Mensen met een Burnout/overspannen, deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jarrah

Re: Mensen met een Burnout/overspannen, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 08:28

Bruintje: ja dat is voor mij erg herkenbaar!
Pas afgelopen weekend ben ik voor het eerst in heeele lange tijd weer een nachtje door gegaan. Een van mijn huisgenootjes gaf een feestje, dus dat vond ik wel een mooie gelegenheid om het weer eens te probereb. Was gewoon thuis, dus ik kon afhaken wanneer ik dat zelf wilde. Uiteindelijk ben ik zelfs om 2 uur nog mee geweest de stad in, en heb ik het gewoon helemaal volgehouden (eigenlijk zelfs zonder moeite)! Bij mij heeft dat ook echt heeel lang geduurd, dan ging ik met dergelijke feestjes gewoon bij mijn ouders slapen om er geen last van te hebben (oud wijf :D )

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 09:32

Ik ben nooit echt een stapmens geweest, maar ik heb nu dat ik het wel redelijk kan volhouden, maar dat ik wel de rekening gepresenteerd krijg de dag en week er na. Ik doe gewoon veel langer over herstellen. Zoals van het weekend. Ik was al wat moe (lag net even op bed filmpje te kijken toen ze aanbelden) en dan ben ik rond kwart over 12 pas gaan slapen, want mijn nichtje kon eventueel om half 1 honger hebben en wakker worden. En om 3 uur er dus echt uit omdat ze de fles moest, evenals 7 uur. Ik hou dat goed vol (omdat ik het gewoon wil) en heb weinig moeite met uit mijn bed komen, maar aan het einde van de dag loop ik wel op het eind en nu weet ik dus dat ik deze hele week aan het herstellen ben en doodop ben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:53

De vermoeidheid is bij mij een eind weg. Moet nog wel oppassen dat ik niet teveel doe, maar eigenlijk gaat dat weer heel goed :j
Stappen doe ik sowieso al zelden :+

Ik krijg net het rapport van het reïntegratiebedrijf waar ik voor mijn baas heen moest.
De gesprekken waren eigenlijk allemaal heel positief.
Maar nu ik het rapport zie vraag ik me af of ze wel geluisterd hebben :x
Morgen precies highlighten en opschrijven wat ik wil zeggen en dan kunnen ze een telefoontje verwachten }>
Zijn ze nou helemaal bedonderd???
Beetje conclusies trekken die niet kloppen. Als ik ergens een schurfthekel aan heb dan is dat het wel.
Dag goed humeur -:(-

*adem in, adem uit....*

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:02

Wat raar Amanda! Daar zou ik ook niet mee akkoord gaan.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:03

oh hmmm das wel heel raar Amanda...
maar even goed op papier zetten van hoe en wat, en dan komt het wel goed!
en lekker dat jouw energie level niet meer bij het vriespunt zit! geniet ervan!!!

maar wat doet zo'n reintegratiebedrijf precies? ik ken het niet....

ik heb vanmorgen gewerkt, en zonet een cake gebakken en die voor de helft opgevroten met 2 vriendinnen......foutje, maar wel lekker!
maar ben nu wel moe ja, ogen vallen liever dicht, maar ja, dinsdags eten we bij mijn schoonouders...niet zo'n zin in nu, maar goed, zal wel ff moeten...(nja niks moet, maar om dat nu op laatste moment af te zeggen, en manlief wordt daar afgezet door collega, dus die weet dan ook van niets, en zin in koken heb ik ookniet dus conclusie: ga maar ff heen, en hoop niet te laat terug te zijn!)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:06

Ik heb daar 4 gesprekken van een uur gehad.
Ze kijken naar je lichamelijke gesteldheid (door een fysio en een algehele test voor conditie, bloeddruk, hartstlag, enz), je psychische gesteldheid (door een psychiater) en iets met een arbeidstherapeute. En vooral de laatste ben ik niet over te spreken.
Al niet over het gesprek, maar nu helemaal niet over het rapport.
Dat gaat nog een staartje krijgen.
Met de rest ben ik het overigens wel eens. Maar wat zij me nu flikt... :n :x

Lekker een cake :9
Op tijd naar huis is dan het beste. Uitleggen dat je moe bent en dat je een andere keer wat langer blijft.
Dat zullen ze toch wel begrijpen?

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:11

ja dat begrijpen ze ook wel hoop ik.....(voor nadere uitleg, kan via pb...)
en balen dan van die arbeidstherapeute....maar wel fijn dat je het met de rest wel kon vinden!
ik zal die kant op!

