staat achteraan de rij. Ik geloof dat er maar heel erg weinig vaccins aangekomen zijn.
De VS zal onder Biden zo verwacht ik, ook wel voortvarender aan de slag gaan. Ik ben daar ook wel benieuwd naar.
Jammer is dat we van Rusland en China, Korea weinig informatie hebben, zoals zo vaak bij de gesloten dictaturen. Een kennis van mij die in Moskou woont kan er ook weinig zinnigs van zeggen daar ze gewoon de informatie niet krijgen.

Of zoals ik al vaker schreef in dit topic, het is een nare moeilijke tijd met veel verdriet maar ook een interessante tijd waarin een appèl wordt gedaan op de weerbaarheid, creativiteit en organisatie talent van ons mensen. Zowel op micro als op macro niveau. HEt is interessant hoe verschillende landen en culturen ermee omgaan zonder met het vingertje te wijzen. Gewoon waarnemend.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:22

Zijn er eigenlijk al resultaten bekend hoe het gaat in Engeland sinds ze daar aan het vaccineren geslagen zijn?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:23

Pandora2 schreef:
Ik denk dat er ook wel mensen zullen overlijden aan de bijwerkingen waarbij de HA wel in beeld is.
Kan goed zijn dat iemand niet of weinig op het griepvaccin reageert, maar dus wel heel heftig op het covid vaccin. Dat weet je nooit vooraf.
En of het dan allemaal zal gemeld worden aan het grote publiek, is ook nog maar de vraag :+

En het blijft tenslotte één van de grootste medische experimenten aller tijden :P

Dat is zeker waar. Vooral mRNA technologie is nog volledig nieuw. Nooit eerder in mensen goedgekeurd.