Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 16:45

Suzanne F.

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 16:56

Kappers dicht zou ik wel sneu vinden. Ik geloof nooit dat daar nou de besmettingen plaatsvinden. Gooi dan de middelbare scholen een maand dicht, online onderwijs.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 16:59

Suzanne F. schreef:
Kappers dicht zou ik wel sneu vinden. Ik geloof nooit dat daar nou de besmettingen plaatsvinden. Gooi dan de middelbare scholen een maand dicht, online onderwijs.

Sluit dan de scholen waar besmettingen zijn :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:01

lenaa_tje schreef:
Suzanne F. schreef:

Sluit dan de scholen waar besmettingen zijn :)

Dat is niet zo simpel vanwege enorme achterstanden die nu al opgelopen zijn bij de (sociaal) zwakkere kinderen, zoals onveiligheid vanwege toenemende irritaties in gezinnen. Aan alle besluiten zitten mitsen en maren, dus ik ben blij dat ik ze niet hoef te nemen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:01

Jullie maken me bang, ik begin net met een opleiden. Het is 1 dag per week, de meeste lessen zijn online maar praktijk kan natuurlijk niet online.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:20

moonsparkle schreef:
Wat zouden jullie dan willen zien qua maatregelen? Ik ben voor maar 1 persoon op bezoek met kerst, maar ja dan nog weet ik niet hoe je gaat voorkomen dat mensen dan elke dag naar een ander gaan. Qua winkels zou ik denken of niet essentiële winkels dicht of juist ruimere openingstijden zodat mensen meer kunnen verspreiden. Maar is er een recent onderzoek met waar de meeste besmettingen nu vandaan komen?
lockdown en Enkel winkels met voedingsmiddelen open.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:22

moonsparkle schreef:
Jullie maken me bang, ik begin net met een opleiden. Het is 1 dag per week, de meeste lessen zijn online maar praktijk kan natuurlijk niet online.

Dan nu meer online lessen en later blok praktijk als de cijfers het weer toelaten?

Popstra schreef:
moonsparkle schreef:
Wat zouden jullie dan willen zien qua maatregelen? Ik ben voor maar 1 persoon op bezoek met kerst, maar ja dan nog weet ik niet hoe je gaat voorkomen dat mensen dan elke dag naar een ander gaan. Qua winkels zou ik denken of niet essentiële winkels dicht of juist ruimere openingstijden zodat mensen meer kunnen verspreiden. Maar is er een recent onderzoek met waar de meeste besmettingen nu vandaan komen?
lockdown en Enkel winkels met voedingsmiddelen open.

Kerstvakantie verlengen (liever nog vervroegen, maar dan hadden ze dat eerder moeten besluiten), online lesgeven, meer gaat testen onder middelbare scholieren en testen van basisschoolkinderen iig niet meer ontraden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:25

Ze kunnen nog steeds de ‘vakantie’ vervroegen (het is natuurlijk geen vakantie, waar dat toch vandaan komt? ) ik weet dat veel scholen dat liever hebben en terecht ook.

Verder snap ik niet zo goed waar het idee vandaan komt dat middelbare scholieren nauwelijks getest worden. Dat is echt onzin.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:27

lenaa_tje schreef:
Ze kunnen nog steeds de ‘vakantie’ vervroegen (het is natuurlijk geen vakantie) ik weet dat veel scholen dat liever hebben en terecht ook.

Verder snap ik niet zo goed waar het idee vandaan komt dat middelbare scholieren nauwelijks getest worden. Dat is echt onzin.

Ik snap je eerste deel niet helemaal :o , maar als ze de vakantie zouden vervroegen, dan zou morgen de vakantie eigenlijk in moeten gaan of het scheelt maar 2 of 3 dagen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:28

Suzanne F. schreef:

De bioscoop heeft het ook herl erg goed geregeld. Maar die zullen straks ook wel weer de klos zijn. ;(

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:29

moonsparkle schreef:
lenaa_tje schreef:
Ze kunnen nog steeds de ‘vakantie’ vervroegen (het is natuurlijk geen vakantie) ik weet dat veel scholen dat liever hebben en terecht ook.

Ik snap je eerste deel niet helemaal :o , maar als ze de vakantie zouden vervroegen, dan zou morgen de vakantie eigenlijk in moeten gaan of het scheelt maar 2 of 3 dagen.

