ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:49

Ladybird schreef:
Ik heb het al van kinds af aan dus, die erkenning is toen ook al begonnen. ik weet niet beter zegmaar.

Idd bij mij ook, ik begreep ook niet waarom ik de ene keer wel heel netjes kon schrijven en de andere keer niet. En ik maakte ook al van jongs af aan lijstjes.. Waarvan het me nooit lukte me ze te volgen.. waarvan ik ook niet snapte waarom niet.

Bij mij vielen er ook veel puzzelstukjes op zijn plek toen ik er over las. Alleen dacht dat het bij mij misschien niet echt ADD was, want problemen vielen wel mee, op school ging het goed. Nadat ik was blijven zitten toch maar een bezoekje aan de psychiater gebracht, idd diagnose, maar door hoge intelligentie viel het minder op.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:54

galley schreef:
Ik sta nu op de wachtlijst van het GGZ om getest te worden, maar heb voor mezelf eigenlijk al besloten dat het zo is. Het past zo bij mij allemaal dat het bijna wel zo met zijn. Ik ga nu dit topic eens van voor tot achter doorlezen, ik ben erg benieuwd allemaal..

EDIT:
Ik vergeet zelden afspraken(toevallig vorige week een toets vergeten) en kom onder normale omstandigheden nooit te laat. Dit heb ik wel geleerd en ik vertrek dan ook regelmatig zo vroeg voor bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek dat ik 20 minuten kan wachten. Met een agenda vergeet ik mijn huiswerk ook niet eigenlijk, maar ik stel het dan wel weer uit tot het uur van tevoren...

Dit heb ik ook. Ik kom nooit te laat en vergeet nooit een afspraak. Ik ben wel altijd in de stress omdat ik bang ben te laat te komen en iets te vergeten, waardoor ik te vroeg kom. Ben wel eens ee uur te vroeg op een sollicitatie gesprek geweest en gelukkig had ze tijd.

Ik merk nu aan mezelf ook veel meer dingen waar ik nooit erg in had eigenlijk, waarvan ik nu weet hoe dat komt. Laast was ik zo moe echt helemaal op, maar slapen kon ik niet omdat ik in mijn hoofd nog harstikke druk was, kon ook niet een verklaring geven waarom ik zo druk was.
Schijnbaar kan ik ook niet rustig stil zitten iets wat ik ook niet van mezelf wist, maar dat zei mijn moeder dus tegen psygoloog als antwoord en keek haar vreemd aan, waarop mijn vriend zei dat het waar was. Nou okay het dan wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:46

Die zelferkenning zou dus ook nooit kunnen komen als het ontkennende gedrag de overhand heeft?
Deze persoon is al een keer bijna uit huis gezet door deurwaarders.....
Als je dan nog niet doorhebt dat je er zelf last van hebt........

Het maakt heel veel mensen die erbij betrokken zijn verdrietig en bang voor de toekomst :\

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:06

Sizzle schreef:
Die zelferkenning zou dus ook nooit kunnen komen als het ontkennende gedrag de overhand heeft?
Deze persoon is al een keer bijna uit huis gezet door deurwaarders.....
Als je dan nog niet doorhebt dat je er zelf last van hebt........

Het maakt heel veel mensen die erbij betrokken zijn verdrietig en bang voor de toekomst :\

Heel lastig! Ik vind het als ADD'er heel erg vervelend als ik kritiek krijg en dan zal ik ook altijd in de tegenaanval gaan, ook al weetik dat je ergens wel een punt hebt misschien. Misschien is dit bij jouw familielid ook het geval. Misschien kun je ook met iemand bellen (misschien de huisarts?) om te vragen hoeje zo iemand kan helpen, net als wanneer je vermoed dat iemand een alcoholprobleem heeft.

@kahawa bij mij hetzelfde verhaal. Ik heb het VWO op mijn sloffen gehaald zonder huiswerk maken of veel te leren en nu op de uni kwam ik er pas achter hoe groot mijn concentratieprobleem is (het was natuurlijk wel aanwezig toen ik jonger was, maar zeker niet problematisch)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:16

Het is helaas zonder toestemming van de betroffen persoon zelf geen mogenlijkheid tot ingrijpen, dat had tot 18 jaar nog wel gekund, maar helaas zag de psycholoog daar destijds geen nut in.
Nu zal hij zelf tot inkeer moeten komen.
We hebben al zoveel geprobeerd, maar er gaat geen knopje om. Op het dieptepunt is hij wel in tranen geweest en spijt betuigd, maar de volgende dag is er 'niets meer aan de hand'.

