4: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel — lees de OP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Travel_me

Re: 4: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel — lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:42

@Linoleum: Ja precies. Ik spaar standaard 150 euro per maand. Maar heb meestal maanden met 300 of meer. Dus dan heb ik dat zo bij elkaar :) Mag ik binnenkort weer een paar extra sportsetjes uitzoeken XD
Jaa vind het wel fijn dat ik maandag vrij bent, dus ik heb even een uurtje geslapen vanmiddag. Echt top. Want meteen stuk beter hersteld. Ga zo nog even wat kleine oefeningen doen, maar niet qua kracht. Gewoon kwartiertje ofzo.

Ah ja logisch toch! Veel plezier vanavond :)

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 08:12

Leoni, heel net bedrag om elke maand te sparen! Hopelijk kan je dan ook daadwerkelijk op reis als je het zover hebt. Gelukkig duurt het nog even.

Vanavond moet ik om 19.00 uur naar de sportmasseur. En aangezien ik dan dus ook al op de sportschool ben, ga ik erna gelijk even sporten. Dus deze keer niet na werk gelijk heen, want twee keer heen en weer vind ik beetje overbodig :')

Lijstje gisteren
T: 3 rijstwafels met chocola
L: skyr vanille, whey crispy, cruesli chocola
T: cracotte met kaas, cliff bar, stukje chocola, wortels met hummus
A: kipschnitzel, salade, aardappelkroketjes met mayonaise
Totaal 1.948 kcal

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:49

@lino ooh lekker sportmasseur, doe je dat vaak? En dan juist voor of na het sporten?

@kimmie wat goed dat je op de verjaardag je aan je doelen hebt gehouden!! Probeer jij standaard 6 eetmomenten te hebben?

@joanne welkom! Je bent inderdaad al erg bewust bezig met gezonde producten te vullen. Heel eerlijk zou ik me niet zo druk maken om het fruit, maar dan wel zorgen dat je extra groenten binnenkrijgt. In een paprika zit evenveel vitamine C als in een sinaasappel bijv. Als je daar dan genoeg in afwisselt krijg je echt alles wel binnen (bladgroenten zoals spinazie, wortels, paprika, groene peulvruchten, broccoli). Persoonlijk denk ik dat je misschien beter wat meer kan eten en wat meer kan sporten. Zeker als je nu je kcal al niet haalt is het belangrijk voor je spieropbouw om genoeg binnen te krijgen, maar ik ben niet heel erg thuis in die wereld.

-----------------------------

Weer terug na een buitensporig weekend :o Het maat houden daar is me nog niet gelukt en daar baal ik wel van. Het was een weekend met 2 verjaardagen, uit eten bij all-you-can-eat-tapas en een wijnproeverij. Net op de weegschaal gestaan en er is 0,2 bijgekomen. Helaas blijkbaar ben ik daar nog niet echt tegen bestand....

Gisteren een beetje overgecompenseerd door vrij laag te gaan zitten in kcal (niet onder BMR, maar nog steeds niet echt het goede voorbeeld) dus vandaag weer normaal:
O: yoghurt en peer
L: brood met olijfolie en geroosterde tomaat
A: garnalen, aardappelen uit de oven en gekarameliseerde balsamico wortels
B: half uur wandelen + 2 korte pilates workouts
Totaal: 1595

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:58

Leoni, aargh dat is erg vervelend. Als je bij haar aangeeft dat er meer mensen ingepland moeten worden op zaterdag, doet ze dat dan ook niet? Ik kan me voorstellen dat mooie zelfgemaakte taarten goed verkopen <3 Leuke recepten mag je delen hoor! 1000 is best een fijn bedrag om nog bij elkaar te sparen! Heel net bedrag ook trouwens om per maand te sparen.

Lino, lekker druk, maar wel een superleuk weekend gehad dus! Normaal lukt het me wel hoor, maar als ik ergens ben van 13 uur tot 's nachts, word ik op een gegeven moment toch wel blij van iets anders te drinken. Oh fijn dat je weer naar de sportmasseur kan. Ben je ook al naar de bekkenbodemfysio geweest?

Mara, hopelijk helpt de sportmasseur.

Aight, niet per se. Ik eet wanneer ik honger heb en dat kunnen soms zes eetmomenten zijn, maar ook meer of minder. Net waar ik zin in heb. Daar kijk ik eerlijk gezegd niet zo naar, maar het zou zomaar kunnen dat het wel onbewust gebeurt. Ik denk eerlijk gezegd dat die 0.2 puur vocht is van je weekend en geen vet.

Gisteren 's avonds weer lekker zumba gedaan in de sportschool. Was echt heerlijk! Ik moet trouwens wel zeggen dat ik zo blij ben met dit topic nu. Er hangt een hele positieve sfeer en dat werkt super motiverend. Dankjewel allemaal <3 Nu helaas wat minder, gister per ongeluk een beetje een ongezond dagje gehad. Doordat ik pas laat wakker was, had ik niet echt een lunch (ook omdat ik les had om 13 uur) en liep eigenlijk de hele dag een beetje in de soep, zeker qua keuzes. Gelukkig wel netjes uitgekomen qua kcal.
O: twee boterhammen met nutella en halvarine met hagelslag. (370)
L: banaan. (124)
T: volkoren beschuit met halvarine en hagelslag. (159)
A: drie boterhammen met krabsalade, aardbeien en roomboter met nutella. (476)
T: aardbei banaan smoothie in sportschool. (130)
T: koek, melkchocolade met hazelnoot, confetti en chocolate. Oeps, logisch ook dit na zo'n dag weinig en fout eten. Nou ja, ook weer van geleerd. (301)
B: 12.000 stappen, 120 minuten paard verzorgen, 60 minuten fietsen, 40 minuten paardrijden en 60 minuten zumba.
Totaal kcal: 1561.