Als het online/thuisonderwijs is mag je het geen vakantie noemen. Mij maakt de term niet zo uit, zolang de verspreiding maar stopt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:30

moonsparkle schreef:
lenaa_tje schreef:

Als het dinsdag in gaat zijn dat toch 4 dagen?

Maar de term suggereert inderdaad dat er geen les gegeven wordt en dat is niet zo.. daarom stoort de term mij zo.

Verder blijft het een heel erg naar iets voor te veel kinderen en ouders. Dus ik houdt m’n hart echt vast.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 13-12-20 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:31

Ja de bioscopen dicht heeft denk ik heel weinig zin net zoals kleine theater zalen. Ze hadden het hier heel goed geregeld en je blijft op je plek zitten met zoveel stoelen ertussen, lijkt me veel minder kans op besmettingen dan in een drukke winkel.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 13-12-20 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:32

@lena maar de presco is toch dinsdag avond? Of wordt dat ook eerder? Dan heb ik dat even gemist.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:33

moonsparkle schreef:
@lena maar de presco is toch dinsdag avond? Of wordt dat ook eerder? Dan heb ik dat even gemist.

Misschien morgen al, dat is nog niet helemaal duidelijk

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:34

moonsparkle schreef:

Ze schreven net misschien maandag al.
Dan nog is 3 dagen :)

Verder zou een week sluiting na die tijd mij vooral een ontiegelijke berg werk opleveren voor in de vakantie en dan bedoel ik wel de echte vakantie maar goed.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:43

Jessix schreef:
moonsparkle schreef:
@jessix ik ken juist best wat mensen die de regels volgen zoals ze zijn. Dus nu mag een verjaardag als ze verspreid komen en max zoveel per dag, nu mag kerst ook op die manier. Een aantal mensen die ik ken zullen als de regels worden aangescherpt zich er ook aan houden. Natuurlijk vast niet iedereen, maar het zal wel helpen.

Vast wel, alleen voelt het voor mij even niet zo op dit moment.

Ah ik snap je gevoel wel, ik kan er zelf ook wel een beetje chagrijnig om worden :o Wat hier echt een 'ding' is is dat mensen thuis wel met minder personen afspreken om gezellig wat te drinken, maar dat dan drie of vier keer in de week doen. En dan denk ik je mag hier nog zoooveel, is het dan echt nodig om zo de grenzen op te blijven zoeken?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:45

lenaa_tje schreef:
Ze kunnen nog steeds de ‘vakantie’ vervroegen (het is natuurlijk geen vakantie, waar dat toch vandaan komt? ) ik weet dat veel scholen dat liever hebben en terecht ook.

Dat komt door het begrip 'nauw contact' wat door veel GGD's wel heel nauw wordt gesteld. Genoeg berichten van kinderen die niet getest hoeven te worden terwijl ze naast een besmette klasgenoot hebben gezeten. Dat vind ik bizar.
Edit: voorbeeld -> https://twitter.com/mdradvies/status/13 ... 9565265920

lenaa_tje schreef:
Als het dinsdag in gaat zijn dat toch 4 dagen?

Maar de term suggereert inderdaad dat er geen les gegeven wordt en dat is niet zo.. daarom stoort de term mij zo.

Verder blijft het een heel erg naar iets voor te veel kinderen en ouders. Dus ik houdt m’n hart echt vast.

Een ouder of grootouder die in het ziekenhuis ligt is ook naar en niet zo goed voor de schoolprestaties.

Ik reken het jou niet aan hoor Lenaa_tje, vind gewoon dat het overheidsbeleid al maanden faalt op dit gebied. Dat de getallen eerder dalende waren kwam waarschijnlijk vooral door de herfstvakantie, maar met die wijsheid is niets gedaan qua beleid.
Op Twitter komen nu steeds meer berichten voorbij van ouders die zelf hun kind thuis willen houden van school.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:50

Maar dat is dus ook aan de school zelf hè? Genoeg scholen die hier zelf veel strikter in zijn terwijl ggd en de overheid zeggen nee hoor je klas hoeft niet naar huis. Maar ook scholen die het beleid van de ggd en overheid volgen.
Ook daar bestaat dus nog een tussen stap. Waarom moet een school zonder besmettingen dicht. Ik zou dat dus volledig krom vinden. En hier valt gewoon winst te behalen als ze stellen Corona besmetting in de klas? (Afhankelijk van hoe en wat en klachten) is klas thuis.

