De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:28

Shaggy09 schreef:
Kaja schreef:
Risicogebieden liggen niet enkel meer buiten NL. Wat als ik net diegene was die het winkelwagentje heb gebruikt na de persoon die besmet is uit Delft, Dalen of Tilburg?

Volgens de RIVM zijn dit de volgende risicogebieden:
China (inclusief: Macau en Hongkong)
Singapore
Zuid-Korea
Iran
De Noord-Italiaanse provincies: Lombardije, Veneto, Emiglia Romagna, Piëmonte, Aosta-vallei, Trentino-Zuid-Tirol, Friuli-Julisch-Venetië en Ligurië

Ik zou nog altijd hun advies in acht nemen en niet zelf dingen gaan bedenken.

Klopt. Volg het advies van de RIVM. En denk aan je persoonlijke hygiëne. Ik werk op een school en gisteren hebben wij gecommuniceerd dat onze scholen gewoon open zijn ondanks besmettingen in de regio. Krijg je ook reacties als 'nou lekker iedereen aan de corona.' Voornamelijk van mensen die graag een dagje vrij hadden gewild :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:30

In Belgie ondertussen een 3e corona geval.
Een man in het Brusselse die net terug is uit Italië.
Maar hij maakt het goed in elk geval en zit gewoon thuis.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:31

LadyMadonna schreef:
Beatrix is dicht omdat ze eerst uit moeten zoeken wie er allemaal contact met de vrouw heeft gehad.

Was dat in het Maasstad wel al bekend dan? Dat zou mooi zijn :) Scheelt toch weer.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:34

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:34

SimoneeM schreef:
LadyMadonna schreef:
Beatrix is dicht omdat ze eerst uit moeten zoeken wie er allemaal contact met de vrouw heeft gehad.

Was dat in het Maasstad wel al bekend dan? Dat zou mooi zijn :) Scheelt toch weer.

Volgens mij wordt daar nog bekeken wat noodzakelijk is. ‘Voordeel’ is dat deze patiënt op de IC lag en er dus sowieso weinig contact is geweest. Het Maasstad Ziekenhuis heeft nu wel een opnamestop voor de IC.
https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/c ... avirus.amp

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:37

Winged schreef:
Shaggy09 schreef:
Volgens de RIVM zijn dit de volgende risicogebieden:
China (inclusief: Macau en Hongkong)
Singapore
Zuid-Korea
Iran
De Noord-Italiaanse provincies: Lombardije, Veneto, Emiglia Romagna, Piëmonte, Aosta-vallei, Trentino-Zuid-Tirol, Friuli-Julisch-Venetië en Ligurië

Ik zou nog altijd hun advies in acht nemen en niet zelf dingen gaan bedenken.

Klopt. Volg het advies van de RIVM. En denk aan je persoonlijke hygiëne. Ik werk op een school en gisteren hebben wij gecommuniceerd dat onze scholen gewoon open zijn ondanks besmettingen in de regio. Krijg je ook reacties als 'nou lekker iedereen aan de corona.' Voornamelijk van mensen die graag een dagje vrij hadden gewild :+

Gewoon je gezonde verstand gebruiken, je handen genoeg wassen, zakdoekjes gebruiken wanneer je verkouden bent en probeer drukke situaties te vermijden als het kan.
Maar nee, Tilburg, Delft en Dalen zijn géén risicogebieden.

Tieneke

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:07

Zes nieuwe gevallen in België, mensen die op reis zijn geweest in Italië.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:12

Ook in Zwolle een verdenking van coronapatient , werkt op kantoor van Engie met meerdere bedrijven in een groot kantoorpand. Tweede test afgenomen en werknemers opdracht om zoveel mogelijk thuis te werken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:15

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:21

germie schreef:
En nu weer het advies om te stoppen met ontsmetten?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/6671748 ... -je-handen

Het gaat om het gebruik van antibacteriele middelen, dus extra hygiene zeep, niet om de gewone zeep. Daar is al eerder advies over gegeven inderdaad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:22

Telegraaf diept ook eens weer iets op uit de archieven toen nog niemand van Corona had gehoord. Het klopt in principe wat ze zeggen want de vele allergieën worden ook toegeschreven aan onze hang naar schoon zijn. Maar nu is er een situatie die er toen nog niet was. En daar slaan ze de plank mis. Want deze ziekte is wel even wat anders , bij waterpokken kan het handig zijn om te zorgen dat je dat maar gehad hebt bvb maar in dit geval,, tja daar denk ik toch wat anders over.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:22

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:23

tamary schreef:
germie schreef:
En nu weer het advies om te stoppen met ontsmetten?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/6671748 ... -je-handen

Het gaat om het gebruik van antibacteriele middelen, dus extra hygiene zeep, niet om de gewone zeep. Daar is al eerder advies over gegeven inderdaad.

klopt, maar die zijn toch ook overal uitverkocht?

Zou tijdelijk gebruik zoals nu dan kwaad kunnen? Want mensen vallen toch wel weer in oude gewoontes over een tijdje.

Maar goed, het is dus gewoon nog steeds: doe wat je eigenlijk al wist over hygiëne. Oftewel als je tussen de benen gekrabd hebt eerst je handen wassen voordat je de eieren dopt. :Y)
Laatst bijgewerkt door germie op 02-03-20 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:23

Shaggy09 schreef:
Gewoon je gezonde verstand gebruiken, je handen genoeg wassen, zakdoekjes gebruiken wanneer je verkouden bent en probeer drukke situaties te vermijden als het kan.
Maar nee, Tilburg, Delft en Dalen zijn géén risicogebieden.

