[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faelivrin

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:08

Nienke schreef:
Dat heeft ze nergens gezegd Lachen Ik heb het dus ook helemaal niet over mensen die de pil goed slikken.
Het is toch niet zo verkeerd om te laten weten dat je ook kan bloeden als je zwanger bent? Als je de pil netjes slikt, dan hoef je je inderdaad nergens zorgen over te maken. Als het wel een keer perongeluk mis gaat, is het gewoon goed om te weten dat je het beste even een testje kan doen. Dat heeft niks met paniekzaaien te maken. Ik heb nergens gezegd dat je moet testen als je de pil de hele maand netjes hebt geslikt, dat zou onzin zijn.

Poes zegt dat als je ongesteld word tijdens het pil slikken het een onttrekkingsbloeding is en je zwanger kunt zijn, ze had het dus over het tijdens het pil slikken ongesteld worden, dus gaat ze er ook van uit dat je tijdens de pil zwanger kunt worden. Echt ik snap het niet. De kans is ZO abnormaal klein, als je gewoooon normaal ongesteld word, MET of ZONDER pil, zwanger bent. Het is juist een teken dat je niet zwanger bent, tenminste, zolang je maar normaal 4 dagen ongesteld bent. Een onttrekkingsbloeding is echt enkel een paar druppels. Maak ons dus niet gek, de pil is niet voor niets een anticonceptie middel en de ongesteldheid voor niet voor niets als een soort test gezien. [in de zin van, als we ongesteld zijn zijn we niet zwanger.] Scheve mond

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:20

Nou ik heb het over het geval waar je zwanger wordt met pil maar dus wel duidelijk ergens in de fout bent gegaan (antibiotica geslikt, overgeven of diarree, ernstig dan wel en binnen de drie u na het slikken, pil vergeten en niet opgelet, ...). Dus dan kan je zwanger worden, en als je dan je pil blijft slikken is de kans heel groot dat je gewoon normaal ongesteld en zonder het te weten het vruchtje verliest.. En ontrekkingsbloeding is bij zwangerschap net hetzelfde als bij niet zwangerschap, dus kan nethetzelfde zijn als wanneer je anders ongesteld wordt. Ik ben met de pil toch echt wel langer dan 4 dagen ongesteld en ook meer dan die paar druppels...
Ik wil hier niemand bang maken, heb het vooral over gevallen waar je dus de pil niet correct hebt ingenomen.
Allee een ontrekkingsbloeding is wat je krijgt als je de pil neemt. Dit wil zeggen: niet je lichaam maar de pil (of de afwezigheid ervan) wekt de afbraak van je baarmoederslijmvlieswand (wat een woord weer) op. Maakt niet veel uit of je zwanger bent. Hoewel het mogelijk is dat je lichaam tijdens een zwangerschap zelf in hormonenoverdrive gaat en de afbraak probeert tegen te houden. Dan zou je dus niet of net minder ongesteld worden.
Nja, dus minder ongesteld worden lijkt me net gevaarlijker.

Verdorie waar zit Bealy als je haar nodig hebt, die weet er veel van!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:26

beantsje schreef:
14 dagen bij mij...ben daarna nooit meer ongesteld geworden totdat ik hem liet verwijderen.

ik heb er maar 2 dagen echt buikpijn met mega krampen van gehad.
een weekend dus.
ben nou helemaal niet meer ongesteld gelukkig Knipoog Haha!
scheelt me alweer een hele hoop Tong uitsteken

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:28

Als je zwanger bent word je niet ongesteld. Zo simpel is het, die kans dat je ongesteld bent tijdens je zwangerschap, gewoon 4 dagen lang regelmatig op de tijd wanneer je het moet zijn, is nihil. Die onttrekkingsbloeding waar jij het over hebt, poes, die duurt een paar druppels en daarna is het over, die duurt niet een paar dagen. Ik snap echt niet waar je die wijsheid vandaan haalt, een onttrekkingsbloeding is het resultaat van een beetje bloed als je JUIST zwanger bent. Volgensmij heb jij het over iets anders met dezelfde [ ?? ] naam.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:30

Faelivrin schreef:
Als je zwanger bent word je niet ongesteld. Zo simpel is het!

ik hoor dit heel vaak alhoewel, ik ook hoor dat iemand bv wel ongesteld is en dan ook zwanger.
misschien dat het in de begin periode is op dat moment.
maar heb gehoord dat het dus wel kan.

