Vaccinaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:21

Persoonlijk vind ik het toch raar dat je je hond wel inent en de mens zelf geen aanbeveling er voor krijgt.
Mijn huisarts in Duitsland heeft nog nooit hondsdolheid aangevoerd. Zelfs een kennis is die jager is, is niet ingeent tegen hondsdolheid. Maar ik zal mijn oren beter openhouden. Misschien is het wel gezegd maar heb ik dat nooit bewust gehoord.

Dus dan is de werking verklaard uit het aantal antistoffen wat aangemaakt is. En kunnen ze dan precies zien waartegen de antistoffen aangemaakt zijn, of is het gewoon een constatering dat er antistoffen aangemaakt zijn.

Misschien klinkt die vraag een beetje drammerig, maar dat baseert op iets wat ik ook ooit hoorde. Namelijk waneer een jager of hond zich inent tegen lyme ja naderhand nooit kan vaststellen of hij die ziekte heeft want er zitten sowieso antistoffen daarvoor in zijn lichaam. Dus kunnen ze dan gericht zien welke antistoffen waartegen in je lichaam zitten?

Sorry Imandra weer te vlug op verzenden gedrukt. Bedankt voor je opmerking.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:34

IMANDRA schreef:
Mazelen komt volgens mij alleen voor bij mensen? Dacht ik?

Ik haal even een eerdere post van mezelf aan.

Het mazelenvirus is sterk verwant aan een virus dat dodelijk is voor bepaalde dieren (o.a honden), en er bestaat een mogelijkheid dat dit virus in de toekomst via het mazelenvirus overspringt op mensen:
https://www.bbc.com/news/science-environment-50839868

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:38

Dinopino schreef:
Persoonlijk vind ik het toch raar dat je je hond wel inent en de mens zelf geen aanbeveling er voor krijgt.
Mijn huisarts in Duitsland heeft nog nooit hondsdolheid aangevoerd. Zelfs een kennis is die jager is, is niet ingeent tegen hondsdolheid. Maar ik zal mijn oren beter openhouden. Misschien is het wel gezegd maar heb ik dat nooit bewust gehoord.

Dus dan is de werking verklaard uit het aantal antistoffen wat aangemaakt is. En kunnen ze dan precies zien waartegen de antistoffen aangemaakt zijn, of is het gewoon een constatering dat er antistoffen aangemaakt zijn.

Misschien klinkt die vraag een beetje drammerig, maar dat baseert op iets wat ik ook ooit hoorde. Namelijk waneer een jager of hond zich inent tegen lyme ja naderhand nooit kan vaststellen of hij die ziekte heeft want er zitten sowieso antistoffen daarvoor in zijn lichaam. Dus kunnen ze dan gericht zien welke antistoffen waartegen in je lichaam zitten?

Er bestaat naar mijn weten nog helemaal geen afdoende vaccin tegen lyme.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:41

In Duitsland worden zowel de honden alsook de jagers ingeent tegen Lyme. Je artikel heb ik geprobeerd te lezen, maar dat is mij persoonlijk te vaktechnies en te engels om er wat van te snappen:-) Dat is geen onwil, maar ik zou liegen wanneer ik zeg ik begrijp er iets van.

Dat men hier zijn hond kan laten inenten tegen lyme weet ik uit eigen ervaring. Drie honden met de ziekte lyme gehad en zodoende vertelde mij de dierenarts het. En uit een kennissenkring iemand die jager is vertelde dat hij zich liet inenten daartegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:45

Dinopino schreef:

Daar kan ik wel een reden voor verzinnen: de hond kan de ziekte verder overdragen maar de mens niet.

Als je gebeten bent door een hond dan ga je naar het ziekenhuis en krijg je een HRIG behandeling (wat erg duur is). Zelfs als je denkt dat het niet zo erg is, bijvoorbeeld omdat de beet nauwelijks door de huid is gegaan, is de kans klein dat je andere mensen gaat bijten. Je zal sterven zonder het verder over te dragen. Probleem "opgelost".

Als je hond gebeten is, is er een reële kans dat je dat niet eens door hebt (veel mensen laten het hek open staan van hun huis zodat de hond ergens anders kan poepen). Je hond kan niet aangeven dat hij gebeten is dus grote kans dat de ziekte zich ontwikkeld als je de hond niet ingeënt hebt en grote kans dat hij de ziekte verder verspreid door de buurt door andere honden te bijten.

