ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:09

Sonja_vR schreef:
Sizzle schreef:
Dat snap ik, maar hoe zijn die het dan gaan erkennen?
Hoe kom je tot het punt dat je WEL hulp of medicijnen wilt?

mmm, sommige mensen moeten voor dat ze dat onderkennen, echt heel hard onderuit gaan dat het niet leuk meer is...
ik begrijp dat er nu nog familie is die een hoop regelt of niet?

Ja helaas wel. Moest ook wel, want na het een tijd op zijn beloop gelaten te hebben waren er zoveel deurwaardersbevelen dat je er mee kon behangen.
Wasmachine was nagenoeg ongebruikt. Sokken werden gewoon weer uit de wasmand gehaald en nog veel viezere dingen.
Ouders dwingen nu tot schoonmaken en hebben bankzaken overgenomen.
Eigenlijk zou een instantie dit moeten doen en een schoonmaker. Maar het is niet 'waar' dus niet nodig.
Stom genoeg zijn ze op het werk blijbaar wel super tevreden. Daar zal waarschijnlijk veel regelmaat en controle zijn.

Waarschijnlijk is er wel meer dan enkel ADD en zou hij best aanspraak kunnen maken op bijv financieen beheer e.d. Maar dan moet je wel eerst een diagnose laten stellen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 07-04-13 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:10

Ik kan oprecht geshockeerd reageren op een verhaal dat ik blijkbaar voor de tweede keer hoor :')

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:11

Lente schreef:
Ik kan oprecht geshockeerd reageren op een verhaal dat ik blijkbaar voor de tweede keer hoor :')

Jaaaaaaaa ik ook, en ook prima op de 3e keer _O- dat ze me echt aankijken van maar uhm Greet dat wist jij toch al?? >;)

Anoniem

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:14

Tegenwoordig gaat dat wel beter trouwens. Waar ik vooral og last van hebik zakenin mijn hoofd afvinken die nog niet gebeurd zijn :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:15

Zo, lekker iPad :roll:

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:16

zaken in je hoofd afvinken die nog niet gebeurd zijn?

Als iets nog niet gebeurd is, moet je het toch ook nog niet afvinken :? of begrijp ik je nu verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:25

Nee dat klopt :')

Maar dan zet ik in m'n hoofd een 'check' als ik op het punt sta iets te gaan doen. Komt er dan iets tussen dan heb ik de herinnering dat ik het al heb gedaan en vergeet het dus verder compleet.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:33

Ah zo twijfel ik dus ook 100 keer of ik 't nu wel of niet al heb gedaan

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 08:28

Bah TanarabD ga je diep schamen voor je respectloze en voor veel mensen hier waaronder ik kwetsende opmerking !
Ik heb hier dus bv kerstkaarten liggen van 2009, 2010 etc elk jaar netjes geschreven met een persoonlijke boodschap...
Elk jaar opnieuw steek ik daar heel veel tijd in en elk jaar denk ik elke dag aan die klotenkaarten tot ongeveer begin januari, dan gooi ik ze in de kast als reminder aan mezelf hoe belachelijk het is voor als ik ze dan (zodra het weer tijd is) zie en het me hopelijk dat jaar wel lukt.

Vind ik mezelf daarom nog een leuk mens ?
Nee daarom niet, daarom baal ik, dan denk ik "djies, het is zo simpel, waarom doe je het niet gewoon" en soms denk ik als ik weer iets vergeet "are you kidding me??? Het zat in m'n tas of lag voor m'n neus en ik kijk er nog overheen"

Gelukkig vind ik mezelf (op zulke baalmomentjes na) WEL een heel leuk mens en vinden de mensen om mij heen mij ook leuk, ondanks mijn tekortkomingen, maar ach, heeft iedereen die niet op zijn eigen manier ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:29

Tip aan de AD(H)D'ers. :)

Mijn therapeute had het altijd over dat repeterende bewegingen kalmerend werken. Afwas en zo dus ook :P

