Curlsys methode/ tips voor krullend haar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoT

Re: Curlsys methode/ tips voor krullend haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 08:38

Ziet er naar mijn idee goed uit Rina, maar ik weet niet of je normaal gezien meer krul gewend bent?

Ik doe mijn haar meestal even in een microvezel handdoek, maar dat is vaak omdat ik vergeet om de hele riedel aan verzorgingsproducten mee te nemen naar de badkamer. Dus even in de handdoek, dan nog redelijk nat een curl activator erin en wat gel. Soms ook wat mousse (met name als mijn haar wat langer wordt) en heel soms een klein beetje leave in. Ik gebruik liever niet teveel, omdat mijn haar daar vet van wordt. Momenteel gebruik ik de Yari Green curl activator en die werkt op zich wel, maar het maakt mijn haar ook snel vet.

Volgende week weer naar de kapper en dan koop ik daar weer leave in en curl activator. Die bevallen tot nu aan toe toch het best.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:40

De laatste keer bij de kapper kreeg ik te horen dat je soms pas na 2 weken gebruik het resultaat gaat zien van wat de producten doen voor je haar
Dat klinkt wel heel bekend, want ik had flessen staan om weg te geven, en deze ben ik toch gaan gebruiken. Het haar moet wennen en het blijkt prima spul
Dus geef vooral niet meteen op

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:47

JoT schreef:
Ziet er naar mijn idee goed uit Rina, maar ik weet niet of je normaal gezien meer krul gewend bent?

Hihihi mijn haar doet een beetje een samson. Er is vorig jaar oktober een stuk afgegaan, en sinds die tijd is het moeilijker de krul erin te houden. Maar nee ik ben echt een wavy 2A, dus ik ben blij met elk krulletje.

Vorig jaar net voor de knipbeurt.
Afbeelding

Afbeelding

JoT schreef:
Momenteel gebruik ik de Yari Green curl activator en die werkt op zich wel, maar het maakt mijn haar ook snel vet.

Ik heb nu dus de Moistful Curl activator en de CG Curl Pro activator geprobeerd. De Moistful find ik wel heel fijn. Hij voelt lichter dan de Yari, en dat vette vind ik ook een stuk minder. Heb een beetje hetzelfde probleem. Na dag 3 wilde ik wel heeeeeeeel graag mijn haar wassen als ik de Yari gebruikte.

Ik heb overigens, ondanks dat het alleen maar proefjes waren meerdere weken ermee gedaan. Gebruik echt maar weinig. Maar de CG deed hier echt niks.

Ben nu aan het zoeken waar ik een ander merk, Giovanni, voor een schappelijke prijs kan vinden. O mijn hobby waar vind je het het goedkoopste :D :+ }>

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 21:35

Ik kom hier even binnenvallen...

Ik heb zelf golvend haar, als ik echt probeer heb ik krullen maar daar is het op het moment te lang voor en ik ben elf iets te lui om het goed bij te houden... Ik gebruik wel curly girl producten voor mijn haar en merk echt positief verschil! Ik gebruik nu de Cantu shea butter shampoo en conditioner. Alleen merk ik dat mijn haar toch wat droog wordt als ik deze producten gebruik voor een langere periode. Als ik dan mijn moeder haar inecto producten gebruik is mijn haar weer lekker zacht. Nu vroeg ik me dus af of iemand toevallig een goede shampoo en conditioner kent? Inecto producten kan ik niet te lang gebruiken want dan wordt mijn haar weer hooi...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 10:28

Flubberboot ik denk dat je moet gaan kijken wat jou haar nou precies nodig is. Ik weet zo niet uit mijn hoofd of en welke van jou producten proteïne bevatten. Maar droog haar kan een factor zijn dat je te weinig proteïne of hydratatie in je haar krijgt. Andersom teveel proteïne en hydratatie kan ook weer heel zacht haar geven.
Dan krijg je dus dat merk A voor mij wel werkt, wil niet zeggen dat het voor jou ook werkt.
Je moet echt gaan kijken en proberen wat voor jou haar werkt. Er zijn meerdere sites die ook zon online "wat voor haartype ben ik" test hebben. Vul die eens in en meestal krijg je dan ook wel een advies in een bepaalde richting. Waarbij grinnik ook die hoeft nou net niet te werken voor jou haar. Het hangt nl van zoveel meer dingen af als ik ben alleen maar golvend.

Er zijn overigens ook sites waar je testers kan bestellen. Dan hoeft je niet steeds van die dure flessen te kopen als je nog zoekt wat voor jou haar werkt.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 10:30

Ik kom heel even binnenvallen.