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:18

@kimmie: het gevarieerd eten is inderdaad nog wel een dingetje, vooral in het weekend als ik nergens naar toe hoef oid. Maar je geeft al een aantal nuttige tips, bedankt!
Die receptboeken klinken wel echt heel leuk, ik ga het eens opzoeken!
Zou je mij het recept van de cake willen sturen? Dan ga ik er eens naar kijken :)
Lijkt me een lastige situatie bij jullie thuis met de boodschappen.. misschien kun je proberen er nog eens over te praten om samen tot een oplossing te komen. Wel een net lijstje! En knap dat je je voor een groot deel hebt kunnen inhouden op de verjaardag :D

Travel_me: Misschien was mijn uitleg ook niet helemaal duidelijk haha maar ik ben me er bewust van dat ik met de beweging die ik nu heb, geen vet in ga ruilen voor spieren :). Het liefste wil ik nu alleen even wat kilo's verliezen en het dan even aankijken. Ik zou ontzettend graag meerdere keren per week naar de sportschool gaan maar de paarden hebben hier toch voorrang en als ik dan naar de sportschool ga doe ik het liever goed of helemaal niet.. beetje puzzelen dus. Al probeer ik wel een aantal keren per week zelf oefeningen thuis te doen.
Jij bent wel echt goed bezig op je vrije dag!! Je training klinkt echt super en een heel mooi lijstje :9

Mara: Betreft fruit heb je echt helemaal gelijk hoor! Het is alleen echt dat het zo tussen m'n oren zit en ik al veel dingen geprobeerd heb. En wat minder streng zijn mag inderdaad ook wel eens :)
En wat leuk dat je een pagina hebt met de tussendoortjes die je bakt, zou super zijn als je mij de link toe zou willen sturen!!
Wel balen zeg dat je een tijdje rustig aan zult moeten doen. Weet je precies waar de blokkade vandaan komt? Pijn in je onderrug speelt al snel op als je racefiets niet goed is afgesteld. Geen idee of dit bij jou zo is natuurlijk maar als je dat nog niet gedaan hebt zou je het eens kunnen laten checken om het een volgende keer te kunnen voorkomen?
Iedereen hier is goed bezig zeg haha dus bij jou zeg ik nogmaals hetzelfde :') wat een net lijstje!!

Linoleum: Ik kom ongeveer uit om 1200/1300 kcal. Als ik ook nog ga bewegen probeer ik er nog wat extra bij te eten. Ik verbaas me er soms over hoe veel je eigenlijk kunt eten en soms zit ik ook gewoon echt vol en heb ik geen zin om nog iets bij te eten.
Groente is inderdaad altijd lekker, zeker de dingen die jij beschrijft :9 Ik eet inderdaad vrij veel groente maar misschien wel een idee om af en toe wat extra te nemen als tussendoortje!
Hopelijk heb je genoten van je vrije avond! :D Dat is zo af en toe super fijn om te doen en dan kun je er de volgende dag weer extra tegenaan.
En jouw avondeten <3 heerlijk haha.

Aight: mocht ik echt meer gaan sporten, ben ik inderdaad wel van plan meer te gaan eten! Anders houd ik het denk ik ook echt niet vol haha.
Hopelijk heb je genoten dit weekend! Wel balen van de weegschaal maar de schade valt zo te zien nog wel mee? (gezien alle leuke dingen die je gedaan hebt :D) Je hebt het nu in ieder geval weer netjes gecompenseerd.

Kimmie: Wow jij hebt veel bewogen gisteren, goed bezig!
Ik vind de sfeer die hier hangt ook echt super fijn, gezellig en ook nog eens super nuttig en motiverend!

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:47

@Linoleum, Hoe vaak ga jij ongeveer naar de masseur? Eens per drie weken of is dat verschillend? Ik snap dat je gisteren liever koos voor een avondje met je vriend op de bank. Daarnaast ook alleen maar goed je lichaam wat rust te gunnen als het vermoeid aanvoelt.

@Aight, Ik moet zeggen dat ik +0,2 echt heel netjes vind na een buitensporig weekend. Dat is er zo weer af! Wel van kunnen genieten? Ik zou me niet teveel zorgen maken, 1595 is op zich niet veel te laag in mijn ogen en best prima om weer even gevoelsmatig te resetten na een weekend cheaten.

@Kimmie, Ik ben het helemaal met je eens wat betreft de sfeer hier, super fijn! Inderdaad weer een leermoment. Ik heb dat zelf ook heel erg, zodra ik enorme honger krijg gaat het mis. Dat moet ik dus ook zien te voorkomen. Wel lekker actief geweest zeg!

@Joanna1997, Ik stuur je zo even een pb! Ik denk dat mijn rug gewoon een wat zwakkere plek is. Ik heb scoliose en daarnaast al eerder overspannen rugspieren gehad en ik heb het idee dat het daardoor wat eerder opspeelt. Iets om op te letten dus!
Fijn dat je al wat gehad hebt aan alle tips! Het is uiteindelijk toch een kwestie van alles combineren tot een leefstijl die goed bij jou past :)

Ik heb gisteren voor het eerst sinds mega lang een vreetkick gehad. Ik vind dat echt zo'n akelig gevoel, omdat ik dan echt een beetje de controle over mezelf verlies ofzo. Nou moet ik zeggen, vroeger was het 3x per week en dan ook echt een zak chips + pak koeken ofzo. Gisteren is het gebleven bij 2 eiwitrepen, een beschuit met ham en een mueslireep, toen kon ik mezelf weer stoppen :+ Ik ben het alleen totaal niet meer van mezelf gewend.. Uiteindelijk zat ik megavol en heb ik wat minder avondeten en geen avondsnack meer gehad, dus qua kcal prima uitgekomen.

Ook vandaag voel ik nog een beetje die eetdrang, maar gelukkig zit ik op kantoor en heb ik mijn eten voor overdag + avondeten gewoon bij en kan ik niets extra's pakken. Voor vandaag heb ik eenmalig een dag rond BMR gehouden, omdat ik qua kcal voor deze week echt al heel hoog zit (2550 per dag gemiddeld tot nu toe... oepsie) en vandaag een dag is met weinig beweging.
O: 225gr optimel kers met 10gr whey crispy
T: 100gr cottage cheese, 50gr blauwe bessen, 1 mineola
L: 2 bruine boterhammen met ham, kaas en komkommer en 225gr optimel kers
T: Smart bar crunchy + bosvruchten kokos koek
D: Salade van tuinbonen, erwtjes, spelt en magere spekblokjes
T: 1 Beschuit met ham of appelstroop
Totaal 1420 kcal

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 17:43

Fijn om jullie verhalen weer te lezen, erg inspirerend. Ik ben nu 6 dagen bezig en het gaat erg goed, de weegschaal begint zo waar een beetje vriendelijker te worden.

