Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:42

@ Daijano: Hoe was je week vrij? Ik hoop dat het je goed gedaan heeft

@ CIV: Wat fijn om te lezen dat je het gezellig gehad hebt gisteravond.

Hoe is het verder hier? Iedereen een beetje goed geslapen??
Ik heb wel goed geslapen, kon alleen mijn bed weer niet uitkomen, dat is echt wel een nadeel van de medicijnen, maar ik maak me er maar niet al te druk om. Ga zo even naar stal.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:27

Goedemorgen, heb wel redelijk geslapen mag niet klagen. We gaan nu ook later naar bed en dat scheelt want dan val ik zo inslaap. Vandaag weer een beetje rommelen, vanavond nog naar mn paardje maar daar zie ik dan weer wel tegen op, bah.
PW veel plezier op stal.

Charlie_P

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:42

Goeiemorgen. Ik heb wel geslapen, maar nog niet echt lekker. Geen medicatie gehad verder. Ik slaap iedere keer niet door, wordt echt iedere 10 minuten wakker heel irritant. Vanaf 5 uur tot half negen maar drie keer wakker geweest, dus ik heb nog wel wat slaap kunnen pakken. Hoop wel dat dat weer een keer beter wordt hoor, slapen is zóóó lekker (als het lukt).

Barbalala, hoe gaat het nu met je?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:37

Slapen is zeker lekker als het lukt. Zonder die medicijnen sliep ik ook zo onregelmatig. Steeds wakker en dan moeilijk in slaap kunnen komen. Heb me toen ook wel eens afgevraagd of ik ooit weer zonder medicijnen normaal zou kunnen slapen.

Heb vanochtend op stal het jonge paardje weer gelongeerd. Eerst nog even los en daarna weer even met longeerlijn geprobeerd. Het ging heel goed en ze was heel braaf. Niet bang meer en daar ben ik zo blij mee :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:03

De nacht was een ramp :D

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:14

Sifra, ik val meestal ook pas tegen de ochtend inslaap. Ben toch blij dat we de volgende morgen er niet vroeg uitmoeten. Hoe gaat het verder met je vandaag?

PW, lekker dat het goed ging, dat geeft weer wel een goed gevoel en moed voor de volgende keer? Dat andere meisje doet er nu niets meer mee?

BarbaLala, vervelend dat je slecht hebt geslapen, was Paul nog laat thuis? Hoe voel je je nu?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:17

Geeft zeker een goed gevoel. Ik werd er helemaal blij van. :D Dat andere meisje doet er gelukkig niks meer mee. (Was het nichtje van de eigenaresse) Vanmiddag hebben mijn vriend en ik samen even schoongemaakt in huis. Ik kan me er steeds niet toezetten en het leek me daarom goed om het samen te doen. Dat werkte wel goed en we waren zo klaar :) Lekker opgeruimd en schoon huis. Mijn dag is dus wel goed vandaag :j Nu lekker rustig aan.

@ Barbalala: Wat vervelend dat je een slechte nacht hebt gehad. Hoe gaat het nu? Heb je nog met Paul kunnen praten inmiddels?

@ CIV: Hoe gaat het met jou?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:42

Ik ga morgen trouwens weer een inspanningstest doen. Heb ik afgelopen december ook gedaan, om gericht te kunnen werken aan mijn (lichamelijke) herstel. Morgen is wat dat betreft wel een spannende dag, want dan gaan we kijken hoe het er nu voorstaat en hoeveel vooruitgang ik geboekt heb. Ik ben dus heel benieuwd morgen.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:51

Spannend PW :j Succes iig al.

Verder rot dat iedereen zo lastig slaapt. Ik heb vannacht ook voor het eerst sinds tijden door kunnen slapen. Heeerlijk :D Maar ja, bij mij ligt het nu vooral aan de zwangerschap. De blaas komt langzaam in verdrukking :D

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:54

Vandaag bij mn paardje geweest, lekker gepoetst maar verder helaas niets kunnen doen. Het hoge woord kwam eruit, het is teveel voor haar 3 paarden trainen. Het rijden met haar eigen paarden lijdt eronder dus ze houdt er (in goed overleg) mee op. We gaan nu opzoek naar iemand anders die haar geruime tijd wil trainen en eventueel uitbrengen zodat ik er straks ook op kan maar wel alles op z'n tijd. Ben wel blij met deze wending, denk dat we hier allemaal beter van worden. Het was even een spannend gesprek maar ik kan zeggen dat het een goede dag is geweest!