Ik ben laatst bij de kapper geweest en daar een hoop producten meegenomen, dus hier nog veel open flessen van verschillende merken, zal straks even foto erop zetten.

Iig nog een (bijna lege) van de Yari green lijn en nog het een en ander van de fruit lijn van shea moisture.

Iemand interesse?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 10:31

Bedankt voor de tips! Ik ga even wat tests opzoeken! Die testers zijn ook heel handig! Ga ik ook even naar kijken!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 10:09

Gekke vraag voor hier misschien, maar hier zitten de krul experts dus ....
Ik heb steill haar. Alleen als het nat is heb ik dus echt golfjes in mijn haar en ook droog wil ik onderaan nog wel eens een slag hebben.
Dus misschien toch niet zo steil haar als ik dacht ?? En hoe kom ik daar nu eens achter ?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 10:51

Maris, ik dacht ook altijd steil haar met wat slag te hebben, maar sinds ik cg toe pas kan ik er ook een stuk meer krul uithalen. Het lastige is wel dat je echt minimaal wilt zijn in producten bij zulk haar, het krullerige zakt heel snel uit.
Dit werkt voor mij goed:

1 x per week wassen met natuurlijke/cg-proef shampoo
Tussendoor was ik het met een natuurlijke/cg-proef conditioner (2x pw)
Ik kam het alleen als mijn haar nat is met conditioner erin, kammen terwijl het droog is haalt de krul eruit.

Na het kammen onder de douche knijp ik het meeste water eruit, dan knijp (crunchen) ik er weer een klein beetje conditioner in, dan droog ik het met een katoenen doek of zo’n reishanddoek door het haar te crunchen met de doek. Ik wikkel het haar in de doek, kleed me aan etc. Dan als laatst, terwijl het haar nog vochtig is, doe ik er een beetje gel (ik gebruik de botanische gel van wonderhair) in of mousse (krul mousse van nivea). Meestal zit het dan goed voor 2 dagen!
Na een 2e dag moet ik het wel echt weer kammen, anders wordt het klitterig. Als ik geen zin heb om mijn haar helemaal nat te maken dan gebruik ik conditioner/water 50/50 in een spuitflesje voor ik het kam, maar de krul die dan overblijft is wel echt minder.

Qua shampoo en conditioner vind ik petal fresh en urtekram het fijnst, ik heb ook wella de curl/wave lijn een tijdje gebruikt, die is ook prettig.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 11:19

Maris schreef:
Gekke vraag voor hier misschien, maar hier zitten de krul experts dus ....
Ik heb steill haar. Alleen als het nat is heb ik dus echt golfjes in mijn haar en ook droog wil ik onderaan nog wel eens een slag hebben.
Dus misschien toch niet zo steil haar als ik dacht ?? En hoe kom ik daar nu eens achter ?

Het is en blijft een zoektocht. Wat degene boven mij schreef werkt voor mij ook, op de betreffende shampoos na want daar krijg ik echt kurkdroog stro van op mn hoofd. :')

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 11:20

Dank je wel !
Maar 1 keer per week mijn haren wassen gaat niet lukken, dan is het echt vet. Maakt bij jou de conditioner die je tussendoor gebruikt je haren schoon ?
Petal fresh heb ik al eens geprobeerd, kreeg ik stro haren van. Dus die past niet bij mij.
Zouden de tegenwoordige shampooblokken ook kunnen werken voor krullen ? Daar zit ( vaak ) niet zoveel troep in.

En na het wassen met shampoo een beetje conditioner in je haren doen. Maakt dat je haar niet mega zwaar ( krullen die er dan uit zakken ) ? En Zijn je haren dan niet vies door de condioner of gebruik je daarvoor een leave-in conditioner ?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 11:25

Ik zou het eens met een diffuser drogen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 11:34

Urbanus schreef:
Ik zou het eens met een diffuser drogen.

Dank je voor de tip. Eens kijken of ik die nog ergens kan vinden.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 12:35

Maris, klinkt een beetje als mijn haar!

Om te kijken of je haar meer slag heeft zou ik het gewoon een keer wassen met alleen shampoo, geen conditioner of leave in, en daarna mousse erin, en dan drogen met een diffuser op lage en koude of middelste stand.
Dan heb je waarschijnlijk echt geen bos krullen, maar dan zie al wel of je er makkelijk slag in kunt krijgen.
Kun je daarna met andere producten voor krullen verder kijken wat er goed werkt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 12:41

Maris schreef:
Maar 1 keer per week mijn haren wassen gaat niet lukken, dan is het echt vet.

