Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:24

Lijkt erop dat het alvast gelukt is om iemand rond de tafel te krijgen. Dat is alvast een begin :P

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:34

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:00

pien_2010 schreef:
Ik geloof dat ik las dat Frankrijk zelf het vaccin wil gaan produceren voor de EU, maar ik weet niet om welk vaccin het gaat. Dat lijkt me heel verstandig dat overheden meer en meer de medicijnen farmacie buiten spel gaan zetten en dat op dit soort zaken gewoon lik op stuk beleid komt.r

Dat gaat wellicht om het Moderna vaccin? Dat gaat ook ik Zwitserlang geproduceerd worden. Ik wil je in dat geval niet uit de droom halen maar dat gebeurd dan onder licentie bij dochterondernemingen. Zelfde laken en pak.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:01

Dat is mooi dat hij dat zegt maar de EU heeft een contract met de firma over leveringen en niet uit welke plaats ze moeten komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:06

Pandora2 schreef:

AZ had voor mij al afgedaan toen ze dat de eerste keer aankondigde, daarom plaatste ik mijn sarcastische Rusland one-liner. Ik had niet de intentie die voor waarheid door te laten gaan.

Rusland geeft nog altijd niet zijn klinische daten publiekelijk vrij, dat je daar als producent mee in zee gaat is voor mij onbegrijpelijk. Geen publieke data=geen deal zou het moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 27-01-21 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:07

Ik vind het ook een vaag verhaal. Hij blijft terug komen op de UK waardoor ik blijf vermoeden dat de boel daarheen is. "Want ze hoefden alleen hun best te doen"
Echt, dat is echt een passage van niks, daar kun je 0 recht aan ontlenen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:18

bigone schreef:
Dat is mooi dat hij dat zegt maar de EU heeft een contract met de firma over leveringen en niet uit welke plaats ze moeten komen.

Ja, alleen is dat contract niet zo heel veelzeggend en waterdicht lijkt het :=
En op het einde van de rit geldt nog steeds ... wat je niet hebt, kan je niet leveren natuurlijk.

Loretta

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 00:08

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 00:46

Niet ver genoeg, wanneer ze naar de rechter gaan en gelijk krijgen dan hebben ze het geld terug en geen vaccin. Denk dat ze de druk zover mogelijk opvoeren en hopen dat AZ er ipv 60 % 80 % van maakt .

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 06:54

Is dat tactiek? Ik zou denken, dan maar wat langer wachten tot alles komt. Het is er simpelweg niet. Dan kun je wel op je strepen blijven staan. Maar daar schiet je weinig mee op imo. Tuurlijk is het balen dat alles (ver) uitloopt nu. Maar we kunnen er niks aan veranderen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:07

bigone schreef:
Niet ver genoeg, wanneer ze naar de rechter gaan en gelijk krijgen dan hebben ze het geld terug en geen vaccin. Denk dat ze de druk zover mogelijk opvoeren en hopen dat AZ er ipv 60 % 80 % van maakt .

Op dit moment gaat het eerder naar 25-40%... -O-

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:48

Tegen de pharma is immers geen kruid gewassen. Ze staan altijd al in een ongelooflijk sterke soort van monopoliepositie en nu al helemaal.

Ik las net een stukje van een artikel over India. Daar hebben ze overschot aan vaccins en geraken ze aan de straatstenen niet kwijt omdat de bevolking niet mee wil.
Maar heb geen abo, dus de rest van het artikel blijft onbekend :')
Iemand die hier ook iets over las ?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:51

bigone schreef:

Aan de andere kant Astra Zenica en ook de rest van big pharma heeft er ook belang bij dan hun lobbyisten een bepaalde mate van geloofwaardigheid hebben. Ze zijn toch afhankelijk van wetgeving van de EU om hun winst ook op de langere termijn te garanderen. De EU is een te grote afzetmarkt om eenvoudigweg links te laten liggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:53

Pandora nog niets over gelezen. Wel kewam ik onderstaande pittige kritiek tegen op het vaccinatie beleid van Nederland. Ik ben het eens met het feit dat het Leger beter deze logistieke operatie had kunnen aansturen.

https://www.ad.nl/home/sorry-maar-het-v ... ~aa5ed7f7/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:01

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:02

pien_2010 schreef:
Pandora nog niets over gelezen. Wel kewam ik onderstaande pittige kritiek tegen op het vaccinatie beleid van Nederland. Ik ben het eens met het feit dat het Leger beter deze logistieke operatie had kunnen aansturen.