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:40

En ik was weer thuis! straks denk ik even lekker in bad, stink nl naar rook want schoonpaps rookt hihi!

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:44

Oei Amanda, wat vervelend zeg!
Dat zij gewoon hun eigen verhaal hieruit trekken.

Inderdaad alles wat je wil zeggen op papier zetten, zodat je niks vergeet en ze het eens heel duidelijk maken!

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:49

Meiden, ik heb morgen mijn eerste gesprek met de psycholoog. Zie er enorm tegenop. Iemand tips? Ben nu in ieder geval al bezig om dingen op te schrijven.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:36

gewoon over je heen laten komen Polivy!
altijd handig om paar punten op papier te zetten die JIJ wil bespreken, maar verder heb ik bij psych geleerd, niet alles in detail voor te bereiden, want het loopt toch meestal anders!
En de eerste keer is toch meestal een kennismakings gesprek, van wie je bent, hoe je leven was, waar loop je nu tegenaan, in welke situaties heb je angst of waar je ook maar voor heen gaat! zij laten jou meestal nu een uur zowat praten, en af en toe vragen zij jou wat! maar het is meer: nou, vertel maar!

iemand van jullie trouwens ervaring met assertiviteitstrainingen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:40

Assertiviteitstraining had ik graag eens willen doen.
Schijnt heel handig te zijn. Maar ik mag niet meer.
Ben momenteel té assertief krijg ik te horen :+

Psych inderdaad gewoon laten gebeuren. Vaak loopt zo'n gesprek wel vanzelf.
Als er punten zijn die je echt wil vertellen, schrijf die dan op zodat je ze niet kunt vergeten.
En verder bijten ze niet. Open en eerlijk zijn heb je het meeste aan :j

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:46

mijn 1e lijns was echt een leuke meid, veel van geleerd, zit nu bij 2e lijns, maar wil graag wel weer terug naar 1e lijns....maar es effe zien, als ik hier klaar ben met 2e lijns, of ik dan gewoon zo af en toe es met 1e lijns afspreek, gewoon even je verhaal te doen, af en toe even te horen van: nou ik zit hier en hier mee, heb het zus en zo opgelost, ben ik d'r goed mee bezig? of wat is beter om te doen enz enz enz, en gewoon nja, even een gesprekje op zijn tijd met een wijs iemand is altijd fijn!

ik duik zo weer op de bank, ogen vallen haast dicht....zucht...whaha, vanmorgen rustig rondje sportschool gedaan, maar kreeg halverwege gewoon koppijn, daarna even gegeten met vriendin hier, en nu, tijd voor rondje rust geloof ik!

heb net telefoonnr van 1e lijn via de mail gekregen van iemand die die assertiviteitstrainingen geeft, maar die mensen namen niet op!

@amanda, whaha, té assertief, geef mij ook maar wat!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:49

Nou, agressief kwam ook al voorbij :+
Ik kom gewoon voor mezelf op. En dat zijn ze niet gewend.
Okee, nou ben ik ook wel heel erg assertief momenteel, moet nog een beetje minder worden.
Maar het is voor mijn omgeving ook een stukje gewenning als ik nee zeg en ook nee bedoel :+

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:10

Bobomelo: ik heb geen ervaring in het meedoen met een assertiviteitstraining, maar wel met het geven van de training. Ik kan dus wel vragen van je beantwoorden als je iets wilt weten :)

Polivy: de eerste keer is inderdaad spannend, en zoals gezegd laat het gewoon op je afkomen. Ga kennismaken en blijf gewoon dichtbij jezelf. Succes!

Amanda: de assertiviteitstraining is niet alleen voor mensen die sub-assertief zijn, maar ook voor mensen die teveel assertief zijn, en mogelijk zelfs tegen het agressieve aanzitten. In een dergelijke training gaat het ook vaak om de interactie tussen de deelnemers, jij leert iets van degenen die sub-assertief zijn en zij kunnen weer leren van jou... :)
Ik ben van mening dat een dergelijke training voor ontzettend veel mensen goed zou zijn, ongeacht je mate van assertiviteit :)

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:37

@Jarrah, was benieuwd hoe zo'n training in zijn werk gaat, en wat voor huiswerk je meekrijgt.....
en nu jezelf ook even "out of order"bent, is het ook zo dat jij daar nu ook in terugvalt dan? of ben je zelf wel assertief?