Nu heb ik nog een vraagje....
Volgens mijn bmr mag ik 2000 cal om 500 gr per week af te vallen. Wanneer ik op mijn steefgewicht zit mag ik 2130 cal eten. De meeste dagen kom ik niet verder dan 1600 cal. Is dit te weinig en zou ik eigenlijk meer moeten eten of is het geen probleem? Ik ben een beetje bang dat als ik te weinig eet en ik dan eens wat meer eet dat de kilo's er meteen weer aanvliegen.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:44

@Linoleum: Ja slim! Ik zou het inderdaad ook combineren. Wel lekker sportmasseur. Ik moet binnenkort ook maar eens op zoek naar 1 hier en gewoon af en toe laten doen. :)
Ik heb als doel 1 maart gezet, maarja hoe alles in de wereld gaat verlopen met corona is natuurlijk 1 groot ?

@Aight: Best netjes hoor. Oké het was misschien een slecht weekend, maar 0,2 is natuurlijk niet veel. En zoals Kimmie al zegt is het waarschijnlijk vooral vocht.

@Kimmie: Nee het is helaas niet zo'n helder licht. Dus meestal klaag ik eerst en stap vervolgens naar mijn baas. En dan hopen dat het opgelost wordt.
De favoriete taart bij ons is pindakaas taart. 1 bonk calorieën, maar echt heeeel lekker
https://www.kookfans.nl/recepten/pindakaastaart/
Ik maak de bovenkant dan wel altijd nog wat leuker. En had zondag monchou met twix gemaakt. Zag er heel lekker uit, maarja ik eet het zelf niet XD
Eens wat je zegt over dit topic!!
Hmm ja lastig als je dag zo in de soep loopt, maar denk maar zo: Ik ben iig wel uit gekomen qua calorieën, dan kun je morgen weer kijken naar iets gezonder toch?

@Joanne: Ah zo, ja dan snap ik het :) Ja als andere dingen nu prioriteit hebben, dan is dat prima toch :)

@Mara: Herkenbaar dat akelige gevoel, terwijl het niet eens nodig is. Maar toch...
Slim dat je vandaag dan wat lager gaat zitten, vooral omdat je ook weinig beweegt. Kun je de hogere dagen gebruiken voor dagen met meer training. Mooi lijstje. Ik lees wel vaker mensen die gewoon zo cottage cheese eten. Doe je er dan ook nog wat bij qua kruiden oid? Ik eet het zelf namelijk alleen bijvoorbeeld op een omelet

@Petra: Fijn dat de weegschaal al vriendelijker aan het worden is :)
Ik denk dat je BMR verward. Dat is namelijk wat je minimaal moet eten en ligt vaak best laag. Qua aantal calorieën denk ik dat het niet helemaal klopt. Normaal wordt aangeraden om zo'n 300-500 onder je verbruik te eten. Bij 500 zou je ongeveer 0,5 kilo moeten afvallen. Bij jou ligt het aantal calorieën van je streefgewicht erg dicht bij wat je zou mogen eten om af te vallen. Dat zou betekenen dat je vrijwel niet afvalt.

--------------------------
Ik heb weer een mooi drukke dag erop zitten. Net ook heerlijk getraind en nu kapot aan m'n avondeten.
Eerst 8 uur gewerkt. Was aanpoten, maar prima te doen. Daarna redelijk rustig kunnen opruimen, naar huis gefietst, eiwitshake gedronken en richting de training gelopen.
Training was vooral gericht op snatch. Weer laag gewicht gepakt, gewoon om aan de techniek te werken. Daarna als WOD een best pittige. Iedere 3 minuten 15 cal fietsen of 20 cal roeien en 15 dips op een box. In totaal 6 rondjes (dus 3x fietsen en 3x roeien en 6x die dips). Nu deden we deze dips zaterdag ook, dus die voelde ik nog XD

Lijstje:
O: Eiwitshake en tosti pindakaas/banaan
L: Griekse yoghurt met havermout, pindakaas, witte chocopasta, blauwe bessen, whey, appel en kaneel
T: Eiwitshake
A: Lasagna
T: Mango smoothie met blauwe bessen

Totaal 2200
B: 8 uur horeca werk, 1 uur wandelen en 1 uur Crossfit

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 21:38

@travel-me:
@Petra: Fijn dat de weegschaal al vriendelijker aan het worden is :)
Ik denk dat je BMR verward. Dat is namelijk wat je minimaal moet eten en ligt vaak best laag. Qua aantal calorieën denk ik dat het niet helemaal klopt. Normaal wordt aangeraden om zo'n 300-500 onder je verbruik te eten. Bij 500 zou je ongeveer 0,5 kilo moeten afvallen. Bij jou ligt het aantal calorieën van je streefgewicht erg dicht bij wat je zou mogen eten om af te vallen. Dat zou betekenen dat je vrijwel niet afvalt.

Als ik mijn bmr bereken via de link in de op zegt de uitkomst; Wanneer je je beweegt zoals daarnet opgegeven en je kilocalorieën beperkt tot 2009 kilocalorieën doe je er 495 dagen over om je streefgewicht te behalen. Wanneer je op gewicht bent en deze wilt behouden heb je met jouw beweging 2145 kilocalorieën nodig.

Er zit er idd wel heel weinig verschil tussen het aantal calorieen om af te vallen en om op gewicht te blijven. Is dat niet bij iedereen zo?

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 21:53

Aight, ik ga naar sportmasseur sinds mijn stuitje gekneusd is. In begin elke week, maar nu om de paar weken. Het is wel erg fijn, hij focust vooral op mijn bekken, maar pakt de rest van mijn rug en nek ook altijd even mee. Nu toevallig erna gesport, maar meestal op een avond dat ik niet sport.
En wat al gezegd is, 200 gram aankomen is niet veel voor een buitensporig weekend, grote kans dat het inderdaad vocht is.

Kimmie, nog niks weer gehoord van bekkenbodemfysio, morgen maar weer eens telefoontje aan wagen. Ik denk dat ze vakantie heeft, zou niet vreemd zijn in deze periode.
Ik vind de sfeer op dit moment ook erg fijn in dit topic!

Joanne, met 1200/1300 zit je wel op heel weinig kcal. Weet je ook wat je BMR is? Anders kan je dit berekenen met de link in de OP. Daar zou ik sowieso niet onder gaan zitten. Nu eet je waarschijnlijk zo weinig dat je op langere termijn lichamelijke klachten gaat krijgen omdat je niet genoeg energie binnen krijgt voor je dagelijkse onderhoud. Ik zou dus zeker gaan kijken naar vollere producten. Daarnaast zou ik voor elke dag een zelfde doel aan houden, los van of je die dag veel beweegt of niet, verbrande kcal van beweging is zo lastig in te schatten, je kan vaak beter in je dagdoel rekening houden met je PAL (aantal keer dat je sport per week).
Als je het lastig vindt om dit uit te zoeken of niet helemaal begrijpt wat dit allemaal is, wil ik het ook wel even voor je uitzoeken!