Had ik ook. Ga maar eens van de reguliere shampoo af. Dus alleen maar shampoo zonder parabenen, silliconen en andere oliebol, CG proof dus, en na een periode zul je zien dat je steeds minder je haar hoeft te wassen zonder dat het vet wordt. Dat was voor mij ook echt een eyeopener. Ik moest ook echt om de dag, en ben nu al op 1,5 keer per week. Ik kan er echt al 4 dagen tussen laten voor ik het echt weer moet wassen.

Daarnaast, wat voor de ene werkt, hoeft voor de ander niet te werken. De ene shampoo werkt super voor persoon A waar het voor persoon B niets doet, of juist strohaar geeft. Het is niet alleen de shampoo, maar ook de ander producten die je gebruikt. Plus dan nog eens hoe je die producten gebruikt, en in welk vollume.
Met conditioner wassen doet bij mij dus weer niets. In zoverre dat ik dan juist heel snel vet haar krijg en alles eruit zakt.

Mijn advies zou dan ook zijn: ga naar verschillende CG websites. Doe hun haartest, zodat je een idee krijgt van hoe je haar in elkaar zit en krijg van hun een globaal advies welke producten zouden kunnen werken. Let op zouden kunnen, want haar is erg eigenwijs en soms werken de producten die je geadviseerd krijgt niet op jou haar. Ga dan naar de verschillende sites waar je testers kan bestellen, en bestel een aantal producten om te proberen. En kijk wat bij jou haar aanslaat.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 12:43

Of gewoon naar een krullenkapper gaan. Is denk ik de kortste route.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 12:59

Urbanus schreef:

Een goede krullenkapper vinden die dan ook nog eens verschillende merken gebruikt/adviseert is imo onmogelijk te vinden. Elke krullenkapper die ik tot nu toe gevonden heb, heeft toch zijn eigen merk en proberen die te slijten aan al hun klanten. Plus een goede krullenkapper vinden is al lastig genoeg. Ook hier weer elke kop met krullen is anders, en wat voor de ene werkt hoeft voor de ander niets te doen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 13:21

Rina is was al jaren met shampooblokken of haarzeep. Dus zonder allerlei toevoegingen als parabenen, SLS en siliconen. Maar nog steeds moet ik mijn haren echt wel 2 a 3 maal per week wassen.
Maar dank je voor de tip hoor.

Weet iemand of die shampooblokken ook cg proof zijn ?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 13:24

rina schreef:
Urbanus schreef:

Een goede krullenkapper vinden die dan ook nog eens verschillende merken gebruikt/adviseert is imo onmogelijk te vinden. Elke krullenkapper die ik tot nu toe gevonden heb, heeft toch zijn eigen merk en proberen die te slijten aan al hun klanten. Plus een goede krullenkapper vinden is al lastig genoeg. Ook hier weer elke kop met krullen is anders, en wat voor de ene werkt hoeft voor de ander niets te doen.

Maar een kapper heeft gewoon kennis van de structuur van haar. Online circuleert een lijst van goede krullenkappers.

Lijkt me 100 keer makkelijker dan overal proefjes bestellen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 13:50

Conditioner wast het prima bij mij tussendoor. :j Zelfs als ik van te voren wat haarolie in laat trekken.
En teruggaan naar 1x per week wassen is ook een kwestie van oprekken is mijn eigen ervaring.

Het wassen met conditioner was het advies van een krullenkapper. Zolang ik conditioner erin knijp terwijl mijn haar nog goed nat is en het dan uitknijp met een doek, wordt mijn haar zeker niet vettig of vies! Juist heel zacht en licht, alsof er niets in zit. Ik vind leave-in conditioner juist plakkerig voelen, dus dat doe ik niet meer.
Gel of mousse maakt soms de eindes wat hard, als er net te veel in zit. Maar als het compleet droog is kan ik dat ‘breken’ door even in mijn haar te knijpen.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 27-04-23 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 13:53

Heeft iemand wel eens Tigi Catwalk Curls Rock Amplifier gebruikt?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 14:25

Maris schreef:
Rina is was al jaren met shampooblokken of haarzeep. Dus zonder allerlei toevoegingen als parabenen, SLS en siliconen. Maar nog steeds moet ik mijn haren echt wel 2 a 3 maal per week wassen.
Maar dank je voor de tip hoor.

Weet iemand of die shampooblokken ook cg proof zijn ?

