Ik ben transgender

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:04

Klinkt als een interessante docu! Die wil wel even kijken wanneer hij uitgezonden wordt. Leuk om ook eens een kijkje aan de andere kant van de behandeling te zien, en mogelijk ook iets waar je mensen naar kan verwijzen als het eeuwige 'Ze geven die kinderen maar van alles!' argument weer eens langskomt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 17:13

Berichtje van senior-transman: ik hoorde laatste weer een crazy interview op omroep ON (Ongehoord Nederland) dat iemand daar beweerde dat 50% van de transgender mensen na 5-10 jaar zelfmoord pleegt omdat "het" mislukt was. Want transgender operaties zouden nooit tot een gelukkige afloop leiden en "bij de meeste transgenders blijkt dat ze na 5-10 jaar zodanige spijt hebben dat ze het ongedaan willen maken, wat dan niet meer kan, dus dan stappen ze er uit". EXCUSE ME? Nou heb ik het ook wel over een bizar abjecte "nieuws'bron, maar dan nog. Het is gewoon niet wáár. Ik zou die bromnen wel eens willen lezen (die zijn er natuurlijk niet). Het is wel waar dat een percentage transen uiteindelijk uit het leven stapt, omdat het trans zijn te moeilijk is om mee te leven. Maar dat heeft meervoudige oorzaken: het soms moeten afkappen van álle familiebanden, het verliezen van baan (inkomen) en sociale contacten, het idd. soms gecompliceerde liefdesleven, voor elk is het weer verschillend. Maar dat is zeer zeker geen 50%! Ik zelf heb ook nooit iets gemerkt van een "na 5 of 10 jaar" soort van spijt. ik ben al medisch getransd op mijn 21ste en nu ben ik 63. Twijfels? Jahaaa.. Spijt? Nooit? het zou handig zijn als mensen gewoon beter voorgelicht werden. Het transgebeuren is een lange, moeilijke weg, waarin aan alle kanten dingen opkomen, waar je helemaal geen rekening mee had gehouden. Dat zijn meestal dingen waarvoor je vrij sterk in je schoenen moet staan om die te kunnen pareren. Natuurlijk zijn er levenslange nadelen, geen weldenkend mens zou er voor 'kiezen"(als dat al kon) om trans te zijn. Om het zo te zeggen: "Het is gewoon een hoop werk" elke dag weer, waardoor je soms geen energie, tijd of moed meer hebt om écht ontspannen je werk te doen (of uberhaupt te kunnen blijven werken), zonder de hele dag zelf rekening te houden met je overkomen, als trans. Ik heb het wel allemaal meegemaakt, en hoewel de tijden enorm veranderd zijn, denk ik dat ik als ouwere trans toch een beetje een leidraad kan bieden aan de jongere transen. Ik heb uiteraard alleen ervaring als transMAN, ik heb heel hard moeten knokken om geloofwaardig overeind te kunnen blijven, want ik had van nature een enorm vrouwelijk smoelwerk (ik was ooit female fotomodel voor mode en make up..nou,. dan weet je het wel), en dat zie je nóg aan mij n gezichtsstructuur. Gelukkig wel smalletjes in de heupen gebouwd. Oiv testosteron "word"je ook niet zomaar ineens een "man", dat duurt een tijd, het is een geleidelijk proces, waar je soms helemaal gek van wordt "Wanner komt die baard door?" of "wanneer verandert mijn shape", dat zijn toch allemaal individuele aanleg en DNA-zaken. Ik kreeg bijv. NOOIT baardgroei (jammeerrrr!), ik kan overiogens iedere FTM aanraden te gaan sporten en krachttraining te doen. That works wonderful met testosteron, je ziet vrijwel meteen spiergroei en resultaten. Ook je nek zal dikker worden, je kin prominenter en in sommige gevallen krijg je zelfs bredere kaken en een grotere neus. De veranderingen zullen je hele leven, heel subtiel, door blijven gaan, dus wanhoop niet als je aanvankelijke transitieverwachtingen in uiterlijke zin niet meteen een aanvang nemen... sommige FTM's zijn slow showers (zoals ik). Anderen zien er binnen een jaar al uit als een baardaperige HULK, hahaha, zo veel mensen, zoveel varianten. Blijf gewoon dicht bij jezelf, vergelijk je met niemand anders... als ik jullie iets wens, is het een behouden vaart door de woelige baren van het leven... en get checked op je (hormonale) gezondheid eens per half jaar tot jaar! Voor een FTM is het belangrijk om je testosteron levels heel goed gemonitord te houden! Zoals ik heb gemerkt in mijn nu 63 jaren. Denk vooral niet dat méér beter is, het tegendeel is waar. Dan krijg je aromatase (Google maar eens) Take care be wise en GOOD LUCK!
Foto's gemaakt vanmorgen (eerste twee en vorige week, laatste) met mijn Dober Stella en Friese Stabij van mijn broer...
Afbeelding
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 17:23