Mara, zoals hierboven al gezegd momenteel om de drie weken! Wil straks toe naar eens per vier weken. Vind het wel erg fijn, dus wil het er graag inhouden.
Jammer van je vreetkick, maar wel heel goed om te merken dat je best snel weer op de rem kan stappen en jezelf kan herpakken. Valt natuurlijk heel erg mee wat je uiteindelijk gegeten hebt. Snap ook dat je vandaag een balansdag houdt, moet prima een keertje kunnen.

Petra, zoals Leoni al zegt is de 2000 kcal niet je BMR, maar een getal tussen je BMR en onderhoud, oftewel waarbij je afvalt. Ik gok zelf dat je met 1600 kcal per dag net wel of net niet hoog genoeg zit. De zin die je kopieert uit het resultaat van de berekening is niet je BMR. Die staat ergens anders in dat stukje tekst vermeld. Dit is wat mijn resultaat is:

Citaat:
Met jouw huidige gewicht van 71 kilo heb je een BMI van 23.7 en dit betekent, dat je een normaal gewicht hebt.

Jouw huidige BMR bedraagt 1510. Wanneer je beweegt zoals je daarjuist hebt opgegeven heb je 2341 kilocalorieën nodig om op dit gewicht te blijven.

Om jouw streefgewicht van 65 kilo te behalen zul je 6 kilo moeten afvallen.

Wanneer je je beweegt zoals daarnet opgegeven en je kilocalorieën beperkt tot 2001 kilocalorieën doe je er 137 dagen over om je streefgewicht te behalen.

Wanneer je op gewicht bent en deze wilt behouden heb je met jouw beweging 2255 kilocalorieën nodig.

Mijn BMR is dus 1510 kcal (dikgedrukt), mijn onderhoud is 2341 kcal. Ik moet hier dus tussenin gaan zitten om af te vallen. Ik negeer zelf het aantal kcal wat de site aangeeft om af te vallen (schuin gedrukt), maar ga zo'n 500 kcal onder mijn onderhoud zitten. Ik eet dus zo'n 1800-1900 kcal per dag.

Doordat je meer verbrand als je meer weegt, is mijn onderhoud als ik op mijn streefgewicht ben lager dan het nu is. Ditzelfde geldt voor je BMR. Het is daarom verstandig om na elke 5 kg die je afgevallen bent, de berekening opnieuw te maken.

Leoni, lekker bezig weer jij! Zo leuk ook om te lezen dat je zo goed je flow te pakken hebt met sporten. Sterkte alvast met de spierpijn morgen. En je taarten klinken echt heeeeerlijk.
Ik eet zelf cottage cheese met een beetje honing en lepel dan zo een bakje leeg. Appel nog erdoor is ook erg lekker. Doet me er gelijk aan denken om het op mijn boodschappenlijstje te zetten.

-----------
Ik heb voor eerst in paar weken weer gegeten voor het sporten, en andersom bevalt me toch echt beter. Het kon nu planning technisch even niet anders. Maar morgen ga ik gewoon weer lekker eerst sporten en erna eten.
Wel super lekker getraind. Nieuwe PR neergezet op hip thrusts <3 6 herhalingen van 70 kg. Trots :D Het gaat echt lekker en dat motiveert ook gelijk weer om vaker te trainen.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:09

@linolium; Ontzetten bedankt voor je reactie! Ik had niet begrepen dat het bmr getal calorieen waren, ik had geen idee waar dat getal voor stond. Mijn bmr is dus 1763 en met jouw verhaal is dat opeens heel logisch. Dit is allemaal nieuw voor me maar ik geloof dat ik het eindelijk begin te snappen.

Sporten na het eten werkt voor mij ook niet. Wouw 70 kilo hip thrusts wat goed! Wordt bij ons in de sportschool ook veel gedaan. ik ben zelf nog aan het revalideren van een heupblessure dus durf het nu nog niet zo goed aan maar wie weet ga ik het binnenkort ook eens proberen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:01

Hoi! ik heb een klein vraagje over macros. Ik snap dat er niet één bepaalde "goede' ratio is, maar hoe bepaal je wat nou goed is? Of is het idee meer dat je elke dag ongeveer hetzelfde eet zodat je lichaam daaraan went?

Verder staat in de OP dat MFP een te laag kcal aangeeft maar ik zie jullie dagelijkse kcal echt een flink stuk onder de geadviseerde hoeveelheid bij mijzelf zitten := dan vraag ik me af of ik nu zoveel groter ben dan jullie of dat het intussen is aangepast misschien? Ik ben 1.83, weeg momenteel 100 kg (wil naar 90-85, kijken wat lukt en wat goed voelt) en heb een light actieve levensstijl (grotendeels zittend beroep) en krijg als advies ongeveer 2000kcal.

Vandaag overigens nog een voorbeeld ervaren. Ik had een paar dagen niet getrackt ivm kampeertrip en beperkte elektriciteit (telefoon halve tijd leeg dus, en het was ook wel even fijn zonder smartphone) maar wilde vandaag weer beginnen. Had nogal een snackbui, toen dacht ik even "ok vandaag is ook verloren" maar eenmaal ingevuld in MFP bleek het heel erg mee te vallen! Dus zit uiteindelijk alsnog onder mijn doel voor vandaag. *\o/*

Sorry trouwens als ik de vorige keer niet op iedereen terug had gereageerd. Ik heb alles gelezen en meegenomen! Ik probeer alleen minder op socials te zitten dus ik lees vooral mee. Heel erg bedankt in elk geval voor de nuttige info :)

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 07:27

@Linoleum: Jaa thx. Tot nu toe valt de spierpijn wel mee, maar speelt vandaag waarschijnlijk wel op tijdens het werk.
Lekker bezig met je hip thrusters. Ik zie die oefening vaak op YT of Insta voorbij komen, maar zelf nog nooit gedaan.
Ik snap je wel, qua eten. Soms komt het gewoon niet anders uit, maar erna eten is wel fijner idd. En thx voor je uitleg over hoe je cottage cheese eet. Ik ga het binnenkort eens proberen :)

