Vaccinaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:07

Pocca_Locca schreef:
Lotgenoten hebben de neiging om elkaar op te zoeken inderdaad. Maar het lijkt net alsof er hier wordt verondersteld dat de antivaxx beweging een winstgevende industrie is met slechts één doel: zoveel mogelijk geld halen uit vaccinatie leed, en dus actief en agressief mensen overhaalt om hun verhaal te delen.

Nee, er wordt gezegd dat de antivax beweging wordt gefinancierd door de big homeopatische pharma, die miljarden verdient.

edit: quote gerepareerd
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 14-01-20 14:09, in het totaal 3 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:08

Zou mooi zijn wanneer er een op bokt zit. Is er hier iemand die dit doet of ervoor studeert en het in jip en janneke taal aan mij kan uitleggen? Mijn huisarts, die trouwens ook homeopathie voorschrijft, is geloof ik dan niet een goed voorbeeld om aan te vragen.

En werkt het niet dit gewoon op dieren te testen?

rien10

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:10

Er is al tig keer in J&J taal vanalles uitgelegd. Maar dat wordt niet geloofd. Geloof me :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:12

Rien10 denk niet dat iemand dit topic helemaal van het begin af zal gaan beginnen te lezen. Er is ook heel veel ruis in dit topic met verwijzingen naar links en ander commentaar waar ik niet verder mee kom.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:14

Dinopino schreef:
Zou mooi zijn wanneer er een op bokt zit. Is er hier iemand die dit doet of ervoor studeert en het in jip en janneke taal aan mij kan uitleggen? Mijn huisarts, die trouwens ook homeopathie voorschrijft, is geloof ik dan niet een goed voorbeeld om aan te vragen.

En werkt het niet dit gewoon op dieren te testen?

Ik studeer er niet voor, maar heb er (al zeg ik het zelf) best veel kennis van. En waar ik kennis mis kan deze vast aangevuld worden door anderen in het topic. Wat wil je precies weten?

Op dieren testen is absoluut niet ideaal, al is het maar omdat zij andere ziektes krijgen. Ziektes zijn over het algemeen erg soort-gebonden, dus een konijn met mazelen of polio zal je niet snel voorbij zien komen. Dus kunnen we hen ook niet gebruiken om te testen. Bovendien wil je niet faciliteren dat een ziekte zich kan ontwikkelen omdat deze zich nu ineens op een nieuwe diersoort kan richten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:15

Het probleem is dat er meer dan voldoende onderzoek is over de werking van vaccinaties, de betrouwbaarheid van vaccinaties en de risico's van vaccinaties. Als je daar niet in gelooft, waarom zou je dan opeens het wel geloven als er nog één extra onderzoek gedaan is, namelijk het inspuiten met een echt virus na vaccinatie?

Stel dat zo'n extra onderzoek zou bewijzen dat de antivaxxers gelijk hebben, dan wordt het omarmd. Maar stel dat zo'n extra onderzoek zou bewijzen dat de antivaxxers ongelijk hebben, dan hebben ze altijd wel weer een reden om dat onderzoek af te wijzen. Al was het maar met de dooddoener van big pharma. En omdat ze dit onderzoek afwijzen, willen ze nog één specifiek onderzoek om zich te laten overtuigen, waarna het riedeltje weer van voren af aan begint. Een extra onderzoek gaat ze nooit overtuigen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:16

Dan misschien met hondsdolheid?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:20

Dinopino schreef:
Ik denk dat er inderdaad meerdere mensen zijn, die meerdere soorten twijfels hebben. Helaas krijgen we die amper te horen omdat je hier tot nu toe, Jouw buiten beschouwing gelaten amper je twijfels durfte te posten. Ik heb me gevaccineerd en dat was n.a.v. een bericht van Janderegela met zijn link. Maar ik hield er een zuur gevoel over dat ik mijn twijfels hier niet mocht uiten. Dat werkte op mij juist averechts. En ik dacht dat hoeft toch niet. Dus ja toen hebben jullie precies dat veroorzaakt wat jullie juist niet willen. Heb vele gesprekken gehad met mensen naderhand over dit thema. En ze waren het allemaal er over eens inenten werkt en heeft levens gered. Nou mooi toch. Jullie staan toch gewoon sterk, waarom dan zo hakken en over gevaarlijke leugens enz. Dat is toch niet nodig. Iedereen ent zich in en voor de meeste is dat ook helemaal geen twijfel of vraagstuk.

