B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:40

xDenies klopt inderdaad dat daar geen duidelijke test voor is. Als je je last hebt van die drukpunten en aan veel andere symptomen voldoet en andere dingen uitgesloten zijn kunnen ze zeggen dat dat het is. Ik heb pijn in mijn hele lichaam en symptomen kloppen, maar er zijn ook nog wel andere dingen die nog niet uitgesloten zijn..
Er is inderdaad geen medicijn voor, je kunt een paar dingen doen om klachten te verminderen. Zoals heel gezond eten en blijven bewegen, precies de dingen die ik afgelopen jaren veel gedaan heb en afgelopen halfjaar veeeeel minder.. dat is wel opvallend!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:48

Ben benieuwd wat je doorverwijzing gaat opleveren. Anne voor de time being zou je iig bindweefselmassages bij een fysiotherapeut kunnen proberen? Zo her en der zijn er fysio’s die dat kunnen. Zou toch fijn zijn als dat wat je klachten verlicht. Mij helpt het. Het is echt bizar hoe belangrijk bindweefsel/fascia is. Zou (deels) je klachten kunnen verklaren nu je minder beweegt. Bindweefsel reageert extreem snel op weinig beweging en het weefsel zit in je hele lichaam en om alles heen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 16:13

Ja en het verklaart ook wel wat klachten die ik al heel mijn leven zo’n beetje heb.. zo heb ik altijd hele stramme spieren met veel spanning, en wanneer m’n vriend me voor de grap een por geeft heb ik er uren last van, en zo zijn er meer dingen. Nooit zo bij stilgestaan.. mijn masseur kwam ermee dat hij een bed heeft waar veel mensen met spierklachten baad bij hebben, iets met trillingen (Andulatie Therapie Systeem), ik wil dat gaan proberen. En daarnaast dan toch weer gaan bewegen. Gister stukje gewandeld, dat gaat niet erg, door de tintelingen in mijn voeten voelt lopen erg vreemd en vermoeiend. Ga vanavond naar de sportschool en rustig wat fietsen enzo, beetje in beweging komen en zien of het wat helpt.

Bindweefselmassage heb ik een keer gehad, dat was niet te doen, zoveel pijn dat dat deed! Mijn masseur doet het ook (niet bij mij), ik zou hem eens kunnen vragen het te proberen..

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 12:13

xDenies schreef:
Nou succes! Reuma ben ik ook op gecontroleerd, heb ik niet. Fyrbrodinges is volgens mij niet iets wat al echt bestempeld wordt. Of ondertussen wel? Ik heb ook gedacht dat dit was wat ik had..

Met het risico dat je mij een zeurpiet vindt: ik wil nogmaals de glutenintolerantie benoemen waar ik het een tijdje geleden ook al over had. Als dat wel is wat je hebt kun je supplementen nemen wat je wil maar zal je uiteindelijk alleen slechter worden en niet beter. Google er anders nog eens op in combinatie met je klachten. Het is zo veel meer dan mogelijke buikpijn!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 12:16

Alwiene schreef:
xDenies schreef:
Nou succes! Reuma ben ik ook op gecontroleerd, heb ik niet. Fyrbrodinges is volgens mij niet iets wat al echt bestempeld wordt. Of ondertussen wel? Ik heb ook gedacht dat dit was wat ik had..

Met het risico dat je mij een zeurpiet vindt: ik wil nogmaals de glutenintolerantie benoemen waar ik het een tijdje geleden ook al over had. Als dat wel is wat je hebt kun je supplementen nemen wat je wil maar zal je uiteindelijk alleen slechter worden en niet beter. Google er anders nog eens op in combinatie met je klachten. Het is zo veel meer dan mogelijke buikpijn!

