Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:40

Pien Vaccins produceren gaat niet zonder de medicijnfabrikanten, ook niet in Frankrijk :P

Het franse bedrijf Sanofi werkt samen met GSK aan een covid-vaccin, maar de resultaten tot nu toe zijn niet zo schitterend. Dus dat wordt nog iets van lange adem. Of helemaal niks. Dat kan ook.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:42

Tijdelijk vrijgeven van octrooien is de manier om de tekorten op te vangen, daar is al eerder over gepraat. En Oxford University mag dan zo nobel zijn om een producent Astra Zenica te benaderen dat ze tegen kostprijs moeten verkopen, nu zou Oxford op moeten staan om het octrooi vrij te geven voor de tijd van een jaar , pas dan zijn ze echt nobel bezig.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:43

Loretta schreef:
Met Pfizer dezelfde ellende. Die sturen gewoon minder flacons naar Belgie.

https://www.demorgen.be/nieuws/pfizer-s ... gle.com%2F

Ergens hoop ik dat Europa nu eens naar onorthodoxe middelen durft te grijpen om dit soort bedrijven buiten spel te zetten.

Jaja, wij krijgen er 6 uit een flacon dus minder flacons nodig, dus minder levering. :Y)

Dit soort bedrijven kun je niet buiten spel zetten want er is gewoon geen plan B.
En ze produceren ook nog ander spul wat ook erg nodig is voor de mensheid, dus die moet je gewoon te vriend houden.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:47

Dit hele gebeuren verbaasd mij totaal niet. De farmaceutische industrie heb ik al heel lang niet bepaald hoog meer zitten. En ik zie dat niet bepaald snel veranderen. De moraal en een goed normbesef is daar zo ver te zoeken. Ik ben ergens ook wel verbaasd dat mensen dit niet zagen aankomen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:49

Pandora2 schreef:
Loretta schreef:
Met Pfizer dezelfde ellende. Die sturen gewoon minder flacons naar Belgie.

https://www.demorgen.be/nieuws/pfizer-s ... gle.com%2F

Ergens hoop ik dat Europa nu eens naar onorthodoxe middelen durft te grijpen om dit soort bedrijven buiten spel te zetten.

Jaja, wij krijgen er 6 uit een flacon dus minder flacons nodig, dus minder levering. :Y)

Dit soort bedrijven kun je niet buiten spel zetten want er is gewoon geen plan B.
En ze produceren ook nog ander spul wat ook erg nodig is voor de mensheid, dus die moet je gewoon te vriend houden.

Te vriend is een groot woord. Je moet geen ruzie met de gijzelnemer die jou een pistool tegen het hoofd houdt is een betere vergelijking.

Belgie heeft gewoon minder flacons geleverd gekregen dan besteld. Dat is wet er hier is gebeurd. Waar is de rest van de flacons dan gebleven?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:51

De rest van die flacons zitten in Rusland misschien ?
Of in de UK ? Of in Azerbeidjan. Wie het weet mag het zeggen :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:53

secricible schreef:
verootjoo, we kennen het contract niet. Maar we lezen nu wel dat er alleen staat dat ze "hun uiterste best moeten doen". Dat is vaag, dat is aan interpretatie onderhevig.
Zoals het nu beschreven wordt maak ik op dat ze geld hebben gekregen van de EU om al vooruit te produceren zodat er genoeg zou zjn bij goedkeuring. Vervolgens hebben ze (ik noem maar wat) 200 miljoen vaccins op voorraad. En hebben vervolgens productieproblemenproblemen in UK gehad en de vaccins die in Europa gemaakt werden vervolgens aan de UK geleverd omdat die meer betaalden. Daarop zeggen ze nu "helaas pindakaas, we hebben ons best gedaan, maar we konden het niet leveren en we hoefden alleen ons best te doen. De UK was eerst."

Dat is gewoon smerig spel van AZ en slecht opstellen van contracten door de EU.

Als ik jou 100 euro betaal om te zorgen dat je een grote kan limonade klaar hebt staan als ik klaar ben met sporten. En jou andere kraampje, waar je de limonade duurder kan verkopen, heeft geen limonade meer en je zet je kannen daar neer en zegt tegen mij "ach, sorry, tja, ik heb niet meer dan 1 glaasje voor je. Sorry, maar ik heb mijn best gedaan, maar het is me niet gelukt om een kan voor je klaar te hebben."
Dan ben je gewoon een huichelaar, niks meer en niks minder.