Kan ook zeggen dat ik sinds dit jaar begonnen ben met hardlopen. Wel eens eerder geprobeerd maar toen hield ik het niet vol. Inmiddels ben ik verslaafd en merk ik ook dat het geestelijk gewoon véél beter met me gaat als ik sport. Het is een moment helemaal voor mezelf, weinig prikkels, kans om mijn hoofd leeg te maken, je bereikt een doel, je gaat er lichamelijk beter van in je vel zitten en door de endorfinen voel je je ook nog eens blij :D

Kan het iedereen aanraden :j

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:49

Weer enorm veel herkenbaarheid. Ga later even alle pagina's terug lezen.

Heb een boek geleend van degene die mijn vaardigheidstraining begeleidt. Enorm fijn. Weerlegt veel fabels met feiten over ADD en ADHD. Zal er later even op terugkomen maar dit is echt een aanrader. Werd er helemaal gelukkig van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:01

Ik vind hardlopen ook heel chill lente, helemaal met fijne muziek <3 (En het liefst nog een zonnetje. Genieten!)

Maar altijd als ik mijn hardloopschoenen uit de kast pak ben ik binnen 2 weken ziek (nuja, ik ben sowieso iedere maand ziek geloof ik :') ) dus dan kom je niet echt in het ritme. -O- Superjammer....

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:17

Peppertree schreef:
Weer enorm veel herkenbaarheid. Ga later even alle pagina's terug lezen.

Heb een boek geleend van degene die mijn vaardigheidstraining begeleidt. Enorm fijn. Weerlegt veel fabels met feiten over ADD en ADHD. Zal er later even op terugkomen maar dit is echt een aanrader. Werd er helemaal gelukkig van.

Ik ben benieuwd naar de titel+ auteur :j

Citaat:
Mijn therapeute had het altijd over dat repeterende bewegingen kalmerend werken. Afwas en zo dus ook :P

Kan ook zeggen dat ik sinds dit jaar begonnen ben met hardlopen. Wel eens eerder geprobeerd maar toen hield ik het niet vol. Inmiddels ben ik verslaafd en merk ik ook dat het geestelijk gewoon véél beter met me gaat als ik sport. Het is een moment helemaal voor mezelf, weinig prikkels, kans om mijn hoofd leeg te maken, je bereikt een doel, je gaat er lichamelijk beter van in je vel zitten en door de endorfinen voel je je ook nog eens blij :D

Kan het iedereen aanraden :j

ik denk zeker dat het heel erg helpt alleen vindik het heel moeilijk om van de bank af te komen om uberhaupt iets te doen.. Ik denk bijv. Vanavond ga ik hardlopen en zetmijn kleding+schoenen vast klaar, maar in de avond denk ik er de hele tijd aan maar doe het niet totdat het te laat is om nog wat te doen. Dit probleem heb ik vooral als ik alleen thuis ben, anders geeft mijn vriend me wel eem schop onder de kont of gaat mee. Iemand hetzelfde probleem gehad en het patroon weten te doorbreken? Ik voel me zo nutteloos als ik de hele dagen op de bank zit/lig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:25

hoe komt dat dan/.... Is het omdat je laat van je werk thuis komt en dan geen zin meer hebt? Dat zou ik ook hebben namelijk, dan ben ik gewoon moe :o

Ik plan het altijd op dagen dat ik weinig les heb, het liefst 's ochtends.... Dan heb ik het vast gedaan en dan kan ik me daar weer goed over voelen de rest van de dag :') .
Maar in het begin vergt het wel zelfdiscipline, iig doe ik een intervalschema om op te bouwen.... En dat is wel redelijk haatopwekkend (maar nodig met mijn conditie). Pas als je 5 minuten aan een stuk door kan/mag rennen wordt het een beetje leuk vind ik, maar dat is (in mijn schema) pas na 3 a 4 weken,....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:25

Het helpt mij om tegen mezelf te zeggen; 'geen zin is geen reden!'