Dus nu probeer ik te begrijpen waarom antivaccers het tegendeel beweren. En dan ga ik niet naar artikelen op internet, maar gewoon logisch denken hoe werkt een vaccinatie en waarom is daar twijfel over.

Wij, de pro vaxxers zullen we maar even zeggen proberen sterk te staan voor onze omgeving, maatschappij , leefwereld want een uitbraak van bvb polio of mazelen brengt de mensen die wij liefhebben in gevaar. En dat gevaar is reeel wanneer er niet meer gevaccineerd zou worden. Dus indirect beschermen wij ook de anti vaxxers die onder de beschermende paraplu zo hard kunnen schreeuwen dat vaccineren gevaarlijk is en niet nodig. En zodra de vaccinatie graad te laag is en er komt een uitbraak van een levensbedreigende ziekte dan merken de niet gevaccineerden het wel. En ik vraag me echt serieus af wat een ouder dan denkt of door heen gaat wanneer zijn kind overlijd terwijl het niet nodig was geweest. Het komt in onze maatschappij bijna niet meer voor maar zo ja, dan ben ik heel blij dat onze kinderen en toekomstige kleinkinderen wel gevaccineerd zullen zijn.
Er word hier en in de media flink tekeer gegaan tegen big pharma dat die alleen op de centen uit zijn. Dat zijn ze want het is een bedrijf en die moeten hun investeringen er uit halen, winst maken om nieuwe medicatie te ontwikkelen. Zodat we misschien in de toekomst niet meer gevaccineerd te hoeven worden want daar is een simpel pilletje voor of een vaccin tegen alle soorten van kanker ontwikkelen, of nierfalen of of of , noem maar op.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:23

Dinopino schreef:

Zou kunnen, maar het is wel echt een aparte vaccinatie die niet in het rijksvaccinatieprogramma zit. Bovendien uit hondsdolheid zich volgens mij anders bij mensen dan honden? Dus ook niet ideaal. Het immuunsysteem van dieren en mensen verschilt dacht ik gewoon te veel om het echt op dieren te kunnen testen.

Honden worden dacht ik sowieso geent tegen hondsdolheid, dus daar zullen ook wel onderzoeken voor zijn (heb alleen even geen tijd er een op te zoeken, sorry).

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:23

Dinopino schreef:

Karl66 ik begrijp je. Wanneer je een bepaalde waarheid gelooft dan zul je altijd die richting op zoeken om ook die waarheid te zien bevestigd worden. Dat maakt elke discussie kapot, want er is van beide zeide altijd wel wat te vinden.
En dan blijf je in kringetjes draaien.

Voor mezelf sprekend is dat ik gewoon voor mezelf de logica wil snappen. En dat overtuigd me, niet wetenschappelijk dit en wetenschappelijk dat. Ik ben geen wetenschapper en zal de berichten en resultaten en conclusies er ook niet uit kunnen halen. En ik kan ook niets met statistieken. Iedereen ziet zijn waarheid versterkt door ervaring of door horen zeggen in de omgeving. En dan hoor je natuurlijk zeer selectief.

Simpel voorbeeld vroeger was belonen je paard een flinke klap op de hals geven. Nu zegt mij een amerikaan iets anders en ik begin er over na te denken en uit te proberen en het klinkt logisch. Open staan voor andere dingen en kijken of dat logisch klinkt of niet. Dat is meer mijn ding.

Vraag ik iets en krijg ik als antwoord een met emotie beladen iets van jij zal wel of dit of dat, kan ik daar niets mee. Ik werd in het hokje antivaccer gestopt, of ik me da lekker voelde was niet jullie probleem.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:26

IMANDRA schreef:
Dinopino schreef:

Zou kunnen, maar het is wel echt een aparte vaccinatie die niet in het rijksvaccinatieprogramma zit. Bovendien uit hondsdolheid zich volgens mij anders bij mensen dan honden? Dus ook niet ideaal. Het immuunsysteem van dieren en mensen verschilt dacht ik gewoon te veel om het echt op dieren te kunnen testen.

Honden worden dacht ik sowieso geent tegen hondsdolheid, dus daar zullen ook wel onderzoeken voor zijn (heb alleen even geen tijd er een op te zoeken, sorry).