Ja dit dus, daar zit geen woord frans bij. :j
Van mij mogen dat soort gasten branden in de hel als ze er mee wegkomen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:53

Loretta schreef:
Te vriend is een groot woord. Je moet geen ruzie met de gijzelnemer die jou een pistool tegen het hoofd houdt is een betere vergelijking.

Belgie heeft gewoon minder flacons geleverd gekregen dan besteld. Dat is wet er hier is gebeurd. Waar is de rest van de flacons dan gebleven?

eens met jou vergelijking. En wat is er gebeurt? Verkocht, aan de hoogste bieder. Want AZ "hoefde alleen maar z'n best te doen"

Bigone, jou oplossing zou ik echt meer dan prima vinden, geen idee of Oxford dat zomaar kan doen of er iig mee kan dreigen naar AZ.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:54

secricible schreef:
verootjoo, we kennen het contract niet. Maar we lezen nu wel dat er alleen staat dat ze "hun uiterste best moeten doen". Dat is vaag, dat is aan interpretatie onderhevig.
Zoals het nu beschreven wordt maak ik op dat ze geld hebben gekregen van de EU om al vooruit te produceren zodat er genoeg zou zjn bij goedkeuring. Vervolgens hebben ze (ik noem maar wat) 200 miljoen vaccins op voorraad. En hebben vervolgens productieproblemenproblemen in UK gehad en de vaccins die in Europa gemaakt werden vervolgens aan de UK geleverd omdat die meer betaalden. Daarop zeggen ze nu "helaas pindakaas, we hebben ons best gedaan, maar we konden het niet leveren en we hoefden alleen ons best te doen. De UK was eerst."

Dat is gewoon smerig spel van AZ en slecht opstellen van contracten door de EU.

Als ik jou 100 euro betaal om te zorgen dat je een grote kan limonade klaar hebt staan als ik klaar ben met sporten. En jou andere kraampje, waar je de limonade duurder kan verkopen, heeft geen limonade meer en je zet je kannen daar neer en zegt tegen mij "ach, sorry, tja, ik heb niet meer dan 1 glaasje voor je. Sorry, maar ik heb mijn best gedaan, maar het is me niet gelukt om een kan voor je klaar te hebben."
Dan ben je gewoon een huichelaar, niks meer en niks minder.

Dat vind ik, dat vind jij, maar dat is niet hoe de wereld werkt helaas.
Maar daarom werken wij in de zorg en niet in de farmaceutische sales. Daar werkt mijn familie wel in dus weet hoe het werkt.
Het kost echt enorm veel om zoiets te maken, en ze hebben wel wat subsidie van de EU, en de EU verwacht wat terug. Daarom kunnen ze die vaccins zo goedkoop leveren. Het bedrijf maakt daardoor echter geen winst, vaccins zijn sowieso niet echt rendabel.
Dus als er dan een Rusland of een of ander oliestaat het honderdvoudige biedt... dat snap ik wel als het mijn bedrijf was.
En als je niet weet hoe deze markt werkt, kom je in de soep met je contracten. En het lijkt er best wel op dat het daar fout is gegaan.

BigOne

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:57

En zolang je niet weet waarom de EU minder krijgt is het ook dom om verdachtmakingen de wereld in te gooien dat ze de boel aan Rusland verkocht zouden hebben. Enigste draadje dat elke keer terug komt is het schermen met het feit dat de UK al drie maanden eerder heeft getekend en een dikke maand eerder heeft goedgekeurd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:00

bigone schreef:
En zolang je niet weet waarom de EU minder krijgt is het ook dom om verdachtmakingen de wereld in te gooien dat ze de boel aan Rusland verkocht zouden hebben. Enigste draadje dat elke keer terug komt is het schermen met het feit dat de UK al drie maanden eerder heeft getekend en een dikke maand eerder heeft goedgekeurd.

Rusland heeft eigen vaccin, dus zo'n verdachtmaking is onlogisch.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:02

tamary schreef:
bigone schreef:

Rusland heeft eigen vaccin, dus zo'n verdachtmaking is onlogisch.

