B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:04

Ik weet niet of ze begrijpen dat ik er niets aan kan doen. Ze begrijpen ook niet dat het niet binnen een week over is en als ik een keer wat sipper ben is de reactie gelijk, 'Wanneer moet je weer een prik krijgen?', het is geen wondermiddel hoor …

Laten we het er op houden dat het allemaal ook wel weer goed komt. Maar nu moet ik even een manier vinden dat voor iedereen en mezelf werkt. Echter weet ik nog niet zo goed wat dat is.

Lastig, Anne, bij de B12kliniek. Jammer dat hij zo verbaasd over kwam. Wel fijn dat je wat kon vertellen en aangeven. Ik hoop dat terug naar 1x in de week positief voor je werkt. Met een ijzer te kort kan je, je ook goed beroerd voelen (volgens mij heeft het ook ergens wel een combinatie met elkaar) dus daar zal je wellicht ook wel meer van opknappen.

Is sporten een uitlaat klep voor je? Het is natuurlijk wel zo dat als het werken op een laag pitje staat je daar ook het sporten bij moet aanpassen. Lijkt mij. Maar bijvoorbeeld paardrijden is voor mij een uitlaatklep, dus daar mee stoppen zou voor mij averechts werken. Ondanks dat ik het nu al amper doe :')

Het gevoel van 'over het hoofd zien' ken ik maar al te goed. Ik hoop dat je huisarts nog iets kan/wil doen.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:35

anne_bento schreef:
Dat bloed prikken nu is inderdaad onzinnig, helaas weten huisartsen dat niet..

Bij mij is ook gezegd dat ik mijn hele leven moet prikken, feit is dat je lichaam het niet opneemt, wat de oorzaak ook is. Een aantal oorzaken kunnen ze overigens wel opsporen, zoals glutenallergie, maar als uit dat soort onderzoeken niks komt dan is de oorzaak onbekend

Maar als je het niet opneemt heeft het ook niet zoveel zin om over te gaan op pillen denk ik? Ik denk dat we daar op uit gaan komen omdat die waarde nu wel hoog zal zijn... Ik heb een beetje het idee dat ze er vanuit zijn gegaan dat ik geen vlees eet ofzo haha.

Denies, misschien toch de bedrijfsarts eens aanspreken? :(:) En voel je vooral niet verplicht om leuk te doen, wat niet gaat gaat in dit geval gewoon echt niet.

xDenies

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:54

Hangt er ook vanaf welke pillen. Die je inslikt doen over het algemeen vrij weinig. Die pillen waar je op moet zuigen schijn je direct in je bloed op te nemen en werken iets beter. Maar is bij veel mensen geen wereldoplossing.

Ja, misschien maar eerder dan eind januari. Nu heeft het weinig zin in ieder geval met de kerstdagen. Aankomende week tot donderdag vrij dus maar drie dagen werken. Daarna vier dagen. Het valt allemaal lekker gunstig dit jaar :) En dan zie ik wel. Nu ala minute is er toch geen oplossing.
Uit mijn bed komen 's ochtends gaat al (weer) met tegenzin, en dat moet toch echt :P

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:40

Maar je voelt NU dat het al een tijdje niet gaat.
Als advocaat van de duivel: waarom uitstellen? Waarom jezelf ondermeinen door “ach maar twee x drie dagen werken”. Lief voor jezelf zijn, je bent je eigen kostbaarste bezit :(:)
Zonder lijf geen leven/ nauwelijks een leven.

@ laurie, nu bloed prikken heeft geen zin. En de opname in het maagdarm kanaal gaat via intrinsic factor, dat omzeil je met injecties.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:06

Omdat ik voor mijzelf nog niet kan plaatsen wat het probleem is en waar het door komt.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:42

Ik heb idd smelttabletjes en functioneer daar gewoon goed mee dus hou het voorlopig daarbij. Mijn nieuwe huisarts is niet de beste kwa b12 te kort die liet me votig jaar ook teste terwijl ik pillen slikte en de actieve wilt ze nie prikken. Wil volgend jaar zo ie zo een andere huisarts zoeken. Een waar ik ook gewoon terecht kan en niet sochtends een afspraAk moet maken voor ergens die week. Ik werk nacht en avond diensten fus ja onmogelijk moet altijd mijn moeder appen of bellen of ze dan de volgende ochtend afspraak kan maken. Ga dan als ik een nieuwe heb nog is laten testen.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:56

Ik ben vandaag weer geweest. De bloeduitslag was binnen en de B12-waarde heel hoog, dus ze willen stoppen met prikken (daarmee wordt ook de opstartdosis niet afgemaakt) en overgaan op pillen (geen smelttabletten helaas).

