Ik ben transgender

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berryz

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 02:00

Er is een tijdje een van Nike populair geweest. En h&m has vorig jaar een collectie waar veel jongeren gebruik van maakte.

Met specifieke namen kan ik niet helpen, sorry.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:26

Berryz schreef:
Er is een tijdje een van Nike populair geweest. En h&m has vorig jaar een collectie waar veel jongeren gebruik van maakte.

Met specifieke namen kan ik niet helpen, sorry.

Dank, dat geeft in elk geval een aanknopingspunt :j

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 22:16

Lijsken schreef:
Wellicht kan iemand hier mij verder helpen.

Een bekende van mij zou graag een binder dragen ivm dysforie over diens borsten, maar dat is op dit moment niet mogelijk. Een flink comprimerende sportBH kan wel en zou diegene erg helpen. Heeft iemand ervaring met een dergelijke sportBH? Merken, types, alle tips zijn zeer welkom.

Ik gebruik altijd Calvin Klein. Wel tamelijk prijzig, dus ik probeer er te kopen tijdens de solden ofzo. Ik heb persoonlijk nooit andere merken geprobeerd maar ik ben hier wel tevreden over.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 07:06

Galaika schreef:
Lijsken schreef:
Wellicht kan iemand hier mij verder helpen.

Een bekende van mij zou graag een binder dragen ivm dysforie over diens borsten, maar dat is op dit moment niet mogelijk. Een flink comprimerende sportBH kan wel en zou diegene erg helpen. Heeft iemand ervaring met een dergelijke sportBH? Merken, types, alle tips zijn zeer welkom.

Ik gebruik altijd Calvin Klein. Wel tamelijk prijzig, dus ik probeer er te kopen tijdens de solden ofzo. Ik heb persoonlijk nooit andere merken geprobeerd maar ik ben hier wel tevreden over.

Dank, gaat op het lijstje

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:34

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:55

Dat ze dan de bak in draait. En dan klaagt ze daarover waarschijnlijk........

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:58

Wat in en in triest dat ze zo de noodzaak voelt om haar gedachtegoed op social media te delen en er ook nog zo grappig over te doen. :n Eigenlijk sneu dat nieuwsartikelen er vervolgens nog meer aandacht aan geven.
Ik snap sowieso niet hoe je de ervaring en het bestaansrecht van anderen zo kan bagatelliseren en kleineren, je moet wel een heel groot ego hebben als je je eigen zienswijze en mening zo belangrijk vindt. Wat voor invloed heeft het op haar leven als andere mensen een transitie ondergaan of non-binair zijn?!

Om dan maar ook even een positief iets in het topic te gooien, ik ontdekte laatst Lucky Love, een gay, disabeld drag queen die zijn stem gebruikt om concepten als gender en seksualiteit te herdefiniëren buiten de sociale heersende normen. Zo tof! Ik hoop zo, zelfs als cis/bi vrouw die ‘makkelijk’ aan het heteronormatieve plaatje voldoet, dat in de toekomst gender en seksualiteit gewoon als meer fluïde en pluralistisch wordt geaccepteerd. Dat lijkt me zo fijn, voor iedereen.

Ik vind zijn muziekvideo over masculinity zo krachtig en kwetsbaar tegelijkertijd.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 21-10-23 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:00

Mooi Suliko <3

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:22

Ik ben vandaag op de faculteit Science & Engineering in Maastricht, en de toiletten zien er zo uit. Wat heerlijk om eens te zien dat het gewoon kan. En dat iedereen (ik neem aan dat de meerderheid zoals ik dit nog niet heel vaak irl tegenkomt) zonder blikken of blozen gewoon dit de normaalste zaak van de wereld vindt.

