In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:20

Aria_zz schreef:
Had er echt zo ver nog niet over nagedacht en er me eigenlijk al bij neergelegd dat ik gewoon moe zou blijven, ben ook een slechte slaper. Herinner mij wel dat het vrij plots was, dat ik besefte: he, waarom ben ik niet meer zo opgewekt en energiek als vroeger?
Dus het was niet geleidelijk. Ik dacht het zal wel de puberteit zijn. Maar die ben ik al gepasseerd :+ fijn om te weten dat ook dat voorbij kan gaan!
Zat in het najaar met een soort burn out achtig iets, en toen was het enorm, nu wel beter maar toch, nooit echt de energie die je van een 20jarige verwacht.
Hoop echt dat het kan helpen, zou enorm blij zijn mijn energie terug te hebben!

Ik kan je vertellen, het gaat geleidelijk dus het is niet een ureka moment maar als je je ineens beseft dat het veel beter gaat is dat wel heel fijn hoor :)
Ik had ook moeite met slapen, vooral door een overload aan gedachten en ik kon mijn hoofd slecht uit zetten. Toen ben ik dingen op gaan schrijven en daarna de bodyscan gaan doen. Als ik er nu last van heb kan ik mijn hoofd letterlijk uit zetten en zeggen, oke nu is het genoeg, morgen gaan we weer verder. En dan blokkeer ik de maalstroom en ga ik over leuke dingen denken :)

Aria_zz

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:29

Ja dat is idd vaak de reden waarom ik niet kan slapen, die blijvende maalstroom waar ik niet uit kom. Gelukkig slaap ik veel sneller in met mij vriend erbij, maar die zal ik de komende 2 maand veel moeten missen dus ben ik erg bang dat ik weer in het oude patroon van niet slapen en te veel denken kom. Hoop dat de therapie mij daarbij kan helpen.
Een eureka moment hoeft niet, ik zal idd al blij zijn als ik het gewoon besef, dat het beter gaat.
Dingen uit zetten heb ik al veel geprobeerd, maar lukt me nog niet.
Ik schreef vroeger altijd gedichten en daar kon ik alles in kwijt, maar om de een of andere reden lukt dat me niet meer.

Ik kan me voorstellen dat je dat veel meer rust geeft! Schrijf je nu nog steeds dingen op of hoeft dat niet meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:37

Aria_zz schreef:
Ja dat is idd vaak de reden waarom ik niet kan slapen, die blijvende maalstroom waar ik niet uit kom. Gelukkig slaap ik veel sneller in met mij vriend erbij, maar die zal ik de komende 2 maand veel moeten missen dus ben ik erg bang dat ik weer in het oude patroon van niet slapen en te veel denken kom. Hoop dat de therapie mij daarbij kan helpen.
Een eureka moment hoeft niet, ik zal idd al blij zijn als ik het gewoon besef, dat het beter gaat.
Dingen uit zetten heb ik al veel geprobeerd, maar lukt me nog niet.
Ik schreef vroeger altijd gedichten en daar kon ik alles in kwijt, maar om de een of andere reden lukt dat me niet meer.

Ik kan me voorstellen dat je dat veel meer rust geeft! Schrijf je nu nog steeds dingen op of hoeft dat niet meer?

Nee dat hoeft nu niet meer, de bodyscan heb ik ook niet meer nodig, ik kan nu zelf mijn hoofd uit zetten :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:57

Dat is echt goed, heb je ook zelf de touwtjes in handen. Geeft me wel hoop voor de toekomst :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:12

Die vermoeidheid herken ik wel :) ben ook altijd moe en ook de deur plat gelopen bij de huisarts.

Over de dromen:
Ik heb zelf heel veel gehad aan droomcoach.nl (als ik hem zo goed heb).
Alle dromen hebben hun eigen betekenis en ben dus zelf geen fan van een site die zegt dat rood de dood is en dat soort dingen.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:07

vermoeidheid en dromen, ook hier herkenbaar. Fijne tips worden er ook gegeven.

Ben zelf een beetje afwezig. Gisteren echt een heel vervelend bericht gekregen en ik bleef paniekaanvallen krijgen die ik bijna niet meer zelf kon remmen. (normaal heb ik dat dan uiteindelijk wel onder controle) Ik raakte dan ook weer in paniek omdat ik die controle niet meer had en was bang dat ik doorsloeg.
Uiteindelijk met een meditatie (waarbij zo'n man praat en zegt wat je moet gaan denken) tot mijn grote verbazing wel tot rust gekomen en toen kon ik 4 uur slapen. Daarna werd ik wakker met direct weer een paniekaanval. Het gaat nu gelukkig weer beter maar wist gisteren even niet waar ik het moest zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:48

Wat vervelend dat je gisteren zo'n slechte dag had. Hopelijk morgen weer een stukje beter :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:50

Klinkt als erg veel paniek Switch! Gelukkig dat je die meditatie nog kon doen en wat slapen. Jammer dat het na het slapen niet beter was. Gaat het nu wat met je?