Bij een niet-ADDer kun je gewoon zeggen: zoek het zelf maar uit. En dan komt er vaak wel een punt van inkeer. In dit geval (ik neem aan dat het ook gewoon een zeer zware vorm is) is het enkel een neerwaartse spiraal die het ontkenningsgedrag alleen maar meer versterkt tot bijna apatisch.
Enerzijds ds wil je zo iemand de hersens inslaan als je erachter komt dat de hond tijdens de week vakantie misschien hooguit 2x eten gehad heeft en een droge drinkbak heeft staan, geen idee hoe lang al.
Tegelijkertijd sla je jezelf voor je hoofd omdat je zo naief bent geweest om te denken dat dit toch wel goed zou gaan..........

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:11

Reusje0504 schreef:
Heel lastig! Ik vind het als ADD'er heel erg vervelend als ik kritiek krijg en dan zal ik ook altijd in de tegenaanval gaan, ook al weetik dat je ergens wel een punt hebt misschien. Misschien is dit bij jouw familielid ook het geval. Misschien kun je ook met iemand bellen (misschien de huisarts?) om te vragen hoeje zo iemand kan helpen, net als wanneer je vermoed dat iemand een alcoholprobleem heeft.

Dat slecht met kritiek omgaan is denk ik vooral iets wat zich sterk ontwikkelt als je er pas laat achter komt. Herken dit zeker bij mijn moeder heel erg sterk en het is denk ik een soort zelfverdedigingsmechanisme wat je dan sterk hebt ontwikkeld.

Als je voor de zoveelste keer op je kop krijgt, omdat je iets niet hebt opgeruimd bijv. terwijl je nog zó je best hebt gedaan aan alles te denken en dat soort dingen dan keer op keer.

Met medicatie vergeet ik ook weleens iets, maar dan ben ik vaak nog niet zo 'op' en heb ik nog puf over om gewoon te zeggen 'Oh ja, sorry inderdaad, was ik vergeten, ruim het zo wel even op.' Terwijl ik eerder al doodop was van het opruimen zelf en echt op mijn tenen moest lopen dan lukte me dat echt niet meer. Dan kan ik echt geen prikkels meer verdragen en snauw ik iemand al gauw af. Daarmee jaag je ook iemand weg = geen prikkels meer = eindelijk rust.

Nu is dat patroon bij mij wel redelijk doorbroken en als ik toch snauw weet ik me vaak alsnog te excuseren en aan te geven dat ik eventjes rust nodig heb en wanneer ik het dan wel doe.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:50

Wie heeft er hier nog meer last van enge gedachten? per pb mag

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:01

Wat voor enge gedachten bedoel je Franka75? Denk dat ik ze wel eens heb, hoort er geloof ik ook wel een beetje bij...

Ik vergeet ook zelden een afspraak, juist omdat ik mezelf ken en het echt in mijn hoofd probeer te stampen. Ik ga afspraken vergeten wanneer het echt te druk is en er teveel afspraken komen. Tegenwoordig probeer ik wat meer dingen op te schrijven, zowel in agenda als telefoon als bijvoorbeeld een afsprakenkaartje. Maar goed, dat houd ik nog niet heel goed bij....

En Tamara, ik denk dat jij hier heel wat mist. Er zijn namelijk gewoon bepaalde dingen die er bij AD(H)D'ers in zitten en waar je soms geen controle over hebt, tenzij je er hard aan werkt. Ieder zo zijn ding en wanneer je werkelijk bevriend bent met iemand dan wéét je ook dat diegene moeite heeft met bijvoorbeeld het onthouden van verjaardagen (wat overigens bij mij niet het geval is, dat zijn nou net dingen die ik heel makkelijk onthoud) en zul je dat kunnen accepteren, ook al vind je het misschien niet altijd leuk. Maar er zijn ook tig dingen aan niet-ADHD'ers die niet leuk zijn, en dat wil niet zeggen dat zij zichzelf daarom geen leuk mens meer kunnen vinden of ik een hekel aan hen krijg. Laat iedereen lekker in zijn waarde.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:05