@Magrathea: Het aantal calorieën is voor iedereen anders. Ligt ook aan je lengte en hoeveel kilo je op dit moment bent. Zelf ben ik 175 en ongeveer 61 kilo. Qua afvallen eet ik niet heel laag, want sport veel en mijn doel op dit moment is vooral nog een klein beetje vet verliezen en spieren opbouwen. Op dit moment eet ik dus 2200. Nu werk ik in de horeca hele dagen en doe daarnaast 5x per week Crossfit. Plus minstens nog een uur stevig wandelen per dag.
Qua macro's vind ik het lastig om er wat van te zeggen. Ik zelf probeer 40-30-30 %ongeveer aan te houden, maar dat kan teveel zijn voor iemand die niet veel sport. Dus helaas kan ik je daar niet echt advies in geven
Fijn dat het uiteindelijk toch meeviel je dag

-----------------
Mijn spierpijn van gister valt reuze mee. Maar waarschijnlijk komt het nog. Vanavond is de wod iig zwaar, maar kort (zo snel mogelijk 1000m roeien). Niet echt favoriet, maar heb de techniek nu stuk beter onder de knie (lange halen en niet te snel willen)
Ook gaan we front squats en cleans doen. Heb al wel een paar dagen weer een geblokkeerde heup, dus ga een tikkie lichter pakken dan moet gok ik.

Lijstje:
O: 2 tosti's. 1 pindakaas en 1 kipfilet
L: magere kwark met havermout, perzik, blauwe bessen, appel, pindakaas en chocopasta
T: 3 maiswafels?
A: Bloemkool/broccoli met ei, cheddar en hamblokjes
T: 3 volkoren knackebrod met kipfilet

Totaal 2204
B: 8 uur horeca, uur wandelen en 1 uur Crosffit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:03

Magrathea schreef:
Hoi! ik heb een klein vraagje over macros. Ik snap dat er niet één bepaalde "goede' ratio is, maar hoe bepaal je wat nou goed is? Of is het idee meer dat je elke dag ongeveer hetzelfde eet zodat je lichaam daaraan went?

Verder staat in de OP dat MFP een te laag kcal aangeeft maar ik zie jullie dagelijkse kcal echt een flink stuk onder de geadviseerde hoeveelheid bij mijzelf zitten := dan vraag ik me af of ik nu zoveel groter ben dan jullie of dat het intussen is aangepast misschien? Ik ben 1.83, weeg momenteel 100 kg (wil naar 90-85, kijken wat lukt en wat goed voelt) en heb een light actieve levensstijl (grotendeels zittend beroep) en krijg als advies ongeveer 2000kcal.

Nee dat klopt! Ik ben 1.88 en weeg 120 kilo en mijn BMR is alleen al iets van 2000. Het loopt best wel snel terug als je afvalt, maar ook voor kleinere mensen.

Wbt macro's ben ik persoonlijk van mening dat zo lang je niet op 80% koolhydraten uitkomt je er niet heeeeeel streng op hoeft te letten als je geen doelen in bv fitness wil behalen. Ik merk aan mezelf dat ik voller zit van eiwitrijke maaltijden dus ik probeer mijn eiwit wat hoger te houden, maar verder vind ik heel streng macro's tellen echt lastig en vaak onnodig.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:58

Petra, fijn dat het zo duidelijker is! Het is ook geen makkelijke materie :') Als ik jou was, zou ik rond de 1850 kcal per dag gaan zitten en kijken of je nog ergens wat beweging kan toevoegen. Als is het maar twee keer per dag 10 minuten wandelen of fietsen, je verbrand toch weer net wat meer.

Magrathea, betreft je macro's: ik let zelf alleen op dat ik genoeg eiwitten eet (1 gram per kg lichaamsgewicht). Eiwitten zorgen ervoor dat je langer vol zit en ondersteunen je spieren. Hoe ik verder mijn vetten en koolhydraten verdeel let ik niet op.
Naar mijn mening is voor afvallen het niet perse nodig om op je macro's te letten. Alleen zoals Emma al aangeeft, is het niet handig om veel koolhydraten te eten. Met name omdat je daar niet lang vol van zit.
Het kan wel zijn dat jij het beter doet op meer vetten en minder koolhydaten of andersom, maar dat is een kwestie van proberen en zien waar jij je fijn bij voelt.

Betreft de kcal van MFP: toen ik 7 jaar geleden voor het eerst met een afvalpoging begon, volgde ik het aantal kcal wat MFP vertelde dat ik moest eten om mijn doel te bereiken. Dat was toen iets van 1200/1300 kcal per dag. Oftewel veeeel te weinig. Tegenwoordig is dit wel echt een stuk beter voor elkaar bij MFP, ze houden er rekening mee dat er niet te weinig kcal worden geadviseerd en volgens mij als je je dag afsluit en opslaat met weinig kcal krijg je ook een waarschuwing.
De waarschuwing in de OP staat er dus nog vanuit het verleden (volgens mij is de inhoud van de OP zelf inmiddels ook alweer iets van twee jaar oud), maar het is altijd goed om zelf na te kijken of het kcal advies van MFP klopt voor jou. Als ik jouw lengte en gewicht zie, denk ik dat MFP wel aardig goed zit. Emma geeft ook al een mooi voorbeeld van hoe het bij haar zit.

Fijn dat uiteindelijk het heel erg meeviel hoe je gegeten hebt gisteren! Voelt toch weer goed en maakt het makkelijker om door te gaan :D

Leoni, volgens mij zijn hip thrusts ook geen oefening die bij crossfit gedaan worden. Ik pak hem specifiek voor mijn billen, maar het is een compound oefening, dus pakt veel meer mee. En ik vind het nog een leuke en fijne oefening ook. Kom maar op met die goede billen :j
Klant van mij doet ook heel fanatiek aan crossfit en vind die WOD's met veel roeien juist fantastisch, maar hij is raar.

------------
Ik ben de ochtend begonnen met drie kwartier wandelen. Heb mijn regenjas aangetrokken en ben gewoon gegaan en het was oprecht best wel lekker ook al waaide en regende het hard. Nu zo mijn nagels laten doen en de rest van dag in huis bezig. Vanavond weer sporten.