Als er daadwerkelijk dingen zijn die voorgaan is dat natuurlijk een ander verhaal maar bij mij is het dan vaak 'doe ik straks wel'. Tegenwoordig kan ik mezelf die schop onder mijn kont geven.

Moet ook wel, ben alleenstaande moeder. Als ik het niet doe, doet niemand het.

Hardlopen doe ik het liefste 's ochtends als ik de kinderen naar school heb gebracht. :)

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:40

Menino schreef:
hoe komt dat dan/.... Is het omdat je laat van je werk thuis komt en dan geen zin meer hebt? Dat zou ik ook hebben namelijk, dan ben ik gewoon moe :o

Ik plan het altijd op dagen dat ik weinig les heb, het liefst 's ochtends.... Dan heb ik het vast gedaan en dan kan ik me daar weer goed over voelen de rest van de dag :') .
Maar in het begin vergt het wel zelfdiscipline, iig doe ik een intervalschema om op te bouwen.... En dat is wel redelijk haatopwekkend (maar nodig met mijn conditie). Pas als je 5 minuten aan een stuk door kan/mag rennen wordt het een beetje leuk vind ik, maar dat is (in mijn schema) pas na 3 a 4 weken,....

Ik heb een studie met weinig contacturen dus zit aardig wat dagen en dagdelen alleen thuis. Het is dus niet zo dat ikeen reden heb om moe te zijn, maar vaak ben ik het wel. soms heb ik wel degelijk zin maar denk ik inderdaad iets van oh maar de was, afwas, studie moet ook nog dan ga ik daarna wel, en zit ik vervolgens uren in mijn hoofd vanalles te plannen en 2uur later en ik heb hoogstens een studieboek gepakt. En zit nog steeds op de bank. Volgens de psych zou medicatie kunnen helpen om geprikkeld te worden iets te doen.

's ochtends werkt denk ik inderdaad het best. Ik ga denk ik dat evi-hardloopprogramma eens downloaden dat begint ook rustig aan. Misschien helpt het als ik een 'afspraak' in mijnagenda zet met mijzelf :P note to self: 10.30u dinsdag 9 april - hardlopen! Niet vergeten Evi te downloaden..

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:32

Ik meld mezelf ook maar even aan bij dit onderwerp.
Ik ben 41 jaar en heb een dochter van nu 19 jaar met ook de ADD diagnose.

Mijn dochter een superslimme meid, was altijd al een dromer, warhoofd, super vergeetachtig, een drama met plannen op school vrij teruggetrokken en legde het mij altijd zo uit als mensen haar zo stil vonden.

Als ik in een groep met veel mensen ben, bedenk ik me zolang wat ik kan zeggen dat als ik eindelijk wat wil zeggen het alweer ergens anders over gaat. Dus houd ik mijn mond maar.

Eigenlijk rolde ze op school als slimste van de klas heel makkelijk door alle groepen heen met als enige commentaar dat haar intelligentie haar altijd uit de problemen hielp. Ze was zo slim dat het niet opviel dat ze pas alles op het laatste moment deed. Ik of een zus hielp haar dan met gymspullen niet vergeten, agenda checken, jas niet vergeten, waar zijn je fietssleutels etc.

Mijn vader riep altijd al, hoe kan een kind zoveel op haar moeder lijken. En ja, ik herkende er veel in terug van mijn “Karakter”.

Met een CITO-score van 547 ging ze naar het Gymnasium en daar begonnen de problemen. Mijn kind overzag haar huiswerk niet, had geen hulp meer van zuslief die een ander rooster had en kwam totaal niet uit haar woorden, planning en de eerste onvoldoendes kwamen binnen.

Op de eerste ouderbespreking voor de kerstvakantie werd ons dan ook medegedeeld en gevraagd hoe het mogelijk was dat ze gymnasium vol zou kunnen houden en zakte ze terug naar de brugklas HAVO/VWO.

