Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
IMANDRA schreef:Mazelen komt volgens mij alleen voor bij mensen? Dacht ik?
Dinopino schreef:Persoonlijk vind ik het toch raar dat je je hond wel inent en de mens zelf geen aanbeveling er voor krijgt.
Mijn huisarts in Duitsland heeft nog nooit hondsdolheid aangevoerd. Zelfs een kennis is die jager is, is niet ingeent tegen hondsdolheid. Maar ik zal mijn oren beter openhouden. Misschien is het wel gezegd maar heb ik dat nooit bewust gehoord.
Dus dan is de werking verklaard uit het aantal antistoffen wat aangemaakt is. En kunnen ze dan precies zien waartegen de antistoffen aangemaakt zijn, of is het gewoon een constatering dat er antistoffen aangemaakt zijn.
Misschien klinkt die vraag een beetje drammerig, maar dat baseert op iets wat ik ook ooit hoorde. Namelijk waneer een jager of hond zich inent tegen lyme ja naderhand nooit kan vaststellen of hij die ziekte heeft want er zitten sowieso antistoffen daarvoor in zijn lichaam. Dus kunnen ze dan gericht zien welke antistoffen waartegen in je lichaam zitten?
Dinopino schreef:Persoonlijk vind ik het toch raar dat je je hond wel inent en de mens zelf geen aanbeveling er voor krijgt.
Mijn huisarts in Duitsland heeft nog nooit hondsdolheid aangevoerd. Zelfs een kennis is die jager is, is niet ingeent tegen hondsdolheid. Maar ik zal mijn oren beter openhouden. Misschien is het wel gezegd maar heb ik dat nooit bewust gehoord.
Dus dan is de werking verklaard uit het aantal antistoffen wat aangemaakt is. En kunnen ze dan precies zien waartegen de antistoffen aangemaakt zijn, of is het gewoon een constatering dat er antistoffen aangemaakt zijn.
Misschien klinkt die vraag een beetje drammerig, maar dat baseert op iets wat ik ook ooit hoorde. Namelijk waneer een jager of hond zich inent tegen lyme ja naderhand nooit kan vaststellen of hij die ziekte heeft want er zitten sowieso antistoffen daarvoor in zijn lichaam. Dus kunnen ze dan gericht zien welke antistoffen waartegen in je lichaam zitten?
Sorry Imandra weer te vlug op verzenden gedrukt. Bedankt voor je opmerking.
Askja schreef:IMANDRA schreef:Mazelen komt volgens mij alleen voor bij mensen? Dacht ik?
Ik haal even een eerdere post van mezelf aan.
Het mazelenvirus is sterk verwant aan een virus dat dodelijk is voor bepaalde dieren (o.a honden), en er bestaat een mogelijkheid dat dit virus in de toekomst via het mazelenvirus overspringt op mensen:
https://www.bbc.com/news/science-environment-50839868
Dinopino schreef:Maar zou het virus voor hondsdolheid niet uitgeroeid worden, wanneer iedereen zich liet inenten? En de honden dus ook verplicht?
Ja ik snap dat er bij jullie een aanbeveling is. Ik begrijp echter niet waarom die hier niet is?
Dinopino schreef:Net wanneer ik denk ik snap er iets van. Ik dacht inenting helpt tegen virusen en een bacterie wordt gedood door antibiotica. Wat is lyme een virus of een bacterie. Lees net dat het een bacterie is, hoe kan je je dan daarvoor laten inenten?
Dat is iets wat ik naar mijn dierenarts ga meenemen. Want dat begrijp ik niet. Logisch dat jullie nog nooit van inentingen daartegen gehoord hebben.
Dinopino schreef:Net wanneer ik denk ik snap er iets van. Ik dacht inenting helpt tegen virusen en een bacterie wordt gedood door antibiotica. Wat is lyme een virus of een bacterie. Lees net dat het een bacterie is, hoe kan je je dan daarvoor laten inenten?
Dat is iets wat ik naar mijn dierenarts ga meenemen. Want dat begrijp ik niet. Logisch dat jullie nog nooit van inentingen daartegen gehoord hebben.
Pocca_Locca schreef:Over ouders die benaderd worden door fanatieke antivaxxers.. tja. Dat zal best wel eens gebeuren. Maar om nou te stellen dat dat de georganiseerde standaard “ werkwijze” is, aangestuurd door “ big homeopathia” or somethingdat slaat nergens op. Nogmaals: als je puur alleen al kijkt naar de orde van grootte van de winst in beide “ kampen” dan is het een miljarden verschil. Het overgrote gedeelte van de mensen die kritisch zijn over vaccinatie, zijn trouwens mensen die gewoon gratis en voor niks hun verhaal willen vertellen, zonder dat ze daartoe overgehaald zijn door welke instantie dan ook. Integendeel. Ik heb zat anekdotes gehoord van ouders die, nadat een arts vaccinatieschade vast had gesteld, met klem werden gevraagd of ze het aub niet naar buiten wilden brengen, en er zijn er genoeg die dan zo loyaal zijn dat niet te doen en een eventuele schadevergoeding ontvangen.