TamaradB schreef:
Lente schreef:
Ben trouwens ook een enorme ramp met kaartjes versturen := Ik begin er gewoon niet meer aan denk ik... reacties op geboortekaartjes, kerstkaarten... Probleem is... Bellen heb ik ook niks mee... :')

Mag ik vragen, echt uit pure interesse, vind je jezelf dan nog steeds een leuk mens? Mensen krijgen een baby, de mooiste dag uit hun leven. Ze hebben met liefde een kaart uitgezocht, een tekst bedacht, een naam verzonnen. Samen met familie zoeken ze je adres op, schrijven dat op een envelop, plakken er een postzegel op en jij bent gewoon te beroerd om te reageren. Mijn vriendin is ADD-er en vertoont ook dit soort gedrag. Maar zij vindt het gek als mensen haar gewoon geen kaartjes meer sturen. Vind je het niet belangrijk genoeg om mensen te laten blijken dat je e aardig of belangrijk vind, of heb je er gewoon geen zin in?

dat heeft echt niets, maar dan ook niets te maken met geen zin hebben of iets of iemand niet belangrijk vinden , ik bedoel het niet banketstaaf, maar je hebt echt geen flauw idee wat het inhoud om geneigd zijn alles te vergeten omdat je nog 86 dingen tegelijk probeert te onthouden, waaronder dat je je meds nog in moet nemen, de gasmaatschappij moet bellen, echt niet mag vergeten dat je die belastingshizzle moet regelen, het vlees nog even om moet pakken en in de vriezer moet stoppen, vlees voor de hond nog even uit de vriezer moet halen omdat hij anders vanavond geen eten hebt, die ene brief voor het uwv nog even op de bus moet doen,m eten voor vanavond moet verzinnen, hey er komt een smsje binnen, waar was ik ook alweer mee bezig ?? en hoe komt die pot pindakaas in de vriezer??
waardoor ik altijd dolgelukkig ben als ik alle bureaucratische oliebol heb geregeld waardoor mijn huis en haard , mijn huis en haard blijven, mijn beestjes gezond zijn, mijn vriend blij met me is, mijn werk goed gaat en ik 's avonds het eten op tafel heb staan
mensen die mij dan veroordelen als ik vergeet een kaartje te sturen en niet het inlevingsvermogen hebben om te snappen dat het voor mij net even iets moeilijker is om dergelijke dingen te onthouden en dat ik mezelf daar al genoeg voor op mijn mieter geef...dat zijn niet lang vrienden van me...
en nogmaals, dat bedoel ik echt niet banketstaaf, ja ik vergeet bijvoorbeeld verjaardagen, maar als ik er moet zijn voor iemand die dicht bij me staat omdat er iets aan de hand is, dan ben ik er en de mensen die echt dicht bij me staan daar ga ik voor door het vuur...
die mekkeren niet om een vergeten belletje of kaartje, die kennen mij en waarderen alles wat ik ben en doe voor hen zoals ik dat andersom van hen ook ontzettend waardeer.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 07-04-13 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:07

Sizzle schreef:
Dat snap ik, maar hoe zijn die het dan gaan erkennen?
Hoe kom je tot het punt dat je WEL hulp of medicijnen wilt?

mmm, sommige mensen moeten voor dat ze dat onderkennen, echt heel hard onderuit gaan dat het niet leuk meer is...
ik begrijp dat er nu nog familie is die een hoop regelt of niet?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:10

Sonja_vR schreef:
TamaradB schreef:
Mag ik vragen, echt uit pure interesse, vind je jezelf dan nog steeds een leuk mens? Mensen krijgen een baby, de mooiste dag uit hun leven. Ze hebben met liefde een kaart uitgezocht, een tekst bedacht, een naam verzonnen. Samen met familie zoeken ze je adres op, schrijven dat op een envelop, plakken er een postzegel op en jij bent gewoon te beroerd om te reageren. Mijn vriendin is ADD-er en vertoont ook dit soort gedrag. Maar zij vindt het gek als mensen haar gewoon geen kaartjes meer sturen. Vind je het niet belangrijk genoeg om mensen te laten blijken dat je e aardig of belangrijk vind, of heb je er gewoon geen zin in?