PW, zo te lezen heb jij ook een lekkere dag gehad! Wat is dat voor een test? Lijkt me ook wel wat dat je kan zien hoever je staat, kan ook erg confronterend zijn natuurlijk. Succes in ieder geval.

Hey Sam, gaat alles goed met je en met de kleine? Geniet ervan want nu is het nog van jezelf, straks moet je het delen! Zag gisteren nog iemand die 4 mnd zwanger is, nou daar zag je echt nog niks aan!?

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:20

PW succes morgen ! ik ben erg benieuwt hoop echt op vooruit gang voor jou ! ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:26

CIV Wat goed dat je een fijn gesprek hebt gehad. Kan me ook voorstellen dat het wel even spannend is. Goed dat je nu duidelijkheid hebt.

Ik heb in december voor het eerst een test gedaan. Eerst kreeg ik een rustmeting. Mijn hartslag bleek in rust veel te hoog te zijn (door de burnout). Daardoor liep mijn hartslag tijdens de inspanningstest in verhouding heel snel op. Daardoor ging ik zonder dat ik dat door had continu over mijn eigen (lichamelijke) grenzen heen. Ik pleegde zonder dat ik dat zelf door had nog steeds roofbouw op mijn lichaam (ondanks dat ik al een jaar thuis zat).

Door de burnout heb je al je energie reserves uitgeput en door telkens over je eigen grenzen te gaan, vul je die niet aan. Door de rustmeting en inspanningstest werd dit inzichtelijk. N.a.v. de testen kreeg ik een persoonlijk trainingsschema mee voor in de sportschool. Het doel daarvan is om de energievoorraden weer aan te vullen en op te bouwen om zo weer een gezondere conditie te krijgen.

Ik ben sinds december aan de hartslagmeter om mijn hartslag in de gaten te houden. Mijn hartslag mocht in rust bijvoorbeeld niet boven een bepaalde waarde uitkomen. En dat was erg lastig, want als ik even de trap op liep steeg mijn hartslag meteen heel veel. Fietsen deed ik in die tijd echt stapvoets, iedereen haalde me in. Maar ik kon niet harder, want dan liep mijn hartslag teveel op. Ik moest leren om alles op een lager tempo te doen, om op die manier mijn energieniveau weer wat op te bouwen. En dat langzamer valt niet mee als je altijd gewend geweest bent om te rennen.

Ook kreeg ik ademhalingsoefeningen mee om mijn hartslag naar beneden te krijgen. Die oefening deed ik na het sporten, voor het slapen gaan en verder wanneer ik er aan dacht. Door het verkeerd ademen verhoogt de hartslag en kom je eigenlijk nooit echt tot rust. Een van de symptomen is ook dat je 's ochtends niet uitgerust wakker wordt. Conditioneel gezien ben ik in ieder geval sinds december zeker voor uitgegaan. Daar ben ik niet bang voor. Toch is het wel spannend om te kijken hoeveel precies. Morgen moet ik weer de rustmeting doen en de inspanningstest. Ik ben heel benieuwd.

Is het een beetje te volgen? Als je nog wat wil weten roep je maar

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:36

Het is wel te volgen, voor mij wel. Dan is het morgen een spannende voor je, dat is niet goed voor je hartslag ;) Zelf merk ik vandaag ook weer dat mn hartje overuren maakt, voel me verder niet gespannen maar ik voel hem gewoon steeds kloppen. Mag ik vragen met wat voor oefening je je hartslag naar beneden krijgt? Ben hier wel benieuwd naar zoals altijd.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:14

De inademing is ongeveer 2 seconden, niet te diep, waarna direct de uitademing volgt van ongeveer 4 seconden. Hierna 2 seconden wachten voordat je weer inademt. De exacte seconden hierbij zijn minder van belang dan een rustig gevoel en een dalende hartslag.