@Amanda, ja las wel in stukjes voor mensen die assertief willen worden, en niet aggressief, dat dat best dicht bij mekaar kan liggen geloof ik! dus....Ga gezellig mee op cursus :P

Ik heb net anderhalf uur op de bank gedut, maar heb zo allemachtige hoge hartslag in rust, wel 92....en dan lukt slapen dus niet, maar goed, mijn koppijn lijkt aardig verdwenen na 2 paracetamols en lui liggen op de bank!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:48

Mijn hele opleiding was een grote assertiviteitstraining ;)
Ik ben zelf wel redelijk assertief, maar merk wel dat ik nu ik even 'out of order' ben, eerder naar de extreme neig... soms heel sub-assertief, en in andere situaties ineens bijna agressief of defensief... niet echt heel ideaal dus! Merk wel dat nu ik weer wat stapjes dichterbij mezelf kom te staan, ik mijn assertiviteit weer terugvind. Het is bij mij ook niet een aangeboren kwaliteit, maar heb het echt aan moeten leren tijdens mijn opleiding, dus ja dan loop je nu eenmaal het risico weer te gaan wankelen in onzekere situaties.. dat calculeer ik dan ook altijd maar in.

Hoe zo'n training in zijn werk gaat. Als ik kijk zoals hij bij mij in de organisatie wordt gegeven is het een groep van 8 tot 12 vrouwen die sub-assertief, defensief of verbaal agressief zijn. Ieder individu stelt aan het begin een aantal persoonlijke doelen waar die aan wil werken. Die worden besproken, en iedereen mag op elkaar reageren (worden wel afspraken gemaakt over vertrouwelijkheid e.d.). Deze doelen worden dan uitgestippeld in een persoonlijk stappenplan, en als huiswerk kan je dan bijvoorbeeld meekrijgen om op je werk eens geen koffie te gaan zetten terwijl iedereen dat van je verwacht en jij het ook altijd maar doet omdat je geen nee durft te zeggen, of omdat je bang bent dat mensen je dan niet meer aardig vinden (om maar even een heel simpel voorbeeld te noemen), of een ander die eens een keer niet de rommel van haar man op gaat ruimen.
Deze stappen worden steeds iets uitdagender, en je krijgt er veel informatie bij over bepaalde vormen van communicatie, conflicthantering, rollenverdeling, en nog veel meer leuke informatie. Ik vind het persoonlijk echt een aanrader :)

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:49

Polivy, toevallig heb ik gister ook mijn eerste gesprek gehad! Was wel even spannend, was ook super zenuwachtig... maar super aardige vrouw. Ik had al mijn punten op papier gezet, zodat ik geen dingen kon vergeten. Eerste gesprek wilt ze een beeld van je leven, familie en problemen. Ze zei me dat het kennismakingsgesprek vaak in 2 keren werd gedaan. Lucht we'll enorm op als je daar naar buiten komt, wel had ik het ook tegelijk erg moeilijk en zwaar. Suc6! Komt goed :)

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:52

Fijn dat het je opluchtte Bruintje!
Ja dat het zwaar en moeilijk is herken ik heel goed. In het begin moest ik echt een dag of 3 uittrekken om weer te herstellen na zo'n gesprek. Ik merkte dat ik goed uit mijn doen was en door middel van dromen ook herbelevingen kreeg enzo.

Bobomelo: vervelend die hoge hartslag. Goed inderdaad om even lekker rust te nemen voor jezelf. Probeer door je ademhaling een beetje tot rust te komen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:56

Ik ben niet agressief meer hoor :D
Wel assertief, maar ook wel sociaal vaardig. Dus dat zit nu wel goed.
Had het voorheen inderdaad wel kunnen gebruiken, voor allebei de kanten.
Maar nu gaat het gewoon weer goed.
Ik zou graag juist een cursus sociale vaardigheden willen doen. Lijkt me ook heel interessant :j

Super Bruintje! Fijn zo'n goede ervaring :j
Tuurlijk is het zwaar, maar dat komt goed :j

bobomelo :(:)
Voorzichtig! Rust even lekker uit, ontspan.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:57

@jarrah
oke, nja, klinkt ook wel leuk en leerzaam indd!
ikheb het vooral op het werk tegen collegas die enorm gebekt en dominant zijn.
zij mogen wel nee zeggen, maar als jij het zegt in precies dezelfde situatie,nou dan ben je onderwerp van de dag zeg maar!
en leer je daar dan bv ook bepaalde zinnetjes van: nou als dit weer gebeurt, zeg het dan es op zus of zo'n manier? (zij hebben nl altijd wel een excuus klaar liggen, ik niet......, ja in me hoofd, en dat excuus is niet al te vrolijk zeg maar, maar zit dan vol met wraak, irritaties enz)

@bruintje,
goed van je zeg!!
en ja, het vreet energie, maar het geeft je ook energie als het een goed gesprek is, en die energie vind je dan vaak de dag erna wel! dat "positieve of goeie"gevoel zeg maar!
dus lekker even uurtje op de bank na zo'n gesprek, even dutten als je daar behoefte aan hebt, pot thee erbij! dat mag!!!

ik zal even naar mijn moeder toe! tot later!