Lijstje van gisteren
L: skyr vanille, whey crispy, cruesli chocola
T: blokje chocola, 2 gekookte eieren, cracotte met kaas
A: couscoussalade met falafel en hummus, spinazie-kaasrondo
Totaal 1.822 kcal
Laatst bijgewerkt door linoleum op 26-08-20 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:00

Ja tot een tijdje geleden gaf MFP standaard 1200 aan als je zei dat je wilde afvallen. Nu kijken ze geloof ik wel naar je BMR in combinatie met je doelen, dus iets minder waardeloos. Maar vind alsnog dat kcal-doel gebaseerd op je persoonlijke situatie het best is.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:22

@Petra, Fijn dat het steeds duidelijker voor je wordt :)

@Magrathea, Ik denk dat voor afvallen op zichzelf macro's wat minder belangrijk zijn. Het is belangrijker om te zoeken naar welke verhoudingen goed bij jou passen, waarop je bijv. lang een vol gevoel houdt. Voor de een zal veel eiwitten hiervoor fijn werken, voor de ander meer vetten. Als je meer gaat focussen is het letten op je eiwitinname vooral belangrijk. Omdat mijn focus nu ligt op spieropbouw probeer ik bijv. 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag aan te houden. Eerlijk gezegd let ik minder op de rest van mijn macro's, maar ik merk dat ik vaak onbewust op 40% koolhydraten, 30% vetten en 30% eiwitten uitkom.
Ik moet zeggen dat ik nooit zo heel erg gebrand ben geweest op het kcal aantal dat MFP of vergelijkbare apps aangaven. Ik heb altijd mijn BMR in de gaten gehouden + mijn activiteitsniveau en daar naar eigen inzicht een kcal aantal aan gehangen en daarmee wat uitgetest om erachter te komen wat voor mij goed werkte. Lees: geen hongergevoel/strijd, wel genoeg afvallen.

@Travel_me, Ik eet cottage cheese inderdaad wel eens gewoon zo, maar maak er ook zowel harige als zoete combinaties mee. Gisteren heb ik bijv. mijn blauwe bessen toegevoegd, maar ander fruit vind ik er ook lekker bij. Ik voeg het daarnaast ook regelmatig toe aan salades, of op brood met bijv. tomaat.
Lekker getraind weer! Heb je vaker last van je heup? Goed dat je er gelijk op inspeelt door even wat minder gewicht te pakken. Een blessure loopt toch snel op als je zoveel sport en er geen rekening mee houdt.

@Linoleum, Gefeliciteerd met je PR :D Goed bezig!! Eigenlijk is wandelen in dit weer juist extra lekker, als je je ertoe hebt gezet en de regen voor lief neemt. Je bent gelijk helemaal uitgewaaid en fris als je terug bent :)

@Emmaa_, Hoe gaat het met jou? :)

Ik heb me gisteren netjes aan mijn eetplanning kunnen houden. Gisteren gelest met mijn paard en voelde mijn rug wel iets, maar dat was vanochtend weer weggetrokken. Vanochtend ook al gesport en dat ging ook wel oké. Ik wil vanavond nog een keer sporten, omdat ik een paar dagen rust heb gehad.
Mijn nieuwe squatrek zou vandaag binnenkomen, maar volgens mij heeft de bezorging vertraging opgelopen. Helaas nog met mijn oude spullen sporten dus ;(

Eetplanning voor vandaag:
O: 250gr magere kwark met 20gr krokante muesli en 20gr whey crispy
T: Bosvruchten-kokoskoek en een peer
L: Restje tomaten/groentesoep met een bruine boterham
T: Body & fit pro bar
D: Aardappeltjes, champignons, sperziebonen en filetreepjes in mosterdroomsaus
T: 100gr cottage cheese en een beschuit met ham
totaal 1827 kcal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:25

Lief dat je het vraagt Mara! Ik heb besloten om de focus op afvallen en kcal tellen helemaal los te laten, dus ik ben hier ook bewust een tijdje niet geweest. De komende tijd staat voor mij in het teken van mijn conditie verbeteren, fitter worden en een gezond eetpatroon aanmeten dat niet rondom kcal draait maar rondom waar ik me goed van ga voelen en waar ik gelukkig van word. Denk dat ik me erbij moet neerleggen dat ik nooit slank zal worden, dus kan dan maar beter leren heel veel te houden van wie ik wel ben :)

Heb je een squatrek voor thuis :oo Wat gaaf!

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:33

@kimmie jaa helemaal met je eens hoe de sfeer in dit topic nu is! Het is in mijn herinnering ook wel eens anders geweest, iedereen wat kribbiger op elkaar hahaha. Ondanks dat je ''ongezondere dingen'' hebt gegeten valt je lijstje nog reuze mee!

@m9ara snap dat het gevoel niet fijn is. Wel knap dat je in het moment zelf jezelf hebt kunnen stoppen. En dan valt het nog best wel mee wat je hebt gegeten

@travel_me goeie dat roeien :') Ik ga hem denk ik bij mijn volgende workout ook eens erbij pakken.

@emmaa ik ben het eens met je macro's. Een tijd geleden deed ik daar ook strenger op letten, maar toen was ik echt zo druk bezig met alles scannen om te kijken of het paste, dat dat ook niet te doen was. Ik denk dat voor mij kcal bepalend zijn, en ik merk nu wel als ik te weinig eiwitten binnenkrijg dat ik dan honger krijg (terwijl dat qua kcal niet zou moeten uitmaken) dus ik probeer meer te kijken naar ''klopt de hoeveelheid eten met het aantal kcal''. En dat anders verruimen met magere opties.

@linoleum oh brrrr ik wilde gisterenavond ook nog gaan wandelen maar heb het toch geskipt vanwege het weer (watje :o ) Wel lekker!

---------------------------------------------------

Ik ben wel even benieuwd naar jullie mening over mijn BMR/PAL situatie:
Ik weeg 73 (afgerond) bij een lengte van 165 cm (leeftijd 25). Naar mijn idee ben ik karig actief, dat houdt in dat ik 1-2x per week naar de sportschool ga, 1x per week paardrij. Voor de rest probeer ik te wandelen maar zit ik hele dagen thuis te werken, dus ook de normale kantoorbeweging is echt echt minimaal. Maar als ik ''normale lichaamsbeweging'' aanhou komt er dit uit:

Citaat:
Jouw huidige BMR bedraagt 1526. Wanneer je beweegt zoals je daarjuist hebt opgegeven heb je 2098 kilocalorieën nodig om op dit gewicht te blijven.

Om jouw streefgewicht van 62 kilo te behalen zul je 11 kilo moeten afvallen.

Wanneer je je beweegt zoals daarnet opgegeven en je kilocalorieën beperkt tot 1833 kilocalorieën doe je er 363 dagen over om je streefgewicht te behalen.