Ja maar het word er wel even ingegooid en dan gaat zoiets heel snel voor waarheid door. En morgen staat het in de Telegraaf bwv spreken.
Astra Zenica krijgt wel steeds meer de schijn tegen trouwens aangezien ze het overleg van vandaag gecanceld hebben.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:10

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:14

ik denk ook eerder dat de vaccins naar de UK zijn gegaan toen daar productieproblemen zijn, dan naar Rusland eigenlijk. Maar goed, ik weet niet of we dat ooit te weten gaan komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:22

Dat is wel de meest logische reden. Ondanks de vroege goedkeuringen en twee producenten in de UK van het AZ vaccin waren er op vier januari nog maar 500,000 geleverd. En die Pierot of hoe die ook heet geeft aan dat hij er het volste vertrouwen in heeft dat de UK half februari alle vijftig plussers heeft geprikt. Miljoenen per week en wanneer die twee fabrieken een maand na goedkeuring er 500,000 geleverd hebben vier weken geleden, tja, dan is er inderdaad rook.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:33

Volgens AZ is het overleg helemaal niet afgezegd. Wat een soap wordt dit zo zeg... Welles niettes

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:34

secricible schreef:
Volgens AZ is het overleg helemaal niet afgezegd. Wat een soap wordt dit zo zeg... Welles niettes

Pfff en hoe! Vind dit echt in en in triest dat gebekvecht. Goed voor het draagvlak ook.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:09

Cer schreef:
waarom ik in de allergie schiet bij die vergelijking is omdat sommige mensen dit aangrijpen om aan te geven dat we onderdrukt worden door onze regering en dat als we niet uitkijken dat we dan alleen nog met een bewijs over straat mogen, de tanks over ons heen komen rijden en dat wij schapen ons moedwillig een derde wereldoorlog in laten leiden..
En dat vind ik dus niet waar en erg aanstellerig :j

Ik ben het met jou eens Cer. De intentie is toch wel even anders...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:02

*\o/* *\o/* zo happy, si heureuse, zo gelukkig, manlief heeft zijn 1ste prik (pfizer) in zijn donder gekregen en is met een afspraak voor de 2de prik over 4 weken de deur uit gegaan. Het was allemaal super goed geregeld, met afstand en een wachtkamer bij de arts voor na het prikken waar iedereen met afstand van elkaar en mondkapje uiteraard, 15 minuten moest wachten alvorens te vertrekken.
Ik mocht mee zodat ik de vragenlijst kon invullen (manlief is geen ster met Frans) en ook mocht ik mee naar binnen en die mevrouw was echt super aardig voor ons. Toen ze zag dat ik iets wilde opzoeken in de google vertaler kwam ze gelijk naar me toe, om te kijken waar ik een vraag over had en toen ze "non" heel gedecideerd zei dat ik in moest vullen en ik verbaasd keek, vertelde ze dat dit iets te maken had met behandeling voor borstkanker of zoiets voor vrouwen dus daarom was ze zo zeker _O- . We moesten alle twee erom lachen.
Ik vond het ook heel erg fijn, dat ze, zo als altijd, zo vreselijk aardig waren voor ons. Want we zijn natuurlijk wel buitenlanders en 25% hier kiest Marie le Pen, dus ik ben altijd heel blij als ik zo lief bejegend wordt en dan doen ze hier in dit ziekenhuis perfect.
Dus manlief gaat lekker 2 dagen bubbelen en verwend worden door zijn vrouw en wat extra water drinken zoals werd geadviseerd. Dus nog 5 weken en dat is de 1ste hier in het gezin en van de familie beschermd.
Wij hebben besloten dat we daar gewoon van uitgaan anders blijf je aan de gang. Dus joepie de poepie. *\o/*

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:04

Wat fijn pien. Gefeliciteerd, hoewel dat misschien een beetje gek klinkt :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:14

secricible schreef:

Nee, is niet gek, want het voelt echt zo. Mijn man is 77 dus die moet gewoon geen covid krijgen. Nu nog 5 weken gezond blijven en dan is het veiliger voor hem alvast en dat is voor mij een pak van mijn hart.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:43

Ik denk dat het voor veel mensen zo voelt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:00

pien_2010 schreef:
secricible schreef:

Nee, is niet gek, want het voelt echt zo. Mijn man is 77 dus die moet gewoon geen covid krijgen. Nu nog 5 weken gezond blijven en dan is het veiliger voor hem alvast en dat is voor mij een pak van mijn hart.

Fijn Pien, spuit in z’n donder :D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:26

Fijn Pien goed gevoel

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:17