Het lijkt heel simpel, maar ik had er in het begin heel erg veel moeite mee. Ik had het idee dat mijn ademhaling geforceerd werd en raakte buiten adem door de oefening. Ik moest er erg aan wennen, nu gaat het steeds beter en ik hoop dat het uiteindelijk automatisch gaat ;)

Wat je schrijft over je hart voelen kloppen, dat had ik ook heel erg veel. Zelfs als ik 's ochtends mijn bed uit kwam en nog niks gedaan had. Dat is nu al een heel stuk minder. Vandaar dat ik morgen zeker wel een verbetering verwacht. Het sporten heb ik ook braaf gedaan, dus moet er wel resultaat zijn denk ik dan. Ben alleen benieuwd in welke mate...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:18

Weltruste alvast allemaal.
Ik ga m'n bedje in, wil morgen natuurlijk wel fit zijn ;)

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:38

PW maar het kwam bij jou dan ook icm met je conditie als ik het goed begrijp? Mijn conditie is volgens mij wel oke, loop iedere dag een paar km met de hond. Heb nu gewoon in rust een verhoogde hartslag, zo voelt het toch. Zal wel door de spanning komen, mn vriend gaat over 17 dagen al weg, het aftellen is begonnen, bah. Hoe is je test gegaan?? Hoop op een positieve uitslag!

Momenteel al met 2 mensen in contact voor het trainen van mn paardje maar of het iets wordt weet ik nog niet, we zijn in ieder geval actief bezig. Ga vanmiddag misschien weer wel even poetsen maar ik moet ook nog het wat thuis doen, zie wel hoe de dag zal lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:39

Ik had me hier al eens eerder gemeld...

het hele verhaal durf ik niet heel goed te doen,te bang voor meelezers.

wie weet hoe het zit als je je werk niet meer trekt en een vast contract hebt?
en niet de ziektewet inwilt maar je huidige werk gewoon niet aankan(geestelijk)???
hoe doen/deden jullie dat?

mijn excuses dat ik hier zo binnenval..

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:17

Welkom Darkchristal, als je het niet meer trekt, dan trek je het niet meer hoe graag je ook wilt. Nu je zelf inziet dat het niet meer gaat zou ik toch de ziektewet ingaan. Je kunt ook proberen te overleggen met je leidinggevende of er (tijdelijk) iets aan je takenpakket kan veranderen zodat jij minder druk hebt. Zelf ben ik door blijven gaan met als gevolg dat ik maanden thuis heb gezeten en me zeer ongelukkig voelde, zacht uitgedrukt. Je hebt nu nog iets te willen, als je straks echt in zou storten dan is er geen keuze meer. Kies voor jezelf want als het erop aankomt zal jou baas dat ook doen. Pas goed op jezelf want een ander doet het niet! Mn pb-box staat ook altijd open.

PW, hoe is het gegaan vandaag, ben benieuwd? Hoe voel je nu verder?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:54

CIV schreef:
PW maar het kwam bij jou dan ook icm met je conditie als ik het goed begrijp?

Hey CIV, wat fijn dat je al met twee mensen in contact bent. Dat klinkt positief.

Conditie was niet helemaal de goede bewoording, het heeft echt met je energieniveau te maken. Je conditie is toch net even weer iets anders. Ik heb vandaag dus de inspanningstest gehad en een ademanalyse. Heel nuttig. Het was voor mij dus een herhalingstest, omdat ik in december ook al de testen had gedaan.

