Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 10:40

Sorry wilde jullie niet aan het schrikken maken, maar ga behoorlijk slecht op de antibiotica. Ga daardoor lichamelijk vrij rap achteruit en inderdaad even niet zoveel energie voor bokt over. Maar zal mn best doen voor een kleine update.

Net ook weer 1,5u in ZH geweest. Arts is ook nog langsgeweest. Moet proberen de AB vol te houden, maar als ik echt volledig onderuit ga moet ik ermee stoppen en dan heel erg goed mijn temperatuur bij gaan houden.

Wond loopt nog wel wat te rommelen, maar stuk rustiger dan maandag. Mocht het als ik AB toch niet volhoud weer erger worden dan hebben ze volgens chirurg nog operatie achter de hand om de boel schoon te maken, maar doen ze liever niet omdat het een rot plek is om dicht te krijgen en dan de boel juist verder open moet.

Het bleek dat ik het dinsdag toch wel goed had verstaan, het witte was pees en niet vlees. Was nu weer een nieuw stukje te zien die weer weggeknipt is.

Wond is helaas nog steeds 1,5cm diep en over de volledige lengte van de twee open stukken onderlangs ondermijnd (4,5cm - zie wattenstaafje - daarmee is dat getest).
Heb nu wel afneembaar gips gekregen om ook thuis te mogen spoelen/vervangen. Gaan nu zo weer weekend in, dat vind ik wel een beetje spannend omdat ik me ook zo zwak voel. Halve afdeling kwam weer kijken. Ze hebben me tot zorgenkindje van de afdeling benoemd zeiden ze :(

Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DideH op 23-10-25 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 10:44

Jeetje zeg. :(:)

Fijn dat je het nu zelf thuis mag spoelen. Of vind je dat zelf niet fijn?

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 10:47

Bellatrix schreef:
Jeetje zeg. :(:)

Fijn dat je het nu zelf thuis mag spoelen. Of vind je dat zelf niet fijn?

Ene kant wel omdat het dan niet het hele weekend dicht zit (daar ging het vorige week mis tussen vrijdag en maandag). Maar andere kant ook wel een beetje spannend ofzo. Het voelt allemaal wel heel kwetsbaar.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 10:50

:knuffel: Heel veel sterkte. En als je geen energie voor Bokt hebt, dan kunnen wij echt wachten hoor :j. Maar als iemand hier iets voor je kan betekenen, laat je het dan weten?

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 15:08

Kun je op korte termijn geen wondzorg inschakelen voor thuis?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 15:25

Jeetje wat naar zeg!!! Is een vacuümpomp voor jou geen optie? Of is het daar weer net te klein voor?

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 15:40

@ezellover: ze hebben moeders nu geleerd hoe te helpen met de wondverzorging en te verbinden. Die is er nu ook iedere afspraak bijgeweest, dus heeft behoorlijk wat gezien qua wat ze doen.

@wendy: ik moest even opzoeken wat dat was, maar klinkt alsof dat alleen bij wonden die volledig open zijn kan? Het zijn bij mij 2 gaten die aan de onderkant van de huid met elkaar verbonden zijn met een holte. De pees die eronder ligt en nu dus open ligt is herstellende van operatie, dus lijkt me niet goed om daar zoals google omschrijft "sponsachtig" materiaal in te duwen? Of is het iets anders dan wat google me verteld?

En lief jullie reacties en meeleven! Dan is bokt toch ineens een hele lieve community!

Edit: we hadden het laatst over dat witte poeder wat ze erop strooien steeds voor ze het weer inpakken, dat heet Multidex.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 16:29

Het "voordeel" van zo'n wond is dat inderdaad al die dokters en verpleegkundigen daar heel goed op gaan, dus je zal behoorlijk onder de loep liggen bij ze. Sterkte :(:)

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 16:35

Wendy_Komen schreef:
Jeetje wat naar zeg!!! Is een vacuümpomp voor jou geen optie? Of is het daar weer net te klein voor?

Van wat ik online lees lijkt een vacuümpomp me in dit stadium niet per se de juiste behandeling. Het belangrijkste is nu het oplossen van de infectie en daar ligt de focus ook op. De wondheling zal moeten volgen als de infectie is opgelost. Maar correct me if I'm wrong, ik ben ooit begonnen aan HBO-V, maar heb het niet afgemaakt, dus kan heel goed zijn dat het best een optie kan zijn.
Ik maak uit de berichten van DideH ook op dat zij op dit moment heel goed wordt opgevolgd, het heel serieus wordt genomen en er ook multidisciplinair naar wordt gekeken. Hoe goed adviezen ook zijn bedoeld, zou ik het zelf nu aan de artsen laten om met het beleid te maken. Misschien geldt het niet voor DideH, maar ik weet dat ik in zo'n situatie zelf heel onrustig word door advies van derden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 16:38

Gatverdamme dide, niet de update waar ik op hoopte maar wel waar ik voor vreesde gezien het plots stil bleef... Wat verschrikkelijk naar voor je!
Ik had je zo iets anders gegund verdorie!