Wanneer je op gewicht bent en deze wilt behouden heb je met jouw beweging 1958 kilocalorieën nodig.

Nu hield ik normaal 1600 kcal als doel aan. Met in het weekend ruimte voor extra (dan eet ik vaak buiten de deur, bij mijn ouders etc en hou ik het niet bij) eten en alcohol. Dit is pas de eerste 2 weken dat ik het zo indeel, hiervoor deed ik maar wat :')

Als ik invul bij geen-lichte lichaamsbeweging:
Citaat:
Jouw huidige BMR bedraagt 1526. Wanneer je beweegt zoals je daarjuist hebt opgegeven heb je 1831 kilocalorieën nodig om op dit gewicht te blijven.

Om jouw streefgewicht van 62 kilo te behalen zul je 11 kilo moeten afvallen.

Wanneer je je beweegt zoals daarnet opgegeven en je kilocalorieën beperkt tot 1709 kilocalorieën doe je er 1013 dagen over om je streefgewicht te behalen.

Wanneer je op gewicht bent en deze wilt behouden heb je met jouw beweging 1709 kilocalorieën nodig.

Ik vind het echt een enorm verschil, vooral omdat mijn marges enorm verkleind zijn.... Wat zouden jullie aanhouden om af te vallen?

Lijstje van vandaag:
O: peer + mango
L: kipcurry gyoza
A: paddenstoelen risotto
B: 1-1.5 uur fitness
Totaal: 1613

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:49

Joanne, ik heb je een pb gestuurd! Ik heb al wel geprobeerd erover te praten, maar dat wordt eigenlijk altijd ruzie. Ik probeer me er nu zoveel mogelijk bij neer te leggen en het te accepteren. Dan maar wat andere keuzes, is ook niet altijd erg. Ik denk dat 1200/1300 kcal erg weinig is voor jou. Wat is je BMR?

Lino, fijn dat je zo regelmatig naar de masseur kan gaan. Gefeliciteerd met je PR *\o/*

Petra, je hebt al genoeg uitleg gekregen, daarin ga ik mee! Fijn dat de weegschaal al vriendelijker aan het worden is :) En ook fijn dat het allemaal weer wat duidelijker voor je is!

Leoni, oh die taart klinkt echt heerlijk! Ik ga hem opslaan, maar of het veilig is om hem ooit te proberen is de vraag :') Lekker bezig weer jij! Wat zijn hip trusts precies? Wat sporten betreft moet ik nog veel leren haha! Dat roeien klinkt heftig zeg.

Mara, herkenbaar dat akelige gevoel, terwijl het eigenlijk helemaal niet nodig is. Ik snap het wel heel goed. Wat is een squatrek precies?

Magrathea, ik kijk zelf niet naar macro's, in ieder geval, ik kijk natuurlijk wel naar de verschillende voedingsstoffen, maar ik ga niet uitrekenen hoe ik uit moet komen. Ik ben met de rest eens dat het ook niet per se nodig is als je gaat afvallen om dat exact goed uit te rekenen. Ik probeer zelf wel genoeg eiwitten te eten, maar ik ga het percentage dus niet uitrekenen. Het aantal kcal is idd voor iedereen anders. Het klopt dus helemaal dat dat van jou wat hoger is dan van anderen hier! Fijn dat het uiteindelijk heel erg meeviel hoe je hebt gegeten gisteren!

Emma, fijn om te horen hoe het met je gaat!

Aight, ik zou normale beweging aanhouden, aangezien je drie keer per week sport.

Gisteren had ik een goede planning gemaakt. Het ging best lekker. Alleen mijn lunch ipv salade brood gegeten, omdat er bepaald beleg op moest. Ook met een vriendin 's avonds nacho's gemaakt. Mezelf eens een keer niet overgegeten, maar gewoon gestopt toen ik genoeg had en daardoor netjes uitgekomen. De eerste keer sinds lange tijd dat dit lukte, trots op mezelf *\o/* Mijn lijstje:
O: havermout met halfvolle melk. (265)
L: vier en een stukje boterham met hummus, kalkoenrollade, krabsalade, halvarine met hagelslag en zalm. (598)
T: zelfgemaakte focaccia met tomaat. (192)
A: rode bietjes met een dressing van balsamico, honing en tijm, aardappel en braadworst. (392)
T: nacho cheese met kaas, cherrytomaatjes, avocado en creme fraiche. (321)
B: 2000 stappen.
Totaal kcal: 1768.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:44

@Emmaa, Dat is denk ik de enige juiste insteek, leren om blij te zijn met wie je bent! :D Je conditie verbeteren/fitter worden is altijd goed natuurlijk en lijkt me dan ook een heel goed en haalbaar uitgangspunt.

@Aight, Hoe was je resultaat de afgelopen weken, toen je 1600 hebt aangehouden en daarnaast wat losser bent geweest in de weekenden? Als dat resultaat namelijk bracht wat je wilde, zou ik dat gewoon aanhouden en de berekeningen even links laten liggen. Mocht je te snel afvallen kun je natuurlijk altijd weer bijsturen.

@Kimmie, Een squatrek is eigenlijk gewoon een soort frame waarmee je een halterstang op de juiste hoogte kan 'hangen' om makkelijk te squatten. Je hebt ook veel uitgebreidere squatreks, maar ik ga voor simpel i.v.m. kosten en ruimte haha.
Wat goed dat je bent gestopt met eten toen je vol zat! Dat is echt een van de moeilijkste dingen vind ik zelf! Ik zie trouwens zelfgemaakte focaccia in je lijstje staan, zooo jaloers <3

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:41

Mara, de eerste minuut wandelen in de regen is altijd rottig, maar als ik eenmaal nat ben maakt het ook niet meer uit. En het is niet koud, dus dat scheelt ook al een heleboel.
Jammer dat je nieuwe squatrek langer onderweg is dan verwacht, wachten op pakketjes is nooit leuk, veel te ongeduldig voor :')

Emma, ook al spreek ik je elke dag toch wel, toch leuk om je hier ook weer te zien :D En trots op je om hoe je er nu in staat <3

Aight, ik zou rond de 1800 kcal gemiddeld per dag gaan zitten als ik jou was. Dus bijvoorbeeld in weekend wat meer en doordeweeks wat minder. Dat twee/drie weken volhouden en kijken wat invloed is op je gewicht. Afhankelijk van resultaat dan zo houden of 50 kcal per dag omlaag/omhoog. Dan wel dus ook in weekend blijven tellen, anders wordt het heel lastig om te bepalen.