dat heeft echt niets, maar dan ook niets te maken met geen zin hebben of iets of iemand niet belangrijk vinden , ik bedoel het niet banketstaaf, maar je hebt echt geen flauw idee wat het inhoud om geneigd zijn alles te vergeten omdat je nog 86 dingen tegelijk probeert te onthouden, waaronder dat je je meds nog in moet nemen, de gasmaatschappij moet bellen, echt niet mag vergeten dat je die belastingshizzle moet regelen, het vlees nog even om moet pakken en in de vriezer moet stoppen, vlees voor de hond nog even uit de vriezer moet halen omdat hij anders vanavond geen eten hebt, die ene brief voor het uwv nog even op de bus moet doen,m eten voor vanavond moet verzinnen, hey er komt een smsje binnen, waar was ik ook alweer mee bezig ?? en hoe komt die pot pindakaas in de vriezer??
waardoor ik altijd dolgelukkig ben als ik alle bureaucratische oliebol heb geregeld waardoor mijn huis en haard , mijn huis en haard blijven, mijn beestjes gezond zijn, mijn vriend blij met me is, mijn werk goed gaat en ik 's avonds het eten op tafel heb staan
mensen die mij dan veroordelen als ik vergeet een kaartje te sturen en niet het inlevingsvermogen hebben om te snappen dat het voor mij net even iets moeilijker is om dergelijke dingen te onthouden en dat ik mezelf daar al genoeg voor op mijn mieter geef...dat zijn niet lang vrienden van me...
en nogmaals, dat bedoel ik echt niet banketstaaf, ja ik vergeet bijvoorbeeld verjaardagen, maar als ik er moet zijn voor iemand die dicht bij me staat omdat er iets aan de hand is, dan ben ik er en de mensen die echt dicht bij me staan daar ga ik voor door het vuur...
die mekkeren niet om een vergeten belletje of kaartje, die kennen mij en waarderen alles wat ik ben en doe voor hen zoals ik dat andersom van hen ook ontzettend waardeer.

Ik ben al de hele middag aan het bedenken hoe ik dit ga verwoorden, maar beter zoals jij kan ik het niet zeggen _/-\o_

Zo is het precies, En ik vind mezelf, ondanks alles nog steeds een leuk mens :j :D

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:12

Ja gedachten die ik niet wil denken en die ik hier niet ga zetten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:16

zo is dat sonja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:17

Zo, ik kwam toevallig het topic tegen en zie een aparte reactie op min vroege post. Iets met neus en boter?

Het is niet onbelangrijk, het is geen desinteresse, ik vergeet het gewoon omdat het banketstaaf genoeg niet altijd de prioriteit heeft.

En ja, ik vind mezelf een leuk mens. Eindelijk! Omdat ik eindelijk niet meer steeds zo enorm boos ben op mijn chaos en mijn klungeligheid.

Overigens is er weer even discussie bij mij wbt het label ADHD. Een groot deel is waarschijnlijk PTSS dus daar ben ik nu mee bezig :)

Mijn leven loopt vrij soepel en voor die kolere-afwas krijg ik over een klein maandje een afwasmachine voor mijn verjaardag *\o/*

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:18

Super goed verwoord Sonja.
Ik vind mezelf ook nog steeds leuk, al word ik ook super moe van mezelf.
En begrijp ik heel erg goed dat het voor mensen die hier geen last van hebben niet te begrijpen is.

Krijg op mijn werk vaak te horen dat ze het vreemd vinden dat ik als vrouw zijnde geen 2 dingen tegelijk kan. bijv mijn cijferwerk op de pc en een collega te woord staan.
Vergeet dan even te vertellen aan ze dat ik heel goed 10 dingen tegelijk kan, maar die 10 dingen zijn dan wel allemaal in mijn hoofd. En dan kan ik hun er inderdaad niet altijd bij hebben.
Is me trouwens pas de laatste paar maanden zelf duidelijk geworden

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:19

Bedankt Sonja!

Denk dat dat bij mij ook wel een beetje 't probleem is, eigenlijk weet geen van m'n vrienden wat t precies inhoud. Nu lig ik ook weer half buiten de groep :')...