dus weet het zelf ook niet meer daar door

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:38

Het KAN ja, Ketaki. Maar dit komt echt zelden voor. Uitzonderingen bestaan altijd. Je kunt ook altijd zwanger raken, al neemt de pil en de spiraal en dat soort dingen de kans wel voor een héél gigantisch groot gedeelte weg. Maar het KAN dus wel. Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:38

Faelivrin schreef:
Als je zwanger bent word je niet ongesteld. Zo simpel is het, die kans dat je ongesteld bent tijdens je zwangerschap, gewoon 4 dagen lang regelmatig op de tijd wanneer je het moet zijn, is nihil. Die onttrekkingsbloeding waar jij het over hebt, poes, die duurt een paar druppels en daarna is het over, die duurt niet een paar dagen. Ik snap echt niet waar je die wijsheid vandaan haalt, een onttrekkingsbloeding is het resultaat van een beetje bloed als je JUIST zwanger bent. Volgensmij heb jij het over iets anders met dezelfde [ ?? ] naam.

Idd je verhaal is heel juist MAAR NIET als je de pil neemt, en het woord dat ik zoek is een dervingsbloeding mss.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:40

Ja, ook als je de pil neemt poes... Dat maakt niets uit voor het ongesteldheidsverhaal, behalve dat je het met de pil kunt regelen, dan. Knipoog Maar als je ongesteld word wanneer je ongesteld hoort te worden, en je bent het 4 dagen is het exact hetzelfde verhaal als dat je geen pil slikt.
Laatst bijgewerkt door Faelivrin op 10-12-06 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:40

Faelivrin schreef:
Het KAN ja, Ketaki. Maar dit komt echt zelden voor. Uitzonderingen bestaan altijd. Je kunt ook altijd zwanger raken, al neemt de pil en de spiraal en dat soort dingen de kans wel voor een héél gigantisch groot gedeelte weg. Maar het KAN dus wel. Lachen

spiraal is de kan 2 vrouwen in een groep van 1000 vrouwen ja.
dus dat is heel erg klein.

van de pil hoor ik vaker dat ze die slikken en vervolgens dus nog wel zwanger kunnen raken.
daarom ben ik dus ook overgestapt op het spiraaltje Haha!

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:42

Ketaki schreef:
spiraal is de kan 2 vrouwen in een groep van 1000 vrouwen ja.
dus dat is heel erg klein.

van de pil hoor ik vaker dat ze die slikken en vervolgens dus nog wel zwanger kunnen raken.
daarom ben ik dus ook overgestapt op het spiraaltje Haha!

Van de pil is het dus 1 vrouw op de 1000 vrouwen. Kans van 1 op 1000. En hetzelfde geld zo ongeveer voor het ongesteldheidsverhaal. Risicoloos is het nooit, maar de pil geven ze echt niet weg als het niet veilig zou zijn, meestal, als je wel zwanger word, is je pil de licht of heb je zelf een fout gemaakt.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:44

toch hoor ik sneller dat een vrouw die de pil slikt sneller zwanger raakt dan iemand die de spiraal gebruikt.
weet niet hoe het zit verder dus ben er best nieuwschierig naar

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:45

Ketaki schreef:
toch hoor ik sneller dat een vrouw die de pil slikt sneller zwanger raakt dan iemand die de spiraal gebruikt.
weet niet hoe het zit verder dus ben er best nieuwschierig naar

Komt omdat mensen met de pil vaker een fout maken dan mensen met een spiraaltje. Knipoog

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:46

hahaha oke.
ofze nemen het onregelmatig in.
( had ik ook hoor, vandaar dus het spiraaltje)

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:46

Wanneer je aan de pil bent en toch zwanger raakt (en ja, die kans is bij goed gebruik klein natuurlijk, laat dat voorop staan) vindt er bijna altijd toch een soort van 'bloeding' plaats maar het is váák wel zo dat die bloeding een ander patroon heeft dan normaal en na een paar keer wel kán verdwijnen. Maar dit zijn gemiddelden. Doorgaans is het patroon dan dus wel wat anders dus bij een veranderd patroon gewoon even testen! En ik spreek nu dus over gemiddelden en er zijn altijd uitzonderingen.