Dinopino schreef:Heb het Tetanus bericht net gelezen. Maar wanneer ik het goed begrijp is een viruw besmettelijk en daarvoor is de inenting belangrijk. Een tetanus is niet besmettelijk en toch haalt iedereen hem. Wat doet dan een tetanusinjectie. Een injectie tegen een virus begrijp ik (dacht ik) maakt als ik het goed heb antistoffen tegen dat bepaalde virus. Maar kan een tetanusinjectie dan antistoffen maken tegen een bacterie?
Dinopino schreef:Heb het Tetanus bericht net gelezen. Maar wanneer ik het goed begrijp is een viruw besmettelijk en daarvoor is de inenting belangrijk. Een tetanus is niet besmettelijk en toch haalt iedereen hem. Wat doet dan een tetanusinjectie. Een injectie tegen een virus begrijp ik (dacht ik) maakt als ik het goed heb antistoffen tegen dat bepaalde virus. Maar kan een tetanusinjectie dan antistoffen maken tegen een bacterie?
Dinopino schreef:NatsjavE dat heb ik ook altijd gedacht. De bacterie zit overal in de bodem en heb je daardoor ook een grote kans het op te lopen. Bij het RIVM lees ik net dat het wel een besmettelijke ziekte is, maar niet van mens op mens.? Dus de tetanus injectie bestaat dan niet uit een verzwakte bakterie maar uit de gifstoffen die die bacterie uitschied?
Pocca_Locca schreef:Goede wond verzorging en-hygiëne zijn véél en véél doeltreffender dan een tetanus prik.
Ik zou graag uitgelegd krijgen hoe je dmv het inspuiten van de tetanus toxine, beschermd zou zijn tegen die toxine. ( of: het verspreiden daarvan door het lichaam)
RIVM schreef:Iemand die tetanus heeft gehad en dit heeft overleefd, is niet beschermd tegen een volgende tetanusinfectie. Er moet in het bloed een bepaald niveau van antistoffen aanwezig zijn om de bacterie direct bij binnenkomst op te ruimen. Dit niveau bereik je alleen door vaccinaties.
bron
Omdat het gif van de bacterie snel werkt, heeft het afweersysteem na infectie niet de tijd om antistoffen tegen de bacterie aan te maken. De antistoffen moeten al kant-en-klaar aanwezig zijn in het bloed.
bron
Dinopino schreef:IMANDRA oke duidelijk. Maar het help je lichaam niet de bacterie te overwinnen. Zou het niet effectiever zijn de bacterie te doden met bijvoorbeeld antibiotica dan de gifstoffen te vernietigen?
Lees nu net het stukje dat er in het bloed genoeg antistoffen moeten zijn om de bacterie te doden dus werkt de inenting niet tegen de gifstoffen? Wat natasjave net schreef.
Dinopino schreef:IMANDRA oke duidelijk. Maar het help je lichaam niet de bacterie te overwinnen. Zou het niet effectiever zijn de bacterie te doden met bijvoorbeeld antibiotica dan de gifstoffen te vernietigen?
Lees nu net het stukje dat er in het bloed genoeg antistoffen moeten zijn om de bacterie te doden dus werkt de inenting niet tegen de gifstoffen? Wat natasjave net schreef.
RIVM schreef:Tetanus kan leiden tot een verkramping van de kaakspieren (kaakklem), slikklachten en ademhalingsproblemen. Door beschadiging van spier- en zenuwstelsel kunnen botbreuken, hoge bloeddruk en hartritmestoornissen ontstaan. Als je besmet bent, duurt het meestal 6 tot 15 dagen voordat je ziek wordt, maar het kan ook enkele maanden duren. Vaak krijg je eerst last van rusteloosheid, geprikkeldheid en hoofdpijn. Daarna treedt verkramping van de spieren op. Zonder behandeling is tetanus dodelijk. Omdat de bacterie snel werkt en de gifstof de grootste problemen veroorzaakt, helpen antibiotica niet. Daarom is preventie door vaccinatie belangrijk.
Bron
IMANDRA schreef:Pocca_Locca schreef:Goede wond verzorging en-hygiëne zijn véél en véél doeltreffender dan een tetanus prik.
Ik zou graag uitgelegd krijgen hoe je dmv het inspuiten van de tetanus toxine, beschermd zou zijn tegen die toxine. ( of: het verspreiden daarvan door het lichaam)RIVM schreef:Iemand die tetanus heeft gehad en dit heeft overleefd, is niet beschermd tegen een volgende tetanusinfectie. Er moet in het bloed een bepaald niveau van antistoffen aanwezig zijn om de bacterie direct bij binnenkomst op te ruimen. Dit niveau bereik je alleen door vaccinaties.
bron
Omdat het gif van de bacterie snel werkt, heeft het afweersysteem na infectie niet de tijd om antistoffen tegen de bacterie aan te maken. De antistoffen moeten al kant-en-klaar aanwezig zijn in het bloed.
bron
Goede wondverzorging en hygiëne doen niks tegen tetanus.