Helaas is het percentage zelfmoord pogingen (let op: poging) onder transgenders in diverse landen daadwerkelijk tegen de 50%. Engeland is er een van dacht ik |(
Maar inderdaad niet vanwege spijt maar door onbegrip, pesten, gebrek aan acceptatie etc. Heel treurig.

Het percentage zelfmoord gedachten licht nog hoger maar dat ligt sowieso al schokkend hoog onder de jeugd.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 18:22

Ik meende laatst gelezen te hebben dat het percentage dat spijt krijgt vd transitie op 1% ligt.
Maar heb ff geen idee waar ik dat ook alweer gelezen heb. :o?

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 18:50

Onderzoek zegt dit:
Https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8099405/

Maar ja, ongehoord Nederland.. Tja, ik probeer ze maar te negeren. Maar dat is soms toch lastig als tweede kamerleden daar dingen gaan roepen als transgender propaganda en dat kinderen op school puberteitsremmers krijgen. Hoe laat je merken dat je geen idee hebt hoe het medische transitie proces verloopt :roll:

Bij de komende verkiezingen staat het steunen van de nieuwe transgenderwet en het tekenen van het regenboogakkoord van het CoC dan bij mij ook op nummer 1

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 23:07

Bij mij ook :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 16:19

Afbeelding
Vikawiek: ben het met je eens. het is schrikbarend hoeveel aannames er bestaan over het trans-proces. Zo werd er laatst weer ergens gezegd in een of ander media programma dat "jonge meisjes zonder medeweten van hun ouders de borsten werden afgesneden" (dit ivm transbehandeling voor kinderen zonder consent van hun ouders). Dit is weer zó ver naast de werkelijkheid, waarheid en realiteit, dat mijn bek er van openviel en ik enorm kwaad werd. Wat een desinformatie en stemmingmakerij. Totaal uit de context getrokken, kwaadaardige mediapulp. Iets met klok en klepel.Zo is en gaat het ECHT NIET! ik sluit niet uit dat mensen die zoiets uit blaten echt ECHT geen idee hebben van het hoe wat en wanneer in zo'n transitietraject, men begrijpt er gewoon niks van. Met zulke media-misinformatie krijg je een enorme tegenbeweging vol haat en onbegrip jegens transmensen. Zoals je de laatste tijd ook ziet ontstaan....Hiopenlijk hebben jullie daar niet al te veel last van...in 'mijn tijd"bleef je eigenlijk zoveel mogelijk önder de radar"als trans.... Hoe dan ook: vier het leven!Afbeelding

Foto's: met mijn stoere Dobermann reu Shadow op een heuvel en met beide Dobermanns Shadow en Stella langs de weg

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 16:36

Inderdaad, zoveel desinformatie. Voor operaties moet je sowieso 18 zijn. Mensen denken bij een medische transitie gelijk aan geslachtsveranderende operatie, wanneer ze dan horen dat een kind in transitie gaat denken ze daardoor gelijk aan operaties terwijl het dan gaat om een andere naam en ander kapsel. In gesprekken waarin misinformatie wordt gedeeld terwijl mensen niet weten dat ik trans ben(ik ben in het dagelijks leven 'stealth' zoals ze dat noemen) probeer ik dan ook kloppende informatie te geven. Maar het is een dunne grens tussen informatie verbeteren en volgens sommige die 'woke transgender' uithangen :')

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:19

Vikawiek, wellicht domme vraag, maar wat is stealth.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 17:46

Rocamor schreef:
Vikawiek, wellicht domme vraag, maar wat is stealth.