Klopt, dat adviseren wij dus ook. Over het algemeen is iedereen gewoon relaxt. En ja, het valt wat meer op als iemand hoest, maar dat is omdat je er onbewust op let :+

Handen wassen: Goed wassen met gewone zeep en elk randje etc goed wassen volstaat dacht ik. Zie ook de diverse handenwasinstructies.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:28

germie schreef:
tamary schreef:

klopt, maar die zijn toch ook overal uitverkocht?

Zou tijdelijk gebruik zoals nu dan kwaad kunnen? Want mensen vallen toch wel weer in oude gewoontes over een tijdje.

Maar goed, het is dus gewoon nog steeds: doe wat je eigenlijk al wist over hygiëne.

Extra nut heeft het niet of nauwelijks het is meer een marketing verhaal.
Verschil tussen handen wassen met gewone zeep en antibacteriele zeep na toiletbezoek is nihil. Niet wassen/enkel met water wassen doet vrijwel niks. Verschil in ziek worden na wassen met gewone zeep en geen zeep was wel zeer groot.
Hele verhaal speelt in op gevoel, qua werkelijke veiligheid heeft het geen nut (maar is wel duurder) en je creeert er resistentie mee. Hoe snel en of die resistentie weer verdwijnt is lastig te voorspellen, zeker omdat deze middelen vrij verkrijgbaar zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:45

Wat ik op dit moment erg belangrijk vind, is wat er zoal in het Beatrixziekenhuis gebeurt.

Op zich worden op de intensive care al allerlei 'algemene' hygiënische maatregelen in acht genomen. Hopelijk was dat voldoende bescherming.

En iedere dag na 'het carnaval in Tilburg' is in wezen winst. (Aswoensdag viel op 26 februari, nu 6 dagen terug.)
Nu is de broer van die ene meneer ook ziek geworden.
Hopelijk heeft hij de afgelopen dagen 'zijn gezonde verstand' gebruikt.

PS: als we het hebben over 'anti bacteriële zeep': gewoon gebruiken. Al werkt gewone groene zeep ook en als ik mij goed herinner wassen en schrobben artsen die de operatiekamer ingaan zich eerst met redelijk gewone zeep, daarna met alcohol en daarna worden ze in schone pakken gehesen.
Resistentie is vooral een probleem voor antibiotica tegen killers zoals TBC. (Waar Nederlanders alleen qua taal nog herinneringen aan hebben:"paasei!")

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:06

En weer 6 nieuwe gevallen hier erbij. Schiet lekker op zo :+
Allemaal mensen die terugkeerden uit Italie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:18

Karl66 schreef:
Sunneva schreef:
Ik weet niet of ik het hier mag vragen, maar de ouders van mijn vriend zijn vanochtend teruggekomen uit Lombardije en nu vraag ik me af of het nog wel verstandig is om naar mijn vriend te gaan (hij woont nog thuis). Mijn vader is vaatpatient en behoort dus tot de risicogroep.

Ze zijn trouwens vanavond al meteen uit eten gegaan in een zeer druk bezocht “wereldrestaurant” waar je dus contant tussen andere mensen loopt. Zijn moeder had al een hoestje... ik vind dit niet zo sociaal maar goed wie ben ik.

Mijn ouders zijn gisteren naar den Helder geweest en aangezien er coronal is geconstateerd in Noord Holland, vraag ik me af of ik beter niet bij ze uit de buurt kan blijven...

M.a.w. zaten ze in Lombardije in de buurt van de uitbraken of in een totaal ander deel van de streek? En als je dat niet weet, dan is het misschien slim om dat uit te zoeken voor je in paniek raakt.

Ze is toch helemaal niet in paniek? Ze probeert gewon onnodige risico's te vermijden. En dat lijkt me terecht!

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:20

Pandora2 schreef:

Waar?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:21

Photograph schreef:
Pandora2 schreef:

Waar?

België.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:22

Ohh ik dacht al

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:25

Nikass schreef:
Ze is toch helemaal niet in paniek? Ze probeert gewon onnodige risico's te vermijden. En dat lijkt me terecht!

Niet in paniek inderdaad :)
Als zijn ouders aan het eind van de week nog geen koorts hebben gehad en het hoestje dus slechts een verkoudheid bleek te zijn ga ik er gewoon weer heen. Verder verbied ik ze niks, ik ga het alleen zelf niet opzoeken ivm mijn vader in de risicogroep (ik woon zelf ook nog thuis).

Edit: quote gefixt
Laatst bijgewerkt door Sunneva op 02-03-20 13:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:25

Okeeeee, hier (eindhoven) de vraag of morgen een collega komt werken. Zijn dochter is 2 weken geleden in Milaan geweest, ziek geworden (hoesten en koorts), naar huis gegaan en nu zijn familieleden ziek.
Ben zeer benieuwd wat mijn werk hiervan gaat vinden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-03-20 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:26

Misschien is het in het algemeen handig om aan te geven waar ‘hier’ is. Ik woon bijvoorbeeld in Duitsland, maar als ik dat er niet bij zeg, lijkt het net alsof er in Nederland ineens meer dan 100 besmettingen zijn.

Vanochtend was er trouwens weer een persconferentie in Duitsland. Daar werd gesteld dat het sterftepercentage onder de 1% ligt in Duitsland. Het vormt een matig risico in Duitsland, maar de EU ziet het coronavirus wel als hoog risico.

In Nieuw-Delhi en Portugal zijn nu ook besmettingen volgens de live ticket van de Duitse nieuwspagina NTV.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:34

Delhi vind ik echt zorgelijk zeker als het virus vat krijgt op de sloppen in Oud Delhi, daar is kwa hygiëne niets geregeld, een open riool.

Als het in Nieuw Delhi in een diplomatenwijk zit dan valt het misschien nog te isoleren.