Oke dat verandert geheel mijn gedachte. Want ik dacht dat juist heel veel dingen getest werden op dieren. Wanneer hun immuunsysteem heel anders is, vraag ik me gewoon af hoe dat dan bijvoorbeeld met make up zit. Wanneer een konijn of zo daar goed op reageert zou dat dus in weze bij mensen een allergie kunnen geven?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:29

Bigone ik begrijp wel waarom er zo gereageerd wordt. Ik krijg ook het gevoel dat er een soort angst is, begrijpelijk. Maar ik ben er niet zo gek op om bang gemaakt te worden ik wil het graag beter begrijpen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:39

Dinopino schreef:
Oke dat verandert geheel mijn gedachte. Want ik dacht dat juist heel veel dingen getest werden op dieren. Wanneer hun immuunsysteem heel anders is, vraag ik me gewoon af hoe dat dan bijvoorbeeld met make up zit. Wanneer een konijn of zo daar goed op reageert zou dat dus in weze bij mensen een allergie kunnen geven?

Volgens mij (maar dit gaat richting de rand van mijn kennis haha) is een allergische reactie anders. Een allergische reactie is eigenlijk het 'overdreven hard' reageren op stoffen in je lichaam en kan dus met elk stofje voorkomen. Mensen kunnen allergisch zijn voor water, zelfs voor eigen lichaamssappen. Een anafylactische shock (dus een allergische reactie) kan dus altijd voorkomen. Een uitgebreid-getest make-up merk kan iemand dus alsnog een allergische reactie geven.
Make-up testen wordt volgens mij met name gedaan als er nieuwe chemische verbindingen/stofjes zijn waarvan onbekend is hoe 'hard' het lichaam hierop reageert. Of om te kijken of een gevoeligere huid erger reageert op bepaalde stoffen.

Iemand anders die hier wellicht meer vanaf weet of me eventueel kan verbeteren? Dinopino, mocht je hier inhoudelijk meer van willen weten is het wellicht een idee om een afspraak te maken met je huisarts. Die kan je vast een goed antwoord geven :j

Edit: over vaccinaties kan je me wel meer vragen stellen, dat zit iets meer in mijn straatje haha.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:23

Medicijnen worden inderdaad vaak in eerste instantie op dieren getest.(steeds minder overigens)

Maar resultaten bij dieren zijn vaak niet een op een te vertalen naar mensen. Niet alleen qua veiligheid maar ook qua effectiviteit.

En daar zijn diverse redenen voor. Dat kan zijn omdat bijvoorbeeld het metabolisme van die dieren anders werkt of omdat bepaalde ziektes niet bij (die) dieren voorkomt.

Er zijn bijvoorbeeld bepaalde medicijnen die bepaalde effecten hebben op ratten maand die effecten zie je dan helemaal niet terug in de menselijke populatie.

Daarom bestaat medicijnonderzoek altijd uit verschillende fases.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:32

En is een medicijn ontwikkelt en op allerlei manieren getest dan komt daar nog een zeer uitgebreide test op menselijke gezonde vrijwilligers bij , populaire bijbaan voor studenten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:37

bigone schreef:
En is een medicijn ontwikkelt en op allerlei manieren getest dan komt daar nog een zeer uitgebreide test op menselijke gezonde vrijwilligers bij , populaire bijbaan voor studenten.

Klopt fase 0 tot en met IV

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Klinisch_onderzoek

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:44

Oke, ik weet namelijk dat de everzwijnen hier hondsdolheid hadden, en dat men bang was dat mensen daardoor ook besmet zouden raken. Maar die angst zou dan ongegrond zijn?

Dus is het niet mogelijk een bepaalde ziekte te testen op dieren en daarna op mensen?
Dan zijn dus alle chemische entstof getest op ???? mensen
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 14-01-20 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:46

Het komt volgens mij weinig voor dat mensen met rabies/hondsdolheid worden besmet, maar ook is er van de bekende slachtoffers nog maar één die het heeft overleefd...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:48

Hier in Duitsland schijnt het wel heel erg te heersen. En de honden worden hier dan ook hondsdolheid geent. Maar heb hier in de buurt nog nooit gehoord, maar dat keer wederom komen omdat het mij niet interesseerde, die met hondsdolheid besmet is. Omdat ik het niet gehoord heb of gelezen wil niet zeggen dat het zo is.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:49

Resistance is hondsdolheid dan een reele kans dat men het kan krijgen? Zo nee waarom worden de honden wel ingeent en de mensen niet?

Sorry ik lees nu pas dat wikibericht. Wanneer jullie zeggen dat het wetenschappelijk zo gebeurd, dan geloof ik dat. Wanneer ik zelf op wiki google weet ik nooit wat klopt of niet.

Dus in een bepaalde fase, als ik het goed heb, wordt er dan getest of het middel werkzaam is. Dus op mensen. Krijgen die dan de ziekte ingespoten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:04

Dinopino schreef:
Resistance is hondsdolheid dan een reele kans dat men het kan krijgen? Zo nee waarom worden de honden wel ingeent en de mensen niet?