Stealth betekent dat je (in mijn geval) als man door het leven gaat, mensen je zien als man, zonder dat anderen mensen weten dat je transgender bent. De LHBTQ gemeenschap gebruikt veel termen, voornamelijk Engels, die buiten de gemeenschap niet altijd bekent zijn. Dus absoluut geen gekke vraag :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 18:22

Dat wist ik ook niet.
Ik heb het al eens eerder gezegd. Ik vind al die termen ingewikkeld en ik ben er ook niet blij mee.
Als iemand zich een man voelt is hij voor mij een man, een vrouw idem dito. Ik vind al die termen zoals Cis man, trans man, of stealth man lastig.
Er tussen in dat snap ik dat je daar een naam voor wil hebben.
Misschien heeft dat ook met leeftijd te maken.
Mijn man, 80 jaar, zij ooit na een uitzending over dit onderwerp, pfffff ik vind het erg ingewikkeld. Laat gewoon iedereen zijn wie hij of zij is. Al die namen kan ik toch niet meer onthouden. Het is toch juist mooi als mensen zijn wie ze zijn. Wat kan mij het schelen hoe het in de broek eruit ziet. Dat wil ik niet eens weten.
_O- ik vond dat zo Geestig.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 18:29

Heel veel mensen die ik ken staan er zo in, en eigenlijk vind ik dat fijner dat het fanatieke activisme. "Gewoon" gevonden worden is zo chill <3

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 18:49

Ik sta er zelf ook zo in.
Al ben je de grootste stoerste brede man voor het oog, als je aangeeft dat je Marietje heet en met zij/haar aangesproken wilt worden doe ik mijn uiterste best om dat te onthouden en vice versa met een zeer petite voor het oog meisje/vrouw die aangeeft Karel te heten en met hij/hem aangesproken te worden.
En hetzelfde met de hen/hun, dat is voor mij wat lastiger omdat hen/hun in mijn hoofd niet klopt om een persoon aan te wijzen maar dat valt te ondervangen door ipv hij/zij/hen gewoon de naam te gebruiken, bijvoorbeeld' Karel/Marietje wil graag koffie' ipv 'hij/zij/hen wil graag koffie'.

En wat er in je broek zit wil ik graag weten als we intiem worden, zodat ik voorbereid ben en niet :wow: ga doen wanneer de broek uit gaat en er een vagina tevoorschijn komt terwijl ik een penis verwacht of andersom. :+
Maar ik geef ook aan dat mijn borstpartij er anders uit ziet ivm borstreconstructie etc zodat mijn bedpartner niet verrast wordt erdoor.
Bij platonisch contact is het aan de persoon zelf of die het wil delen of het betreffende onderdeel klopt met wat je aan de buitenkant ziet.
Ik ben wellicht wel benieuwd maar vind het onbeleefd om daar naar te vragen tenzij het gesprek toch al over transities, operaties etc gaat.

Wat door een ex van mij hypocriet werd gevonden was dat ik hem niet terug wilde omdat hij inmiddels een man is (naast nog wel meer redenen).
Ik val op vrouwen, hij is geen vrouw meer maar was toen we samen waren al best wel mannelijk in uiterlijk, zegmaar ontzettend butch.
Dus in zijn redenatie was het toen alsof we man en vrouw waren maar mijn hoofd werkt daarin niet mee. :P

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:40

pien_2010 schreef:
Dat wist ik ook niet.
Ik heb het al eens eerder gezegd. Ik vind al die termen ingewikkeld en ik ben er ook niet blij mee.
Als iemand zich een man voelt is hij voor mij een man, een vrouw idem dito. Ik vind al die termen zoals Cis man, trans man, of stealth man lastig.
Er tussen in dat snap ik dat je daar een naam voor wil hebben.
Misschien heeft dat ook met leeftijd te maken.
Mijn man, 80 jaar, zij ooit na een uitzending over dit onderwerp, pfffff ik vind het erg ingewikkeld. Laat gewoon iedereen zijn wie hij of zij is. Al die namen kan ik toch niet meer onthouden. Het is toch juist mooi als mensen zijn wie ze zijn. Wat kan mij het schelen hoe het in de broek eruit ziet. Dat wil ik niet eens weten.
_O- ik vond dat zo Geestig.

Zo hoort het :D
Stealth is geen genderidentiteit trouwens, meer een term die je kan gebruiken om je coming out status te verwoorden.
Maar Pien, je doet het super hoor :D voor jou zijn we gewoon wie we zijn, en daar gaat het om

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:59

Dat heb ik bij alle mensen die hetero als norm hebben en alles wat anders is verwerpen nooit begrepen.

Wat gaat het jou aan wie wat waarmee wanneer doet?
Je loopt als hetero toch ook niet te fantaseren bij ieder 'normaal setje' die je tegenkomt hoe die 'het' doen? Waarom zou je dan iets vinden van LHBTI+ mensen?