Afbeelding

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:19

Naar aanleiding van jouw post heb ik een vraag Gemske. (En dat is wat het is, een vraag. Dus voor mijzelf om meer informatie te verkrijgen, niet om te oordelen of wat dan ook).
Heb betreft dus toiletten en toiletbezoek. Als je transgender bent, zit (of zat) je in een lichaam wat je niet past. Maar als je als meisje geboren bent en later een traject in gaat naar man, dan ga je toch graag naar het heren toilet? Want dat is wat mannen doen; naar het heren toilet gaan.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:30

@rien10, maar daarmee vergeet je mensen die non-binair zijn en daardoor gedwongen worden om naar een heren- of damestoilet te gaan als enkel die er zijn. Daarnaast kan ik me voorstellen dat als je nog pre transitie bent en nog geen operaties of hormoonbehandeling hebt ondergaan, het niet altijd veilig of ontspannen voelt en/of is om naar het toilet te gaan waar je je mee identificeert, maar waar je fysiek nog niet bij 'past'.

Wij hebben op de universiteit ook een aantal genderneutrale toiletten. Wat mij betreft hadden ze alle toiletten genderneutraal mogen maken. Al is dat informeel al wel zo, sinds we te veel mensen met gelijktijdige pauzes en te weinig toiletten hebben. Dus iedereen gaat gewoon naar de wc die vrij is en als er een rij is die meestal voornamelijk uit vrouwen bestaat, dan is die voor beide toiletten, ongeacht het gender, en staan de mannen ook gewoon in dezelfde rij. :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:35

OK, dus er is met gender neutrale toilette een keuze, waarbij ieder dat kan kiezen wat hij of zij het prettigste vind. Mooi.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:36

Dat klopt Rien :j in het begin van je transitie kan dat lastig zijn of moeilijkheden opleveren omdat je nog niet 'pass', zoals we dat noemen in de community. Je passed wanneer anderen mensen je zien en denken "dat is een man" in het geval van een transman. Helaas heeft niet iedere transgender persoon dat privilege en kan een genderneutraal toilet daarin veiligheid bieden. Een speciaal toilet voor specifiek transgender personen vind ik dan ook wat gekkig, want een genderneutraal toilet voldoet daarin. Ik denk dat ze bij dit toilet gewoon dat icoontje hebben gebruikt, maar dat het een genderneutraal toilet is

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:39

Even om te zien of ik het snap; er zijn nu dames toiletten, heren toiletten en genderneutrale toiletten op die locatie? Of enkel de genderneutrale?

Want ik snap waar die neutrale voor nodig zijn en kan toejuichen dat daar de mogelijkheden toe zijn, maar ik vind het zelf nog steeds het fijnste om zelf naar het damestoilet te kunnen gaan en daar zelf ook een keuze in te hebben. (wellicht domweg een kwestie van wennen hoor en daarmee wil ik ook niet zeggen dat er geen genderneutrale wc's zouden moeten komen.)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:41

Suliko schreef:
@rien10, maar daarmee vergeet je mensen die non-binair zijn en daardoor gedwongen worden om naar een heren- of damestoilet te gaan als enkel die er zijn. Daarnaast kan ik me voorstellen dat als je nog pre transitie bent en nog geen operaties of hormoonbehandeling hebt ondergaan, het niet altijd veilig of ontspannen voelt en/of is om naar het toilet te gaan waar je je mee identificeert, maar waar je fysiek nog niet bij 'past'.

Wij hebben op de universiteit ook een aantal genderneutrale toiletten. Wat mij betreft hadden ze alle toiletten genderneutraal mogen maken. Al is dat informeel al wel zo, sinds we te veel mensen met gelijktijdige pauzes en te weinig toiletten hebben. Dus iedereen gaat gewoon naar de wc die vrij is en als er een rij is die meestal voornamelijk uit vrouwen bestaat, dan is die voor beide toiletten, ongeacht het gender, en staan de mannen ook gewoon in dezelfde rij. :D

Ik vind dat niet. Je moet niet vergeten dat kinderen / pubers ook gebruik maken van de openbare toiletten. Ik zou het als moeder dus niet chill vinden als mijn 10 of 12 jarig meisje in het toilet een man tegenkomt. Je hebt toiletten en toiletten. Toiletten die groot en druk zijn en toiletten die klein en weinig gebruikt worden.
Al daar eens aan gedacht? Ik blijf het toilet gebeuren een lastig punt vinden.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:44