Vandaag wel goed gesprek gehad met de therapeut, over dat ik meer in eigen kracht moet staan enzo, en misschien een theater lessen reeks op de uni kan gaan volgen die kan helpen. Ook een fijn gesprek gehad met vriend, deed me goed na vorig weekend.

Dromen, tja, ik en mijn moeder hebben uren besteed aan het verklaren, hebben alle twee soms erge en levendige dromen. En ze zijn zeker belangrijk! Ik vind het het leukst om met een vriendin of men moeder te verklaren, want als je het verteld en er goed over nadenkt, kom je al een heel eind!

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:03

Dat was het ook helaas. Nog nooit zoiets meegemaakt. Werd waarschijnlijk ook iets versterkt door de pilletjes. Tenminste het staat in de bijsluiter dat dat kan en ik herkende mezelf niet terug zo.
Gelukkig is alles nu oke. Heb ook bijna geen last meer van bijwerkingen.

Hoe is het met jullie? Geen bericht is goed bericht hoop ik dan maar. :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:20

A gelukkig dat je minder last hebt van de bijwerkingen. Het gaat de goede kant op met de pilletjes nu dus?

Met mij alle sinds goed, na het gesprek met de therapeut en mijn vriend voel ik me een pak positiever, ook veel leuke dingen gedaan naast het leren en autorijden verliep vlot wat weer wat positieve vibe gaf. Ik vrees alleen dat wanneer ik weer lessen heb vanaf volgende week het weer bergaf zal gaan. Maar ik wil nog gewoon van deze week genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:44

Aria_zz schreef:
A gelukkig dat je minder last hebt van de bijwerkingen. Het gaat de goede kant op met de pilletjes nu dus?

Met mij alle sinds goed, na het gesprek met de therapeut en mijn vriend voel ik me een pak positiever, ook veel leuke dingen gedaan naast het leren en autorijden verliep vlot wat weer wat positieve vibe gaf. Ik vrees alleen dat wanneer ik weer lessen heb vanaf volgende week het weer bergaf zal gaan. Maar ik wil nog gewoon van deze week genieten.

Waarom zou het bergafwaarts gaan als je weer gaat lessen? Autolessen? Wat bedoel je voor lessen?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:07

Oja dat was even onduidelijk, hier in belgie hebben we nu 2 weken 'vakantie', aangezien ik aan de universiteit zit is dat tijd om alles te herhalen. Volgende week heb ik terug les, en veel taken en ik wordt er erg gestresste van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:10

Oh zo. Waarom wordt je daar gestresst van?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:25

Enorm veel werk waar ik maar niet door kom omdat het gewoon elke week opnieuw is en waar veel energie in kruipt. Natuurlijk, het is een zware studie en het is ook de bedoeling dat we dat leren, maar ik heb het gevoel dat ik geen adem ruimte heb. Anderen in mijn klas hebben het ook moeilijk, maar zij reageren anders. Dat heeft alles wat versterkt qua onzekerheden en mannenmoeilijkheden waardoor ik me heel erg slecht ben gaan voelen denk ik.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:36

Woensdag weer een gesprek dit keer moet mijn moeder mee komen... Ik stress hem helemaal deze week. Vandaag mijn activiteit georganiseerd op het werk. Er staat zo'n hoge druk op me, is niet goed. Vannacht werd ik om 01.45 wakker, misselijk niet normaal! Om 3 uur was het gezakt en gingen de luikies dicht, met vervolgens om 05.30 de wekker te horen. Was van 06.45 tot 16.30 aan de bak...

Zou blij zijn als dit allemaal voorbij is morgen.

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:48

Ging de activiteit wel goed Purny? Is er een beetje een last van je schouders gevallen? Ik snap dat je tegen morgen opziet, ik zag (/zie) ook altijd op tegen gesprekken waar mijn moeder bij is.

Hier gaan alle praktische zaken eigenlijk lekker, een schoolexamen gehaald (nu nog 1 te gaan, daarvoor is het portfolio al af), rij-examen gehaald, ik doe gezellige dingen met vriendinnen, maar toch voelt er iets niet goed. Ik ben 0,1 mg afgebouwd met mijn anti-psychoticum en daar kan ik niks van merken, maar toch heb ik meer last van psychotische klachten. Ik heb ook elke keer de neiging om te gaan nachtbraken, dat deed ik altijd toen het zo slecht met me ging, maar als ik dat ga doen dan weet ik zeker dat ik weer psychotisch wordt. Ook qua verslaving gaat het moeilijk, lastig vol te houden.. Hoop dat dit niet weer eindigt in een opname.