De vakken die ze interessant vond haalde ze voldoendes, met als commentaar, het is dat ik begrijp wat je bedoeld met je antwoorden maar probeer beter te formuleren.

VWO werd zo Havo en uiteindelijk op de nieuwe school via het maatschappelijk werk werd er gezegd, misschien is het ADD.. Na de testen waar ik al moeder ook in betrokken werd was het overduidelijk… Maar ook voor mij. Wat altijd als karakter werd gezien kreeg nu een naampje. Voor haar examens zijn we over gegaan op Ritalin en ineens werd mijn stille dochter een spraakwaterval met als ze haar medicatie niet vergat een drive en haar storm aan warrige gedachten wat meer op een rijtje.

In drukke periodes nemen we een orde-pil en dat helpt. Verder proberen we er maar mee te dealen dat we nu eenmaal planning en orde niet als sterke kant hebben.

Helemaal stoppen met medicatie lukt mij niet in periodes van stress, als we naar verjaardagen of concerten ofzoiets gaan en nog steeds hebben we beide moeite met aanrakingen en mensen die te dichtbij komen, mensen die geluiden maken (zelf ademhalen met geluid kan mij bv doen ontploffen) fluiten, pennen klikken, kauwgom kauwen etc… een ramp…

Voor ADD-ers denk ik heel herkenbaar 

Dit jaar doet ze na 7 jaar EINDELIJK examen HAVO om daarna naar HBO Kunstacademie te doen (daar was ze vorig jaar al aangenomen maar moet je natuurlijk wel voor geslaagd zijn) In wat ze leuk vindt is ze sterk… Net zoals ik zelf…

Bij ons in huis dus 2 ADD-ers… Een zooitje met bij veel mensen een reservesleutel zodat we nooit voor een gesloten deur staan..

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:05

Ik merk dat veel mensen op mijn vraag 'vind je jezelf dan nog wel een leuk mens' positief reageren. Gelukkig maar. Maar ik vraag me af hoe dat kan. Ik sla mezelf echt voor m'n kop als ik zoiets vergeet (ik vergeet zoeits zeker niet, maar dat terzijde). Ik maak uit de berichten op dat de wetenschap er wel is maar dat er andere prikkels zijn waardoor je in een later stadium vergeet iets te doen met de wetenschap. Stel dat je beste vriendin jarig is op 1 februari, en je denkt daar, terloops, een keertje aan op 16 januari. Dan is het toch verdomd makkelijk om direct op dát moment het alarm in je telefoon te zetten om de ochtend van 1 februari? Je bent dan te laat voor een kaartje, maar vroeg genoeg voor een telefoontje, appje of smsje. Als je meteen iets met de gedachte doet (dus niet eerst de was aanzetten, of wat dan ook, maar meteen je telefoon pakken) dan is het toch onmogelijk om iets te vergeten? Ik zie het bij mijn partner ook; ik irriteer me niet aan haar vergeetachtigheid, ik irriteer me aan het feit dat ze niks doet met die vergeetachtigheid.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:10

Tamara met mijn medicatie lukt dat, maar niet iedereen hier is op dat punt of slaagt daarin.
Ik moet er wel bij zeggen dat in drukke periodes ik het soms ook niet overzie en dingen mislukken die ik mezelf voorhoud, bv "voor mij is er geen straks, er is alleen nu"

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:26

ik zet het in mijn telefoon, die ik dan natuurlijk niet moet vergeten, mijn zus is mijn "secretaresse" zij doet al jaren mij herrineren aan afspraken, koopt gezamelijke cadeautjes etc... zodat ik iig sociaal lijk naar familie toe... Ja straks is inderdaad de grote valkuil...