Kimmie, fijn dat je tevreden bent over je eten van gisteren! En ook dat je beter naar jezelf leert luisteren en of je vol bent of niet. Dat heeft voor mij ook echt wel veel verschil gemaakt. Leren om te stoppen als je vol bent in plaats van te overeten.

Ik wilde vanmorgen langs de Starbucks voor een caramel macchiato, maar het lot was mij niet goed gezind _O- De oprit naar de snelweg was afgesloten in verband met werkzaamheden. En de Starbucks zit aan de snelweg op de parkeerplaats, dus kon er niet komen zonder 30 km om te rijden. En dat was me toch echt even teveel :') Dus toen heb ik thuis maar gewoon zwarte koffie gedronken.
Nu tijd voor wat klusjes in huis, geen zin in, maar moet maar gebeuren.

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:48

Mara Dat is dan inderdaad wel begrijpelijk met je scoliose, wat vervelend zeg.
En wat vervelend van je vreetkick en nog vervelender het gevoel wat dit met zich meebrengt. Goed dat je het kunt vergelijken met een tijd terug en dan zie je wel echt een hele verbetering.
Hopelijk was je het vervelende gevoel al snel weer kwijt omdat je het meteen weer kon compenseren.
Balen van je squatrek, zeker als hij eigenlijk vandaag al bezorgd zou worden :(. Wel heel gaaf om daar thuis mee te kunnen trainen.
Travel_me ohhh die pindakaastaart!! Dan snap ik best dat ze je vaker vragen of je dat komt maken haha. Ziet er echt ontzettend lekker (en heel slecht :') ) uit. Knap dat je al die heerlijke taarten kunt maken zonder zelf ook een klein stukje te proberen haha.
Oeh een tosti met pindakaas, dat ga ik binnenkort ook eens proberen!
Linoleum: Ik heb mijn BMR berekend voordat ik hier mee ging lezen. Dit kwam uit rond de 1400 kcal. Ik probeer ook echt om hier niet onder te gaan zitten! Maar het is nog een beetje uitproberen voor me. Vrijdag ga ik me (na twee goede weken) weer wegen en mocht het dan te hard zijn gegaan dan kan ik me hier weer op aanpassen.
En bedankt voor de hulp die je aanbied . Mocht je ruimte voor verbetering zien mag je me hier gewoon op aanspreken of PB’en hoor!
Herkenbaar wat je schrijft over eerst gaan sporten en dan pas eten. Het eten valt mij bij vaak niet lekker dan maar vind het ook heerlijk om thuis te komen, lekker te eten en niet meer weg te hoeven.
En goed van je PR! Dat motiveert ook echt om lekker zo door te gaan.
Goed zeg dat je gewoon bent gaan wandelen! Ik wilde vanmorgen eigenlijk een rondje op de racefiets gaan maken maar ben echt een mooi weer fietser := en het waaide zooo hard dus heb dit maar even verplaatst naar morgen :+
Kimmie: Goed lijstje zeg!! Super knap om te kunnen stoppen (zeker met nacho’s).
En ohh zelfgemaakte focaccia :9 !!

Gisteren was ik pas om 18:30 thuis van kantoor en had om 20:00 een afspraak. Had gelukkig ’s ochtends de paarden al gelongeerd al telt dat voor mij zelf niet als beweging haha. Dus daarom op de fiets naar de afspraak geweest en toch nog mooi 40 minuten gefietst.
Ook wat met jullie tips gedaan en het een en ander toegevoegd/aangepast aan mijn lijstje. Het is nog niet perfect maar gaat denk ik aardig de goede kant op.

O: 200 gr magere kwark, 30 gram havermout & 10 gram proteïnepoeder.
T: btwn zero granenreep
L: twee vkboterhammen, 1 met kipfilet, 1 met gekookt ei
T: 2 rogge speltcrackers, 1 met pindakaas, 1 met kipfilet
A: aardappelpuree, spinazie, salade, vegetarische groenteschijf
T: 150 ml yoghurt, zandkoekje
Kwam uit op 1500 kcal.

Een collega van mij is nu op vakantie en heeft een zak snoep en een reep chocolade voor me achtergelaten :+ ik heb ze nu nog dicht gelaten omdat ik er echt geen zin in heb en ik weet van mezelf dat als ik de zak openmaak, ik er van blijf eten :')
Hoe doen jullie dit met lekker eten afslaan wat je aangeboden wordt? Ik merk van mezelf dat ik dingen ooit uit beleefdheid maar aanneem maar er helemaal geen zin in heb. En ook opmerkingen als ‘je bent toch niet dik dus je hoeft toch niet af te vallen’ vind ik ook enorm irritant. Een beetje op je eten letten is imo nooit verkeerd.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:59

Joanne, goed dat je je er wel bewust van bent dat je wat weinig eet en het op wil hogen! Hele makkelijke manier om wat hoger te komen qua kcal is bijvoorbeeld bij je lunch één of twee extra plakjes kipfilet op je brood te doen of iets meer havermout in je ontbijt (zorgt gelijk dat je ook wat langer vol bent).
Traktaties sla ik makkelijk af. Bijna niemand is beledigd als je dat doet (zou jij beledigd zijn als iemand jouw traktatie afslaat? Waarschijnlijk niet!). Daarnaast is de makkelijkste reactie op het 'je bent toch niet dik' het antwoord 'klopt, omdat ik niet altijd alles eet wat me aangeboden wordt'.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:00

@kimmie oehhh nachos <3 Zo lekker en netjes erbij gebleven, volgens mij ga jij wel lekker de laatste tijd!

@m9ara dit is pas de 2e week dat ik het doe. Ik ga denk ik beter proberen in te schatten wat ik in het weekend eet, zodat ik weet hoe mijn weektotaal eruit ziet. En daarmee gokken op 1800 p/d = 12.600 kcal per week verdelen. Dus ook wat linoleum adviseert

@linoleum noooo hahaha die haal je wel een keer in toch? *D

Ik vind het erg moeilijk joanne hahaha maar zoete dingen probeer ik te slijten aan mn familie, daar hoef ik het maar op het aanrecht te leggen en het verdwijnt vanzelf. Hartige snacks die ik heb gehaald maak ik op als we een huisavondje hebben (dan eet ik er zelf net zo goed van, maar is het in ieder geval uit de weg geruimd :') )