Huh? Maar waar uit concludeer je dat ik dit mogelijk zou hebben? Ik heb toch al een tijd aangegeven dat ik me een stuk beter voel sinds ik de B12 injecties 2x in de week krijg en hoop dat ik mag afbouwen? Ik vind je geen zeur, fijn dat je mee denkt .. maar vraag me af waar het vandaan komt.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:49

Hopelijk levert de doorverwijzing iets op Anne, lijkt me vreselijk om je steeds zo slecht te voelen :(:)

Hier inmiddels gestopt met de behandeling.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 14:41

Hey Denies,

Ik zie inderdaad dat je schrijft dat het een stuk beter gaat met allerlei klachten sinds je weer injecties krijgt. Ik zie ook dat je schrijft dat het met JOU eigenlijk helemaal niet zo goed gaat. Dat kan inderdaad een burnout zijn, maar dingen die jij benoemd herken ik ook heel erg van toen ik nog gluten at, waar ik dus duidelijk niet tegen blijk te kunnen. Bij mij gaf B12 suppletie (smelttabletten) ook verbetering, maar daarna weer terugval. Het goede dagen/slechte dagen, periodes op en weer af, de anhedonie (duur woord voor nergens plezier aan beleven), gevoel dat je continue overvraagt wordt, zijn voor mij heel herkenbaar. Je hebt het eerder over buikpijn en fybro achtige klachten gehad, ik weet niet of deze helemaal 100% verdwenen zijn nu, maar ook die passen in het glutenintolerantie plaatje. Jij bent al zo lang zo aan het sukkelen, van wat ik in dit topic gelezen heb, en dan denk ik oke mooi dat de B12 aanslaat maar wáár komt dat tekort dan vandaan. En glutenintolerantie kan dan een oorzaak zijn. Hoeft niet natuurlijk, maar het kan wel.

Citaat:
Ik loop al weer de hele dag met vreselijke buikpijn. Ik heb dat vaker. Ik denk soms dat het ligt aan het feit dat ik mijn buikspieren niet ontspan tijdens het werk? Maar goed … anderzijds heb ik in feb ook zo'n buikpijn gehad en kwam er een b12 te kort uit. Ik gok dat het allemaal fijn samen hangt.

Is B12 tekort hier de oorzaak, of het gevolg van de oorzaak? Zomaar even een gedachte.

Citaat:
En op het moment heb ik sowieso even niet het idee dat het helpt. Maar dat kan ook gewoon door een griepje komen die aan de oppervlakte drijft. Of wellicht wel gewoon iets heel anders ... maar dan stap ik deze keer echt naar de bedrijfsarts. Ik voel me eigenlijk bijna weer hetzelfde als toen voordat ik 4 dagen ging werken

Goede periodes, afgewisseld met slechte, dit vind ik heel herkenbaar en geeft mij het idee dat er toch echt meer speelt dan alleen een B12 tekort.

Citaat:
Sinds oktober weer 5 dagen. Gaat goed. Laatst 1.5 tot 2 weken loop ik weer tegen dingen aan als dat ik mezelf moet motiveren iets te doen. Ik vind weinig tot niets leuk. Op mn werk doe ik weer alles en thuis 'stort' ik in.
Heb eind nov 2 heerlijke vakantie weken gehad wat me erg goed deed. Maar aan t eind van die week voelde ik het al komen.

Ik ben gewoon bang dat ik tegen iets van een burnout aanloop ofzo. Dus dat is los van die b12.
Ik heb ook gewoon dat ik savonds op straat loop met de hond en er ineens allemaal angst over me heen komt. Pffff

Ik weet het in ieder geval even niet meer. Ik weet dat ik vrolijk moet zijn, maar zo voel ik me niet.

Dit kan dus bij een burnout passen, maar het zijn zeer zeker ook klachten die voor kunnen komen bij een glutenintolerantie. Voor ik glutenvrij ging waren vermoeidheid, lusteloosheid, angsten en uitputting zo ongeveer de belangrijkste klachten die ik had. Inderdaad dat burnout gevoel.