Door honden in te enten voorkom je dus een uitbraak. Je zou ook alle mensen in kunnen enten maar dat is erg kostbaar en veel mensen komen niet eens in contact met honden dus is het verspild geld.

Sinds wij een hond hebben enten wij de hond (natuurlijk) in. Maar wij zijn zelf ook allemaal ingeënt omdat het hebben van een hond je bloot stelt aan contact met meer honden (tijdens het uitlaten en omdat je minder angst voor honden hebt). Mijn vrouw is trouwens arts en staat volledig achter al deze inentingen, ook bij onze 2-jarige kinderen (en ze neemt jaarlijks de griepprik).

Edit: ik las dat je zei dat mensen niet ingeënt worden, maar je had het over een aanbeveling. Die aanbeveling geldt hier dus wel omdat er regelmatig hondsdolheid uitbreekt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:51

Dinopino schreef:

Sorry Imandra weer te vlug op verzenden gedrukt. Bedankt voor je opmerking.

Geen probleem.
Waarschijnlijk heeft je hond een veel grotere kans om hondsdolheid te krijgen dan jij als mens, maar veel specifieker weet ik het niet. Wellicht een vraag voor je huisarts! Edit: zie Enzino's antwoord!

Klopt. Nee ze kunnen echt zien waartegen antistoffen gemaakt zijn. Hoe dat heel specifiek zit weet ik niet, maar dat is in ieder geval te testen adhv je bloed.

Zie hier voor Lyme: https://www.rivm.nl/vaccineren-tegen-zi ... er-zijn-we
Zou best kunnen dat er een vaccin voor honden is maar nog niet voor mensen. Niet geregistreerd in ieder geval.

Askja schreef:
IMANDRA schreef:
Mazelen komt volgens mij alleen voor bij mensen? Dacht ik?

Ik haal even een eerdere post van mezelf aan.

Het mazelenvirus is sterk verwant aan een virus dat dodelijk is voor bepaalde dieren (o.a honden), en er bestaat een mogelijkheid dat dit virus in de toekomst via het mazelenvirus overspringt op mensen:
https://www.bbc.com/news/science-environment-50839868

Mooie toevoeging :j

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:53

Maar zou het virus voor hondsdolheid niet uitgeroeid worden, wanneer iedereen zich liet inenten? En de honden dus ook verplicht?

Ja ik snap dat er bij jullie een aanbeveling is. Ik begrijp echter niet waarom die hier niet is?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:56

Wouw wat gaan jullie hard zeg..en het wàs al (bijna) onmogelijk om elke keer op iedereen te reageren.. maar fijn dat Dinopino ook weer meepraat hier.
Het laatste over die reactie van Lautje nog, daarna stop ik: die opmerking is niet verwijderd dacht ik, maar onder een spoiler geplaatst toen ik laatst keek. Dat ik het niet kon laten om die opmerking nog even te noemen, komt omdat daar nooit excuses voor aangeboden zijn. Hoeft ook niet, als je er gewoon nog steeds achterstaat natuurlijk, maar als ze dat wel gedaan zou hebben, zou ik het echt niet meer aanhalen.

Over ouders die benaderd worden door fanatieke antivaxxers.. tja. Dat zal best wel eens gebeuren. Maar om nou te stellen dat dat de georganiseerde standaard “ werkwijze” is, aangestuurd door “ big homeopathia” or something :') dat slaat nergens op. Nogmaals: als je puur alleen al kijkt naar de orde van grootte van de winst in beide “ kampen” dan is het een miljarden verschil. Het overgrote gedeelte van de mensen die kritisch zijn over vaccinatie, zijn trouwens mensen die gewoon gratis en voor niks hun verhaal willen vertellen, zonder dat ze daartoe overgehaald zijn door welke instantie dan ook. Integendeel. Ik heb zat anekdotes gehoord van ouders die, nadat een arts vaccinatieschade vast had gesteld, met klem werden gevraagd of ze het aub niet naar buiten wilden brengen, en er zijn er genoeg die dan zo loyaal zijn dat niet te doen en een eventuele schadevergoeding ontvangen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:57

Net wanneer ik denk ik snap er iets van. Ik dacht inenting helpt tegen virusen en een bacterie wordt gedood door antibiotica. Wat is lyme een virus of een bacterie. Lees net dat het een bacterie is, hoe kan je je dan daarvoor laten inenten?