En specifiek transhaat snap ik al helemaal niet. De meeste transpersonen die ik ken zien er gewoon uit als hun gender, ongeacht hoe het er lichamelijk uitziet onder de kleding. En ik vermoed dat de gemiddelde transhater absoluut niet weet of hij/zij vandaag naast een trans in de tram of de bus heeft gezeten.

Neem nou Rikkie Kollé. Bloedmooie meid, niet voor niets Miss Holland. Als zij niet gewoon open en bloot (pun intended) had gezegd dat ze trans was, had werkelijk niemand gedacht: gut, zou dat geen trans zijn?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 20:02

_O- dank je wel Vikawiek!
Ibbel helemaal eens met je!

Citaat:
En wat er in je broek zit wil ik graag weten als we intiem worden, zodat ik voorbereid ben en niet ga doen wanneer de broek uit gaat en er een vagina tevoorschijn komt terwijl ik een penis verwacht of andersom.
Maar ik geef ook aan dat mijn borstpartij er anders uit ziet ivm borstreconstructie etc zodat mijn bedpartner niet verrast wordt erdoor.

Maar dat vind ik wat anders. Tuurlijk hoort daar openheid van zaken over.

Voordat ik met iemand het bed in ga duiken of dook, heeft er ook een gesprekje plaats gevonden over het een en ander.
Dat is altijd goed ontvangen waardoor sexen altijd leuk en gezellig was en is.
Iedereen of de meesten heeft/ hebben wel iets fysieke of psychisch waarvan het slim is om voor het sexen te bespreken.

Ik weet nog als student dat een man er heel erg mee zat dat zijn penis zo klein was. Die zei dat ook voordat we gingen sexen waarop ik zei;"laat dan maar gelijk zien, dan hebben we dat gehad". Toen ik zei, ik vind het wel lief en dikke prima, hebben we het daarna heel leuk gehad. Hij had geen stress en we hadden het gewoon leuk.

Dus ook zonder transgender issues is praten over zaken die de ander moet weten of waar je zelf mee zit, als het bed in zicht komt wel handig. Dus ook niet vertellen als je al eenmaal in bed ligt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 20:55

Sowieso, en daarmee maak je het ook weer normaler :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 21:03

Daarom benoemde ik dus ook dat ik ook aangeef dat mijn borstpartij wat afwijkt van het normale. :)
Ik vind dat soort dingen normaal om aan te geven maar in de dagelijkse, platonische omgang is het iets wat niet uitmaakt omdat je het niet ziet of er als omstander geen rekening mee hoeft te houden terwijl het gewoon in een discussie of goed gesprek prima ter sprake kan komen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 21:16

Dank voor de extra info. Ik had werkelijk geen idee dat er nog zoveel achterzit.

Voor mij is iemand gewoon wat hij/ zij / hen (toch?) wil zijn. Ik probeer me daaraan aan te passen / rekening mee te houden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:12

Afbeelding

Vikawiek: ben de meeste jaren van mijn FTM leven "stealth" geweest (dat heette toen nog niet zo, ik noem het "onder de radar "leven). NIEMAND heeft het in al die decennia ook aan mij gevraagd zelfs niet gevraagd of ik gay of iets was. Ik bewoog mij nl. in gay bar kringen (ik ben idd gay, val op mannen).De hatelijke ellende die ik momenteel en publique naar boven zie komen verontrust mij wel voor de jongere trans generaties.....dat heb ik nooit meegemaakt (wel dat ik als administratiehoofd" werd ontslagen bij een advocatenkantoor om die reden, toen was ik iets van 18-19 jaar en die hoofd-advocaat was socioloog, die had iets door, en riep mij bij zich, toen ik het vertelde kon ik gaan.. dat zou nu niet meer kunnen om die reden.. maar die wetten bestonden toen nog niet).Afbeelding

Ik ben de laatste tien jaar ondanks mijn vorderende leeftijd gelukkiger met mijn lijf, leden en leven dan ik ooit ben geweest in mijn hele leven. Het valt allemaal een beetje samen, nu. Ik leef een fitness lifestyle, met veel trainen en krachtsport, waar ik pas nu in de herfst van mijn leven mee ben begonnen met AMAZING resultaten voor iet alleen body, maar ook mind! Ik ben fitter en sterker en optimistischer dan 10 jaar terug, en streef elke dag naar meer optimalisering en verbetering van mezelf en mijn levenskwaliteit. Besluit om happy te WILLEN zijn, work with what you've got en start today! Je verdient het!