Hier in Thailand zijn er wel perioden met hondsdolheid uitbraken vanwege het grote aantal zwerfhonden (en apen, en katten). Er sterven ook mensen aan, sommige worden gebeten en sommige omdat ze de geruimde honden opgraven en consumeren. Het advies is ook om mensen die meer risico lopen gebeten te worden (vooral kinderen) in te enten, en anders kan je na een beet waar bloed bij is vrijgekomen naar het ziekenhuis en aan de HRIG. Hier zit echter wel een behoorlijk prijskaartje aan vast en je moet er op tijd bij zijn.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:10

Dus wanneer je naar thailand op vakantie gaat word je aangeraden een hondsdolheidenting te nemen.
Is de inenting zo duur of het ziekenhuis?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:12

Dinopino schreef:
Dus wanneer je naar thailand op vakantie gaat word je aangeraden een hondsdolheidenting te nemen.
Is de inenting zo duur of het ziekenhuis?

Nee dat advies geld pas als je langer dan 3 maanden naar een dergelijk gebied gaat.(naar wat ik weet)

Advies is ook om in het buitenland geen loslopende honden te aaien...en ze niet te eten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:13

Dinopino schreef:
Oke, ik weet namelijk dat de everzwijnen hier hondsdolheid hadden, en dat men bang was dat mensen daardoor ook besmet zouden raken. Maar die angst zou dan ongegrond zijn?

Dus is het niet mogelijk een bepaalde ziekte te testen op dieren en daarna op mensen?
Dan zijn dus alle chemische entstof getest op ???? mensen

Nee die angst is wel gegrond, omdat hondsdolheid nu nét een van die ziekten is die wel overdraagbaar is. Hondsdolheid is, als je er snel bij bent, nog goed te behandelen. Ben je echter te laat, dan is de ziekte volgens mij (onomkeerbaar) dodelijk. Best een heftige ziekte, dat. (correct me if i'm wrong: ik heb dit ooit ergens gelezen maar heb niet direct een bron. Kan wel voor je zoeken als je dat wil) De vaccinatie daarvoor is volgens mij wel levenslang overigens, dus daarom wordt die wel aangeraden als je naar het buitenland gaat waar hondsdolheid (veel) voorkomt. Weet niet hoe dit in Duitsland zit. Maar als het echt zo veel voorkomt en je er bang voor bent, zou ik toch overwegen je te laten vaccineren hiervoor. Je dokter kan je vast vertellen of het nodig is of niet! En meer inhoudelijke informatie over hoe het werkt, welke eventuele bijwerkingen er zijn etc.

Wel mogelijk bij sommige ziekten, maar niet ideaal. Mazelen komt volgens mij alleen voor bij mensen? Dacht ik? Zie NatasjaVE's reactie hierover :j.

Dinopino schreef:

Sorry ik lees nu pas dat wikibericht. Wanneer jullie zeggen dat het wetenschappelijk zo gebeurd, dan geloof ik dat. Wanneer ik zelf op wiki google weet ik nooit wat klopt of niet.

Dus in een bepaalde fase, als ik het goed heb, wordt er dan getest of het middel werkzaam is. Dus op mensen. Krijgen die dan de ziekte ingespoten?

Ik weet niet hoe de kans is als een hond met hondsdolheid je bijt, maar hondsdolheid komt (iig in Nederland) amper voor, daarom zal het geen vaste vaccinatie zijn. Ga je echter (lang) naar het buitenland op vakantie, naar een land waar het wél veel voorkomt, dan is dit wel een 'vaste vaccinatie' die ze aanraden. Qua kosten: een snelle google levert dit op: € 77,95 per inenting. En je hebt er twee nodig. Weet niet of deze in je aanvullende verzekering zit trouwens.

Klopt. Nee, ze krijgen niet de ziekte ingespoten (althans, niet om te kijken of diegene vervolgens de ziekte krijgt): dat zou gevaarlijk zijn omdat men alsnog ziek kan worden (maar minder erg) als diegene gevaccineerd is. Volgens mij vaccineren ze en kijken ze vervolgens of de antistoffen tegen die ziekte zijn ontwikkeld of niet. Zo ja, dan werkt de vaccinatie. Zo nee, dan niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:15

Ik wil je trouwens even complimenteren op je fijne manier van vragen stellen en je getoonde interesse :j. Dit 'discussieert' / praat heel prettig!