Ik ben het hier ook mee eens, en merk ook dat mijn begrip voor de regering wel een keer ten einde is op deze manier -O-

Volgens de GGD worden mensen uit de risico groep in februari gevaccineerd (zo staat het volgens hun in het plan), maar de huisartsen weten totaal nog niet wat ze wanneer en bij wie moeten doen, en ze zijn zelf nog niet eens ingeënt.
Ik vind het heel zorgelijk, en word er boos en verdrietig van. ;(

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:03

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:08

Als ik het staatje van Europa bekijk, ontloopt het elkaar niet heel veel... ? T zit allemaal tussen de 0.07 en en 0.10 procet.. Behalve Engeland .. maar die zijn al een poosje bezig toch?
Maar omdat in de UK de vaccins sneller goedgekeurd waren en het Oxford vaccin maakt de logistiek makkelijker..

Ik vind kritiek uiten op basis van selectief lezen echt super irritant :j

Edit: ik heb dat stuk vanhet AD nog eens beter gelezen.. wat een zeikstuk zeg... -O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:11

Cer schreef:
Oke.. en we hebben geen vaccins.... wat gaan we het leger laten doen dan precies :+

En blijkbaar gaat het in frankrijk ook niet oke? "tempo van een slak"... Klinkt heel positief :j
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b291f6c0/

Cer het gaat veel verder als geen vaccins hebben, dat is ook een groot probleem en nee ik zit niet Nl te bashen want dat wordt nu weer binnen gebracht. Maar als je leest gaan er zaken mis rondom organisatie in verpleeghuizen etc.

In Frankrijk gaat ook zat mis maar heb nu geen artikel bij de hand.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:19

pien_2010 schreef:
Cer schreef:
Oke.. en we hebben geen vaccins.... wat gaan we het leger laten doen dan precies :+

En blijkbaar gaat het in frankrijk ook niet oke? "tempo van een slak"... Klinkt heel positief :j
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b291f6c0/

Cer het gaat veel verder als geen vaccins hebben, dat is ook een groot probleem en nee ik zit niet Nl te bashen want dat wordt nu weer binnen gebracht. Maar als je leest gaan er zaken mis rondom organisatie in verpleeghuizen etc.

In Frankrijk gaat ook zat mis maar heb nu geen artikel bij de hand.

Ik had een artike gevonden over Frankrijk (zie mijn post), maar dat is wel een Nederlandse krant dus dat zal dan niet kloppen..

Over het stuk over verpleeghuizen, uit het artikel dat jij plaatste:
Citaat:
" Ja, wanhopige huisartsen. Radeloze zorginstellingen. In een verpleeghuis kan het per kamer verschillen welk vaccin een bewoner krijgt, door wie dat wordt toegediend en op welke dag."

Het azijn zijkt van de tekst af.... Ik vind het op geen enkele manier een nuttig artikel anders dan de boel opstoken..
Ik neem aan dat het een column is, want als het een artikel had moeten zijn, had er wel wat verdieping in mogen staan...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:21

Cer misschien heeft het artikel niet helemaal de juiste toon, al is er misschien wel degelijk sprake van radeloosheid? En vindt jij het niet verontrustend en een organisatorische misser dat de huisartsen geen flauw idee hebben wat ze moeten gaan doen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:26

Ik kan daar niks over zeggen want ik ben
a. geen huisarts en
b. weet ik niet wat er tussen partijen aan informatie uitgewisseld is...
Ik weet dus ook niet wat de verwarring precies is, is het omdat huisartsen Moderna zouden krijgen maar dat er nog niet is? Is het omdat huisartens eerst later en nu weer eerder geprikt worden? Is het omdat ze verschillende groepen door elkaar moeten prikken en het onduidelijk is wie wanneer geprikt moet worden? Ik weet het niet, ik lees de stukken niet..