Maar de dames en heren toiletten zijn ook niet weg? Er komt alleen een neutraal toilet bij. Suliko gaf alleen aan dat bij haar op de universiteit de toilet pakt die vrij is, dat is niet overal zo. En op de universiteit is iedereen volwassen

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:48

Dus inderdaad "gewoon" een derde "type" toilet. Is alleen maar toe te juichen.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:53

Babootje: Ik weet sowieso niet zo goed wat er eng is voor een meisje van 10 aan een man tegenkomen in een toiletruimte...? (of een jongetje die een vrouw tegenkomt natuurlijk) Je kan diezelfde man toch ook tegenkomen bij de pashokjes van winkels, of in een treincoupé of een klaslokaal of een andere ruimte?

De meeste genderneutrale toiletruimtes die ik ken zijn gewoon zoals de damestoiletten: hokjes en wastafels, geen urinoirs. Dus het is niet alsof je dochter meteen tegen iemands piemel aankijkt :)

Ik zou het in elk geval toejuichen, alleen nog genderneutrale toiletten. Vooral uit eigenbelang omdat de rijen dan een stuk korter worden :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:00

vikawiek schreef:
Maar de dames en heren toiletten zijn ook niet weg? Er komt alleen een neutraal toilet bij. Suliko gaf alleen aan dat bij haar op de universiteit de toilet pakt die vrij is, dat is niet overal zo. En op de universiteit is iedereen volwassen

Een toilet erbij is prima. Maar dat zal niet in alle gebouwen kunnen. Dan zou een keuze gemaakt kunnen worden tussen of scheiding dames en heren houden of volledig gender neutraal.
Daar waar iedereen volwassen is en je dus geen kinderen tegen komt: Prima.
@Lijsken: een toilet is geen pashokje. Kinderen kunnen - onbedoeld - een slachtoffer worden van mensen die "het verkeerde toilet inlopen" zonder dat het iemand opvalt, om het zo maar even te zeggen.
Niet iedereen heeft goede bedoelingen.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:09

Ik snap je punt Babootje, maar mijn punt is dat een kind overal slachtoffer kan worden van iemand met verkeerde bedoelingen. Het is een urban legend dat aparte toiletten dit soort misbruik voorkomen. Helaas is het in de meeste gevallen zelfs een 'vertrouwd' persoon die ze al kennen. Ik denk daarom dat het belangrijker is om kinderen meer te leren over 'je lijf is van jou' (mooi voorbeeld: https://nos.nl/artikel/2492635-kindermi ... cel-en-tbs)

Maar goed, dan gaan we wel erg offtopic :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:12

Ik had het inderdaad puur over mijn (kleine) universiteit, waar iedereen gebruikt maakt van alle toiletten, ongeacht het bordje dat erop zit. Daar lopen eigenlijk alleen maar volwassen personen rond, dus ik zie het probleem niet. Ik volg je punt Babootje, maar hij was niet echt relevant op mijn post.

Toch denk ik dat mensen van toiletten een te groot iets maken. Er zijn overal mensen met verkeerde bedoelingen en die kunnen je helaas in een heleboel openbare ruimtes en op straat slachtoffer maken. Een afgelegen damestoilet waar weinig mensen komen is mijns inziens ook gewoon een risico, want ook daar kan iemand (een man) je benaderen en iets aan doen.
Ik kom op heel veel plekken, ook uitgaansplekken met mensen met allerlei drugs en weet ik veel wat op, waar de toiletten altijd gemengd/genderneutraal zijn en ik heb me er werkelijk nog nooit onveilig gevoeld, terwijl ik echt wel iemand ben die zich bewust is van de risico's die je als vrouw loopt. Maar die risico's ervaar ik op zoveel plekken en voor mij stijgt een genderneutraal toilet daar absoluut niet boven uit. Ik denk dat het onmogelijk is om de wereld zo in te richten, dat je geen last meer hebt van mensen met vervelende bedoelingen, ik denk wel dat het mogelijk is om de wereld in te richten op een inclusievere manier die mensen met goede bedoelingen meer bestaansrecht en veiligheid geven.