Citaat:
Dat hoop ik ook. Ik heb nu weer een aantal 'goede' dagen er tussen zitten :)

Goede dagen en slechte dagen, voor mij heel herkenbaar. En ook frustrerend want je denkt ha, nu ben ik op de goede weg, en onverklaarbaar stort je een poosje later weer volledig in.

Citaat:
In mijn vakantie heb ik pas echt rust gehad. Ik hoefde nergens over na te denken, heerlijk. Op een begeven moment ben ik vijf dagen naar stal geweest en ik genoot optimaal maar merkte dat het te veel werd (bizar .. vijf dagen naar stal is te veel? wtf …) ik heb er toen voor gekozen om thuis te blijven maar voelde me onbewust ook weer schuldig tegenover pony. (die niets te kort komt hoor, krijgt alles zonder dat ik er naar om hoef te kijken).

Vijf dagen naar stal was teveel, je lijf geef aan dat het teveel is. De vraag is waarom. Heeft dit een psychische oorzaak zoals een burnout. Of worden de vermoeidheid en het 'niet meer kunnen' veroorzaakt door een lichamelijke oorzaak die ook psychische problemen tot gevolg heeft?

Ik las trouwens ergens iets over een borstpunctie overleefd hebben. Veel mensen met Coeliakie hebben een verhoogd prolactine gehalte. Verhoogde prolactine kan onrust en knobbels geven in de borsten. Misschien helemaal niet op jou van toepassing maar ik moest er wel aan denken.

Je omschrijft ook een korter lontje, ook dit kán bij glutenintolerantie passen.

Ik ben absoluut niet zeker dát je het zou hebben. Als t zo makkelijk was om een diagnose te stellen was ik snel rijk geworden :+ Maar stél nou dat het wel zo is, dan zou je een ander mens kunnen worden op een glutenvrij dieet. Het duurt gemiddeld 10 jaar voordat een diagnose Coeliakie gesteld wordt, kan je nagaan hoe laat er pas aan die optie gedacht wordt bij mensen. Ik wijs dan liever mensen een keer teveel op die mogelijkheid dat het niet zo blijkt te zijn, dan dat ik niks zeg en iemand nog jarenlang aan het sukkelen is en het achteraf wél zo blijkt te zijn.

Oh ik geloofde er bij mijzelf niet in tot ongeveer 24 uur voor ik begon. :+ Neeee dat is het vast niet. Nou het is het dus duidelijk wél. Ik ben zo enorm opgeknapt, ik heb het idee dat ik nog 1 puzzelstukje mis, maar het is vele malen beter dan eerst. BEHALVE als ik gluten binnen krijg, want dan is het dus weer helemaal mis -O- Best poedersuiker, maar zo blij dat ik nu weet wáár ik ziek van wordt. :j

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:30

Ik was in de veronderstelling dat iedereen met B12 tekort sowieso standaard op Coeliakie getest werden... bij mij was dat wel het eerste wat ze deden in ieder geval.

Inmiddels een paar dagen verder en nog zieker. Mijn huisarts was vorige week op vakantie maar heb van de invaller een ontstekkingsremmer gehad, merk dat dit wel de scherpe randjes er vanaf haalt en ik in ieder geval weer kan slapen in plaats van de nacht jankend wakker liggen van de pijn. Morgen weer contact met de huisarts, ik denk dat ze er maar eens wat spoed achter gaan moeten zetten... afspraak met de internist is pas over 4 weken, zo lang ga en kan ik niet meer wachten. Ik heb overigens inmiddels het idee dat er 2 dingen spelen, zowel B12 tekort (Dat is tenslotte uit het bloedonderzoek gekomen) en daarnaast nog iets. Wellicht iets dat met elkaar te maken heeft, kip ei verhaal, maar misschien ook niet.. ga in ieder geval sowieso door met de injecties

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:33

Wauw, ik begrijp dat je wilt helpen maar ik heb nu een beetje spijt van wat ik allemaal in dit topic heb geplaatst.