Volgens mij was Pfizer vanaf het begin al het lastigste vaccin om mee te werken toch? En had distributie daar iets mee te maken, iets met gekoeld bewaren, waardoor je er niet heel makkelijk mee kon reizen? Zoiets?

En ik vind dat er soms makkelijk geroepen wordt (tijdens deze hele crisis al) door een aantal partijen "ocharme ik weet niet wat moet doehoen... hullie zeiden dit en dat snap ik niet wat moet ik nou??" in plaats van sommige dingen pro actief regelen en zelf denken.. :j
(even gechargeerd)

Zie bijv sommige discussies over beschermingsmiddelen enzo ..
Laatst bijgewerkt door Cer op 28-01-21 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:27

Er is een burgerinitatief gaande om een wetsvoorstel bij de Europese commissie in te dienen om patenten op te schorten. Er is in een veel eerder stadium van de pandemie al gesproken over dwanglicenties dus dat lijkt me geen onmogelijke weg. Alleen het recept verkrijgen is nog een dingetje. Misschien is dat een leuk klusje voor inlichtingendiensten met behulp van bedrijfsspionage.

https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... te-breken/

Om heel eerlijk te zijn zou het mij niet meer verbazen wanneer er dergelijke onorthodoxe middelen worden ingezet. Tijdens deze crisis zijn er al zoveel dingen gebeurd die een jaar geleden volledig ondenkbaar waren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:28

Nikass schreef:
pien_2010 schreef:

Ik ben het hier ook mee eens, en merk ook dat mijn begrip voor de regering wel een keer ten einde is op deze manier -O-

Volgens de GGD worden mensen uit de risico groep in februari gevaccineerd (zo staat het volgens hun in het plan), maar de huisartsen weten totaal nog niet wat ze wanneer en bij wie moeten doen, en ze zijn zelf nog niet eens ingeënt.
Ik vind het heel zorgelijk, en word er boos en verdrietig van. ;(

Ik snap dat huisartsen graag alles maanden van tevoren willen weten, maar zo werkt het niet in deze tijd. Pas als bekend is welk vaccin en hoe ze het aanpakken kun je ze informeren. De huisartsen krijgen AZ en gezien de rotzooi die AZ er van maakt en het feit dat ze nog niet eens goedgekeurd zijn maakt het vrij lastig om informatie te geven. Zeker nu de strategie misschien dankzij de problemen bij AZ op de schop moet kun je nauwelijks communiceren. Als je half bekende informtie gaat verspreiden krijg je daarna te horen dat het "constant wisselt".
Wij kregen als instellingen ook echt vlak van tevoren te horen hoe en wat. Het is letterlijk goedkeuren - advies gezondheidsraad - communicatie naar vaccineerders - prikken en tussen die laatste 2 stappen zit kort de tijd.

Cer schreef:
Als ik het staatje van Europa bekijk, ontloopt het elkaar niet heel veel... ? T zit allemaal tussen de 0.07 en en 0.10 procet.. Behalve Engeland .. maar die zijn al een poosje bezig toch?
Maar omdat in de UK de vaccins sneller goedgekeurd waren en het Oxford vaccin maakt de logistiek makkelijker..

Ik vind kritiek uiten op basis van selectief lezen echt super irritant :j

Edit: ik heb dat stuk vanhet AD nog eens beter gelezen.. wat een zeikstuk zeg... -O-

UK is langer bezig ja, en heeft blijkbaar een goede deal met AZ kunnen maken waardoor ze onze vaccins hebben. Dan is het makkelijk prikken natuurlijk :+

Rondom de verpleeghuizen is er iig een flinke miscommunicatie rondom 50.000 mensen. Maar dat lijkt me relatief makkelijk op te lossen en is voor een groot deel ook al opgelost, het zijn nog "maar" 50.000 mensen nu waar men op vast loopt. En dat zit vooral in de kromme manier waarop men in NL de verpleeghuiszorg heeft ingericht en het feit dat de huisartsen ook wel iets pro-actiever hadden mogen zijn hierin.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:29

Nou eigenlijk dus wat Secricible zegt, maar zij zegt t netter :)