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:34

TamaradB schreef:
Ik merk dat veel mensen op mijn vraag 'vind je jezelf dan nog wel een leuk mens' positief reageren. Gelukkig maar. Maar ik vraag me af hoe dat kan. Ik sla mezelf echt voor m'n kop als ik zoiets vergeet (ik vergeet zoeits zeker niet, maar dat terzijde). Ik maak uit de berichten op dat de wetenschap er wel is maar dat er andere prikkels zijn waardoor je in een later stadium vergeet iets te doen met de wetenschap. Stel dat je beste vriendin jarig is op 1 februari, en je denkt daar, terloops, een keertje aan op 16 januari. Dan is het toch verdomd makkelijk om direct op dát moment het alarm in je telefoon te zetten om de ochtend van 1 februari? Je bent dan te laat voor een kaartje, maar vroeg genoeg voor een telefoontje, appje of smsje. Als je meteen iets met de gedachte doet (dus niet eerst de was aanzetten, of wat dan ook, maar meteen je telefoon pakken) dan is het toch onmogelijk om iets te vergeten? Ik zie het bij mijn partner ook; ik irriteer me niet aan haar vergeetachtigheid, ik irriteer me aan het feit dat ze niks doet met die vergeetachtigheid.

Ik sla mezelf dan ook voor mijn kop, geloof me. Maar ondanks dat vergeet ik het dan nog steeds wel. Ik denk er vaak inderdaad op de dag zelf aan, als ik de datum zie en denk van "hee, er is wat, vandaag is die en die jarig!" Maar er van te voren aan denken, nee, dat is lastig. Ik zal dus ook zelden de verjaardag van mensen helemaal vergeten, maar ze zullen geen kaartje van me krijgen.
Ik kan ook zo kerstkaartjes kopen, ze schrijven en in enveloppen doen, en ze dan compleet vergeten te posten totdat het ongeveer nieuwjaar is.

En tuurlijk, het is heel makkelijk om te zeggen dat je wat aan die vergeetachtigheid moet doen. Dat lijkt vooral voor mensen die het niet hebben zoiets makkelijks om te veranderen. Van mijn vader hoor ik het ook, die neemt het ook absoluut niet serieus en die vindt het luiheid en aanstellerij. Maar ik wil zó graag, en dan toch vergeet je het op de een of andere manier weer, of denk je er alleen maar aan op momenten dat je er absoluut niks aan hebt, zoals 's avonds laat in bed. En dan word je wakker en dan ben je het weer vergeten.
Het zit me ZO dwars, het zit me echt tot hier, maar heel veel dingen die ik vergeet, tsja... ik zou gewoon niet weten hoe ik er iets aan moet doen. Ik hou tegenwoordig ontzettend stipt een agenda bij en ik zoek allemaal manieren om dingen niet te vergeten, maar als iets me verteld wordt op een moment dat ik de agenda niet bij de hand heb, dan blijft het gewoon niet hangen.
En zeggen dat je dan iets aan de vergeetachtigheid moet doen is verdomd lastig, als je er gewoon echt NIET aan DENKT. Als ik me niet besef dat ik ergens aan had moeten denken kan ik er ook niks aan veranderen.

En ja, dan voel ik me naderhand klote. Heel klote. En heel schuldig. En dan wou ik ook dat het wat makkelijker was om er toch eens wat aan te doen. Als jij de oplossing weet dan hou ik me aanbevolen.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:44