Hou jezelf maar heel goed in de gaten hoor dit weekend en misschien even kijken naar thuiszorg? Die kunnen misschien ook meehelpen met een vinger aan de pols houden?

Sterk van je moeder hoor dat ze dit aandurft en aankan!

Ik wil je heel veel goede moed wensen nog en veel beterschap en als ik iets kan betekenen, let me know hé!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 18:09

Ik sluit me graag bij leintje aan, dingen als vacuüm pomp lijken hier nu niet aan de orde en het ziekenhuis neemt het serieus genoeg en zit er bovenop. Maar het dichtgaan van de wond is nu even niet de zorg (en zelfs wat je eigenlijk nog niet wilt). Maar hou jezelf wel goed in de gaten het weekend. En hopelijk hou je de ab vol. Hoe dan ook, heel veel sterkte..... Dit is niet waar je op hoopt.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 19:23

Rare vraag.

Mag je thuis ook douchen en dan je been meenemen en hele been wassen?

Of wordt de huid erom heen te week.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 19:31

Best moeilijk om te douchen en je been op bank achter te laten toch? :D

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 20:54

Little_Gift schreef:

:')

@ezellover: afgelopen 7 weken met zo'n douche zak eroverheen gedouched.
Omdat ik dit gips er af kan halen mag ik hiermee inderdaad wel zittend douchen (met been ook omhoog op ander krukje) zonder dit gips (niet staan, want risico dat je evenwicht verliest en de boel ineens belast).

Verzoek was wel verband erom te laten tot ik mn haar etc heb gewassen om te voorkomen dat er zeep in de wond komt. Dan verband eraf, met waterstraal spoelen en daarna buiten de douche de rest van de wondverzorging.

Als ik heel voorzichtig zou zijn mocht ik van de gipsmeester ook het groeiende bos proberen te kappen :+. Alleen heel erg oppassen omdat die huid na wat is het, 7 weken gips, heel broos is. Moest geen andere wondjes veroorzaken ivm infectierisico.

Zit weer ineens op 37,5 qua temperatuur nu ondanks eerder genomen paracetamol, terwijl het vanmiddag juist wat leek te zakken. Hoop heel hard dat het hier bij blijft -O-

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 21:04

Ik zou toch maar even wachten met scheren, dan maar als een lieflijk teddybeertje door t leven nu maar niet t risico lopen op nog meer gedonder.
Even je lichaam de kans te geven vol te knokken met wat nu al aan de hand is :(:)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 21:24

Ik zou het ook niet aandurven nu, geloof ik :=

's avonds mag op zich je temperatuur wat hoger zijn, morgenochtend meteen maar weer meten. Ik duim in elk geval heel erg voor je!

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 21:26

DideH schreef:
Little_Gift schreef:

:')

@ezellover: afgelopen 7 weken met zo'n douche zak eroverheen gedouched.
Omdat ik dit gips er af kan halen mag ik hiermee inderdaad wel zittend douchen (met been ook omhoog op ander krukje) zonder dit gips (niet staan, want risico dat je evenwicht verliest en de boel ineens belast).

Verzoek was wel verband erom te laten tot ik mn haar etc heb gewassen om te voorkomen dat er zeep in de wond komt. Dan verband eraf, met waterstraal spoelen en daarna buiten de douche de rest van de wondverzorging.

Als ik heel voorzichtig zou zijn mocht ik van de gipsmeester ook het groeiende bos proberen te kappen :+. Alleen heel erg oppassen omdat die huid na wat is het, 7 weken gips, heel broos is. Moest geen andere wondjes veroorzaken ivm infectierisico.

Zit weer ineens op 37,5 qua temperatuur nu ondanks eerder genomen paracetamol, terwijl het vanmiddag juist wat leek te zakken. Hoop heel hard dat het hier bij blijft -O-

Ik heb afgelopen jaar ook 6 weken een groei van een oerwoud gehad :+ maar wat opvallend was dat haar is bros. Ik heb zo een goedkope waxstrip er langs getrokken van de action. Normaal doen die dingen echt niks voor mij want ze plakken in mijn ogen echt slecht maar het knapte aardig op :D
Misschien trekt het bij jou nog net even te erg, dat weet ik niet.

Heel veel sterkte en hoop dat je snel verbetering er mee heb. Het is een slopend traject als je zo lang in het gips zit en zeker met complicaties :(

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 21:27

Pfff, ik voel de pijn weer in mijn enkel bij jou verhaal nu.
Zilveralginaat niet al geopperd? En die roze verband plakkers? Als dat nog bestaat?