Ik kan me trouwens herinneren dat er hier eerder een topic over is geweest, ik denk dat het prettiger is om daar een discussie te voeren en dit topic open te houden voor support en het delen van informatie en ervaringen. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:16

Er zijn plekken waar sowieso maar 1 toilet is.
Dus die hele ophef over de scheiding heb ik nooit zo begrepen. Ons favoriete restaurant heeft ook maar 1 optie, het is nog niet in me opgekomen dat dit expliciet onveilig zou zijn voor mijn 9 jarige.
Omgekeert is een zus van een collega recentelijk verkracht op het vrouwen toilet, ze is gewoon gevolgd. Mensen zeggen toch nooit iets.
Tot zover veiliger.
Fijn dat er een 3e optie is gekomen op de uni, dan is er voor ieder wat wils.

Ik hoorde recentelijk dat een groot deel van de LGBTQ+ populatie die als student uit de kast gekomen is, op de werkvloer weer in de kast verdwijnt vanwege intolerantie en ongelijke kansen. Treurig is dat.

Hier trouwens een meer opbeurend stukje over Caroline Farberger die succesvol van mannelijke CEO naar vroiwelijke CEO gegaan is.
https://www.cnbc.com/amp/2022/01/30/ceo ... ender.html

Omgekeerd zie je daarmee gelijk hoe onbekend de gender gap is, maar dat is meer voor het feminisme topic:
“I genuinely thought that the playing field was even when I lived as a man, but I only had to live as a woman for a few months to realise how wrong I had been, how little I understood," says Farberger, who went through a gender transition five years ago. "It was not because I was treated differently myself, but rather the women around me included me as one of them in the female community, and they told me stories I hadn't heard before."
https://tech.eu/2023/05/04/i-genuinely- ... -business/

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 15:38

De ouder wordende transman.....Dit ben ik vanochtend tijdens hondenwandeling op mijn bijna 64ste, ik ben niet ontevreden met mijn verschijning, vind alleen dat ik een beetje ouwe kop aan het krijgen ben, maar verder is het vooral na je 60ste keihard fitnessen, trainen, fietsen, lopen etc. om je body composition in de juiste vet/spier balans te houden... vrijwel elke cis-man wordt naarmate die ouder wordt namelijk fysiek vrouwelijker, dikke pens, bredere heupen, etc. vanwege sterk dalend testosterongehalte, maarrrrr ... wij FTM-mannen hebben een voordeel: we voegen synthetisch hormoon toe, dus het level hoeft NOOIT omlaag te gaan, daar blijf je dus echt youthful bij..... trainen helpt ook enorm voor je spierweefsel-opbouw....morgenochtend vroeg weer naar paard Jaopie in Noordlaren op de niet-elektrische fiets (bekapper komt): heerlijk, uur in de frisse ochtendlucht fietsen in versnelling drie.. krijg je moioie dijen van. Sorry, maar ik ben een fitness-fanaat, heeft me enorm veel goeds gebracht.

Never give up, never give in, go on, go strong, elke dag een klein stapje makes miles in a distance!
Afbeelding

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 08:52

Deze film is nog tot 16 november te zien in Amsterdam. Het is een artikel waarin beschreven wordt dat een jaar lang, op de genderpoli jongeren gevolgd worden.
Het artikel vind ik zelf interessant.

https://www.vprogids.nl/documentaires/l ... andam.html

Citaat:
Genderpoli is onder de internationale titel They and Them nog t/m 16 november te zien op IDFA, het International Documentary Festival Amsterdam.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 16:41

Interessant Pien! Goed dat ze laat zien hoe het er echt aan toe gaat op de genderpoli