@jarrah,
mijn ademhaling is wel rustig verder, mijn hartslag is allen gewoon zo torenhoog! in me hoofd verder nu ook wel rustig, kan mss ook wel komen door de medicijnen dat mijn hartslag weer hoger is....?

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:09

bobomelo schreef:
@jarrah
oke, nja, klinkt ook wel leuk en leerzaam indd!
ikheb het vooral op het werk tegen collegas die enorm gebekt en dominant zijn.
zij mogen wel nee zeggen, maar als jij het zegt in precies dezelfde situatie,nou dan ben je onderwerp van de dag zeg maar!
en leer je daar dan bv ook bepaalde zinnetjes van: nou als dit weer gebeurt, zeg het dan es op zus of zo'n manier? (zij hebben nl altijd wel een excuus klaar liggen, ik niet......, ja in me hoofd, en dat excuus is niet al te vrolijk zeg maar, maar zit dan vol met wraak, irritaties enz)
@jarrah,
mijn ademhaling is wel rustig verder, mijn hartslag is allen gewoon zo torenhoog! in me hoofd verder nu ook wel rustig, kan mss ook wel komen door de medicijnen dat mijn hartslag weer hoger is....?

:j dat leer je ook zeker ja, en daar ga je ook mee oefenen :j
Je leert veel over communicatie en feedbackregels, hoe je op een vaardige manier feedback kan geven en ontvangen. Tijdens de bijeenkomsten ga je hier ook met elkaar mee oefenen.
Ook bijvoorbeeld jouw situatie kan je de voorkeur voor geven om die in de groep te oefenen. Dat is in het begin heel onwennig, dan zoek je een paar mensen uit die jouw collega's zijn, je geeft ze instructies over hun gedrag en dan ga je een situatie nabootsen zoals jij hierboven omschrijft. Je kan dan zelf in de veilige omgeving van de training lekker losgaan met het oefenen hiervan. Het zal ook herkenbaar zijn voor anderen, en dan kan je elkaar tips meegeven en dergelijke. Echt ontzettend leuk, en tot nu toe ook veel positieve reacties gehoord :)

Vervelend zo'n hartslag, heb je dat vaker?

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:17

Bedankt voor het hart onder de riem meiden. Bruintje, wat fijn dat jij een goed gesprek hebt gehad. Een zekere klik met de psycholoog is zo belangrijk weet ik uit eerdere ervaring. Ik ben nu alles aan het opschrijven in verhaalvorm. Ik denk dat ik morgen het meeneem en het gesprek in ga. Mijn hele geschiedenis etc is lang niet genoeg voor 1 afspraak, dus ik denk dat ik aan het eind dan maar mijn hele verhaal geeft. Geeft ook wel een wat beter beeld denk ik, vooral omdat ik het erg moeilijk vind om eens niet met het maskertje op te praten.

Klinkt goed zo'n assertiviteitstraining.

@bobomelo: de verhoogde hartslag is niet aan je zwangerschap gerelateerd?

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:39

bobomelo, ben je zwanger? Wist ik helemaal niet! Wat leuk!! Hoe lang al?
Kijk wel maar uit, met zo een hoge hartslag, of heb je dat vaker en ben je bekend ermee?
Rust goed uit!

Polivy, ik ben ook nooit een prater geweest, was altijd een vrolijk en spontaan meisje en dat is inderdaad het masker, zodra je deze afzet, wordt je kwetsbaar en verdrietig en dat is gewoon heel moeilijk. Suc6!

Zo een assertiviteitstraining lijkt me onwijs goed, maar ook echt heel erg zwaar in het begin? Is het niet zo, dat je toch wel een wat betere gemoedstoestand moet hebben, wil je daaraan beginnen? Lijkt mij zo, omdat het me een behoorlijk pittige training lijkt, maar wel echt een goede training!
Ik heb er toevallig een boek van liggen, moet ik nog aan beginnen met lezen.

Iemand hier bekend met het boek je leven kun je helen?
Lees en hoor er goede verhalen over.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:40

Het zegt mij zo even niets, maar ik heb heel veel boeken gelezen toen ik thuis kwam te zitten.
Dus zou best kunnen dat ik het wel gelezen heb.
Ben slecht in titels en namen onthouden...