Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:42

Astorga schreef:
Dat komt door het begrip 'nauw contact' wat door veel GGD's wel heel nauw wordt gesteld. Genoeg berichten van kinderen die niet getest hoeven te worden terwijl ze naast een besmette klasgenoot hebben gezeten. Dat vind ik bizar.
Edit: voorbeeld -> https://twitter.com/mdradvies/status/13 ... 9565265920

Hier moeten ze op de middelbare school wel in quarantaine als ze naast een besmette leerling hebben gezeten. Op de basisschool dan weer niet. Het blijft met kinderen erg lastig vind ik. Laatst een vriendin van me positief. Haar dochtertje met klachten was negatief en haar 13 jarige zoon zonder enkele klacht bleek positief.
Vrij kort geleden een andere vriendin van mij positief. De andere dag haar man ook en 2 van de 3 kinderen bleken ook positief. De jongste hebben ze niet laten testen. De geteste kinderen hebben enkel een dag spierpijn gehad en zijn verder niet ziek geweest.

Een nauw contact ben je niet zomaar. Toevallig ben ik laatst gebeld vanwege bron- en contactonderzoek. Ik ben 3,5 uur op de koffie geweest bij een vriendin en mijn dochtertje is daar gebleven om bij haar dochtertje te logeren. De andere dag in de avond kreeg zij koorts en klachten. Andere dag direct getest en positief. Toch hoefden wij niet in quarantaine. Mijn dochtertje vanwege de leeftijd. En ik omdat ik na overleg toch geen nauw contact ben geweest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:42

Ik vind ook dat ze alleen de scholen dicht moeten gooien die het niet goed onder controle hebben. Op dat moment krijg je namelijk boze ouders en dan zul je zien dat er toch ineens meer haalbaar is dan men dacht/deed.
Doe je het enkel op grote schaal dan gebeurd er niets behalve dat men de handen eraf trekt en hulpeloos doet.

Er zijn ook scholen waar het gewoon echt heel goed loopt, geen reden om dat te bestraffen toch? Wat schieten we daar mee op? Dan gaan die kinderen met wat pech naar opa en oma.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:48

Sizzle schreef:
Ik vind ook dat ze alleen de scholen dicht moeten gooien die het niet goed onder controle hebben. Op dat moment krijg je namelijk boze ouders en dan zul je zien dat er toch ineens meer haalbaar is dan men dacht/deed.
Doe je het enkel op grote schaal dan gebeurd er niets behalve dat men de handen eraf trekt en hulpeloos doet.

Er zijn ook scholen waar het gewoon echt heel goed loopt, geen reden om dat te bestraffen toch? Wat schieten we daar mee op? Dan gaan die kinderen met wat pech naar opa en oma.

Dat tweede inderdaad... of de criminaliteit wat in probleem wijken best wel een groot probleem is.
Leuk die 13/14 jarigen bij wie niemand thuis is en die op straat pakketjes weg brengen.
Hier zijn we dicht geweest (wij zijn strikt, we hadden bij lange na niet de besmettingen waar ik collega’s uit het westen over hoor) en wegens ruzie en onveiligheid thuis toch heel veel leerlingen op school. School is veel meer dan alleen lesstof toe eigenen

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:51

Het gaat alleen niet om straffen, het gaat erom dat het aantal besmettingen weer dragelijk wordt. Alleen dan kan er weer volledig BCO uitgevoerd worden en kan ook reguliere zorg doorgang vinden.
Ik vind het ook prima als alleen de scholen in het westen sluiten, maar in bijna alle gemeentes zijn de aantallen stijgende, dus hoe lang blijven de scholen die het goed doen nog C-vrij zonder ingrijpen?

Cijfers van vandaag (groen=dalende trand, oranje=stabiel, donkerrood=stijgende trend, rood=alarm):

Afbeelding

En er is natuurlijk nog meer mogelijk dan alleen helemaal open of helemaal dicht. Splits klassen in tweeën en wissel online en fysiek onderwijs af bijvoorbeeld. Dan halveer je het aantal mensen wat tegelijkertijd in een gebouw is. Je zou verwachten dat scholen hun opties wel hebben doorontwikkeld sinds afgelopen maart.

lenaa_tje

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:54

Maar Astorga waarom ben jij zo tegen scholen open houden die weinig tot geen besmettingen hebben?
Het heeft ook niks met straffen te maken. Je hebt namelijk geen zicht op wat kinderen en ouders thuis doen. En dat geeft ook niet, je doet het samen namelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:55