Ik denk dat veel AD(H)D'ers dat ook doen Tamara, voor belangrijke dingen het in je telefoon zetten etc.
Ik zal een verjaardag echt niet zomaar vergeten, voor mij is dat dus wel een prioriteit.
Moet wel zeggen dat iets opschrijven of in telefoon zetten als ik er aan denk ook niet altijd werkt. Bij mij zelf gebeurt het regelmatig dat ik ergens aan denk, het op wil gaan schrijven en zodra ik in mijn agenda ben om het op te schrijven ben ik het weer vergeten. En ik denk dat dat het extreme is waar niet AD(H)D'ers zich moeilijk iets bij voor kunnen stellen, want iedereen vergeet wel eens wat. Maar bij mij (ons) wordt hetzelfde ding misschien wel 28 keer vergeten. Ik zit vaak wel met 100 dingen op een dag in mijn hoofd. Soms weet je dan gewoon niet meer wat je er mee doet en worden dingen vergeten.
Ik denk dat mensen die AD(H)D hebben en zich er zelf aan storen echt wel aan het werk gaan met zichzelf, en proberen dingen op te schrijven etc. Maar wel is het zo dat de een er mee om leert te gaan in 3 maanden, en de ander heeft er zijn hele leven voor nodig.
Ik vind het bullshit om een hekel te krijgen aan jezelf om dat soort dingen, tuurlijk sla je jezelf wel voor je kop dan. Maar je kunt er dan juist van leren en het proberen een andere keer beter te doen. Ik denk dat het juist heel moeilijk wordt om jezelf te beteren wanneer je een hekel aan jezelf krijgt.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:45

Waar mijn kennisen die het niet begrijpen vooral moeite mee hebben is dat ik "selectief" vergeet. En heel eerlijk? Iets wat ik heel heel heel leuk vindt zal ik minder snel vergeten, dat is gewoon omdat dat heel de tijd in mijn hoofd blijft dwalen... Zo denken ze dus dat ik hun niet belangrijk genoeg vindt. Op mijn werk functioneer is prima, maar het eerste uur uit mijn werk omschakelen is een drama, ik ben leeg moe, prikkelbaar en neem dan ook geen telefoon aan etc... vroeger compenseerde ik dat doordat ik een half uurtje van huis werkte en zo even mijn hoofd leeg kon maken.
Gelukkig heeft mijn nieuwe vriendje adhd... ja ik zeg gelukkig, hij begrijpt het....

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:48

Kan ik me hier ook melden?
Na een lange tijd toch wel tegen heel veel dingen aan te zijn gelopen, en het altijd op gebrek aan zelf-discipline te hebben gegooid, heb ik samen met mijn SLB'er (tevens gespecialiseerd in het begeleiden van AD(H)D'ers) om te te laten testen op AD(H)D..
Ik ben heel benieuwd wat er uit komt. Ik weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden, omdat ik niet weet of het stempeltje AD(H)D mijn problemen zal oplossen. Maar ik sta er in ieder geval open voor, en het zal waarschijnlijk wel heel veel verklaren.

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:57

Ik denk zelf ook dat ik add heb..

In onze famielie zit adhd in de famielie,mijn broertje en mn moeder en neefje hebben het.
En ook een tante en haar dochter.
Ik rolde altijd overal tussen door.. Wel merk je in je leven dat ik enorme war hoofd ben,heel chaotisch.
Snel afgeleid altijd dingen vergeten, en een dromer vanaf kleins af aan al.
Vooral bij dingen waar ik mijn concentratie moet vast houden is heel moeilijk..
Neem bv school,autorijles etc..
Ik Doe ook altijd dingen op het laatste moment,en sta niet graag op de voor grond
Eerst vond ik het ook altijd heel erg moeilijk,om in grote groepen te comuniceren ik trok me terug.
En vond echt 10 keer niks,ik moet zeggen dit gaat beter !
En durf me beter te mengen in groepen.
Ik heb ook enorme reken stoornis al vanaf groep 4 is dit een drama !
Die inzicht mis ik ik weet niet of het met add te maken heeft,maar toch denk ik dat hier wel weg kan komen.
Ik ben nooit echt getest,maar mijn moeder denkt wel dat ik het kan hebben.

Nu ben ik benieuwd,helpen de medicijnen? Verander je ook in je leven?
Ik denk er nog wel is overna om me te testen.
Maar nooit echt gedaan.

waar ik vooral van baal is dati k het moeilijk vind aandacht ergens bij te houden.

Vooral als iemand wat verteld wat lang duurt,kan ik zo denken aan heel iets anders en dan niks horen wat die gene zegt -O-