Ik heb er wel eens een aantal door een curlsbot gegooit en nee niet al die shampooblokken zijn CG proof.

Hier link naar de curlsbot waar je de ingredienten kan invoeren.
https://www.curlsbot.com/

Wat het nog steeds alle paar dagen moeten wassen. Iemand hier schreef het al, het is en een kwestie van rekken. Maar ik merk bij mijn eigen haar bv ook heel erg veel verschil in de shampoo. Bij sommige moet ik ook vaker wassen. Ook hier weer het is een kwestie van zoeken welke bij jou haar past. Ik had een poosje geleden de Giovanni besteld. Super fijne shampoo en conditioner, maar niet voor mijn haar geschikt. Er zitten proteïne in, minimaal zelfs maar, en toch genoeg om mijn haar supersnel weer vet te maken.
Een ander blok of merk shampoo zou dus ook voor jou haar een hele andere reactie kunnen geven. Het is echt gewoon een kwestie van proberen.

Urbanus schreef:
rina schreef:

Maar een kapper heeft gewoon kennis van de structuur van haar. Online circuleert een lijst van goede krullenkappers.
Lijkt me 100 keer makkelijker dan overal proefjes bestellen.

Mwaaaa ook in die online "goede" krullenkappers heb ik toch al wat kaf in het koren gevonden. Alle krullenkappers die ik tot nu toe geprobeerd heb, hetzelfde verhaal. Alleen hun "merk" die ze ook verkopen. Met dus een kans van 0,00000001 dat net dat product het ook precies is voor jou haar. Mogen ze kennis hebben van de structuur van het haar, wil niet zeggen dat ze het ook precies "goed doen" voor jou haar. Dan vind ik proefverpakkingen en uitproberen een stuk goedkoper, dan dure flessen van die kapper kopen die het dan mss ook nog niet doen voor jou haar. Naast dat een krullenkapper nou ook niet goedkoop is met knippen. Er zijn zoveel verschillende manieren van knippen, dat ook daar weer.... het moet maar net voor jou krullenkop passen ;)

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 15:26

Wesco schreef:
Heeft iemand wel eens Tigi Catwalk Curls Rock Amplifier gebruikt?

Is inmiddels alweer een tijdje geleden maar ik was er altijd wel tevreden over. Het is dat mijn kapper is overgestapt op een ander merk, anders had ik het waarschijnlijk nog wel gebruikt.

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 15:41

Ik ben kapper en vind het wel leuk om dit alles te lezen.
Maar wil toch wel het een en ander corrigeren. Het is niet dat de kapper z’n producten aan je wil slijten, kappers werken met een merk waarvan zij denken/vinden dat dit het beste voor hun werkt met hun methodes en gevoel voor haar. Doordat ze al soms jaren met dit merk werken weten ze ook waarom een product juist voor dat type haar en/of stylings methode werk.
Tuurlijk kunnen we niet ervaring hebben met alle merken of drogist producten die er zijn. Dan zie je door de bomen het bos niet meer.

Ook denk ik dat het online zoeken naar een goede krullen kapper niet altijd het juiste beeld geeft. Je komt namelijk door alleen een cursus Krul knippen volgen soms al op zo’n website. Ik denk dat het beter werkt om om je heen te vragen aan mensen met krullen (waarvan je misschien vind dat hun haar mooi zit) waar zij heen gaan. Soms is een kapper die niet eens zo’n speciale training heeft gevolgd beter in krullen knippen dan iemand die een cursusje heeft gevolgd doordat ze gevoel voor krullen hebben.
Zoek een kapper die toevallig veel krulklanten heeft ;)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 18:40

Ik heb meer het probleem dat mijn hoofdhuid na een aantal weken een bepaalde shampoo gebruiken ineens zegt van nope en dat ik dan echt 2 dagen na mijn wasdag enorm eraan kan gaan lopen krabben zoveel jeuk en roos. Ik heb echt al meerdere merken geprobeerd, maar nog geen 1 gevonden waar mijn huid ook blij mee is.
Verder gaat het op zich oké, al heb ik nu een weekje steil haar. Ik had geen zin om mijn haar te doen na het wassen. Maar ik kan dus met de yari lijn relatief goed slag erin krijgen en dit 2-3 dagen vast te houden na een wasbeurt. Mijn kapster is geen krullenkapper, maar weet wel met een simpel kneepje van haar nieuwe cg product erin en dan diffusen extreem slaggerig/bijna krullend haar te creëren bij mij. Dit lukt mijzelf nog niet hoor. Dit was na mijn laatste knipbeurt.
Afbeelding