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:22

Ik heb laatst een heel stuk hier op bokt geschreven over leven met Autisme (zie link in mn OS) daar heb ik super veel positieve reacties op gehad, ook mede omdat ik geprobeerd heb om te beschrijven zoals ik denk.

Tamara, misschien moet jij dat hele topic ook even lezen. er zijn daar ook vragen beantwoord die jij had, en heb een poos met iemand gepraat, die een partner heeft met Autisme, en ook tegen dit soort dingen aan liep.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:30

Citaat:

Ik reageer eigenlijk nooit (meer) in dit topic... Maar:

Amen. _/-\o_

Thats how it is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:36

TamaradB schreef:
Lente schreef:
Ben trouwens ook een enorme ramp met kaartjes versturen := Ik begin er gewoon niet meer aan denk ik... reacties op geboortekaartjes, kerstkaarten... Probleem is... Bellen heb ik ook niks mee... :')

Je vergeet het gewoon. That's it.

Je gaat naar het postkantoor om een kaartje te kopen, je komt bij de ingang een bekende van vroeger tegen en klets 5 minuten, loopt naar binnen en ziet de nieuwe Donald Duck en koopt die voor je zoontje en op het moment dat je s'avonds aan tafel zit en je man vraagt: en heb je voor die en die nog een kaartje gekocht denk je...oepsie!!!

De dag daarna rij je naar je paard en en denkt in kom langs het postkantoor en neem direct een kaartje mee, leuk nummer op de radio in de auto en je scheurt lang het paskantoor....bij je paard denk je: okee dat kan op de terugweg wel...mijn lotgenoten weten dat ik er op de terugweg ook niet meer aan denk en dat ik er pas s' nachts om 2 uur weer aan denk.

etc, etc.....

Zoals de andere al zeggen. heeft niets met desinteresse te maken. Echt niet...tis waarschijnlijk niet uit te leggen.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:45

Zo ziet zo ongeveer elke dag bij mij eruit.
Vind het nog knap dat er nog dingen wel onthouden worden

Denk er vaak wel aan om terug te bellen of te mailen maar altijd op het verkeerde moment.

Sadira

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:56

Dat klinkt ZO bekend. Ja, dat herken ik ook heel erg. Ik heb ook dat als ik dingen van plan ben en ik ze even laat liggen (brief die nog gepost moet worden op tafel leggen oid) dat het dan echt tot het meubilair gaat behoren en ik ZIE het dan gewoon niet meer, ik denk er echt niet meer aan, kan het compleet vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:58

Ohja... Ik moet al 1,5 week een envelop voor een vriendinnetje op de bus doen :oo

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:00

Nickolay schreef:
Zo ziet zo ongeveer elke dag bij mij eruit.
Vind het nog knap dat er nog dingen wel onthouden worden

Denk er vaak wel aan om terug te bellen of te mailen maar altijd op het verkeerde moment.

JA precies! ik ben allang blij dat er dingen wel goed lopen en dat ik sommige dingen wel onthoud..

Wil je wel geloven dat ik soms echt trots ben op mezelf en mezelf een schouderklopje geef als ik iets wel onthouden heb? :') gewoon omdat ik van sommige dingen van te voren al weet dat ik het vergeet :+ maar sommige dingen onthou ik dan stiekem wel, dan ben ik soms echt trots :D

Len _O- hoop niet dat het dringende post was? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:02

Nah... Iets dat ze graag van me wilde hebben... :')

Overigens vergeet ik sommige dingen echt compleet die mensen me vertellen. Maar de nutteloze dingen onthoud ik dan vaak weer wel 8)7

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:07

Lente schreef:
Nah... Iets dat ze graag van me wilde hebben... :')

Overigens vergeet ik sommige dingen echt compleet die mensen me vertellen. Maar de nutteloze dingen onthoud ik dan vaak weer wel 8)7

Oh soms is het echt heerlijk om te herkennen dat je neit de enige bent..

Mijn beste vriendin kan me wat vertellen, en een week later op hetonderwerp terug komen. hoe belangrijk het ook was, ik ben het grootste gedeelte van het verhaal dan kwijt :j ze moet dan eerst even een samenvatting geven over hoe het ook alweer zat en dan wee tik het wel weer.. ze is mn beste vriendin ehct, en ik houd onwijs veel van dr maar dat soort dingen kan ik dus echt niet onthouden :')