Maar volgens mij zijn ze hier in de gebieden met veel besmettingen in Nederland minder streng in.
Wij gingen 2 week sluiten terwijl we nog niet eens in de buurt kwamen van het aantal besmettingen op scholen in het westen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:54

Heb je het voorbeeld wat ik heb toegevoegd gelezen? Ging over een standaardbrief van de GGD.

Vraag is dus: zijn er geen besmettingen op die COVID-vrije scholen, of worden de besmettingen niet waargenomen? Dat eerste kun je nu echt niet met zekerheid zeggen.

Ik heb meerdere besmettingen onder patiënten en collega's gezien, en dus ook waargenomen hoe besmettelijke COVID wel niet is.

Maar ik ga naar buiten, ben je ff van mijn kritische geblaat af ;) }:0

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:00

Jessix schreef:
Het voelt voor mij een beetje als dweilen met de kraan open. Zelf kijk ik juist helemaal niet naar het kabinet voor nog meer regels. Een grote groep mensen hier in NL zoekt toch altijd weer naar manieren om die om te buigen. Je beperkt er i.m.o. alleen maar de mensen mee die zich er wel aan houden. Veel mensen om me heen hebben hun eigen kerstdiner al afgeblazen omdat ze het risico gewoon niet aan willen gaan en vieren het enkel in eigen huishouden. En de mensen die er maling aan hebben die vieren het toch wel gewoon zoals ze van plan waren of het nog met 3, 2 of 1 persoon mag.

Precies dit. En niet alleen in Nederland :Y)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:18

Astorga schreef:
Heb je het voorbeeld wat ik heb toegevoegd gelezen? Ging over een standaardbrief van de GGD.

Vraag is dus: zijn er geen besmettingen op die COVID-vrije scholen, of worden de besmettingen niet waargenomen? Dat eerste kun je nu echt niet met zekerheid zeggen.

Ik heb meerdere besmettingen onder patiënten en collega's gezien, en dus ook waargenomen hoe besmettelijke COVID wel niet is.

Maar ik ga naar buiten, ben je ff van mijn kritische geblaat af ;) }:0

Maar daarin verschillen wij van opvatting. Jij stelt alles sluiten en ik ben daarin kritischer over de gevolgen die dat heeft.
Wel belangrijk wij komen uit 2 hele verschillende gebieden in Nederland hè?
Sorry maar bij m’n vriend is al weken geen Corona besmetting op school. De laatste was een week na de herfstvakantie. Zolang dat weken achtereen goed gaat durf ik dat te stellen.

Ik ben ook niet tegen scholen sluiten met veel besmettingen, alsjeblieft sluit ze, zonder dat je daar als school keihard de discussiëren moet gaan met de ggd scholen medewerker.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:20

Het is op scholen soms wel heel verschillend geregeld, vriendin heeft op verzoek van school haar kinderen getest en beide negatief maar zelfs met die testuitslag zijn ze niet welkom. Zolang er nog een drup aan de neus hangt mogen ze er niet in.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:25

Maar het noorden vangt wel COVID patiënten in ziekenhuizen en andere locaties op.
De zorg in het noorden heeft wel last van de gebieden waar het de pan uit rijst.

Ik woon grens overijssel/Drenthe, hoor van buurvrouw met schoolgaande kinderen dat leerkracht groep 7-8 doodleuk met corona-achtige klachten naar het werk gaat. Geen reuk -en smaak.
Kinderen moesten hem er op wijzen dat hij niet naar het werk mocht.
Leerkracht heeft sneltest gedaan, was negatief en staat weer voor de klas.
Buurvrouw houdt haar kind thuis omdat zij in bejaardenzorg werkt en het niet op haar geweten wil hebben dat het virus via haar binnenkomt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:37

bigone schreef:
Het is op scholen soms wel heel verschillend geregeld, vriendin heeft op verzoek van school haar kinderen getest en beide negatief maar zelfs met die testuitslag zijn ze niet welkom. Zolang er nog een drup aan de neus hangt mogen ze er niet in.

Dit is gewoon zo en dat moet dus wat mij betreft anders. Dat kan ook nog een tussenstap zijn door daar strikter in te zijn. Er zijn daar gewoon geen regels voor.