De bloeding die optreedt tijdens pilgebruik zegt in principe niets over een eventuele zwangerschap, het is een 'nep'bloeding maar pas bij een (ietswat) afwijkend patroon zou ik me zorgen gaan maken (zeker als je terug gaat redeneren m.b.t. bijv. braken, diaree, antibiotica e.d.).
Laatst bijgewerkt door Guess001 op 10-12-06 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:50

Dank u Bealy, u bent mijn held van de dag Haha!

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:52

Als je de pil gewoon goed gebruikt is er niks aan de hand, en het mag dan wel een nep-bloeding zijn, maar als je regelmatig, gewoon 4 dagen op de normale tijd ongesteld bent, is er een kans van nihil dat je zwanger bent, of je zit bij de nihil en bent zwanger, natuurlijk. Overigens; ik snap dan niet hoe mijn dokter mij heeft kunnen vertellen dat een bloeding als je zwanger bent [ MET pil ] maar een paar druppels is?

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:06

In veel gevallen ís dat ook wel zo, maar er zijn altijd uitzonderingen. Ik zou zelf zeggen dat het een uitzondering is hoor, een echt 'normaal' bloedingspatroon (vergeleken met de maanden ervoor) en toch zwanger zijn. Maar het kán dus wel en dat is gewoon belangrijk om te weten! Daarom kan ik me ook wel vinden in de woorden van Nienke:

Nienke schreef:
[Wat is er nou erger? Dat iemand die bang is zwanger te zijn omdat ze een pil gemist heeft tóch voor de zekerheid maar een test doet omdat ze weet dat een bloeding tijdens de stopweek geen garantie is, óf dat zo iemand opgelucht ademhaalt omdat ze een bloeding krijgt, maar tóch zwanger blijkt te zijn? En dus gewoon de pil door blijft slikken, geen foliumzuur slikt, en misschien wel een kind krijgt waar ze helemaal niet op gerekend had?
Ik vind het dus helemaal geen bangmakerij, het is gewoon belangrijk om te weten dat als je vermoed dat je zwanger bent je altijd even een test moet doen, ook als je 'gewoon' ongesteld wordt in je stopweek.

En zoals de hele tijd al wordt gezegd, als je de pil netjes slikt, je houdt aan de voorschriften en oplet bij braken, diaree en ab gebruik hoef je je echt niet zoveel zorgen te maken (en als je de kans op zwangerschap écht nog kleiner wilt laten zijn zijn er natuurlijk altijd nog condooms want de pil is nou eenmaal niet 100% veilig).

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:13

Bealy schreef:
En zoals de hele tijd al wordt gezegd, als je de pil netjes slikt, je houdt aan de voorschriften en oplet bij braken, diaree en ab gebruik hoef je je echt niet zoveel zorgen te maken (en als je de kans op zwangerschap écht nog kleiner wilt laten zijn zijn er natuurlijk altijd nog condooms want de pil is nou eenmaal niet 100% veilig).

Dan snap ik niet waarom de pil nog als anticonceptie, wat zonder andere middelen gebruikt mag worden, word 'verkocht'. Scheve mond Als het werkelijk zo onveilig is als jullie hier nu beweren, dan waren er een héle hoop meiden NU zwanger. DOOR de pil, omdat die kans dat je zwanger word door de pil; 'niet zoveel zorgen hoeft te maken'. Erg geruststellend en het staat haaks op het verhaal van de doktoren. De pil is niet 100%, maar wel dusdanig veel %-en dat het gewoon safe is als je het goed toepast. En dan hoef je je niet 'niet zoveel zorgen' te maken, maar gewoon helemaal geen zorgen. Volgens de doktoren.

Ik ga slapen. Doei!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:14

en toch ben ik blij dat ik de pil niet meer hoef te slikken.
wat was dat een regelrechte nachtmerrie zeg.

je vergeet dat ding zo snel steeds.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:15

Waar beweer ik dat de pil onveilig is bij goed gebruik dan? Verward

De discussie ging niet over de (on)veiligheid van de pil Faelivrin, want de pil is erg veilig, maar niet 100%. Er zijn altijd uitzonderingen (maar sluit gerust je ogen).
Het ging erom dat het KAN zijn dat je TOCH een bloeding krijgt wanneer je zwanger bent geraakt terwijl je de pil slikt. Dat komt in de praktijk gewoon voor.
Laatst bijgewerkt door Guess001 op 11-12-06 00:24, in het totaal 2 keer bewerkt

EEFIETJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:18

ik heb ook even een vraagje
om jullie discussie te onderbreken
maar ik wil dus aan de pil, maar is dat nou niet slecht voor je? qua hormonenen enzo..
en waar kan je daar meer over lezen? en ja ik ga naar de huisarts maar pas over een weekje ofzo
en kan je ook bijverschijnselen krijgen van de pil? van de hormoonsveranderingen..

ik ben 16 (miss dat dat er nog iets mee te maken heeft of kan hebben)
vast bedankt

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:53

Wat betreft de discussie sluit ik me helemaal aan bij wat Poes en Bealy gezegd hebben Ja Faelivrin: dat je je bij goed gebruik geen zorgen hoeft te maken, dat zeggen wij ook al de hele tijd Knipoog Wat dat betreft ben ik het gewoon met je eens hoor. Maar dan mogen we het toch wel even hebben over wat er kan gebeuren bij slecht gebruik? Dat is volgens mij het enige dat poes in eerste instantie even duidelijk wilde maken, kennelijk las jij daar in dat we ons altijd zorgen zouden moeten maken, maar dat is natuurlijk niet waar Knipoog

@EEFFIETJE: jouw vraag is een beetje moeilijk te beantwoorden, omdat het bij iedereen anders is. Flauw he Knipoog Maar over het algemeen: de kans dat je in ieder geval iets van bijwerkingen krijgt is vrij groot (bijvoorbeeld hoofdpijn, stemmingswisselingen, pijnlijke borsten, misselijkheid), de kans dat ze na een aantal maanden weer weg zijn is óók vrij groot. Of het slecht voor je is weet ik niet echt, zonder is natuurlijk altijd beter, maar de pillen van tegenwoordig zijn wel heel erg licht hoor. Als je op google zoekt op pil informatie vind je al heel veel! Verder kan je het er toch het beste met je huisarts over praten, omdat die jou hele situatie kent!

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:25

Nienke schreef:
Wat betreft de discussie sluit ik me helemaal aan bij wat Poes en Bealy gezegd hebben Ja Faelivrin: dat je je bij goed gebruik geen zorgen hoeft te maken, dat zeggen wij ook al de hele tijd Knipoog Wat dat betreft ben ik het gewoon met je eens hoor. Maar dan mogen we het toch wel even hebben over wat er kan gebeuren bij slecht gebruik? Dat is volgens mij het enige dat poes in eerste instantie even duidelijk wilde maken, kennelijk las jij daar in dat we ons altijd zorgen zouden moeten maken, maar dat is natuurlijk niet waar Knipoog

Ik las dat je ongesteld kunt worden, ook tijdens de pil, want dat zou je volgens poes altijd hebben omdat dat een zogenaamde onttrekkingsbloeding zou zijn, alleen is een onttrekkingsbloeding weer totáál wat anders dan wat zij bedoelde. Kortom; poes zei andere dingen dan ze bedoelde. En dat je ongesteld word tijdens je zwangerschap komt ook ZELDEN voor. Al is het bij poes natuurlijk overal om haar heen gebeurt.

Gelukkig heb ik de gebruiksaanwijzing van mijn pil goed gelezen. Vork

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:03

Onttrekkingsbloeding = bloeding in de stopweek tijdens pilgebruik. Toch?

Bij GOED pilgebruik, dwz inname elke dag om dezelfde tijd, is de kans op zwangerschap nihil. Bloeding wordt geregeld door de pil, die hormooncyclus gedeeltelijk overneemt. Je kunt erop vertrouwen dat je niet zwanger raakt als je de pil gebruikt Knipoog Alhoewel ik altijd een condoom erbij gebruikte...

Wanneer een vrouw zwanger raakt ondanks de pil, is dit over het algemeen door onzorgvuldig gebruik. Met andere woorden, onregelmatige inname, diarree, overgeven, antibiotica.

Je bloeding veranderd dus, wanneer je zwanger bent tijdens pilgebruik. Dat is wat zowel Faelivrin als Bealy zeggen. Dan zijn we er toch?

Conclusie: je kunt erop vertrouwen dat als je de pil goed inneemt, je niet zwanger raakt. Mocht je door omstandigheden (onregelmatige inname, diarree, overgeven, antibiotica) toch zwanger raken, dan veranderd je bloeding. ALS je een bloeding hebt tijdens zwangerschap.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:51

Dankje Els, dat bedoelde ik dus, alleen jij omschrijft het allemaal net even beter.
Onttrekkingsbloeding is volgensmij het bloed wat je los laat tijdens ELKE zwangerschap, die paar druppels. Toch?