Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:46

Absoluut niet!! Dat was ook mijn angst. Maar het is toch echt heel anders dan de oma-incontinentie-onderbroek dan die ik voor ogen had.
Ik draag normaal string en die zijn zelfs van Femtis heel mooi en zacht.
Het zijn ook geen dikke lagen in je kruis. Een wasbaar inlegkruisje is veel dikker en dat stomme knoopje vind ik ook niet fijn. Ik ben er echt heel blij mee!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:49

Ladies, ff een update van deze kant.

Maandag spiraal laten plaatsen en gewoon daarna de cup gebruikt. Gaat prima, geen last van en blij dat dit kan.
Een paar uur maandverband was meer dan zat haha.

De huisarts kent zo'n cup niet eens, ze had er wel van gehoord maar nog nooit 1 gezien, had hem bij me dus even samen naar gekeken. Bijzonder toch, vrouwelijke huisarts van rond de 40.
Blijkbaar is het nog steeds erg onbekend in Nederland.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:34

Bizar soms toch de zorg, hier dezelfde ervaringen.
Veel artsen komen bij menstruatie klachten niet verder dan de pil of spiraal ... kennen geen cups. En dat waren in mijn geval nog vrouwen ook.
Ik vind het tekenend voor het niet met de tijd meegaan van de geneeskunde, maar goed, dat is mijn mening.

Ik heb Beppy even ontvriend.
Het wil weer niet echt deze ronde, ze blijft lekken. Dus nu de diva maar weet gepakt.
Wat dan stiekem ook weer een verademing is met schoon maken, want dat is bij Beppy echt wel een gedoe elke keer.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:38

Beppy even geblokt. Wat vervelend. Lekken heb ik nog niet gehad, maar dat is meer omdat ze pas los mag als ze 100% uitgevouwen is.

Idd super makkelijk schoonmaken een gewone, maar in/uitbrengen en hoe t zit vind ik allemaal slechter.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 08:19

Slmt9 schreef:
Beppy even geblokt. Wat vervelend. Lekken heb ik nog niet gehad, maar dat is meer omdat ze pas los mag als ze 100% uitgevouwen is.

Idd super makkelijk schoonmaken een gewone, maar in/uitbrengen en hoe t zit vind ik allemaal slechter.

Tsja volgens mij zit ze goed, onderkant is vlak... ik snap het ook niet echt hoe het kan.
diva voel ik ook niets van dat scheelt...
Misschien dat ik ze kan koppelen :+

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:48

MarliesV, het wint aan bekendheid gelukkig maar hier hetzelfde meegemaakt.
Gelukkig heb ik toen ik nog op kamers zat jongere meiden geïnformeerd en hoor nu dat die ook anderen informeren en iedereen de cup gaat gebruiken!
Denk dat dat veel effectiever is, maar wij moeten nog een aantal huisartsen en gynaecologen informeren ja :=

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:02

Ik merk ook dat de cup nog heel onbekend is, ik ben nochtans al meer dan 5 jaar een tevreden gebruiker.

Zeker nu thema's rond menstruatie-armoede steeds meer besproken worden en er ook meer en meer aan het milieu wordt gedacht, denk ik dat er toch meer aandacht moet gaan naar herbruikbare en duurzame alternatieven voor menstruatieproducten. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:07

Ik gebruik hem inmiddels al een jaar of 12. En nog krijg ik af en toe een vriendin die dan iets zegt van: 'sommige mensen gebruiken CUPS hè, nou dat lijkt me zo goor! Ik geloof daar niet in.' En dan die blik als ik zeg dat ik ze al 12 jaar gebruik en super enthousiast ben.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:33

Ik krijg ook vooral de reactie dat mensen het goor vinden. Moet eerlijk zeggen dat ik dat zelf ook vond toen ik het nog niet gebruikte :o
Maandverband en tampons vind ik veel goorder, maar dat is een beetje de geaccepteerde norm.

Menstruatie ondergoed leek me ook geiten-wollen-sokken. Maar ik vind het geweldig. De moderne variant dan ;) draag het elke dag, zodat ik helemaal geen (wasbare) inlegkruisjes meer verbruik. Ideaal. Fijn voor milieu en het zit ook super comfortabel.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:55

Mijn gynaecoloog had er een aantal jaar geleden ook nog nooit van gehoord????

Had er ooit een op AliExpress besteld en die maar laten zien. :+

Beste uitvinding ooit :j

En echt veel milieu vriendelijker dan al die tampons en verbanden.

Zag laatst op tv reclame dat ze jonge meiden gratis verband en tampons geven zodat ze toch naar school kunnen, dan denk ik bij mezelf en de cup? Kennen ze dat dan niet? Of gaan de fabrikanten van kapot :o

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:14

Slmt9 schreef:
Ik krijg ook vooral de reactie dat mensen het goor vinden. Moet eerlijk zeggen dat ik dat zelf ook vond toen ik het nog niet gebruikte :o
Maandverband en tampons vind ik veel goorder, maar dat is een beetje de geaccepteerde norm.

Menstruatie ondergoed leek me ook geiten-wollen-sokken. Maar ik vind het geweldig. De moderne variant dan ;) draag het elke dag, zodat ik helemaal geen (wasbare) inlegkruisjes meer verbruik. Ideaal. Fijn voor milieu en het zit ook super comfortabel.

Welk menstruatie ondergoed gebruik jij? Ik verbruik idd behoorlijk wat wasbare inlegkruisjes...