Dat is iets wat ik naar mijn dierenarts ga meenemen. Want dat begrijp ik niet. Logisch dat jullie nog nooit van inentingen daartegen gehoord hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:04

Dinopino schreef:
Maar zou het virus voor hondsdolheid niet uitgeroeid worden, wanneer iedereen zich liet inenten? En de honden dus ook verplicht?

Ja ik snap dat er bij jullie een aanbeveling is. Ik begrijp echter niet waarom die hier niet is?

Theoretisch zou je zo inderdaad het virus uit kunnen roeien.
Hier is dat echter geen optie omdat er 300.000 straathonden zijn en je die dus allemaal moet vangen en inenten. En daarna heb je nog alle wilde apen, vleermuizen, etc.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:05

Dinopino schreef:
Net wanneer ik denk ik snap er iets van. Ik dacht inenting helpt tegen virusen en een bacterie wordt gedood door antibiotica. Wat is lyme een virus of een bacterie. Lees net dat het een bacterie is, hoe kan je je dan daarvoor laten inenten?

Dat is iets wat ik naar mijn dierenarts ga meenemen. Want dat begrijp ik niet. Logisch dat jullie nog nooit van inentingen daartegen gehoord hebben.

Borrelia bacterie inderdaad, dat is een Spirocheet. Lijkt me inderdaad lastig om daar tegen in te enten, net als tetanus natuurlijk heel raar is dat daar nogsteeds tegen ingeënt wordt. Je kan je ook niet preventief inenten voor het gif van een gifslang

NatasjavE

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:11

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:20

Dinopino schreef:

Klopt, daarom is het Lyme-vaccin waar men nu mee bezig is ook op een andere basis 'gebouwd'. Staat volgens mij ook uitgelegd in mijn link van het RIVM (waar ik even makkelijk naar ga verwijzen omdat ik inhoudelijk niet veel van Lyme weet haha).

Slim, je DA kan je dat vast goed uitleggen :j. Wat Enzino zegt klinkt ook heel logisch!

Pocca_Locca schreef:
Over ouders die benaderd worden door fanatieke antivaxxers.. tja. Dat zal best wel eens gebeuren. Maar om nou te stellen dat dat de georganiseerde standaard “ werkwijze” is, aangestuurd door “ big homeopathia” or something :') dat slaat nergens op. Nogmaals: als je puur alleen al kijkt naar de orde van grootte van de winst in beide “ kampen” dan is het een miljarden verschil. Het overgrote gedeelte van de mensen die kritisch zijn over vaccinatie, zijn trouwens mensen die gewoon gratis en voor niks hun verhaal willen vertellen, zonder dat ze daartoe overgehaald zijn door welke instantie dan ook. Integendeel. Ik heb zat anekdotes gehoord van ouders die, nadat een arts vaccinatieschade vast had gesteld, met klem werden gevraagd of ze het aub niet naar buiten wilden brengen, en er zijn er genoeg die dan zo loyaal zijn dat niet te doen en een eventuele schadevergoeding ontvangen.

Persoonlijk vind ik het jammer dat we naar oprechte geïnteresseerde en net-geformuleerde vragen weer overschakelen naar het verspreiden van misinformatie.

Dus het slaat nergens op dat een ándere grote organisatie dat doet, maar het is blijkbaar wel heel geloofwaardig dat Big Pharma dat zou doen? Enne... De homeopathie is echt groot hoor, vergis je daar niet in. Daar gaan ook miljarden in om. Je doet een beetje alsof de homeopathie een paar familiebedrijfjes zijn...
En hoe weet je dat ze niet over zijn gehaald met geld oid? Ken je die mensen persoonlijk? Tuurlijk gaan ze dat niet aan de grote klok hangen. En over 'dat zal best wel eens gebeuren': heb je mijn links gelezen? In ieder geval in Amerika komt dat héél veel voor. Ik hoop dat je het met me eens bent dat op die manier benaderen van mensen in een rouwproces gewoon kwaadaardig is?
En je hebt het over een arts die vaccinatieschade heeft vastgesteld, sorry, maar daar geloof ik echt niks van. Heb je daar een bron voor?
Die schadevergoedingen zijn overigens ook al eerder besproken en zijn geen bewijs dat vaccinaties die schade ook daadwerkelijk hebben veroorzaakt.