Ik zat op wond poli op gegeven moment elke paar dagen tot t stabiel genoeg was dat ik met pretpakket naar huis mocht om t zelf te gaan doen.. duurde wel ff ook toen.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 21:38

Ik vind het ergens een heel boeiend verhaal, maar als ik over na moet denken
dat je nu ineens zelf en alleen je wond mag verzorgen krijg ik wel even een kronkel in de tenen.. :')

En ben ook heel erg nieuwsgierig aangelegd dus vind de foto's echt heel boeiend...
maar als ik het eenmaal zie ben ik ook weer blij dat ik op de spoiler linkje kan klikken en poef weg foto's..

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 03:04

wendy1987 schreef:
Zilveralginaat niet al geopperd? En die roze verband plakkers? Als dat nog bestaat?

Ik zat op wond poli op gegeven moment elke paar dagen tot t stabiel genoeg was dat ik met pretpakket naar huis mocht om t zelf te gaan doen.. duurde wel ff ook toen.

Ik denk dat het ziekenhuis ook verwacht dat het even gaat duren :')
Er is o.a. 80m verband en 5m hechtpleister onderweg. Dat zilver hebben ze het niet over gehad. Denk dat voor eenzelfde soort werking multidex bij mij onderweg is.

Waardoor had jij die wond dan Wendy?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 09:51

Bij mij was de wond bij m’n hiel/achillespees na de operatie ook gaan ontsteken, gelukkig niet zo ernstig als bij jou Dide! Het gevoel in m’n hiel is nooit meer helemaal normaal geworden en ik heb CRPS eraan overgehouden (wat gelukkig geen probleem meer is, heel af en toe heb ik wel eens een flare up maar die zijn erg zeldzaam). Gelukkig zit bij jou het ziekenhuis er veel meer bovenop!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 14:46

DideH schreef:
wendy1987 schreef:

Er is o.a. 80m verband en 5m hechtpleister onderweg. Dat zilver hebben ze het niet over gehad. Denk dat voor eenzelfde soort werking multidex bij mij onderweg is.

Enkel gebroken, operatie, daarna weer OK voor materiaal eruit halen, en daar ging t mis.. Toen bacterie erin gekregen en zelfde riedel als jij in.

Hele ondermijnde wond ook, onder de hechtingen die nog wel zaten. Dik ontstoken, pijnlijk, niet tof ...

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 15:05

wendy1987 schreef:
DideH schreef:

Enkel gebroken, operatie, daarna weer OK voor materiaal eruit halen, en daar ging t mis.. Toen bacterie erin gekregen en zelfde riedel als jij in.

Hele ondermijnde wond ook, onder de hechtingen die nog wel zaten. Dik ontstoken, pijnlijk, niet tof ...

Autsh! Dat klinkt ook niet fijn... wel weer helemaak goed gekomen verder nu? Litteken nog lelijk geworden?

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 19:48

Zo, het eerste wondverzorgingsavontuurtje zit erop. Wat een krachtsinspanning :x Ging erna net bijna van mn stokje, dus ben maar nu maar boven gebleven. Niet risico lopen dat ik dat anders zo op de trap weer heb.

Gezien jullie de hele saga meemaken, hoe vinden jullie hem kijken tov gister? Ze dachten dat hij met dat dikke absorpsieverband niet meer zou doorlekken, maar dat heeft hij nog wel een beetje gedaan in het gips.

Maak me ook een beetje zorgen om dat witte (waarvan ze zeiden dat het pees was), want dat was gister veel kleiner en hebben ze toen weggeknipt. Lijkt wel alsof dat nu naar buiten gedrukt wordt ofzo. Weet niet zo goed of ik daar nu dit weekend ZH voor moet bellen (poli is dicht, contact in het weekend is SEH - het is nou niet echt levensbedreigend ofzo...). Wat zouden jullie doen?

Spoiler:
Afbeelding

Even vergelijkje gister en vandaag in ongeveer zelfde soort foto. Heb ook het idee dat het bovenste wondje wat meer open aan het gaan is. Dat was dicht.
Die meer "oranje" huid met blauw zeiltje eronder was gister.

Afbeelding
Afbeelding

Na douchen:
Afbeelding

Ik zag nu het eerst mn kuiten goed naast elkaar. Wat een idioot verschil zeg :oo En dan is mn linkerkuit nu ook een stuk minder gespierd als dat hij was.

Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 20:02

Ik heb in je eigen topic en reactie gegeven, ik vind het eerder uitzien alsof de zwelling wat begint te verdwijnen. Maar bij twijfel, niet van ons af laten hangen, gewoon bellen. Wat doet je temperatuur?