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 14:33

Vandaag sprak ik een vriendin en die vertelde dat haar 14 jarige dochter al enkele jaren de cup gebruikt, op eigen initiatief.
En toen ze (toen het nog kon _O- ) in Spanje op vakantie waren kwamen ze in een farmacia een hele wand met cups tegen! :oo
De medewerkers daar begrepen niet dat in een land als Nederland er nog zoveel onbekendheid is rondom de menstruatie artikelen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:08

Sheran schreef:
Welk menstruatie ondergoed gebruik jij? Ik verbruik idd behoorlijk wat wasbare inlegkruisjes...

https://www.femtis.de/en/

Ik heb er eerst meerdere modellen en maten gekocht. De modellen verschillen in maat maar ook in stof.

Ik heb nu 6x Svea maat xs (mijn normale maat) en 6x Feli in maat S.
De andere modellen die ik heb geprobeerd (insa, alwa, kari, ella en lynn) vond ik wat minder comfortabel zitten bij de randen tov deze. Wel jammer, want had liever de Insa gehad (gewoon zwart).

Des te meer je koopt, des te hoger de korting. Je mag ze over je ondergoed passen en gratis omruilen (bestel dan wel via paypal, die betalen je retourkosten) en ze leveren snel!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 16:02

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 16:27

Slmt9, ik heb nu ook voor het eerst zo’n ondergoed besteld! Net om dezelfde reden. Is een stuk beter voor het milieu, kan ik niet vergeten en is uiteindelijk ook gewoon ondergoed.
Dat in combinatie met de cup lijkt me echt relaxed, hoef ik me geen zorgen meer te maken!

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 16:42

Tot een paar jaar geleden kende ik het ook niet. Afgelopen jaren vanwege twee zwangerschappen ook niet nodig gehad maar wil me er in gaan verdiepen.

Het lijkt soms wel dezelfde discussie als bij wasbare luiers. Daar zijn ook zoveel vooroordelen over. Zou toch wat zijn als menstruatie cups en wasbare luiers veel meer gepromoot werden, het bespaard uiteindelijk ook echt geld (naast het milieu). Wat dat betreft vond ik het ook wel heel raar dat er op het pak wegwerpluiers (schoonouders willen niet wasbaar als de baby's daar zijn) staat dat het een goede keuze is milieutechnisch vanwege een of ander label. Mijn hemel, wat een afval wij al bespaard hebben door geen wegwerpluiers te gebruiken.
Nu nog een menstruatiecup en dan wordt het helemaal minder.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 16:52

Jollyjoy, klopt inderdaad, dan staan er labels op dat deze misschien met minder schadelijke stoffen oid gemaakt worden maar eigenlijk nog steeds gewoon zooi.

Weet niet hoe het bij jullie was maar toen ik nog maar net mijn regels had werd er ook enorm gepushte om maandverband te gebruiken dus ken je al snel niets anders. Het is niet zo dat je daar eens uitvoerig over kan babbelen en het taboo doorbreken.

Met ouder worden geen enkel probleem mee om er over te spreken! Maar op die jonge leeftijd was het alleen maar eng en vies.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 17:15

kaatje77 schreef:
Iemand ervaring met deze
https://www.nappys.nl/vrouw/menstruatie-ondergoed
Had laatst 2 besteld via een andere site maar way to small :')

Kon je retourneren of ruilen? Ik ken t merk zelf niet.

Aria_zz schreef:
Slmt9, ik heb nu ook voor het eerst zo’n ondergoed besteld! Net om dezelfde reden. Is een stuk beter voor het milieu, kan ik niet vergeten en is uiteindelijk ook gewoon ondergoed.
Dat in combinatie met de cup lijkt me echt relaxed, hoef ik me geen zorgen meer te maken!

:j precies dat! Heerlijk!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 17:21

Ik zit er ook over te denken! Het is alleen wel best duur voor dagelijks gebruik, daar zit ik een beetje mee.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 17:29

Sheran, ik heb me een set van 3 bestelt voor de zwaarste dagen. Als dat meevalt, kijk ik misschien later voor nog eens 3 en dan is dat wel voldoende!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 17:36

Oh ja dat scheelt weer! Ik zoek het eigenlijk ipv inlegkruisjes, voor dagelijks gebruik, maar dan is het best wel een prijskaartje :)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 17:57

Ja, dat ben ik met je eens, voor dagelijks is het een best bedrag. Je zou ook klein kunnen beginnen. Dat je eerst een aantal koopt en dan 2x in de week bij een wasje in doen?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 08:48

Slmt9 schreef:
kaatje77 schreef:
Iemand ervaring met deze
https://www.nappys.nl/vrouw/menstruatie-ondergoed
Had laatst 2 besteld via een andere site maar way to small :')

Kon je retourneren of ruilen? Ik ken t merk zelf niet.

Deze ken ik ook niet en dit merk heb ik niet besteld, vandaar ook mijn vraag ;)

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:31

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de organicup, de diva en de beppy? Heb de organicup liggen maar ben wat huiverig voor voornamelijk het eruit halen (nog niet kunnen proberen). Is dat echt veel makkelijker met de beppy door dat lusje of maakt dat weinig verschil? En de beppy oogt best groot, is dat ook echt zo of valt dat mee?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:23

Ik vind Beppy het makkelijkste eruit te halen tov een ringetje of een steeltje. Ik heb lange nagels en dan is dat helemaal een plus.
Beppy vind ik niet groot, ze is misschien wat breder dan de andere cups, maar ze is zo flexibel en vouwbaar, ik merk geen verschil.
Ik vind haar daardoor ook het meest prettig eruit te halen tov anderen.

Ze gedraagt zich deze menstruatie weer voorbeeldig :D #teambeppy