Dinopino

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:28

Heb het Tetanus bericht net gelezen. Maar wanneer ik het goed begrijp is een viruw besmettelijk en daarvoor is de inenting belangrijk. Een tetanus is niet besmettelijk en toch haalt iedereen hem. Wat doet dan een tetanusinjectie. Een injectie tegen een virus begrijp ik (dacht ik) maakt als ik het goed heb antistoffen tegen dat bepaalde virus. Maar kan een tetanusinjectie dan antistoffen maken tegen een bacterie?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:31

Dinopino schreef:
Heb het Tetanus bericht net gelezen. Maar wanneer ik het goed begrijp is een viruw besmettelijk en daarvoor is de inenting belangrijk. Een tetanus is niet besmettelijk en toch haalt iedereen hem. Wat doet dan een tetanusinjectie. Een injectie tegen een virus begrijp ik (dacht ik) maakt als ik het goed heb antistoffen tegen dat bepaalde virus. Maar kan een tetanusinjectie dan antistoffen maken tegen een bacterie?

Goeie vraag. Ben benieuwd wat de anderen daarvan denken..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:32

Dinopino schreef:

Tetanus is niet besmettelijk van mens op mens. Je loopt kans op tetanus via een wond waarin vuil komt.
In dat vuil kan de tetanus bacterie zitten.

De tetanusinjectie werkt profylactisch tegen de afvalstoffen (die dus giftig zijn)van de bacterie.
En werkt dus niet tegen de bacterie zelf.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:39

NatsjavE dat heb ik ook altijd gedacht. De bacterie zit overal in de bodem en heb je daardoor ook een grote kans het op te lopen. Bij het RIVM lees ik net dat het wel een besmettelijke ziekte is, maar niet van mens op mens.? Dus de tetanus injectie bestaat dan niet uit een verzwakte bakterie maar uit de gifstoffen die die bacterie uitschied?

En op zich ook wel eng dat tetanusprik werkt tegen het gif maar dat dus de bacterie niet gedood wordt?
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 14-01-20 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:41

Dinopino schreef:
NatsjavE dat heb ik ook altijd gedacht. De bacterie zit overal in de bodem en heb je daardoor ook een grote kans het op te lopen. Bij het RIVM lees ik net dat het wel een besmettelijke ziekte is, maar niet van mens op mens.? Dus de tetanus injectie bestaat dan niet uit een verzwakte bakterie maar uit de gifstoffen die die bacterie uitschied?

Ernstig besmettelijk in de zin van, als je bijv. gekrast wordt door een stuk hout waar die bacterie op zit, dan is er een grote kans dat je het oploopt. Van mens op mens is het niet overdraagbaar.

Van het RIVM:
"Besmetting is alleen mogelijk als iemand een open wond heeft en die wond in contact komt met bijvoorbeeld straatvuil, stof, (paarden)mest of grond. Dit kan ‘direct’ contact zijn met straatvuil, bijvoorbeeld als je op straat gevallen bent en je been aan iets hebt open gehaald, maar ook ‘indirect’ als je gebeten wordt door een beest dat straatvuil in zijn bek heeft. Ook een klein wondje, bijvoorbeeld van een prik aan een doornstruik in de tuin, kan genoeg zijn om tetanus op te lopen."

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:43

Goede wond verzorging en-hygiëne zijn véél en véél doeltreffender dan een tetanus prik.
Ik zou graag uitgelegd krijgen hoe je dmv het inspuiten van de tetanus toxine, beschermd zou zijn tegen die toxine. ( of: het verspreiden daarvan door het lichaam)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:46

Pocca_Locca schreef:
Goede wond verzorging en-hygiëne zijn véél en véél doeltreffender dan een tetanus prik.
Ik zou graag uitgelegd krijgen hoe je dmv het inspuiten van de tetanus toxine, beschermd zou zijn tegen die toxine. ( of: het verspreiden daarvan door het lichaam)

RIVM schreef:
Iemand die tetanus heeft gehad en dit heeft overleefd, is niet beschermd tegen een volgende tetanusinfectie. Er moet in het bloed een bepaald niveau van antistoffen aanwezig zijn om de bacterie direct bij binnenkomst op te ruimen. Dit niveau bereik je alleen door vaccinaties.
bron

Omdat het gif van de bacterie snel werkt, heeft het afweersysteem na infectie niet de tijd om antistoffen tegen de bacterie aan te maken. De antistoffen moeten al kant-en-klaar aanwezig zijn in het bloed.
bron

Goede wondverzorging en hygiëne doen niks tegen tetanus.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:49

IMANDRA oke duidelijk. Maar het help je lichaam niet de bacterie te overwinnen. Zou het niet effectiever zijn de bacterie te doden met bijvoorbeeld antibiotica dan de gifstoffen te vernietigen?