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 14:17

27 november:

Laurie schreef:
Mag ik me hier ook melden? :)

Ik ben vorige week naar de huisarts geweest omdat ik graag pijnstillers tegen migraine wilde hebben. Omdat ik aangaf dat ik de laatste tijd steeds heel moe ben is er ook bloed geprikt, daaruit bleek dat de B12-waarde veel te laag was (86). Ik mag voorlopig dus ook twee keer per week een injectie halen.

Dus je hebt nu 4 / 8 injecties gehad en meteen waarde gecheckt nu (zie je laatste post).
Naadje zeg!!!
Natuurlijk heb je nu een waarde van boven de 1000. Ik zou op je strepen gaan staan. Man man man niet te geloven weer zeg.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:32

Is inderdaad logisch dat je waarde nu zo hoog is. Je krijgt een flinke dosis ingespoten op kort termijn :o

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 19:37

Zeker niet stoppen met prikken nu.
Zou in ieder geval eisen dat je de opstart af kunt maken. Met zo'n lage beginwaarde kan het nu echt nog niet goed zijn.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 21:23

Ik heb vandaag de negende gehad, zou donderdag de laatste krijgen maar die geven ze nu niet meer. Ik heb wel aangegeven dat ik niet zomaar over wil op pillen als helemaal niet duidelijk is waarom ik een tekort heb.

Mijn huisarts is op vakantie nu, ik ga volgende week nog een keer langs :) De assistente kan er natuurlijk ook niet zoveel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 21:47

Op de fb pagina vab b12 zeggen ze dat er meer getest moet worden als je b12 laag is.
Nu is deze bij mij in grijs gebied , foliumzuur ook laag en heb wat klachten.
Is dat dan niet voldoende om injecties te gaan bespreken en proberen...

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 21:53

Je kan beter nu uitgebreid laten testen dan dat je al wat hebt gekregen omdat de resultaten dan niet helemaal eerlijk zouden zijn.

Maar soms snap ik het ook niet meer hoor. Het blijft een welles nietes spelletje … versus dokter(s) :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 21:59

Ja m’n b12 is wel gemeten, naar daar hebben ze het dan nog weer over mma en nog wat?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 22:01

Anoniem schreef:
Ja m’n b12 is wel gemeten, naar daar hebben ze het dan nog weer over mma en nog wat?

MMA is je voorraad dacht ik te hebben onthouden. Maar je zou eigenlijk op de fb pagina moeten kijken wat er allemaal getest dient te worden. Het hele b rijtje, foliumzuur inderdaad enz.

Mijn MMA bekijken ze niet meer omdat mijn waarde nu sky high is :Y)

Chabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:59

Mag ik vragen wat voor zorgverzekering jullie hebben en of de behandelingen voor een B12 tekort worden vergoed? Ik kom er zelf niet uit.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:28

Ik zit bij Univé zekur. Van de injecties is het me niet heel duidelijk, er gaat een klein deeltje van mijn eigen risico en de rest is vergoed. De afspraak bij de kliniek viel onder eigen risico.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:33

Injecties + naalden/spuiten moet elke verzekering gewoon vergoeden. Gaat wel van eigen risico af.

Ik zit nu zelf sinds vandaag bij Nationale Nederlanden. Deze vergoeden het sowieso 100%

Chabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:42

Bedankt voor de reacties. Ik heb een intake gesprek bij de B12 kliniek in Amsterdam gehad. Ik heb besloten om over te stappen naar het B12 instituut in Rotterdam. Veel zorgverzekeraars geven aan dat ze het voor 65% vergoeden. Ik kreeg dit antwoord van de B12 kliniek in Amsterdam: "Als verzekering goedkeuring verleent om de consulten te vergoeden, gedeeltelijk, dan wordt het overige gedeelte vergoed door B12 Kliniek. De consulten bij B12 Kliniek vallen onder de basisverzekering mits er een doorverwijzing is van de huisarts."

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 00:02

Ik had een doorverwijzing. Het instituut in Rotterdam is amper te bereiken.

Chabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 00:36

Ik heb ook een doorverwijzing. De B12 kliniek zegt het ene, de zorgverzekeraar het andere en de huisarts weer iets anders.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 01:06

Hier ampullen via een mbog arts, volledig vergoed bij verschillende verzekeraars. Nooit problemen mee. Alleen spuitjes en naaldjes zelf betalen (paar euro).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 01:10

Hannanas schreef:
Hier ampullen via een mbog arts, volledig vergoed bij verschillende verzekeraars. Nooit problemen mee. Alleen spuitjes en naaldjes zelf betalen (paar euro).

Verzekeraars horen dat ook gewoon te vergoeden

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 08:52

Dat zal ook wel gewoon van je eigen risico afgaan. Zo duur is dat niet. Het enige waae ik tegen aan zou lopen zijn de prijzen van de consulten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 09:12

Ik betaal naalden en spuiten zelf. Rest word vergoed. Benieuwd volgend jaar. Zou eea wijzigen ivm vergoeding basiszorg