Op de foto's sta ik (bijna 64) met mijn twee Dobermanns Stella (6) en Shadow (5.5) (foto vandaag)op mijn achtererf. Dobers zijn mijn grootste hobby en liefde buiten paarden. Daar moet je wel een beetje fit, fris en fruitig voor blijven, hahaha.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:07

terpentijn schreef:
ben de meeste jaren van mijn FTM leven "stealth" geweest (dat heette toen nog niet zo, ik noem het "onder de radar "leven). NIEMAND heeft het in al die decennia ook aan mij gevraagd zelfs niet gevraagd of ik gay of iets was. Ik bewoog mij nl. in gay bar kringen (ik ben idd gay, val op mannen).De hatelijke ellende die ik momenteel en publique naar boven zie komen verontrust mij wel voor de jongere trans generaties...

Dit is een gevoel wat mij ook bekruipt. Samen met alle extra mensen die nu geholpen kunnen worden (mits ze de wachtlijst overleven), alle kennis die opgedaan wordt en alle nieuwe mogelijkheden die ontwikkeld worden komen ook de nare kanten van meer bekendheid.

Het is geweldig dat er steeds meer bekend wordt over genderproblemen/gevoelens, maar het is nu wel moeilijker om na je transitie onopgemerkt door het leven te gaan. Waar de littekens van een mastectomie vroeger hoogstens een 'goh, die heeft een beste operatie gehad' zou hebben opgeleverd is dat nu een herkenbaar iets, net als bijvoorbeeld de littekens die een RFF phallo geven.
En ergens was het echt minder vervelend toen 'die omgebouwden' voor praktisch iedereen een show was die zo ver van hun bed was dat ze het niet nodig vonden er een mening over te hebben. :+

Neemt niet weg dat ik echt liever nu kind of puber zou zijn geweest dan twintig jaar geleden, er is in de maatschappij echt veel verbeterd. Maar waar ik eerder altijd het gevoel had dat ik (en met mij alle transgenders die het geluk hebben goed te passeren) rustig mijn leventje kon leiden voel ik mij nu in die vrijheid bedreigd.
Als zowel gepeupel als politiek leiders mij/ons met allerhande onwaarheden aan kunnen wijzen als 'gevaar voor de maatschappij' voel ik me haast gedwongen om daar tegengas op te geven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:17

Klopt Julius Juul. Ik ben er vrij van overtuigd dat de "transgender man" van vroeger in mijn jeugd , heette toen nog transseksueel, nu als man door het leven gaat waarbij onbekend is dat hij niet met een mannenlichaam geboren is.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:31

Goedemiddag

Ik lees hier al maanden stilletjes mee, ben niet zo van het reageren :o
Maar wil gewoon toch even zeggen hoe ontzettend fijn ik het vind dat er meerdere mensen bestaan die alle hokjes niet zo nodig hoeven <3
Laat mensen zijn wie ze zijn <3

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 18:14

julius_juut schreef:
Als zowel gepeupel als politiek leiders mij/ons met allerhande onwaarheden aan kunnen wijzen als 'gevaar voor de maatschappij' voel ik me haast gedwongen om daar tegengas op te geven.

Ik blijf het echt volkomen waanzin vinden dat mensen zó gemanipuleerd kunnen worden dat ze denken dat 10% 'afwijkend' invloed heeft op het voortbestaan van een totale populatie/cultuur/diersoort. Dan begrijp je toch weinig van populatiebiologie :)) Dan heeft de 20% (of meer) die zich gewenst of ongewenst niet voortplant nog meer invloed...

Was het verdulleme maar waar, hoog tijd dat diersoort "mens" een kleinere plek op deze aardkloot gaat innemen :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:01

Ibbel schreef:
julius_juut schreef:

Ik blijf het echt volkomen waanzin vinden dat mensen zó gemanipuleerd kunnen worden dat ze denken dat 10% 'afwijkend' invloed heeft op het voortbestaan van een totale populatie/cultuur/diersoort. Dan begrijp je toch weinig van populatiebiologie :)) Dan heeft de 20% (of meer) die zich gewenst of ongewenst niet voortplant nog meer invloed...

Was het verdulleme maar waar, hoog tijd dat diersoort "mens" een kleinere plek op deze aardkloot gaat innemen :D

Dit vind ik een heerlijke Ibbel post _O- . Ik heb je gemist!!