Lees nu net het stukje dat er in het bloed genoeg antistoffen moeten zijn om de bacterie te doden dus werkt de inenting niet tegen de gifstoffen? Wat natasjave net schreef.

Ik lees nu de sites van rivm en lees daarop dat je goede en slecht bacterien hebt. Die laatste produceren giftige stoffen en het is daarom van belang deze bacterien zo snel mogelijk te doden. Maar door een tetanusinjectie worden de bacterien niet gedood, dus deze gaan zich vermenigvuldigen.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 14-01-20 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:57

Dinopino schreef:
IMANDRA oke duidelijk. Maar het help je lichaam niet de bacterie te overwinnen. Zou het niet effectiever zijn de bacterie te doden met bijvoorbeeld antibiotica dan de gifstoffen te vernietigen?

Lees nu net het stukje dat er in het bloed genoeg antistoffen moeten zijn om de bacterie te doden dus werkt de inenting niet tegen de gifstoffen? Wat natasjave net schreef.

Kijk, jij let goed op. Het RIVM gaat er denk ik van uit dat we een beetje dom zijn..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:05

Dinopino schreef:

Antibiotica werkt blijkbaar doorgaans niet tegen de tetanusbacterie:
RIVM schreef:
Tetanus kan leiden tot een verkramping van de kaakspieren (kaakklem), slikklachten en ademhalingsproblemen. Door beschadiging van spier- en zenuwstelsel kunnen botbreuken, hoge bloeddruk en hartritmestoornissen ontstaan. Als je besmet bent, duurt het meestal 6 tot 15 dagen voordat je ziek wordt, maar het kan ook enkele maanden duren. Vaak krijg je eerst last van rusteloosheid, geprikkeldheid en hoofdpijn. Daarna treedt verkramping van de spieren op. Zonder behandeling is tetanus dodelijk. Omdat de bacterie snel werkt en de gifstof de grootste problemen veroorzaakt, helpen antibiotica niet. Daarom is preventie door vaccinatie belangrijk.
Bron

Maakt dit het wat duidelijker Dinopino?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:05

IMANDRA schreef:
Pocca_Locca schreef:

RIVM schreef:
Iemand die tetanus heeft gehad en dit heeft overleefd, is niet beschermd tegen een volgende tetanusinfectie. Er moet in het bloed een bepaald niveau van antistoffen aanwezig zijn om de bacterie direct bij binnenkomst op te ruimen. Dit niveau bereik je alleen door vaccinaties.
bron

Omdat het gif van de bacterie snel werkt, heeft het afweersysteem na infectie niet de tijd om antistoffen tegen de bacterie aan te maken. De antistoffen moeten al kant-en-klaar aanwezig zijn in het bloed.
bron

Goede wondverzorging en hygiëne doen niks tegen tetanus.

Helaas niet, daarvoor komt het te snel in je bloedbaan. En tetanus wil je ècht niet krijgen, dat is een verschrikkelijke en voorzover mij bekend ook bijna altijd dodelijke ziekte.

Wat ik me weleens afvraag, is wat er waar is van de vaak gehoorde bewering dat je nooit een tetanusenting meer nodig hebt als je met paarden werkt, aangezien je dan via kleine wondjes regelmatig in contact komt met de tetanusbacterie, en zo resistentie opbouwt?
Persoonlijk zou ik er niet op durven vertrouwen als ik in een vieze roestige spijker trap, of door een muis gebeten word ... dan zou ik toch maar wel even voor de zekerheid een tetanusprik halen bij de huisartsenpost .

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:10

Maar wanneer je de bacterie niet dood dan kun je toch met jouw bloed andere mensen besmetten?

Ik vind het een eng idee dat je een bacterie in je laat spuiten:-) . Vroeg me af, we enten onze paarden in, maar hoe zit dat in de veeteelt. Worden die ook ingeent?