Wat betreft de verslaving: ik heb daar lange tijd een groep voor gevolgd op woensdagochtend, waardoor ik op de woensdag alleen de middag stage liep, maar nu komt er een vervolg op die groep waar ik graag aan mee wil doen maar dan moet ik dus weer de woensdagochtend vrij vragen. Dat vind ik zo vervelend, ik wil niet elke keer een aangepast rooster volgen maar het is ook belangrijk voor mij om bij die groep te zijn...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:51

Morgen heb ik mijn laatste onderdeel van mijn herkansing. Woensdag mag ik weer fijn op gesprek bij de GZ Psych... examen ging wel goed, was blij dat ik in een kleine club stond en dat ik niet door de microfoon moest praten.

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:58

Oh sorry, door elkaar gehaald. Fijn dat het wel goed ging!

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:22

@ Aria: Vervelend al dat werk en dan zo'n druk voelen!

@ Purny: Spannend zo'n gesprek met je moeder erbij. Succes met je laatste onderdeel van de herkansing!

@ Jorine: Ondanks dat het zo'n klein beetje is met afbouwen is je lichaam er toch aan gewend. Het lijkt mij dan ook best mogelijk dat je lichaam er ook op reageert.

Wat betreft het vrij vragen, dat vind ik ook altijd moeilijk. Ik probeer altijd van alles langs mijn werk te regelen maar soms gaat dat dan niet en ik durf het dan echt niet te vragen. Ik ben vorig jaar al zo veel afwezig geweest ivm revalidatie. En ik wil ook niet uitleggen waarvoor.
Maar... je moet wel voor jezelf kiezen. Dus als jij naar die groep wil dan is dat wel iets belangrijks om ook echt te gaan doen. Het is niet dat je vrij vraagt om uit te slapen ;).
(ja dit moet ik zelf ook even leren hoor haha)

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:29

hier staat alles op de automatische piloot. afgelopen maandag zal ik eigenlijk weer de les ingaan, maar kon het even niet.. wel naar therapie gegaan met groote tegenzin maar heeft me wel goed gedaan:) morgen weer..:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:30

Vind knap hoe sommige van jullie zo bezig zijn!

Of eigenlijk jullie allemaal :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:32

Is idd voor jezelf, en als je het nodig hebt en er beter van wordt gaat het in de toekomst ook beter gaan met alles.

Veel succes Purny, lijkt me niet simpel, zo'n gesprek met moeder er bij. Maar het is dus blijkbaar wel nodig? Super dat het examen wel goed ging!

Jorine, kan idd dat kleine beetje zijn, of jij die weet dat je op 'minder' zit en er daarom op reageert, ik weet het niet. Niet fijn natuurlijk. Hopelijk loopt het zo'n vaart niet.
Maar vooral leuke dingen blijven doen he!

Ja die druk, vind het ook vervelend omdat ik mezelf open krab, wondjes maak van een bolletje dat ik voel op mijn gezicht of hals en dat wordt vaak lelijk, vind ik mezelf lelijk, voel ik me niet goed en ga zo maar door. Gewoon stress, maar probeer die wondjes nu wel te beperken met een stressbal.

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:57

Ik denk vooral dat laatste Aria, ook volgens mij psychiater kan ik 0,1 mg niet merken. Maar toch voel ik me steeds meer gespannen, ga ik dingen doen die niet goed voor me zijn.. Kan er niet echt de vinger opleggen, maar het voelt niet goed.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:59

Dat is natuurlijk echt niet fijn, en kan ook niet de bedoeling zijn denk ik dan, toch?

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:57

Purny hoe is vandaag je herkansing gegaan? Spannend dat morgen je moeder meegaat. Ik moest een keer mijn man meenemen maar zat echt niet op mijn gemak.

Jorine je psychiater kan wel zeggen dat je er weinig van merkt maar elk lichaam is anders. Ik zal het zeker in de gaten houden.
Tijdens een opname ben ik van de een op andere dag gestopt met medicijnen en kreeg ik andere. Volgens de verpleging zou ik daar niets van merken want de dosis wat niet veel. Nu kunnen ze mij heel veel vertellen maar ik heb 2 dagen in een hele andere wereld geleefd. Toen we info kregen over medicatie met de groep stelde ik de vraag over afbouwen en stoppen. Kwam dus wel degelijk naar voren dat ik had moeten afbouwen.

Hier nog steeds aan het wachten op de gezamenlijke afspraak. Heb mijn therapeute maar weer een app gestuurd. Heb er zo'n raar gevoel bij.