Op onze kleuterschool is nog niets geweest. Wel wat ouders die zich op hun werk besmet hadden maar die kinderen moesten mee in quarantaine dus waren niet op school. Wel is de juf al 2x in quarantaine geweest door besmette kontakten in haar prive leven, maar niets dat met school te maken had.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:57

We lopen nu gewoon enorm achter de feiten aan, dat maakt me zo fel (feller dan anders iig). En scholen dicht heeft echt effect, kijk maar wat de herfstvakantie ons opleverde.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:57

Sizzle schreef:
Op onze kleuterschool is nog niets geweest. Wel wat ouders die zich op hun werk besmet hadden maar die kinderen moesten mee in quarantaine dus waren niet op school. Wel is de juf al 2x in quarantaine geweest door besmette kontakten in haar prive leven, maar niets dat met school te maken had.

Bij m’n vriend op school precies hetzelfde.
Wij hebben 1 cluster gehad maar die kinderen hadden ook in de keet gezeten :')
Toen heeft school gezegd we sluiten en gaan over op online, alles moet gemeld . Nu hebben we weer niks. Wel besmette ouders en kinderen thuis.

Maar waarom sta jij niet open voor een midden weg. En ik weet het jij hebt verstand van de zorg maar je kan de groep kinderen die enorm in de problemen komen niet weg schuiven. Psychische problematiek is ook heel erg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:01

Astorga schreef:
We lopen nu gewoon enorm achter de feiten aan, dat maakt me zo fel (feller dan anders iig). En scholen dicht heeft echt effect, kijk maar wat de herfstvakantie ons opleverde.

Wij hadden precies het omgekeerde, na de herstvakantie (3 wrken duurt die bij ons) zijn de cijfers geexplodeerd, ofwel tijdens de vakantie aangestoken.

Gewoon meer testen. Scholen die er slecht voor staan dicht. Dan creeer je veel meer oplossingsgerichte mogenlijkheden. Als je gewoon alles dicht smijt ook degene met een perfect beleid, waarom zou iemand dan nog zin hebben om moeite te doen? Wordt toch geen waarde aan gehecht.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-12-20 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:02

@lenaatje: nogmaals: je weet helemaal niet of jullie niks hebben. Veel mensen zijn a-symptomatisch, het BCO laat te wensen over en de definitie van nauw contact is (in mijn ogen in ieder geval) veel te ruim.
Als ik kijk hoeveel mensen we er alleen al op mijn werk uit halen zonder klachten met preventief testen na een besmetting, dan is dat echt heel veel. En dan werken wij ook nog met sneltesten, die dus minder betrouwbaar zijn dan de PCR.
Kinderen en jongeren zijn gewoon een grote bron van besmetting, dat is ook onderzocht.

Wat mij betreft hoeven de scholen inderdaad niet dicht, maar zoals anderen ook al schreven kan deeltijdonderwijs ook een optie zijn, aangevuld met online.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:03

En testen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:04

Hoe zo zijn er een week later dan geen besmettingen op scholen? Dan zou er toch een stijgende lijn moeten zijn. Kinderen met klachten worden vrijwel allemaal getest. Is een kind besmet worden er 2 dagen voor symptomen begonnen gekeken waar het kind heeft uitgehangen.
Zoals ik zeg dan sluit je letterlijk alles en mogen mensen ook überhaupt geen anderen mensen zien. Dat heeft niks meer met alleen scholen te maken.

Ook besmettingen onder familie houden wij bij. Kind is dan 10 dagen niet aanwezig (of 5 met test)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:19

Ik denk dat het lastig wordt als de scholen in gemeente A wel dicht moeten en in gemeente B niet. Dat hebben ze in alle andere sectoren ook niet gedaan. Misschien vrezen ze dat men dan niet meer eerlijk is over een besmetting? Of dat er niet meer getest wordt, omdat een positieve test sluiting kan betekenen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:21

Testen kun je gewoon verplichten. Oplichters zijn bovendien overal. Als mensen perse kwaad willen doe je daar weinig aan. Je wil echter ook laten zien dat je goede inzet ook waardeerd, alleen zo kun je tot een samenwerking komen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:22

Abiola schreef:
Ik denk dat het lastig wordt als de scholen in gemeente A wel dicht moeten en in gemeente B niet. Dat hebben ze in alle andere sectoren ook niet gedaan. Misschien vrezen ze dat men dan niet meer eerlijk is over een besmetting? Of dat er niet meer getest wordt, omdat een positieve test sluiting kan betekenen?