Ik ben sinds december zeker vooruit gegaan, dat voelde ik zelf al, maar dat bleek ook zo te zijn. Mijn hartslag in rust is lager geworden en mijn maximale hartslag tijdens inspanning is hoger geworden. Daardoor wordt je bereik als het ware groter. Waar mijn maximale belasting in december nog op 120 watt lag (vraag me niet wat dat precies inhoudt), ligt die nu op 160. Veel dagelijkse bezigheden hebben een belasting van 120 watt, waardoor het in december niet zo vreemd was dat ik van de kleinste dingen compleet uitgeteld kon zijn. Kortom een hele verbetering en ik heb weer een nieuw trainingsschema meegekregen. Mijn energieniveau schatte hij nu op 60%. Dat is nog niet veel, maar al veel beter dan dat het geweest is. Ik ben tevreden over vandaag en heb weer nieuwe doelen voor het sporten :)

Ik hoop dat mijn verhaal te volgen is ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:58

@ Darkcristal: Ik ga met CIV mee, als je je werk echt niet meer trekt, kun je beter nu aan de bel trekken en voor jezelf kiezen dan af te wachten tot je echt instort. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je dan veel verder van huis bent. Ik ben zelf doorgegaan tot ik echt niet meer kon en zit nu al bijna anderhalf jaar thuis.

Wat houdt je tegen om de ziektewet in te gaan? Je hebt een vastcontract dus wat heb je te vrezen? Ze kunnen je niks maken wat dat betreft. Dus kies voor jezelf en hou je taai he. (Of eigenlijk juist niet, want dan loop je jezelf voorbij) Doe wat voor jou goed voelt.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:44

Hoi Darkchristal, welkom in het topic. Wat betreft je werk kan ik alleen met PW en CIV meegaan, kies voor jezelf! Ik ben ook te lang doorgelopen en ik zit nu al vanaf half november thuis en ben inmiddels mijn baan kwijt. Je kunt er beter nu voor kiezen om de ziektewet in te gaan, dan ben je er wellicht op tijd bij en kun je ook misschien (relatief) snel terugkeren. Maar misschien is minder werken of een aangepast takenpakket ook een optie?
Doe idd wat voor jou nu goed voelt, de rest is echt minder belangrijk. Sterkte en ik hoop dat je wat steun vind in het topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:54

in mijn werkveld kan ik wel minder werken,maar dat zal niet helpen.
ik voel me niet slecht door de hoeveelheid werk,maar door het werk op zichzelf.
en daar zal weinig aan veranderen(jeugdzorg).

maar wel bedankt voor jullie begripvolle reacties..
ik lees hier al een tijdje mee en zie echt dat jullie er voor elkaar zijn,vind ik echt super om te zien!

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:04

PW, fijn dat je vooruit bent gegaan, ga zo door! Zijn de sportdoelen haalbaar voor je? Hoe voel je je nu verder?

Sifra, hoe is het met jou?

Darkchrystal, jammer dat je je niet prettig voelt in je werk. Is er ook geen mogelijkheid om bij een andere afdeling te gaan werken? Andere werk zoeken kan ook een optie zijn maar je hebt nu een vast contract en iets anders vinden zal misschien ook niet meevallen, hoop dat je eruit komt voordat je er zelf aan onder doorgaat.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:04

Als het werk zelf je niet ligt kun je misschien op zoek naar iets wat beter bij je past. Maar nu is het eerst belangrijk dat je bedenkt wat nu goed voor jou is. En misschien is dat wel een tijdje de ziektewet.

Mag ik vragen wat verder je klachten zijn? Slaap je bijvoorbeeld goed? Ik hoop dat de steun vind in dit topic die ik er ook uit haal. Het is fijn om een stukje herkenning te vinden hier.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:08

CIV schreef:
PW, fijn dat je vooruit bent gegaan, ga zo door! Zijn de sportdoelen haalbaar voor je? Hoe voel je je nu verder?

De sportdoelen zijn zeker haalbaar. Ze zijn helemaal persoonlijk op mijn kunnen van dit moment aangepast. Dat is het mooie hieraan. door me aan dit schema te houden ga ik met het sporten juist niet over mijn grenzen. Het trainingsschema is zo opgesteld dat ik mezelf niet voorbij loop ;)

Verder voel ik me eigenlijk wel goed. Vandaag is echt een motiverend dagje. Het is fijn om in ieder geval lichamelijk nu zo'n vooruitgang te merken, want ik had mezelf echt goed de vernieling ingewerkt (letterlijk). Mijn vriend en ik zijn na de test Amsterdam nog even ingeweest en hebben ergens een hapje gegeten. Dat was wel gezellig en lekker relaxed.

Hoe is het met jou??