Ik heb voorlopig geen zin om naar de huisarts te gaan. Ik zal je informatie opslaan in mijn bovenkamer.

Het B12 te kort zal ik wellicht mooi van mijn moeder geerfd hebben.

Edit: Als ik kijk waar gluten in zitten dan eet ik dus al zo goed als glutenvrij. Ik lust amper tot geen brood, de rest eet ik niet behalve soms vermicelli (in soep) of spaghetti en macroni. Dat doe ik al mijn hele leven en ik heb deze klachten gelukkig niet al mijn hele leven.
Ik denk zelf al te weten waar een aantal van mijn klachten nu vandaan komen maar die ga ik voor mij houden. Internet heeft oortjes.

Edit 2: Ik heb mij nooit op het B12 blind gestaard ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:38

@Anne_bento, helaas niet voor zover ik weet. Nu is een echte Coeliakie test ook een beetje te belastend om standaard uitgevoerd te worden, maar een bloedscreening zou misschien niet gek zijn.

@xDenies, Tenzij je Paleo eet oid eet je gluten, ze zitten bijna overal in. De laatste keer ben ik ziek geworden van de nasikruiden. En nagenoeg glutenvrij is net zoiets als een beetje zwanger trouwens := Verder al je info ben ik nu al weer vergeten hoor, haalde het er uitsluitend bij om je vraag te beantwoorden waarom ik er aan dacht. Nog puur ter info omdat je het hebt over niet al je hele leven, Coeliakie kan op een bepaald moment in je leven ontstaan, of getriggerd worden, dat hoef je echt niet altijd al gehad te hebben. Al houd je het idee inderdaad maar in je achterhoofd voor het geval al je andere pogingen falen, dan is het al helemaal prima. Hoop vooral gewoon voor je dat je je snel weer fijn in je lichaam en je vel gaat voelen.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:47

Ik meld me hier ook even.
Heb al zeer lange tijd B12 tekort, denk nu een jaar of 15.Krijg dan een tijdje B12 injecties en dan is het niveau weer beter.

Nu ben ik sinds een maand weer zo moe, pijn overal,...had er niet dadelijk bij stil gestaan maar ik vermoed dat mijn B12 weer naar een laag niveau is.

Maar opnieuw prikken dus....

Was nu zowat aan het googelen en nu las ik dat B12 tekort in direct verband staat met borstkanker, natuurlijk ben ik nu erg ongerust want ik loop al zolang op en af te kwakkelen hiermee.
Had nooit gedacht dat een vitamine tekort dit kan veroorzaken....

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 18:19

Heb je daar een linkje van?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 18:52

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:56

Habore, waarom stop en begin je steeds weer met injecties? Als het steeds terug komt is het overduidelijk dat jouw lichaam het dus niet opneemt vanuit voeding. Zodra je klachten hebt van je tekort ben je in mijn ogen al wat te laat, je kunt er blijvende schade mee oplopen he... waarom blijf je niet injecteren, al is het maar 1x per maand of 1x in de 2 maanden, beter dat het stabiel blijft dan dat het nu steeds op en neer gaat.. ?

Wat betreft borstkanker, nog niet eerder van gehoord..

Ik krijg nog steeds injecties maar loop ondertussen bij de reumatoloog en internist en wellicht doorverwijzing naar de neuroloog. Moest van de B12 kliniek stoppen met sporten omdat ik na 6 maanden injecties nog steeds zieker werd, sinds ik ben gestopt met sporten is mijn lichaam helemaal drama geworden. Dus er lijkt iets niet te kloppen helaas.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 12:07

Ik heb ook maar 1x 5 weken injecties gehad. Meer kreeg ik niet. Laatste keer was hij 195. Theoretisch goed maar de keer ervoor was hij 478 dus toch behoorlijk gekelderd. Maar injecties waren niet nodig. Moet in april terug naar mijn reumatoloog, gok dat hij dan nog lager is en ik dan opeens wel weer injecties mag... :roll:

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:35

Maar goed, dat is dus ook wat vele hier in het topic duidelijk proberen te maken …

Ik ben in overleg met de B12 kliniek nu naar 1keer in de week gegaan omdat prikken links niet meer lukt. Als ik mijn vinger op een bepaalde plek daar leg ga ik door de grond van de pijn. Eén keer gaat ook goed. Ben ondertussen wel gestopt met de pil en eet op mijn werk geen brood meer maar gewoon opwarmmaaltijden of max 2x een stokbrood. De 30ste moet ik echt weer naar de kliniek dus ik ben benieuwd …
Ik wil iig wel andere vitamine D … Heb zelf ook niet het idee dat de foliumzuur iets doet. Was hem pas vergeten en merkte geen verschil.

Ik vind het jammer voor jou, anne_bento, dat je eigenlijk niet echt een advies krijgt waar je wat mee kan doen. Ik hoop dat de neuroloog wel iets kan betekenen .. ik heb hier een hele hoge rekening van de neuroloog waar ik geen k*t aan heb gehad; met d'r hoofdpijnpsycholoog.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 20:36

Ik heb de eerste 2 injecties gehad. De eerste deed zo'n pijn dat ik zo opzag tegen nummer 2 :') Ik dacht echt: ik laat nog liever de piercing/tattoo zetten dan dit nog een keer. Ik ga met de scooter naar de huisarts dus de vloeistof is heel koud als ik bij de HA aankom. Mijn moeder is verpleegkundige en zei dat de vloeistof beter op kamertemperatuur kan zijn. Anders dan de eerste keer heb ik nu dus het doosje met ampullen in mijn broek gestopt onderweg :') en de ampul in mijn hand gehouden tijdens het wachten in de wachtkamer. En het hielp aanzienlijk! Alleen bloed ik snel na en heftig na een prik, dus druppels bloed op de grond :') en ik blijf 1,5 dag een soort spierpijn in mijn bil houden. Morgen mag ik weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:13

Op de heenweg bij je bh instoppen :D

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:54

love_western schreef:

Is ook een goed idee :D maar de ampul is van glas en dat vind ik een beetje eng :') Niet dat mijn bh nou ZO strak zit maar met die hobbels en bobbels in de weg...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:00

Dat glas breekt niet zomaar, ik stop het hier ook altijd even tussen broek en buik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 06:45

_Karlijn schreef:
love_western schreef:

Is ook een goed idee :D maar de ampul is van glas en dat vind ik een beetje eng :') Niet dat mijn bh nou ZO strak zit maar met die hobbels en bobbels in de weg...

Bij mij is er nog nooit 1 geknapt. En soms loop ik er zo hele dag mee, omdat ik het vergeet :')

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:03

Ik ben ook 1 keer vergeten op te warmen, dat heb ik gevoeld haha. Ik hou hem 5 minuten in mijn hand, dan is ie al warm, gaat heel snel.

xDenies ik zit volop in de onderzoeken dus op zich kan ik nog niet zeggen dat ze niks voor me kunnen betekenen. Heb een 1e afspraak bij de internist over 2 weken en vervolg bij de reumatoloog omdat dan de uitslagen binnen zijn. Pas als is uitgesloten dat het reuma of een andere auto immuunziekte is, wordt ik doorgestuurd naar de neuroloog.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:15

Het advies van de B12 kliniek helpt toch niet? Daar doelde ik op :) Niet sporten valt duidelijk niet goed.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:32

Ah zo, dat klopt! Snap op zich dat hij dat adviseerde, had ook niet verwacht dat het zo slecht zou uitpakken.. vindt het wel jammer dat de kliniek dan verder zijn handen er vanaf trekt en niet meedenkt naar wat er dan aan de hand kan zijn.. tis wel makkelijk geld verdienen daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:36