Hoezo? In een bedrijf snap ik die instelling wel maar op een school? Nee scholen kunnen inderdaad online les geven of het goed is voor kinderen is een tweede. Er zijn zat scholen die 2 weken sluiten vanwege Corona. Je wil een veilige omgeving aan kinderen en personeel aanbieden.

Opnieuw het is geen straf als je dicht gaat..
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 13-12-20 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:25

Wat bedoel je met goede inzet waardeert? Volgens mij zetten bioscopen en restaurants zich ook enorm in en die worden toch ook rücksichtlos gesloten als de cijfers oplopen? Het is moeilijk (imo) om als handhaver verschillende regels voor verschillende sectoren te gaan hanteren?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:25

Scholen waar veel besmettingen zijn moeten gewoon sluiten. Er zijn ook veel scholen die de deuren al sluiten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:27

Abiola schreef:
Wat bedoel je met goede inzet waardeert? Volgens mij zetten bioscopen en restaurants zich ook enorm in en die worden toch ook rücksichtlos gesloten als de cijfers oplopen? Het is moeilijk (imo) om als handhaver verschillende regels voor verschillende sectoren te gaan hanteren?

Hoezo? Je kan die regels toch gewoon stellen? Zoals ik al eerder zei nu is het andersom wil je klassen naar huis sturen moet je praten als brugman bij 1 besmetting. Beleid is nu dat dit niet hoeft. Dat beleid kan dus aangepast worden

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:28

purny schreef:
Scholen waar veel besmettingen zijn moeten gewoon sluiten. Er zijn ook veel scholen die de deuren al sluiten.

Maar nu is dat dus vrijwillig of een dringend advies.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:30

Abiola schreef:

Ja precies, zelfde principe.
Op den duur zal niemand nog moeite doen of geld investeren in oplossingen omdat het toch niemand kan schelen. Die eenheidsworst was logisch in maart, nu niet meer. Het is helemaal niet ingewikkeld, maar er is te lang achterover geleund ipv een concept zit te werken.
Bedenk dat een controlmechanisme van routine inspectie voor veel sectoren doodnormaal is, zeker niet onmogenlijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:01

Gewoon alles dicht en geen ge ,,ja maar..,, gewoon niet zeiken! Had al veel eerder moeten gebeuren dan waren we nu al een stuk beter op weg. Evenals het reis gedrag naar vakantie bestemmingen aan banden leggen.
Mensen moeten eens ophouden met die ,,schijt aan,, houding hier in dit land en eens leren respect te hebben!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:09

lenaa_tje schreef:
purny schreef:

Maar nu is dat dus vrijwillig of een dringend advies.

Verplichting

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:10

Bij de meeste scholen die sluiten niet hoor Purny. Ja dat de media dat zo brengt .. dat zijn 2 verschillende dingen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:11

Er zijn landen waar een volledige stad of streek op slot gaat bij een handvol besmettingen, daar is nu veel meer mogelijk dan hier. Alleen maar omdat ze daar voor virusvrij zijn gegaan en daar beleid op hebben gemaakt. Hier zijn veel te hoge aantallen geaccepteerd voor een veel te lange periode. Als de basislijn op ernstig zit hoeft er amper iets te gebeuren om weer bij zeer ernstig terecht te komen. Nog even en ze moeten er een fase boven bedenken, als we zo doorgaan.

Ik ben niet voor maandenlange kwakkellockdowns zoals we nu geprobeerd hebben. Stel gewoon een volledige lockdown in voor een paar weken, dan komen besmettingen en opnames weer op een echt acceptabel niveau en is er daarna meer mogelijk. En is toevallig ook beter voor de economie dan op deze manier blijven doormodderen.
Een paar weken thuis is niet direct schadelijk voor kinderen toch? Anders zou 6wkn zomervakantie ook niet kunnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:14

Dat reizen is notabene door de overheid ondersteund geweest met dat hele bla bla vliegen is veilig. Dat heb ik echt op geen enkel moment begrepen.

O zich heb ik zelf niets tegen een volledige lockdown, maar dan wel zoals Duitsland doet met betaald verlof of minimaal baangarantie voor ouders die thuisonderwijs moeten geven.
Mijn buur iets verderop heeft 3 schoolgaande kinderen die nog niet op zelfstandig studie leeftijd zitten, die moeten dus alle 3 op hun eigen niveau leskrijgen naast hun werk. Als daar geen alternatief voor is dan komen opa en oma heus weer om de hoek.